Juniorifolkkariprojekti
- laitinenp
- Viestit: 383
- Liittynyt: 10 Tammi 2004 23:58
- Paikkakunta: Joensuu
vedessä
Rankka päivä: runkokatsastus ja vesillelasku. Peräsimen laittajille tiedoksi että peräsimen kiinnikkeet on pultattava tai niitattava läpi. Pelkät ruuvit eivät riitä. Runkokatsastajamme oli tässä tarkkana ja jouduin vaihtamaan muutaman ruuvin kupariniitteihin kun ei tämä kertakaikkiaan tullut mieleen. Mutta lopulta planketit täytettiin ja vene siirtyy näin vähitellen purjehtijaliiton rekisteriin.
Jape sattui paikalle vesillelaskun aikoihin ja kännykkäkamerallaan (?) nappasi muutaman kuvan. Lasten mielestä tämä naapurin Emma-koira oli mukana siltä varalta että mikäli pilssiin vuotaa vettä, Emma voi sen sieltä juoda pois...

Ja tässä toinen, vähän suurempi kuva (myös (c) Jape):
http://kotisivut.edu.pkamk.fi/~Laitinen ... nkuva2.jpg
Jape sattui paikalle vesillelaskun aikoihin ja kännykkäkamerallaan (?) nappasi muutaman kuvan. Lasten mielestä tämä naapurin Emma-koira oli mukana siltä varalta että mikäli pilssiin vuotaa vettä, Emma voi sen sieltä juoda pois...

Ja tässä toinen, vähän suurempi kuva (myös (c) Jape):
http://kotisivut.edu.pkamk.fi/~Laitinen ... nkuva2.jpg
- Petri
- laitinenp
- Viestit: 383
- Liittynyt: 10 Tammi 2004 23:58
- Paikkakunta: Joensuu
- laitinenp
- Viestit: 383
- Liittynyt: 10 Tammi 2004 23:58
- Paikkakunta: Joensuu
Takilointia ja ongelmia
Takilan virittelyä. Suunnittelin ja veistelin jonkinlaiset helat mastoon, jotka vein sitten täkäläiselle hitsarille Tuotepaja ky:hyn hitsattavaksi.
Mastonhuippuun on upotetu pylpyrä 8mm nostinköyttä varten. Isopurje juoksee metallikiskossa, johon riitti juuri sopivasti 2 kpl salkoja. Hankin ne meripurjeesta mutta juuri huomasin vestekin 2006 kuvastossa samanlaiset.

Mastossa ei ole viulustaakia vaan ylimääräinen 3mm harus mastonhuipusta keulaan. Samaan kohtaan tulevat saalinkien yli menevät ylävantit.

Seuraavaksi tulevat 4 mm keulaharus, jonka yhteydessä pylpyrä fokan nostinta varten sekä lisäksi barduunat 4 mm.

Ja alinpana sitten saalingit, josta samasta lähtevät vielä alavantit. Ne oli piirustuksissa merkitty 5 mm paksuisiksi.

Tää viritys onnistui mielestäni kaikkein huonoimmin. Toivotaan että se nyt kuitenkin kestää.
Vanttien pituuksien laskeminen olikin sitten toinen ongelma. Yritin lähestyä ongelmaa vanhalla kunnon Excelillä. Mittasin kannesta harusten etäisyydet mastosta ja kiinnitysten korkeudet suhteessa kannen korkeuteen maston läpiviennin kohdalla. Piirsin asiaan liittyvät mitat paperille. Siitähän muodostuu koko joukko kolmioita, joiden sivujen pituuksista tunnetaan osa. Niistä saa yllättävän pienellä vaivalla kaavat harusten pituuksille, joista pitää vaan muistaa vähentää kiinnitysten vaatimat mitat yläpäässä ja alapäässä (vanttiruuvit). Syötin nämä kaavat exceliin, joka sitten antoi harusten pituudet millimetreissä. Lähetin mitat purjeneulojalle ja tilasin harukset. Sitten vaan takiloimaan pelonsekaisin tuntein...

No niinhän siinä sitten kävi että kaikki ei mennytkään oikein: ylävantit olivat jostain syystä n. 50 mm liian pitkät (ne ovat tuossa kuvassa kannella). Ne piti lähettää purjeneulojalle lyhennettäviksi. Muut harukset olivat onneksi prikulleen oikein. Odottelen nyt näitä osia takaisin ja sateiden lomassa laittelen puomia ja muita purjehdusvarusteita kuntoon.
Mastonhuippuun on upotetu pylpyrä 8mm nostinköyttä varten. Isopurje juoksee metallikiskossa, johon riitti juuri sopivasti 2 kpl salkoja. Hankin ne meripurjeesta mutta juuri huomasin vestekin 2006 kuvastossa samanlaiset.
Mastossa ei ole viulustaakia vaan ylimääräinen 3mm harus mastonhuipusta keulaan. Samaan kohtaan tulevat saalinkien yli menevät ylävantit.
Seuraavaksi tulevat 4 mm keulaharus, jonka yhteydessä pylpyrä fokan nostinta varten sekä lisäksi barduunat 4 mm.
Ja alinpana sitten saalingit, josta samasta lähtevät vielä alavantit. Ne oli piirustuksissa merkitty 5 mm paksuisiksi.
Tää viritys onnistui mielestäni kaikkein huonoimmin. Toivotaan että se nyt kuitenkin kestää.
Vanttien pituuksien laskeminen olikin sitten toinen ongelma. Yritin lähestyä ongelmaa vanhalla kunnon Excelillä. Mittasin kannesta harusten etäisyydet mastosta ja kiinnitysten korkeudet suhteessa kannen korkeuteen maston läpiviennin kohdalla. Piirsin asiaan liittyvät mitat paperille. Siitähän muodostuu koko joukko kolmioita, joiden sivujen pituuksista tunnetaan osa. Niistä saa yllättävän pienellä vaivalla kaavat harusten pituuksille, joista pitää vaan muistaa vähentää kiinnitysten vaatimat mitat yläpäässä ja alapäässä (vanttiruuvit). Syötin nämä kaavat exceliin, joka sitten antoi harusten pituudet millimetreissä. Lähetin mitat purjeneulojalle ja tilasin harukset. Sitten vaan takiloimaan pelonsekaisin tuntein...
No niinhän siinä sitten kävi että kaikki ei mennytkään oikein: ylävantit olivat jostain syystä n. 50 mm liian pitkät (ne ovat tuossa kuvassa kannella). Ne piti lähettää purjeneulojalle lyhennettäviksi. Muut harukset olivat onneksi prikulleen oikein. Odottelen nyt näitä osia takaisin ja sateiden lomassa laittelen puomia ja muita purjehdusvarusteita kuntoon.
- Petri
- laitinenp
- Viestit: 383
- Liittynyt: 10 Tammi 2004 23:58
- Paikkakunta: Joensuu
Kiitokset! Rannassakin on ollut jonkin verran onnittelijoita ja ihmettelijöitä. Ja esim. puhetta ihmisten "suojaetäisyyden" suurenemisesta vuosikymmenten aikana. Vrt kuvassa veneen vieressä oleva uudehko nykyään ilmeisesti aika lailla tavallisen kokoinen matkavene. Toisaalta tämä meidän uusi vene on ollut alunperin nuorisovene tai "pojkbåt" kuten piirustuksissa sanotaan.Onnea vesillelaskun johdosta!
- Petri
- laitinenp
- Viestit: 383
- Liittynyt: 10 Tammi 2004 23:58
- Paikkakunta: Joensuu
Laiturissa
No niin kai sitä voidaan jo sanoa. Jos projektilla pitää määritelmän mukaan olla aikataulu, resurssipuitteet ja tehtävä. Purjehdin Toivon eilen illalla kotisatamaansa. Vaikka kaikenlaisia vastoinkäymisiä on ollut loppuun saakka. Ikään kuin pisteenä i:n päälle isopurjeen muovisest ratsastajat eivät sopineetkaan kunnolla kiskouraan. Ja sitäkin asiaa kun tuli varmistettua toimittajilta useaankin otteeseen. Hioin lopulta ne kaikki itse pienemmiksi mihiin hommaan tuhrautui kaikkine kulkemisineen taas yksi työpäivä.Tollekkin projektille voi jättää hyvästit.
Eli on tullut aika lausua nöyrimmät kiitokset kaikille asianosaisille ja tämän foorumin porukoille ja lisäksi erityisesti seuraaville tahoille:
- Ikävalko: mela, heloja (mm. erinomainen puominivel, sopii muuten myös mm. folkkariin jos joku sellaisia tarvitsee), konsultaatio ja monta muuta talkooapua, highly recommended professional.
- Jape: veisti aivan erinomaisen spesifikaation mukaisen kuusimaston erittäin kilpailukykyiseen hintaan
- Ari Kotilainen: talkooapua, hankalien nostojen ja siirtojen spesialisti
- Pekka Huhta: foorumin ylläpito, tarjosi kylkimaalit ja kannustusta
- Kansalaisopiston kerhon opettaja Osmo: kärsivällinen suhtautuminen epätavallisen kookkaiden ja erikoisten muotoisten käkkyröiden tekemiseen ja säilyttämiseen kerhon muutenkin ahtaissa tiloissa. Lisäksi kaikki muut kerhon porukat.
- Veikko Viitanen: suunnitelma kölin muuntamiseksi rautakölistä lyijyiseksi
- Kotijoukot: hämmästyttävän ymmärtäväinen suhtautuminen
Eli on tarkoitus päättää tämä projektihomma tähän. Jossain vaiheessa saatan laittaa jotain purjehdusominaisuuksiin liittyvää juttua tähän säikeeseen kunhan päästään kokeilemaan venhoa erilaisissa olosuhteissa. Aion käydä veneseuramme harjoituskilpailuissa kokeilemassa nopeutta, tuuleennousukykyä ja käyttäytymistä "merenkäynnissä". Nämä kisat ovat LYS-kisoja ja taulukon mukaan tämän KDY 15 -veneen LYS-luku on 0,89.
Viimeksi muokannut laitinenp, 04 Kesä 2007 21:00. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- Petri
- Viinamäenmiäs
- Viestit: 257
- Liittynyt: 30 Joulu 2005 14:29
- Paikkakunta: Sysmä - Vantaa
- Viesti:
Onnittelut
Meilläpäin sanotaan, että eipä ainakaan ole muussa pahanteossa.Kotijoukot: hämmästyttävän ymmärtäväinen suhtautuminen
Onnittelut meikäläisenkin puolesta - hienoa työtä ja hienoa dokumentaatiota opiksi meille tumpeloille.
Viinamäenmiäs
- laitinenp
- Viestit: 383
- Liittynyt: 10 Tammi 2004 23:58
- Paikkakunta: Joensuu
Veneilykuvia
Kävin viime viikolla veneseuran torstaikilpailussa, johon sattui ensimmäinen keskituuli n. 6-9 m/s. En osannut kiinnittää maalaispojalle täysin uudenlaisia tarralukitteisia lattoja kunnolla, joten yksi sitten katosi vastakäännöksessä aaltoihin. Muutkin ovat vähän liian löysällä kuten kuvista näkyy. Lisäksi purjehdusvarusteissa on vielä puutteita mm.
Seuratoverini Arto Ilvonen ((C) Arto.Ilvonen(at)abloy.com) otti joitain purjehduskuvia joita hänen luvallaan tässä 4 kpl:




Ja lopuksi vielä ixuksella otettu fiilistelyvideo ao. osoitteessa. (Siinä ollaan varhain aamusella liikkeellä ja lapset huutelevat välillä kajuutasta makuupusseistaan.)
http://www.youtube.com/watch?v=2BgMQKOGr3o
- reivausjärjestely puuttuu
- isopurjeen jalustus tehdään piirustusten mukaan metallitangolla "levanki" ruoripinnan yli + 2 kiinnityspistettä ruorin molemmilla puolilla. En ole saanut tätä metallitankoa vielä tehtyä valmiiksi.
- puomin alasvetäjä puuttuu
- joudun lyhentämään puomia maston puolelta muutaman sentin sillä puomihelasta tuli pidempi kuin alkujaan suunnittelin. Nyt ison puomiliikissä ei juuri ole säätövaraa.
Seuratoverini Arto Ilvonen ((C) Arto.Ilvonen(at)abloy.com) otti joitain purjehduskuvia joita hänen luvallaan tässä 4 kpl:




Ja lopuksi vielä ixuksella otettu fiilistelyvideo ao. osoitteessa. (Siinä ollaan varhain aamusella liikkeellä ja lapset huutelevat välillä kajuutasta makuupusseistaan.)
http://www.youtube.com/watch?v=2BgMQKOGr3o
- Petri
- laitinenp
- Viestit: 383
- Liittynyt: 10 Tammi 2004 23:58
- Paikkakunta: Joensuu
Purjehtiva harjateltta
Jouduin poistamaan tämän keskustelusäikeen alkupäähän linkitetyt kuvat tekniikka.ncp.fi-palvelimelta. Ne olivat siellä vähän väärässä paikassa levytilaa ja palvelimen kapasiteettia viemässä. Pahoitteluni jos joku on niitä linkkejä vielä napsutellut.
Tässä vielä joitain hajahavaintoja kesän retkiltä.
Pienessä veneessä porukat ja kamat kastuvat väkisinkin sateen sattuessa. Siispä puomipeitettä käyttämään. Aluksi käytin 2x3 halpispressua joka sekin kävi kohtalaisen hyvin. Mutta siinäkin oli mm. sellainen ongelma että puomilla oleva isopurje sai juuri sen verran sadevettä puomin päästä sisäänsä että se valui puomia pitkin istuinlaatikkoon. Loppujen lopuksi piirsin puomiteltan ja teetin sellaisen täkäläisellä ompelijalla. Reunoihin on lyöty pressurenkaat sopiviin paikkoihin joihin solmin tavalliset "mustekalan" pätkät, semmoiset joita käytetään fillarin tarakalla (tällä kertaa ne ovat mallia motonet). Jos joku tietää tähän parempia vaihtoehtoja vinkkejä otetaan kiitollisena vastaan.


Mainittakoon vielä että 1 reivirivi on ehdottoman tarpeellinen ainakin retkikäytössä. Etenkin kun tuli retkeiltyä lasten kanssa jotka eivät alituiseen jaksa/osaa vahtia puuskia ja istua reunalla. Reivin kanssa meno on rauhallisempaa eikä se vauhtikaan ole loppujen lopuksi kärsi etenkään vastaisilla tuulensuunnilla.
Tässä vielä joitain hajahavaintoja kesän retkiltä.
Pienessä veneessä porukat ja kamat kastuvat väkisinkin sateen sattuessa. Siispä puomipeitettä käyttämään. Aluksi käytin 2x3 halpispressua joka sekin kävi kohtalaisen hyvin. Mutta siinäkin oli mm. sellainen ongelma että puomilla oleva isopurje sai juuri sen verran sadevettä puomin päästä sisäänsä että se valui puomia pitkin istuinlaatikkoon. Loppujen lopuksi piirsin puomiteltan ja teetin sellaisen täkäläisellä ompelijalla. Reunoihin on lyöty pressurenkaat sopiviin paikkoihin joihin solmin tavalliset "mustekalan" pätkät, semmoiset joita käytetään fillarin tarakalla (tällä kertaa ne ovat mallia motonet). Jos joku tietää tähän parempia vaihtoehtoja vinkkejä otetaan kiitollisena vastaan.
Mainittakoon vielä että 1 reivirivi on ehdottoman tarpeellinen ainakin retkikäytössä. Etenkin kun tuli retkeiltyä lasten kanssa jotka eivät alituiseen jaksa/osaa vahtia puuskia ja istua reunalla. Reivin kanssa meno on rauhallisempaa eikä se vauhtikaan ole loppujen lopuksi kärsi etenkään vastaisilla tuulensuunnilla.
- Petri
- laitinenp
- Viestit: 383
- Liittynyt: 10 Tammi 2004 23:58
- Paikkakunta: Joensuu
Kesäkuvia
Vinkki ensi kesän veneretkiä suunnitteleville: myös Pohjois-Karjalassa voi purjehtia/veneillä. Tässä kesäkuvia Joensuun pursiseuran tukikohdasta Lapalikon saaresta (yksityiskäytössä).


Laitoin joitain kesän 2007 retkillä napsittuja kuvia myös panoramio-palvelimeen, jossa kuviin voidaan liittää myös paikkatieto.
http://www.panoramio.com/map/?user=3411 ... &a=1&tab=4
Karttaa voi suurentaa/pienentää hiiren rullalla tai kartan vasemmassa reunassa olevasta vierityspalkista. Kuvaa vieritetään hiirellä kartasta "raahaamalla". EDIT: Koordinaatit on valittu yllä olevaan osoitteeseen 1600x1200-kokoisella näytölillä joten jos selainikkunan koko poikkeaa suuresti tästä on sieltä kartasta etsittävä Joensuu ja sen eteläpuoliset vesistöt. Kuvan katselu klikkaamalla. Osa noista kuvista löytyy myös googleearth-sovelluksesta.
Laitoin joitain kesän 2007 retkillä napsittuja kuvia myös panoramio-palvelimeen, jossa kuviin voidaan liittää myös paikkatieto.
http://www.panoramio.com/map/?user=3411 ... &a=1&tab=4
Karttaa voi suurentaa/pienentää hiiren rullalla tai kartan vasemmassa reunassa olevasta vierityspalkista. Kuvaa vieritetään hiirellä kartasta "raahaamalla". EDIT: Koordinaatit on valittu yllä olevaan osoitteeseen 1600x1200-kokoisella näytölillä joten jos selainikkunan koko poikkeaa suuresti tästä on sieltä kartasta etsittävä Joensuu ja sen eteläpuoliset vesistöt. Kuvan katselu klikkaamalla. Osa noista kuvista löytyy myös googleearth-sovelluksesta.
- Petri