Lämmönvaihtimesta

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
Ambrosio
Viestit: 289
Liittynyt: 18 Huhti 2005 14:11

Lämmönvaihtimesta

Viesti Kirjoittaja Ambrosio » 27 Kesä 2007 12:55

Olen vaihtamassa vuotavan lämmönvaihtimeni uuteen, ja tarjolla olisi aika iso Hiacesta purettu vaihdin(mitat 41x15). Oma koneeni on 10hp BMW, ja kysynkin, että onko siitä jotain haittaa jos vaihdin on turhan tehokas - itse ajattelisin että ei ole, mutta kertokaa te viisaammat miten asia on.
T: Panu

Nuts
Viestit: 71
Liittynyt: 17 Helmi 2007 09:00

Viesti Kirjoittaja Nuts » 27 Kesä 2007 19:40

Moro

No juh, kun kerran suuremmassa lämmönvaihtimessa lämmönluovutuskyky on parempi niin siinä kyllä käy niin että makeavesijäähdytyksen lämpötila alkaa soutamaan. Asian voi tietysti korjata niin että lämmönvaihtimen meriveden poistoputkeen asentaa sulun millä sitten hakee oikean virtauksen niin että moottori saavuttaa optimi käyttölämpötilan.

t. n

Kapu III
Viestit: 364
Liittynyt: 14 Huhti 2007 14:11
Paikkakunta: Mänttä

Viesti Kirjoittaja Kapu III » 27 Kesä 2007 19:45

Eikös termostaatti hoitele lämmön tasauksen ???

Ambrosio
Viestit: 289
Liittynyt: 18 Huhti 2005 14:11

Viesti Kirjoittaja Ambrosio » 27 Kesä 2007 21:46

Aattelin vaan, että kun koneessa oli alunperin raakavesijäähdytys, niin silloinhan koko ajan pukkaa kylmää vettä letkun täydeltä koneeseen. Jos termostaatti hoitaa lämmöt silloin niin...

Nuts
Viestit: 71
Liittynyt: 17 Helmi 2007 09:00

Viesti Kirjoittaja Nuts » 28 Kesä 2007 13:27

Moro

Kyllähän se termostaatti periaatteessa hoitaa asian mutta kuitenkin ei. Eli liian suurella jäähdytysteholla termostaatti aukeaa ja sulkeutuu jatkuvasti koska lämmönvaihtimen teho on moninkertainen tarvittavaan kokoon.

TeddyDiver
Viestit: 430
Liittynyt: 09 Huhti 2007 15:12
Paikkakunta: Jäämeri

Viesti Kirjoittaja TeddyDiver » 29 Heinä 2007 21:04

Nuts kirjoitti:Kyllähän se termostaatti periaatteessa hoitaa asian mutta kuitenkin ei. Eli liian suurella jäähdytysteholla termostaatti aukeaa ja sulkeutuu jatkuvasti koska lämmönvaihtimen teho on moninkertainen tarvittavaan kokoon.
Se teho ei tosin tule pelkästään lämmönvaihtimen koosta, vaan merivesipumpun teho vaikuttaa apaut yhtäpaljon.
Jos viittii askarrella niin toisen, kylmemmän termarin (merivedenkestävä!) voi laittaa merivesi poistoon, niin eipähän kierräliikaa.

bonito
Viestit: 787
Liittynyt: 26 Joulu 2006 09:53
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja bonito » 13 Elo 2007 22:47

Termostaatti hoitaa oikean lämmön, jos on tehokas lämmönvauhdin ,termostaatti on vain hieman auki, eikä lämmöt souda. Eihän noita lämmönvaihtimia rakenneta niin, että ne ovat juuri ja juuri tehon ylärajan yli. Samoilla moottoreilla ajellaan Hong Kongissa tai Pohjoisella Jäämerellä. Lämmönvaihdin/termostaatti toimivat aivan samalla lailla kuin autoissa, saa olla melkoinen halla ennenkuin pitää laittaa pahvia syylerin eteen, eikä lämmöt souda silloinkaan. Asia on varmaan jo ratkennut, mutta kirjoitin kommenttini kuitenkin.

Vastaa Viestiin