Vaihde vivusto

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
hapi
Viestit: 86
Liittynyt: 08 Touko 2006 12:44
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Vaihde vivusto

Viesti Kirjoittaja hapi » 30 Touko 2007 09:43

Terve

Tossa ajattelin rakennella vaihdevivuston paattiin kun ei oikeen kuskin penkiltä yletä vaihteeseen, ja on sen verran raskas vaihde että ei oikeen vaijerilla onnistunut.

Jotenka, mitenkäs olette rakennelleet kyseisiä vivustoja kun tossa mietin "järkevintä" tapaa.
makuasioista pitää kiistellä koska muut ovat jo sitten totuutta

jucculio
Viestit: 18
Liittynyt: 28 Kesä 2006 23:29
Paikkakunta: turku

Viesti Kirjoittaja jucculio » 30 Touko 2007 09:58

termos.

Lattiksesta, noin 3mm paksusta, 50mm leveestä rykästiin vaihtevipu ruorin viereen.

Kaksi niveltä, joilla homma pelaa.
Yksinkertainen on kaunista.
Vaijeri ei W3:ssa oikein onnistunut.

Siniset pallurat on pultit lattiksessa, punanen on rungossa kiinni.
Lattis sen verran jäykkää että ei ole matkalta kiinni kuin yhdellä ohjurilla, siis kolossa pattinkin läpi.



Kuva

Et o kaunis kuva :)
- kun merituuli puhaltaa
kiville hän karahtaa.. -

Avatar
KS1030
Viestit: 692
Liittynyt: 21 Tammi 2006 17:35
Paikkakunta: =VAASA=
Viesti:

Viesti Kirjoittaja KS1030 » 30 Touko 2007 11:58

tai tee vaijerilla ja väkipyörällä

Avatar
Jape
Viestit: 1628
Liittynyt: 02 Heinä 2003 08:56
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jape » 30 Touko 2007 19:14

Pariin veneeseen oon tehny vivustot ihan tuolla samalla systeemillä niinkuin tuossa kaaviossa, mutta sillä erotuksella että käytin metalliputkea jonka päät lyttäsin "nivelien" matkalta. Ei taipuile ihan niin herkästi kun latta jos on vähän jäykemmät vaihteet. ja muistaakseni Wikströmin vaihdevivusta lähtee alaskinpäin sellanen 10 sentin tanko johon sen pitkittäisen tangon saa kiinni.

hapi
Viestit: 86
Liittynyt: 08 Touko 2006 12:44
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hapi » 30 Touko 2007 21:44

Kiitoksia kiitoksia.


Koneeni on penta mb20 ja vaihde rb joten alaspäin ei ole mitään vaihdekepistä,
mutta kyllä varmaan saan vivuston konekopan sisällä kulkemaan kun tilaa on varmaankin sopivasti.

Ajattelin itse tehdä varmaan rosterista ja sitten töistä jos löytyy niin tarvii varmaan "lainata" sellaisia niveliä jotka varmaan ovat käypiä kyseiseen tarkoitukseen jotta saa kaikki välykset pois samalla.
makuasioista pitää kiistellä koska muut ovat jo sitten totuutta

Vastaa Viestiin