Mikä moottori?

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
Vilderi
Viestit: 6
Liittynyt: 23 Touko 2007 00:22
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Mikä moottori?

Viesti Kirjoittaja Vilderi » 23 Touko 2007 01:08

Tervehdys foorumille.

Sain perinnöksi yli 10 vuotta takaperin veneen, vene oli mätä jo saadessa, ja pihan siivouksen yhteydessä lähti paremmille vesille.

Veneestä jäi pienen tappelun jälkeen käteen moottori, joka joskus n. 10 vuotta takaperin kävi ihan nätisti... Tämän jälkeen vain pyöritelty ja rasvailtu.
Magneetto on ollut kuivassa ja sisällä, toimii varmaan edelleen. (+3 varalle, kokonaisia, toiminnasta ei takuuta)
Moottorista ei ole löytynyt minkäänlaista tekstiä, perimätietojen mukaan jonkun pienen pajan tekeles. Tarkoitus on entisöidä moottori ja hommata moottorille sopiva vene.

Tunnistaako joku?

Kuva

kuvaan eksynyt 4 tai 5hv bernard on itselle ylimääräinen, jos joku tarvii koko moottoria/pelkkää yksittäistä osaa, ei maksa mansikoita. (pyörii vaivaisesti)

MÖsteri
Viestit: 1239
Liittynyt: 11 Heinä 2006 23:34
Paikkakunta: Dragsfjärd

Tuttu pata

Viesti Kirjoittaja MÖsteri » 23 Touko 2007 09:24

Moi!

En kyllä tunnista koneen merkkiä, ei hajuakaan.. ;=)

Mutta tuollaisen vempaimen sylinteri minulla on vajan nurkalla. Poimin sen talvella rannalta valuraudan hitsailuun koekappaleeksi. Kovasti olen minäkin arponut mistä se pata on.

Tulipas jotenkin mieleen turkulainen Pyrkijä, heitän ihan arvaukseksi.

Mikä magneetto siinä muuten on? Entä kaasutin?

Vilderi
Viestit: 6
Liittynyt: 23 Touko 2007 00:22
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vilderi » 23 Touko 2007 13:02

Kaasuttimesta ei toistaiseksi käryä, magneettoja on monta, suurin osa bosch merkkisiä, oli myös joku muu.

Avatar
Simon
Viestit: 958
Liittynyt: 22 Maalis 2007 23:27
Paikkakunta: Kaskinen

Viesti Kirjoittaja Simon » 23 Touko 2007 20:28

Näytäisi kyllä neitahtiselta tuon vauhtipyörässä olevan käynnistys "klivun"perusteella.
Vanhahan tuo kone on, veikaisimpa jopa 20 luvulle, sillä "umpisilinterisiä" ei juurikaan tuon ajan jälkeen ole valmistettu, kaksitahtisia tottakai myöhemminkin samalla" pallopää" menetelmällä.
Saattaa olla myös ns: omavalmiste, joita Suomen osaavat miehet valmistelivat aikoina jolloin kaikesta oli puutetta ja tarve oli liikkua konevoimalla.
Kuva vielä koneen takaosasta olisi mielenkiintoinen.

bonito
Viestit: 787
Liittynyt: 26 Joulu 2006 09:53
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja bonito » 23 Touko 2007 22:03

Porissa oli Karjarannassa, SOT:in ja Repolan välissä vielä 60-luvulla pieni paja,jossa oli toiminut Jakobssonin Konepaja, joka valmisti höyrykoneiden lisäksi myös tuon näköisiä koneita. Olen nähnyt 70-luvulla 7 hv:n Jaakolaisen koneen, jolla oli voitettu Porin Pursiseuran juhannusnavigointi kilpailu v. 1906, siitä oli muistona hopeinen muistolaatta plokin kyljessä. En osaa muuta siitä sanoa, kuin että se oli kutakuinkin tuo näköinen. Pitäisi löytää joku vanha alan mies, joka tietäisi kertoa onko se Jaakolainen, jos on, se on jollain lailla arvokas peli, oikea museokapine. Kyselen eräältä entiseltä veneilijältä, jos kone näyttää tutulta.

Avatar
jansix
Viestit: 578
Liittynyt: 25 Joulu 2003 19:24
Paikkakunta: oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jansix » 23 Touko 2007 23:27

millä perusteella tuo on nelitahtinen? mutta joka tapauksesa kunnostamisen arvoinen. pidä joka tapauksessa huolta siitä.

hb-77
Viestit: 303
Liittynyt: 18 Tammi 2005 11:17
Paikkakunta: porvoo

Viesti Kirjoittaja hb-77 » 23 Touko 2007 23:29

tuollaisia koneitta nyt jokaisella on ainakin yksi tallis pyörimässä jaloissa :O)
kone on luultavasti Turussa valmistettun Victor Forselius 3-4hv. kopio jonka on tehty Aatalan konepaja.
katsokaa vaikka kirjasta Kyösti Helin kipinä. ISBN 952-91-6811-X ja sivu 68.
ei oo riemulla rajaa kun Homelitellä ajaa.
KUN VENEEN PITUUS KASVAA METRILLÄ NIIN ONGELMAT KUUTIOINA.....
Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, voi ihminen korjata

Idiotit pitävät yllä järjestystä, nerot hallitsevat kaaoksen!

Avatar
jansix
Viestit: 578
Liittynyt: 25 Joulu 2003 19:24
Paikkakunta: oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jansix » 23 Touko 2007 23:33

selvispä sekin kohtuu ajassa.

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 23 Touko 2007 23:43

Äläkäähän nyt poijat, voi se olla nelitahtinenkin ulkonäöstään huolimatta.
Joissakin vanhoissa umpikansisissa nelareissa on sivussa erillinen "lohko" venttiileille joka on pultattu sylinterin palotilan yhteyteen. Kun tuosta koneesta ei ole kuvaa toiselta kantilta niin empä menisi sanomaan vielä mitään varmaa koneesta. Tuo moottorin alaosa antaisi myös viitettä nelitahtisuudesta sillä mitä kaksitahtinen tekisi öljytilalla ja sinne vievällä tarkistuslasilla varustetulla putkella?
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Vilderi
Viestit: 6
Liittynyt: 23 Touko 2007 00:22
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vilderi » 24 Touko 2007 01:17

Jos tämä ei ole nelitahti, se on sitten kaksitahti nokkakepillä, työntötangoilla ja venttiileillä. Tulpan ja ryypyn/niistimen alla on messinkinen korkki, jonka alla venttiilit. Tulppa on suoraan imuventtiilin päällä. Sylinteristä ei saa pultattua irti kun imupakosarjan. Metka ja mielenkiintoinen rakenne.

Parempia kuvia tulee ennen kun ehdin aloittamaan kunnostuksen.

Tarkoitus olis kuvata kone joka vinkkelistä, että on sitten helpompi ihmetellä mikä mihinkin kuului, ja miltä se näytti. Vaikkakin on yksinkertainen moottori.

Jos jostain löytyy vastaava moottori/osia/kuvia/tietoa, ne kiinnostaa.

Venettäkin saa moottorin ympärille kaupitella.

MÖsteri
Viestit: 1239
Liittynyt: 11 Heinä 2006 23:34
Paikkakunta: Dragsfjärd

Neljä tahtia

Viesti Kirjoittaja MÖsteri » 24 Touko 2007 10:39

Kyllä se on nelitahtinen. Näkyy kuvastakin, ja toisekseen siinä hallussani olevassa sylinterin raadossa on vielä venttiilit paikalleen ruostuneina. Tuossa kuvassa ne tosiaan jäävät sylinterin toiselle puolelle.

Pikemminkin voisi kysyä, että mikä tuosta kaksitahtisen tekisi?

Kyseeseen tulevalla aikakaudella pieni kaksitahtimoottori taisi olla melkoinen harvinaisuus. Toki vanhoissa kuulamoottoreissa taisi olla periaatteeltaan kaksitahtisiakin malmikasoja, mutta muutoin nykykäsityksen mukainen pieni bensa 2T-moottori kai yleistyi vasta 1950-luvulta lähtien. Ja silloinkin mieluummin moottorisahoissa, mopoissa ja moottoripyörissä, kuin niinkään venemoottorina.

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 24 Touko 2007 12:27

Pallopää on ihan selvä termi mutta vielä hauskempi termi on kissanpäämoottori ;-)
Minulla on yksi valokuva ko. moottorista ja pikkuisen onneton kun olen niin kiireessä jäi enemmät valokuvat ottamatta Pietarsaaren museossa. Rakenne on aivan ihmeellisen näköinen mutta kyllä tuostakin huonosta kuvasta selviää sen yksinkertainen rakenne. Siinä on mm. nokkakampiakseli...

No, nyt kone ei suostunut lisäämän kuvaa siitä mutta perästä kuuluu...
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Avatar
Simon
Viestit: 958
Liittynyt: 22 Maalis 2007 23:27
Paikkakunta: Kaskinen

Viesti Kirjoittaja Simon » 24 Touko 2007 15:15

Näitä kissanpääkoneita valmistettiin Kaskisissa 1900 luvun alussa muutamia kappaleita. Omituinen paketti, sylinteri alapuolella ja kiertokammio ylimpänä aivan kuin kone olisi väärinpäin. Magneetto oli ketjulla välitetty kampiakselista. En löytänyt vielä koneen varsinaista merkkiä ja valmistajan nimeä, mutta tuo kissanpää oli kansan antama lempinimi, johtuen juuri tuosta kampikammiosta joka muotonsa ja kokonsa puolesta muistutti kissanpäätä. Varmuudella noita on vielä jäljellä kolme kpl, tuo Pietarsaari ja pari tällä alueella.
Perimätietona kerrotaan ko. seppä amerikassa ollessaan hakeneen patenttia suunnittelemalleen polttomoottorille, mutta joku onnellinen olikin ehtinyt ennen, tästä harmistuneena hän kehittikin aivan erilaisen, saiko siihen patenttia en muista. Joka tapauksessa siitä kummajaisesta nyt puhutaan.

Avatar
jansix
Viestit: 578
Liittynyt: 25 Joulu 2003 19:24
Paikkakunta: oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jansix » 24 Touko 2007 21:50

aina sitä sitte näkee ja oppii uutta.

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 24 Touko 2007 22:01

M...kku..S.atana..N...kki (msn) tökkii vielä joten lähetin kissan kuvan Masalle joka laittanee sen tänne kun oikein kauniisti pyydän...
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Vastaa Viestiin