MD2 käynnistys pulma

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
suoraa_huutoa
Viestit: 479
Liittynyt: 26.07.2006 13:09
Paikkakunta: Pori

MD2 käynnistys pulma

Viesti Kirjoittaja suoraa_huutoa » 27.08.2007 22:20

Moi,

koko kesä on tullut taas ajeltua mutta nyt viimeisellä kahdella reissulla ilmennyt käynnistys pulma.

Eli painan koneesta pakkosyötön päälle ja päräytän startilla käyntiin. Kone käynnistyy heti ja noin 4 sekunnin kuluttua sammuu. Teen samanlaisen käynnistyksen ja kone käynnistyy taas ja saattaa sammua vielä kerran. Sitten kolmannella se jää viimeistään käyntiin ja mitään käynti ongelmia ei ole tämän jälkeen. Koneen voi sammuttaa ja taas lähteä ja ajaa pitkän lenkin jonka jälkeen käynnistyy hyvin.

Voiko siis nafta puolella tai jossain olla jotain feiliä joka voisi aiheuttaa moista ?

Täytyy myöntää että nafta suodattimen vaihtoa on laiminlyöty mutta kai se ongelma olisi kokoajan päällä.

-Matti
HULLU itselleen töitä ostaa.

ruuvari
Viestit: 84
Liittynyt: 03.03.2005 16:40
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja ruuvari » 28.08.2007 7:38

Voisko näin loppukesästä jo kosteus vaikuttaa asiaan?
Mitäs me tytöt, kunhan rakennellaan...

dieselmoottori
Viestit: 183
Liittynyt: 05.07.2006 20:53

Viesti Kirjoittaja dieselmoottori » 28.08.2007 9:02

Voi olla pientä ilmavuotoa polttoaine puolella mutta niin pientä ettei ajossa haittaa kun lähtee käyntiin.

Nuts
Viestit: 71
Liittynyt: 17.02.2007 10:00

Viesti Kirjoittaja Nuts » 28.08.2007 9:09

Mårå

MD2, hieno ja äänekäs kone. Kyllähän tuo naftapuolen ongelmalta tuntuu.
Vaihda suodatin, tarkista polttoainevuodot letkuista, tyhjennä tankki niin että näet että paljonko on vettä seassa. Se vesi sitten rikkoo pahimmassa tapauksessa ruiskutuspumpun kun talvi koittaa. Siirtopumpun kunto kannattaa myös tarkistaa joskus välillä. Omaan MD2B olen laittanut vedenerottimen heti tankin jälkeen, on vaan niin hemmetin helppo tapa estää vettä menemästä ruiskutuspumppuun ja halpa.

suoraa_huutoa
Viestit: 479
Liittynyt: 26.07.2006 13:09
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja suoraa_huutoa » 28.08.2007 13:39

Moi,

kiitti vinkeistä.

Omassa veneessä on kuskin ja apumiehen puolella penkin alla polttoainetankin.

Lisäksi on 20 litran varasäiliö. Taidan kääntää vara säiliön puolelle ja katsotaan poistuuko ongelma. Aikomuksena olisi ensi talven aikana lisätä yksi ylimääräinen polttoaine suodatin.

Onko muuten se vedenerotin erillinen vempele vai saako sen polttoainesuodattimen kansas samassa klimpissä.

Mistä saa diiseliin tollasen erillisen suodattimen ja vedenerottimen ?

Kiitos avusta ja nautiskelkaa nyt vielä veneilystä kun on mahdollista.

-Matti
HULLU itselleen töitä ostaa.

Ande
Viestit: 1182
Liittynyt: 08.08.2003 13:35

Viesti Kirjoittaja Ande » 28.08.2007 13:54

Moi,
täältä voit katella suodatin jalkoja yms. http://www.farmilaite.fi/
E mare libertas

Nuts
Viestit: 71
Liittynyt: 17.02.2007 10:00

Viesti Kirjoittaja Nuts » 28.08.2007 14:37

Mårå

Kyllähän noita yhdistelmäsuodattimia tiertenkin saa mutta muistaakseni suodatinelementin hinta on aika rasvainen. Venemessuilta ostan aina orkkis suodattimen hintaan 12 € ja erilliseen vedenerottimeen ei edes suodatinta tule. Se on esim. sellainen lasinen kulho missä sitten vesi painuu pohjalle ja pohjassa on tietty tyhjennysventtiili veden poistoa varten. Härpäke maksaa vissiin siinä 50 € tienoilla ja varmaan tältäkin foorumilta löytyy joku jolla voisi olla ylimääräinen myynnissä.

Nämä on juuri niitä juttuja joidenka kanssa ei kannata hirveesti säästellä. Kostautuu sitten yleensä kalliilla remontilla. Öljysuodatin on myös kapine jota jostain syystä suosittelen ostettavaksi alkuperäisenä. Olen liian monta konerikkoa nähnyt "ns" halvemman tarvikesuodattimen aiheuttamana.

suoraa_huutoa
Viestit: 479
Liittynyt: 26.07.2006 13:09
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja suoraa_huutoa » 18.09.2007 15:22

Moi,

Ongelman selvittely on edennyt.

Elikkä polttoainesuodattimen vaihdon. Tämän jälkeen sirvautin koneen käyntiin ja katselin, että mitä tapahtuu. Ja löytyihin niitä ongelmia.

Elikkä koneelle tulevat polttoaineputket ovat uudet mutta koneen suodattimelle tuleva letku otti heti nokkiinsa kun sitä hieman liikutteli suodattimen vaihdon yhteydessä. Nämä letkut siis vaihdan talven aikana.

Lisäksi huomasin että tiiviste nro 49 tipautti yhden tipan per 1 min naftaa.

Kuva

Lisäksi tiiviste 2:ssa (ruiskutuspumpun tiiviste)oli havaittavissa pieni vuoto jonka aivan äärimmäisen tarkalla nalyysillä sain kiinni.

Kuva

Osaako Nuts tai joku muu kertoa onko noiden tiivisteiden vaihto paha rasti ?

Uskaltaako tota ruiskutus pumppua tavallinen tallaaja edes avata jotta ton tiivisteen 2 voisi vaihtaa ?

Mitä ton tiivisteen 49 takana on ?

Onko siirtopumppu sama kuin polttoaine pumppu ?

Nämä molemmat tiivisteet ovat polmmien alla joten niitä ei ole kerinnyt vielä kukaan nikkaroimaan. Voisiko tollaset 35 vuotta ajaa tiivisteet loppuun tollasessa paikassa. Mielesäni polttoainesuodattimen vaihto ei tällaisia vuotoja voi aiheuttaa ?

Kiitos avusta.

-Matti
HULLU itselleen töitä ostaa.

suoraa_huutoa
Viestit: 479
Liittynyt: 26.07.2006 13:09
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja suoraa_huutoa » 26.09.2007 8:55

Koitan nyt nostaa tätä vähän ylös, jos joku MD2:sta paremmin tunteva osaisi kertoa miten ton ruiskutuspumpun tiiviste tulisi vaihtaa. ja mikä toi yks epäselvä tiiviste on (tiiviste 49)?
HULLU itselleen töitä ostaa.

suoraa_huutoa
Viestit: 479
Liittynyt: 26.07.2006 13:09
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja suoraa_huutoa » 04.01.2008 11:59

Moi,

laiteaan tähän nyt mitä ion selvinnyt jos joku joskus törmää vastaavaan.

polttoaine vuodon syy näyttäiolevan orengas ja paine tiiviste polttoaine pumpun päällä. (putket lähtee). Joku näppärä oli heittänyt kuumaliima korjauksen siihen. No tiivisteet sai pumpun numeron mukaan kolmella egellä.

Ajattelin sitten kun noi putket avasin, että kyllä noi suuttimet testatataan samalla ja nappasin ne irti. nyt ne on tuttavan verstaalla jossa testataan aukeaminen ja se ettei ne kuse.

Niin muuten veden erottimenkin tilasin olisko ollu joku 10€.

hb-77 muuten helppaili tässä hommassa mukavasti.

-Matti
HULLU itselleen töitä ostaa.

masota
Viestit: 9
Liittynyt: 05.01.2008 14:42

Viesti Kirjoittaja masota » 06.01.2008 17:12

Pari varoituksen sanaa. Älä avaa luukkua 46, sillä ei ole mitään tekemistä polttoainevuodon kanssa. Sen takana on vain moottorin öljyä, ei polttoainetta! Ruuvilla 48 ja aluslevyllä 47 säädetään pumpun ominaisuuksia joten älä koske niihin.
Toisessa kuvassa tiiviste 2 toimii toki tiivisteenä, mutta ei polttoaineen vaan edellen estää moottoriöljyn pääsemisen väärälle puolelle moottoria. Sillä tiivisteellä on paljon tärkeämpi funktio, eli se on simssi. Simssin paksuus määräytyy jokaisella moottorilla tietyn kaavan mukaan. Siinä kaavassa huomioidaan pumpun valmistajan (Bosch) antama mitta ja moottorin valmistajan (Volvo Penta) antama mitta tietyllä tavalla mitattuna. Kaavan tulos on 0,1mm:n tarkkuudella ilmoitettu simssin paksuus. Dieselissä yksi tärkeimpiä säätötoimenpiteitä on oikean ruiskutushetken määrittely. Tässä koneessa ruiskutushetki määrätään tällaisella menetelmällä.

suoraa_huutoa
Viestit: 479
Liittynyt: 26.07.2006 13:09
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja suoraa_huutoa » 08.01.2008 0:19

Kiitokset vinkistä masota.

En aio pidellä noita. Tarkennuksane vaihdan siis osat 4 ja 8 tästä kuvasta:

http://www.marinepartseurope.com/en/vol ... 13773.aspx

O-rengas 4 oli aivan valmis ja painetiiviste 8 kannattaa tammerdieselin mukaan vaihtaa aina jos avaa.

Onko tarkoittamasi simssi sitten tuo kuvan osa 6. Niihin en aio pidellä.

-MAtti
HULLU itselleen töitä ostaa.

masota
Viestit: 9
Liittynyt: 05.01.2008 14:42

Viesti Kirjoittaja masota » 08.01.2008 10:38

Terve MAtti
Kuva johon nyt viittaat liittyy yksisylinterisen dieselin ruiskutusppuun, mutta ei sillä väliä koska periaate on sama. Totta, että painetiiviste kannattaa aina vaihtaa kun avaa. Sama koskee kaikkia kuparitiivisteitä sillä ne kovettuvat jo ensimmäisen kiristyksen jälkeen. Ellei uutta kuparitiivistettä ole, voi aina hehkuttaa vanhan tiivisteen, jolloin se pehmenee. Kovaksi menneestä tiivisteestä on vaikea saada tiivis, jolloin on ylikiristyksen vaara olemassa ja silloin helposti NAPSahtaa banjopultti poikki.
Viittaamassasi kuvassa ei näy ajoituksen simssiä ollenkaan vaan se on osa 2 aikaisemmin näyttämässäsi kuvassa jossa osa 1 on itse ruiskutuspumppu.
Moottoreissa MD1 ... 3B on muutama paha paikka mistä usein ilmaa vuotaa polttoainejärjestelmään. Polttoainesuodattimen osa 22 metallikuppi kiinnitetään keskipultilla suodattimen runkoon. Pultin alla oleva kupari tai alumiini tiiviste on vaihdettava joka kerta kun kuppi on ollut auki. Ennen kupin kiinnitystä tarkasta huolellisesti, että kumirengastiiviste kupin ja rungon välissä on ehjä ja oikein paikoillaan, mieluiten vaihda se.
Polttoaineen siirtopumpun, osa 35, kansi on myös keskeltä kiinnitetty yhdellä pienellä pultilla. Pultin alla tulisi olla uusi fiiberitiiviste jokakerta. Sama koskee kannen ja pumpun rungon välissä olevaa pehmeetä fiiberitiivistettä.

suoraa_huutoa
Viestit: 479
Liittynyt: 26.07.2006 13:09
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja suoraa_huutoa » 08.01.2008 11:58

Kiitos näistä vinkeistä.

Minulla on tuossa jo valmiina uusi polttoaine suodatin jossa on myös kumiviiviste suodattimen yläosaan. Tuo oli hyvä lisäys toi tiiviste tankoon jolla kuppi kiinnitetään. (en ole sitä vaihtanut). Letkut on jo uusittu.

Se siis miksi ounailin polttoaineen vuotavan tiivisteestä kaksi (joka nyt oli se simssi) johtui siitä että polttoaine tuli ruiskutuspumpun päältä joka näytti ikään kuin aine tulisi muualta.

Mikäs toi 6 osa siten oli tossa viimesessä kuvassa (mitä saa eri kokoja)?

6 Shim X
TH = 0,3 MM
6 Shim X
TH = 0,5 MM
6 Shim X
TH = 1,0 MM

Heh, tässähän oppii maalikkokin jotain dieselin toiminnasta.

-Matti
HULLU itselleen töitä ostaa.

masota
Viestit: 9
Liittynyt: 05.01.2008 14:42

Viesti Kirjoittaja masota » 21.01.2008 21:25

Mikäs toi 6 osa siten oli tossa viimesessä kuvassa (mitä saa eri kokoja)?

6 Shim X
TH = 0,3 MM
6 Shim X
TH = 0,5 MM
6 Shim X
TH = 1,0 MM

Kyllä se simssi on, mutta tällä simssillä säädetään pumpun sisäistä ominaisuutta, joten laita samanpaksuinen takaisin kuin mitä pumpussa oli. Muuten on savutus mahtavaa.

Vastaa Viestiin