Tunnistattekohan purjeveneen mallin
-
- Viestit: 605
- Liittynyt: 16 Heinä 2003 10:57
- Paikkakunta: Turku
Moi taas,
Jos saisi veneen tarkat mitat (vaikka pelkät pituus ja leveys), niin selvittäminen onnistuisi paremmin. Mikäli pituus 11 metriä, niin perun aikaisemman arvaukseni Experimentin sisaraluksesta. Experiment olikin vain vajaa 10 metriä pitkä ja 1,89 leveä.
tuossa on vielä kuva Experimentistä. Verratkaa:
http://www.5point5.fi/55/index.php?opti ... &Itemid=36
-k
Jos saisi veneen tarkat mitat (vaikka pelkät pituus ja leveys), niin selvittäminen onnistuisi paremmin. Mikäli pituus 11 metriä, niin perun aikaisemman arvaukseni Experimentin sisaraluksesta. Experiment olikin vain vajaa 10 metriä pitkä ja 1,89 leveä.
tuossa on vielä kuva Experimentistä. Verratkaa:
http://www.5point5.fi/55/index.php?opti ... &Itemid=36
-k
- Jape
- Viestit: 1628
- Liittynyt: 02 Heinä 2003 08:56
- Paikkakunta: Joensuu
- Viesti:
jotain samaa näyttäisi noissa muodoissa olevan, mut en tiiä miten tarkkoja nuo 5,5:set on tuolta vesilinjan alapuolisilta osiltaan. ainakin tuo köli on ihan erilainen. Vähän surffailin tuossa eilen ympäri nettiä ja huomasin että kaseissa on melkein kaikissa tuommonen perä, mut ne on sit 14 metriä ja 8 tonnia.kms kirjoitti:Moi taas,
tuossa on vielä kuva Experimentistä. Verratkaa:
-k
Pitää yrittää kysellä vielä tarkempia mittoja, mutta se veneen omistaja asuu useamman sadan kilometrin päässä veneeltä, niin ei ainakaan ihan heti pääse mittailemaan.
-
- Viestit: 605
- Liittynyt: 16 Heinä 2003 10:57
- Paikkakunta: Turku
Moi,Vähän surffailin tuossa eilen ympäri nettiä ja huomasin että kaseissa on melkein kaikissa tuommonen perä, mut ne on sit 14 metriä ja 8 tonnia.
Kasit menevät kyllä mun tietämykseni ulkopuolelle, mutta noita negatiivisia periä näkyy mun mielestäni lähinnä moderneissa kaseissa. Modernin kasin eroja klassiseen nähden ovat mm. jaettu vedenalainen lateraalipinta, bulbiköli yms. Klassiset kasit ovat aina pitkäkölisiä ja muutenkin "perinteisemmän kilpaveneen" näköisiä ja niitä rakennettiin 60-luvulle asti.
Miten on Jape, tuleeko tuo vene siis sinulle kunnostukseen??
-k
- Jape
- Viestit: 1628
- Liittynyt: 02 Heinä 2003 08:56
- Paikkakunta: Joensuu
- Viesti:
- Jape
- Viestit: 1628
- Liittynyt: 02 Heinä 2003 08:56
- Paikkakunta: Joensuu
- Viesti:
-
- Viestit: 32
- Liittynyt: 18 Touko 2006 20:43
- Paikkakunta: Helsinki, Rantasalmi
-
- Viestit: 22
- Liittynyt: 02 Huhti 2007 14:58
- Paikkakunta: Uleaborgi
Kyllä minä veikkaan että tuo on kutonen. Kyseessä on selvästi joku kilpaveneluokka, saaristoristeilijä se ei ole eikä muistuta mitään tietämääni yksityyppiluokkaakaan. A-vene se voisi olla pituutensa puolesta, muttei oikein muuten. Ei oikein jää jäljelle kuin metriluokat. Kutonen sopii mittoihin melko hyvin, jos ilmoitetuissa mitoissa on "lapinlisää" niin silloin se voi olla 5.5:kin.
Tuo köli on itse asiassa ihan normaali, siitä on vain se lyijyosa riistuttu pois. Katsokaa esim. http://www.6mr.fi/DAS/yachts/1030918-110536.html kuvia korjauksen alla olevasta kutosesta. Tuo perä sen sijaan on mielenkiintoinen sillä se on kuin uudemmasta veneestä, mutta moderneja kutosia ei ole Suomessa käsittääkseni tehty. Olisiko tosiaan niin että siinä on yritetty klassista venettä "modernisoida"? Jos mitään dokumentaatiota ei löydy niin kannattaisi ehkä kysellä kuutosten luokkaliitosta?
Polttopuiksi sitä ei kannata laittaa, vanhoilla metriveneillä on taas kysyntää, etenkin kutosilla. Jos sen voi kunnostaa (ja miksipä ei voisi) niin sille varmasti löytyy ottaja ja voipi tsäkällä olla arvokaskin jos se on kuuluisan suunnittelijan käsialaa. Ja jos se olisikin täysi raato niin kyllä joku löytyy joka haluaa ottaa mitat ja tilpehöörit.
Tuo köli on itse asiassa ihan normaali, siitä on vain se lyijyosa riistuttu pois. Katsokaa esim. http://www.6mr.fi/DAS/yachts/1030918-110536.html kuvia korjauksen alla olevasta kutosesta. Tuo perä sen sijaan on mielenkiintoinen sillä se on kuin uudemmasta veneestä, mutta moderneja kutosia ei ole Suomessa käsittääkseni tehty. Olisiko tosiaan niin että siinä on yritetty klassista venettä "modernisoida"? Jos mitään dokumentaatiota ei löydy niin kannattaisi ehkä kysellä kuutosten luokkaliitosta?
Polttopuiksi sitä ei kannata laittaa, vanhoilla metriveneillä on taas kysyntää, etenkin kutosilla. Jos sen voi kunnostaa (ja miksipä ei voisi) niin sille varmasti löytyy ottaja ja voipi tsäkällä olla arvokaskin jos se on kuuluisan suunnittelijan käsialaa. Ja jos se olisikin täysi raato niin kyllä joku löytyy joka haluaa ottaa mitat ja tilpehöörit.
-
- Viestit: 32
- Liittynyt: 18 Touko 2006 20:43
- Paikkakunta: Helsinki, Rantasalmi
Tunnistusta
Nostetaan aihetta jälleen esille. Jäi askarruttamaan tämä tunnistamattomaksi jäänyt vene.
- terhohalme
- Viestit: 212
- Liittynyt: 15 Huhti 2003 20:59
- Paikkakunta: Kotka
Löytyykö niitä mittoja?
Runkopituus?
Kansileveys?
Varalaita keulassa, keskellä, perässä?
Vesilinjapituus?
Vesilinjaleveys?
Syväys rungon osalta?
Suurin ketjumitta vesilinjasta vesilinjaan rungon alitse?
Onko mittamerkkejä? pieniä kolmioita tai nappeja?
Nyt kun painoköli on irti, löytyykö sille massaa?
Runkopituus?
Kansileveys?
Varalaita keulassa, keskellä, perässä?
Vesilinjapituus?
Vesilinjaleveys?
Syväys rungon osalta?
Suurin ketjumitta vesilinjasta vesilinjaan rungon alitse?
Onko mittamerkkejä? pieniä kolmioita tai nappeja?
Nyt kun painoköli on irti, löytyykö sille massaa?
-
- Viestit: 41
- Liittynyt: 03 Tammi 2008 21:47
- Viesti:
Re: Tunnistattekohan purjeveneen mallin
International 5.5m FIN-4 Trial, Carl-Olof Granfelt / Wilenius Båtvarv, 1951.
Pituus (LOA): 9.84m
Vesilinja (LWL): 7.32m
Syväys: 1.35m
Leveys: 1.91m
Purjepinta-ala: 27.95m²
Uppouma: 1 856kg
Pituus (LOA): 9.84m
Vesilinja (LWL): 7.32m
Syväys: 1.35m
Leveys: 1.91m
Purjepinta-ala: 27.95m²
Uppouma: 1 856kg