Polttoainetta pilssissä!

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
Poteri
Viestit: 51
Liittynyt: 31 Touko 2005 22:15
Paikkakunta: Sipoo

Polttoainetta pilssissä!

Viesti Kirjoittaja Poteri » 09 Heinä 2007 18:33

Fiskarini pilssiin tippui loraus dieseliä polttoainesuotimen vaihdon yhteydessä. Poistin dieselin pilssistä tyhjennyspumpulla imemällä. Moottorin alle, minne on melko vaikea päästä tyhjennyspumpun kanssa, jäi kuitenkin hitunen joka levisi allokossa muualle pilssiin, minkä jälkeen poistin mielestäni senkin.

Nyt pilssissä moottorin alla kuitenkin näkyi taas hieman dieseliä, mutten löytänyt mitään vuoto kohtaa, josta sitä olisi tippunut. Epäilenkin edelleen etten vain saanut kaikkea moottorin alle joutunutta polttoainetta pois ja nyt näkyvä polttoaine on edelleen perua suodattimen vaihdon yhteydessä karanneesta polttaineesta.

Mitkä olisivat potentiaaliset vuotokohdat polttoainejärjestelmässä, kun polttoainetta näyttää olevan nimenomaan moottorin alla?

Entä aiheutuuko pilssissä olevasta dieselistä haittaa rungolle, sillä en ehdi poistamaan sitä aivan heti, sillä totesin asian tänään ja huomenaamulla on lomamatka edessä?

t. Poteri

Avatar
Simon
Viestit: 958
Liittynyt: 22 Maalis 2007 23:27
Paikkakunta: Kaskinen

Viesti Kirjoittaja Simon » 09 Heinä 2007 20:28

Älä ole huolissasi ei se löpö pahaa tee, sillä joskus 60 luvulla kalastajat, jopa kyllästivät veneitään "löpöllä". vietä vain lomasi rauhassa ja nauti kesästä.

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 10 Heinä 2007 09:57

Tolu on semmoinen aine joka hajoittaa öljyjä. Mahdollisimman hyvä löpönpoisto imemällä, lopuksi räteillä ja sitten vettä pilssiin ja useampi kertainen tolupesu.
Ei se löpö ole yhtä paha puunhajoittaja kuin moottoriöljy mutta mineraalipohjaisia rasva-aineita yms. siinäkin on joten hyi hyi puulle.
Hyvin kyllästetty ja maalissaan oleva vene kyllä kestää löpökylvyn mutta se ei missään tapauksessa tee sille eikä luonnolle hyvää sillä livenä sen puhdistuksesta tulee aina jonkinasteinen saastepäästö ;-(

En usko että löpöllä kyllästetyt veneet ovat olleet kovinkaan pitkäikäisiä.
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

baden2
Viestit: 184
Liittynyt: 12 Helmi 2006 19:15
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja baden2 » 10 Heinä 2007 17:16

Aikoinaan olivat autojenkorjauspukit puuta ja todella mineraaliöljyn kyllästämiä ,ei lahonneet millään ??

Poteri
Viestit: 51
Liittynyt: 31 Touko 2005 22:15
Paikkakunta: Sipoo

Viesti Kirjoittaja Poteri » 14 Heinä 2007 18:52

Koetin tänään imeä löpön öljyn imuliinalla mutta kaikki ei lähtenyt silläkään (hain päivällä yhden liinan Maritimista). Nyt alankin jo epäillä että löpöä valuu jostain moottorin alle.

Missä ovat potentiaaliset vuotokohdat? Polttoainesuodatin on tiukalla eikä vuoda saumoista. Hetken seuranta ei paljastanut myöskään tippumista muualta moottorin alta.

Ensin tietysti täytyy poistaa kaikki löpö pilssistä ja seurata tuleeko löpöä lisää, mutta sitä varten täytyy odottaa maanantaita jotta veneliikkeet aukeavat ja saan hankittua lisää imeytysliinaa.


t. Poteri

matti
Viestit: 2185
Liittynyt: 12 Maalis 2005 15:31

Viesti Kirjoittaja matti » 15 Heinä 2007 08:45

Poteri kirjoitti:
Ensin tietysti täytyy poistaa kaikki löpö pilssistä ja seurata tuleeko löpöä lisää, mutta sitä varten täytyy odottaa maanantaita jotta veneliikkeet aukeavat ja saan hankittua lisää imeytysliinaa.


t. Poteri
Ei tarvi välttämättä odotella maanantaita, imeytykseen sopii myös vauvan vaipat(joita saa lähes kaikista kaupoista) .

Katso koneen käydessä, kun on paine järj. josko silloin vuotaa??

Matti

websters
Viestit: 13
Liittynyt: 19 Maalis 2006 14:48

Viesti Kirjoittaja websters » 15 Heinä 2007 11:22

Omassa Yanmarissani oli polttoainevuoto viime keväänä. Vuoto oli todella vaikea paikantaa - ja mahdotonta ellei kone ollut käynnissä ja painetta polttoainejärjestelmässä.

Pyyhin kuivaksi polttoaineen kuljetusreitin: kohdasta josta polttoaineletku liittyy esisuotimeen aina nostopumpun, suodattimen ja pumpun kautta suuttimiin. Sitten koneen olessa käynnissä kuljetin sormiani kevyesti samaa reittiä pitkin. Kun vastaan tuli märkää oli vuoto löytynyt.

Lopulta vuoto löytyi kuparitiivisteistä filterin ja pumpun välissä. Helppo vaihtaa ja vuoto loppui siihen.

suoraa_huutoa
Viestit: 479
Liittynyt: 26 Heinä 2006 13:09
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja suoraa_huutoa » 15 Heinä 2007 22:35

Moi,

tuli mieleen tosta dieselistä ja öljystä pilssissä vanhempi kaveri rannassa joka kehui nuorempana joutuneensa aina öljyn luontiin veneen pilssistä kun kevät kunnostusta tehtiin.

Kehui että silloin oli käytössä avo kytkin tai joku tän tapainen josta öljy lensi pitkin pilssiä. Joku varmasti tieää mitä tämä tarkoittaa. Joka tapauksessa sanoi että ei öljy pilssissä pilannut mutta suttas.

-Matti
HULLU itselleen töitä ostaa.

Vastaa Viestiin