Glykolia kuluu

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
Vastaa Viestiin
Ambrosio
Viestit: 289
Liittynyt: 18 Huhti 2005 14:11

Glykolia kuluu

Viesti Kirjoittaja Ambrosio » 19 Touko 2007 22:36

Viime loppukesästä rupesi koneeni glykolikierrosta katoamaan ainetta pikkuhiljaa. Yksi letku oli vähän nirhaantunut, mutta se ei ilmeisesti ole syypää. Ajattelin tietysti, että nyt meni kansi tms kivaa.
En ole joutanut asiaa vielä tutkia, mutta... Jos kansi vuotaa voisiko ajatella, että käyttäisi autoissa käytettyjä aineita jotka lisätään veden sekaan ja jotenkin saostuvat vuotopaikkaan ...? Pakosarjan tiivistekö voisi olla myös syypää-siinä on tehty uusi sysdeemi glykolikiertoa varten. Öljyyn ei vettä pääse.

baden2
Viestit: 184
Liittynyt: 12 Helmi 2006 19:15
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja baden2 » 20 Touko 2007 10:32

Aika useasti vika löytyy glykoli/vesi lämmönvaihtimesta, glykoli menee pakoputkeen.

matti
Viestit: 2185
Liittynyt: 12 Maalis 2005 15:31

Viesti Kirjoittaja matti » 20 Touko 2007 13:11

Jos on makeavesipakosarja, kannattaa tutkia/koeponnistaa se ennenkuin esim. avaa koneen kannen- kaveri purki koneen ja totesi ettei mitään vikaa vaan pakosarjan kylmäksi jäänyt migsauma vuoti!
Pelkät tiivisteet 6-syl Volvoon olivat melko kalliit.

Matti

Ambrosio
Viestit: 289
Liittynyt: 18 Huhti 2005 14:11

Viesti Kirjoittaja Ambrosio » 20 Touko 2007 13:27

OK!
Pakosarja on "Tee-se-itse mallia.( Edellinen omistaja teki). Täytyy tutkia. Kiitos vinkeistä!

Ambrosio
Viestit: 289
Liittynyt: 18 Huhti 2005 14:11

Viesti Kirjoittaja Ambrosio » 01 Kesä 2007 13:03

En vielä avannut konetta, mutta tänään sain veneen vihdoin veteen, ja koneen päälle. Paisariin tuli oiken pulputtamalla ilmaa. Onko pakosarja sökö-pakokaasua puskee kiertoon?

UMP-Blitz
Viestit: 3
Liittynyt: 27 Heinä 2007 13:52

Viesti Kirjoittaja UMP-Blitz » 27 Heinä 2007 14:46

Mites tälle kävi?

Oliko kansipaffi valmis vai mistä painetta sinne vesitilaan ilmestyi.

(itellä sama oire -> kaikki kolme kantta oli ihan pitsiä vaikka makeavesikone)


Timo

Kolibri
Viestit: 125
Liittynyt: 24 Kesä 2007 13:36

Viesti Kirjoittaja Kolibri » 27 Heinä 2007 19:51

Traderissa ilmeisesti häviää talven aikana makeavesikierrosta hieman vesi-glykoli seosta. Mistäköhän tämä johtuu?

Ambrosio
Viestit: 289
Liittynyt: 18 Huhti 2005 14:11

Viesti Kirjoittaja Ambrosio » 28 Heinä 2007 16:07

Joo, oli tiiviste sökö JA lämmönvaihdin vuoti. Korjasin ensin vaihtimen ja luulin että homma on ok. Sitten alkoi ilmestyä öljyä glykolin sekaan- vaihdoin tiivisteen viime viikolla ja NYT taitaa olla kunnossa.
Huh huh ... meinasi jo hirvittää välillä. Ihan jännää sinänsä aukoa outoa konetta ensimmäistä kertaa. Onneksi kansi näytti hyvältä eikä ole pahemmin muualtakaan syöpynyt. Nyt pitäis mennä muutama vuosi- täytyy koputtaa puuta...

UMP-Blitz
Viestit: 3
Liittynyt: 27 Heinä 2007 13:52

Viesti Kirjoittaja UMP-Blitz » 28 Heinä 2007 19:44

"Taitaa olla kunnossa" kuulostaa tutulta. Toivotaan että pelaa!

Mulla on tuo paatinrähjä tämän kesän kuivilla, juuri vääntelin Volvoon suuttimet kiinni josta projektista pieni stoori tuolla:
http://www.holysmoke.fi/forum/viewtopic.php?t=2628

Huomenissa nähdään onko männän päällä jäähynestettä.

Tuosta linkistä kun mulkasee niin saattaa huomata että kyseessä ei ole puuvene vaan rautavati. Jos ette potki pellolle niin mielelläni käytän tätä foorumia, tämän käyttäjillä kun on tietämystä vanhemmistakin vehkeistä.

Joo ja on siinä puutakin, eukko rapsutellu pari päivää uimatason tiikkejä ja ite irrottelin kylkilistoja kyllästystä varten. Sisälläkin on joku rima ristissä. Aikasemmin on ollut mäntystä ja mahonkista, yksi kuituvenekin ja nyt tuo rautainen. Ei se kauneudessa puupaatille pärjää mutta kai noita on raudasta rumempiakin tehty http://s102.photobucket.com/albums/m88/ ... G_0647.jpg

Vettä kölin alle ite kelleen!

Timo

Avatar
Masa
Viestit: 459
Liittynyt: 22 Tammi 2004 02:34
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Masa » 29 Heinä 2007 23:09

UMP-Blitz kirjoitti:Tuosta linkistä kun mulkasee niin saattaa huomata että kyseessä ei ole puuvene vaan rautavati. Jos ette potki pellolle niin mielelläni käytän tätä foorumia, tämän käyttäjillä kun on tietämystä vanhemmistakin vehkeistä.
Tervetuloa porukkaan mukaan,
ei täällä ole kukaan niin ryppyotsainen, että paatin pitäisi olla 100% puuta, tekniikan yms. tiimoilta on kaikilla varmasti hyvin kokemuksia ja kysymyksiä vaihdettavana.
Nätti paatti kyllä!!! :)
"Elämä on laho puuvene, mutta se on minun ikioma laho puuvene..."

Kolibri
Viestit: 125
Liittynyt: 24 Kesä 2007 13:36

Viesti Kirjoittaja Kolibri » 31 Heinä 2007 10:12

Kolibri kirjoitti:Traderissa ilmeisesti häviää talven aikana makeavesikierrosta hieman vesi-glykoli seosta. Mistäköhän tämä johtuu?
Nostetaas tätä ylemmäs...onko kyseessä siis normaali ilmiö?

Vastaa Viestiin