Vesimäkärä

Yleistä keskustelua puuveneisiin liittyvistä asioista.
Vastaa Viestiin
samppa74
Viestit: 94
Liittynyt: 18 Syys 2006 23:37
Paikkakunta: turku

Viesti Kirjoittaja samppa74 » 07 Huhti 2007 23:56

meinasin itse jos tekis kaaret saarnesta kun sais kaverilta sopivasti.....

vesimäkärä
Viestit: 23
Liittynyt: 31 Maalis 2007 23:13

Viesti Kirjoittaja vesimäkärä » 08 Huhti 2007 17:25

onko sinun kaaripiirustuksissa kaikkia mittoja. mulla on piirustukset josta puuttuu 2 kaaren ala mitta ja 3 kaaren ylä mittoja on kaks 1290mm ja 1244mm. kumpi lie oikea.

samppa74
Viestit: 94
Liittynyt: 18 Syys 2006 23:37
Paikkakunta: turku

Viesti Kirjoittaja samppa74 » 10 Huhti 2007 00:15

jep.löytyy..... on vielä paperilla,tarvis ajaa ne koneelle.... mitä mittoja tarvitset?

vesimäkärä
Viestit: 23
Liittynyt: 31 Maalis 2007 23:13

Viesti Kirjoittaja vesimäkärä » 10 Huhti 2007 01:39

samppa74 kirjoitti:jep.löytyy..... on vielä paperilla,tarvis ajaa ne koneelle.... mitä mittoja tarvitset?
kuten jo mainitsin mulla puuttuu kaari 2 alaosan mitta. eli kuin leveä se on alhaalta. yläosan mitta ola mutta alhaalla pelkkä viiva.

samppa74
Viestit: 94
Liittynyt: 18 Syys 2006 23:37
Paikkakunta: turku

Viesti Kirjoittaja samppa74 » 10 Huhti 2007 09:06

2 kaaren alamitta on 1045 ylämitta 1290,myös 3 kaaren ylämitta on 1290

vesimäkärä
Viestit: 23
Liittynyt: 31 Maalis 2007 23:13

Viesti Kirjoittaja vesimäkärä » 10 Huhti 2007 12:57

samppa74 kirjoitti:2 kaaren alamitta on 1045 ylämitta 1290,myös 3 kaaren ylämitta on 1290
ok.

vesimäkärä
Viestit: 23
Liittynyt: 31 Maalis 2007 23:13

Viesti Kirjoittaja vesimäkärä » 28 Huhti 2007 22:32

oletteko piirtäneet kaarien piirustukset paperille luonnolliseen kokoon ennen kaarien valmistamista. vai olisko se ihan hölmö idea. nyt ne kaarien kuvat on tulitikkuaskin kokoiset.

juhotin
Viestit: 22
Liittynyt: 18 Maalis 2007 16:29
Paikkakunta: kuivanto

Viesti Kirjoittaja juhotin » 13 Touko 2007 16:03

nonii, sulta samppa saamiin mäkäräohjeisiin perehdyttyä on veneen teko jo hyvällä mallilla mutta koska ohjeet ovat jo 60 luvulta niin silloin ei epoksista ollut juuri tietoakaan. 90 luvullahan TM ltä sai tilata vähän isomman vaneriveneen ohjeita ja kyseinen vene tehtiin pelkästään vanerista epoksilla ja lasikuidulla vahvistettuna eli ns. uudemmalla tavalla ja sen innoittama nyt omakin mäkärä on aloitettu leikkelemällä ohjeiden mukaan laidat, pohjat ja perälauta (22mm). seuraavaksi nämä kasattiin rautalangoilla yhteen jolloin niistä tuli jo mäkärän näköinen. nyt saumat epoksoitiin, sitten rautalangat pois ja lisää epoksia saumoin. tässä vaiheessa vene siis pysyy kasassa pelkän epoksin avulla. viimeisimpänä olen sitten ostanut biltemasta lasikuitua ja polyesterikovetetta saumojen vahvistuksii ja luonnollisesti sen avulla myös vanereita hieman jäykistellään.
pitee lisäillä vähän kuvaa kuhan kerkeän! kaiken kaikkiaan säästyy paljolta rimojen leikkelyltä ja muulta hajotukselta ja toivottavasti myös veneestä tulee kevyempi. nettiveneessähän oli myynnissä vastaavalla tehty mäkärä ja sillä painoa 40kg. onko moni muu muuten tehny tällä tavalla?

juhotin
Viestit: 22
Liittynyt: 18 Maalis 2007 16:29
Paikkakunta: kuivanto

Viesti Kirjoittaja juhotin » 13 Touko 2007 16:12

http://i42.photobucket.com/albums/e319/ ... vtk008.jpg


eli tuossa on peruskilkkeet niillä rautalangoilla nidottu :)

hondamies
Viestit: 62
Liittynyt: 18 Maalis 2007 18:47

Viesti Kirjoittaja hondamies » 13 Touko 2007 16:54

juhotin kirjoitti:http://i42.photobucket.com/albums/e319/ ... vtk008.jpg


eli tuossa on peruskilkkeet niillä rautalangoilla nidottu :)
näyttää ihan kätevältä tyyliltä tehdä mäkärä nuin. nippusiteellä ne voi myös koota. kuinka paksua vaneria käytit nuissa laidoissa ja pohjassa. ja mitä vaneria käytit.
itse tehen mäkärää niillä vanhoilla ohjeilla mutta se on niin pahasti viellä kesken. pitää nyt alkaa taivuttaan se pohjalauta höyrystämällä.
ja siitä höyrystämisestä olis semmoinen kysymys kun sen 27mm laudan kuumentaa ja pistää muottiin joka on oikean muotoinen kaari niin paljonko se suoristuu eli palautuu kun ottaa sen sitten kuivana puristimista pois. vois etukäteen tehdä vähän jyrkemmän kaaren. se metrin matkalta kaarsi muistaakseni n.40cm.

juhotin
Viestit: 22
Liittynyt: 18 Maalis 2007 16:29
Paikkakunta: kuivanto

Viesti Kirjoittaja juhotin » 13 Touko 2007 20:43

4 millistä sekavaneria laidat ja pohjat ja nyt ajateltuna olis saanu olla vähän paksumpaa. aikas rimpulaahan tuo on, pitänee vaan vähän tolla kuidulla ja listoilla vahvistaa. ja 20heppanen merkkari oottaa!

samppa74
Viestit: 94
Liittynyt: 18 Syys 2006 23:37
Paikkakunta: turku

Viesti Kirjoittaja samppa74 » 17 Touko 2007 19:18

näyttää mielenkiintoiselta,tehdä tuolla tavalla.....mites kestävyys... tyhmä kysymys,mutta mites ton epoksin kanssa toimitaan.... lasikuidulla on tullut aika palkon touhuttua,mutta ei epoksilla

juhotin
Viestit: 22
Liittynyt: 18 Maalis 2007 16:29
Paikkakunta: kuivanto

Viesti Kirjoittaja juhotin » 19 Touko 2007 20:04

mun kässärin mukaan epoksi on periaatteessa samaa kun toi polyesteri millä kovetetaan lasikuituja..vähän kalliimpaa ja vahvempaa vaan. eli lasikuidun kanssa voi pelata epoksilla tai polyesterimössöllä..noissa saumoissa epoksia vähän jäykennettiin kuivalla sahanpurulla ja sellasella selluloosa töhnällä sen verran että voitiin pakastepussilla pursottaa..tänään tossa ulkosalla kuidutin saumat molemmilta puolilta ja seuravaksi teen välipohjan, jolloin pohjasta tulee jämpti.,sitten vielä vähä vahvikkeita sinnetänne niin hyvä tulee..

hirvi49
Viestit: 6
Liittynyt: 30 Syys 2006 17:42
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hirvi49 » 26 Touko 2007 13:46

Aiotko tohon minkälaisen tukikehikon laittaa? Sillä se 20hp kone pukkaa aika voimalla ja niissä nopuksissa pienikin allokko saa ton 4mm vanerin elämään aika lailla, sillä ittelläni oli tommonen mäkärän kaltane vene 4mm vanerista ja pohjakehikko oli 400x200mm aukoilla, sekä 5hp moottori niin 15kn vauheissa ja pienessä allokossa vaneri taipu jo aika mukavasti.

hondamies
Viestit: 62
Liittynyt: 18 Maalis 2007 18:47

Viesti Kirjoittaja hondamies » 26 Touko 2007 14:14

joo eihän se ole mukava jos vene leviää käsiin merellä. itse tehin nuo rimat 27mm laudasta vaikka ohjeessa paksuus oli 20mm. pari kiloa tulee painoa lisää mutta ei se haittaa. eli 100x27. 50x27. 35x27. 27x27 on rimojen vahvuudet. pikkusen se vaikeuttaa kokoamista kun nuo kylkirimat ei taivu niin helposti. joutuu jokaista taivuttaan kastelemalla ja kuumentamalla. mutta hyvä tuntuu tulevan.

Vastaa Viestiin