Kipinä-moottorin tulppa

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
skhamala
Viestit: 4
Liittynyt: 14 Huhti 2007 22:34
Paikkakunta: Äänekoski

Kipinä-moottorin tulppa

Viesti Kirjoittaja skhamala » 15 Huhti 2007 08:44

Tuttavani on kunnostamassa yksisylinteristä Kipinää ja kyselen nyt hänen puolestaan, että mitä sytytystulppaa suosittelisitte siihen ja millä kärkivälillä?

Antti Aho
Viestit: 21
Liittynyt: 04 Touko 2005 16:33
Paikkakunta: Varkaus

Viesti Kirjoittaja Antti Aho » 16 Huhti 2007 21:28

Mikä Kipinän malli on kyseessä? Sen perusteella osaan antaa lisäneuvoja.

skhamala
Viestit: 4
Liittynyt: 14 Huhti 2007 22:34
Paikkakunta: Äänekoski

Viesti Kirjoittaja skhamala » 17 Huhti 2007 17:55

Moottori on Kipinä (Löytyy tekstit Helin ja Kuopio, siis alkuperäinen)
vm. -60 ja teholtaan 5.7 .

Antti Aho
Viestit: 21
Liittynyt: 04 Touko 2005 16:33
Paikkakunta: Varkaus

Viesti Kirjoittaja Antti Aho » 17 Huhti 2007 21:32

Yleinen suositus tuon sukupolven Kipinöihin on ollut Champion COM7, Bosch M175T1 tai vastaava, kiinnityskierre M18x1.5. Alan liikkeissä osannevat neuvoa, mikä nykytulpista noita parhaiten vastaa.

Itselläni on samanlainen kone ja projekti työn alla, jos kesäksi saisin järveen. Minua kiinnostaisi tuo tuttavasi homma. Saisiko siitä lisätetoja esim. yksityisviestinä?

skhamala
Viestit: 4
Liittynyt: 14 Huhti 2007 22:34
Paikkakunta: Äänekoski

Viesti Kirjoittaja skhamala » 18 Huhti 2007 15:07

Kiitokset vastauksesta!
Kirjoitan tähän nyt kaikille näkyville mitä tiedän tuon Kipinän keskeneräisestä kunnostusprojektista:
Elikkä tuttavani oli saanut tuon moottorin lahjoituksena, eikä tietoa sen kunnosta ja rakenteesta ollut etukäteen. Kone oli kärsinyt kosteusvaurioita eli männänrenkaat olivat ruostuneet kiinni sekä sylinteriin, että mäntään. Öljyillä liottamalla ja hieman voimaa käyttämällä mäntä kuitenkin saatiin vihdoin irtoamaan sylinteristä, eikä ihme kyllä sylinterin seinämiin näyttänyt jäävän mitään kummempia jälkiä (kovaa tekoa!). Männänrenkaita ei kuitenkaan voitu pelastaa, vaan ne vaihdettiin suosiolla uusiin, jotka olivat tulleet koneen mukana. Uusittava oli myös kaikki koneen laakerit.
Muuten moottori oli niin sisältä kuin ulkoakin hyvässä kunnossa ja varsinkin sytytyspuoli näytti ihmeen puhtaalta ja toimivalta samoin kuin kaasutin (joka tosin varulta puhdisteltiin paineilmalla). Kipinä vanhalle tulpalle on jo saatu syttymään, mutta oikeaa ajoitusta ei ole vielä tarkemmin säädetty. En nyt muista oikein hyvin mutta tuo ajoituksen säätäminen taitaa tuossa koneessa olla aika työn takana ja se onkin sitten varmaan se seuraava kunnostuskohde. Kone ei ole vielä suostunut lähtemään käyntiin, mutta kunhan tuo ilonpäivä koittaa, niin sitten tuleekin vuoroon veneen työstö moottorille sopivaksi.

Jos tästä projektista haluaa vielä jotain tarkempia tietoja, niin kysykää ihmeessä, niin yritän vastata parhaani mukaan.

hkhk
Viestit: 678
Liittynyt: 06 Maalis 2005 18:52
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja hkhk » 18 Huhti 2007 21:00

Pakko mainita Kipinän pakoputkesta. Luulen, että koneen mukana tuli sellainen. Oli miten oli Kipinät papattivat aika tavalla (sinänsä komeasti). Hiljaisena kesäiltana ääni kuului melkein Mikkelistä Lappeenrantaan. Ken kunnostaa Kipinän oikein viimeisen päälle, siihen voisi pistää myös tuon vanhan ajan pakoputken?

skhamala
Viestit: 4
Liittynyt: 14 Huhti 2007 22:34
Paikkakunta: Äänekoski

Viesti Kirjoittaja skhamala » 04 Touko 2007 15:33

Kone hyrähti käyntiin ja ääni oli juuri semmoinen, josta varmaan nautitaan tyyninä kesäiltoina. Taas kerran tuli muuten huomattua, että vanhojen vempeleiden pakokaasun haju on paljon parempi kuin nykyisten.

Vastaa Viestiin