Flyerin tekniikka

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
Vastaa Viestiin
jensekqvist
Viestit: 5
Liittynyt: 02 Huhti 2007 14:13
Paikkakunta: Hanko

Flyerin tekniikka

Viesti Kirjoittaja jensekqvist » 03 Huhti 2007 09:38

Minulla on aikomus rakentaa 15 jalkaisen Flyerin (katso: http://www.svensons.com/boat/?p=HydroPlanes/Flyer) muutamilla muutoksilla. Muutokset liittyy pohjamuotoon mutta ne ovat niin pieniä että eivät vaikuta tekniikkaan josta mulla on muutama kysymys.

Piirrustuksissa mainitaan vain että koneeksi suositellaan 135 kuutiotuuman (noin 2,2 litraa) neloskone johon kytketään 1:1 merivaihde. Piirrustukset ovat 30-luvulta josta moottoritekniikka on pikkasen kehittynyt.

Aikomus olisi käyttää joku vanha kevyt bensakäyttöinen automoottori sopivalla merivaihteella. Nyt minua kiinnostaisi tietää mitkä vanhat (80-90-luvulta) koneet sopii mihinkiin merivaihteisiin. Tehoja saisi mielellään löytyä sadan hevosvoiman paikkeilla. Hintaa moottori/vaihde-yhdistelmälle ei sais kertyä paljon yli 2000 euroa.

Samalla voisin myöskin tiedustella kuinka paksu potkuriakseli tarvitaan? Veneen painosta en voi muuta sanoa kuin että olematon.

Onko ehdotuksia?

Kiitos etukäteen!

imatranvoima
Viestit: 5
Liittynyt: 04 Syys 2006 11:37

Flyer, kysymyksen vierestä.

Viesti Kirjoittaja imatranvoima » 03 Huhti 2007 11:35

Vene on lempimallejani "Baby Bootlegger":n ohella. Oma aika tai taito vain ei riitä veneenrakennukseen.

Australialainen kauppa myy tähän ja muihin veneisiin cadillä tekemiään piirustuksia. http://www.classicwoodenboatplans.com/f ... oplane.htm

Tämän lisäksi nettisaitilla on pari kuvaa ko. veneestä kun joku on sellaisen rakentanut. Aiot muuttaa veneen kaksoisportaan v-pohjaksi?

Millä rakennustekniikalla aiot veneen tehdä? Vaneria pohjaan ja viilusta laminoidut laidat??

Ohjeiden "Blue Jacket Racer" kone oli kilpakoneita ja kaupasta ostettuna siitä irtosi n. 90 hv (en muista tarkkaan kun ei ole kirjaa käsillä, korjatkaa jos olen väärässä). Jos rakennat näin erikoisen veneen niin tuo 2000 euroa koneeseen ja vaihteeseen on kyllä vähän. Ehdotan 90-luvun bensa v-kuutosta, jostain japanilaisesta autosta.

Avatar
Ansis
Viestit: 60
Liittynyt: 02 Maalis 2006 17:09
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Ansis » 03 Huhti 2007 12:04

Moottorissa on vakava puute, jos siitä puuttuu turbo.
Vanhoja turbo saabeja saa halvalla varsinkin vaihteisto- tai ruostevikaisina. Tehoa niistä saa tuohon projektiin riittävästi, vakionakin vuoden 85 jälkeen valmistetuissa 175 hv.

Jos peräytystä ei tarvitse, kannattaa jättää pakkikoplinki pois ja tehdä "kytkinkoppa" vaikka huonekaluputkesta häkkimallisena.
"rautaveneilijät ne ne vasta sakkia on, puhumattakaan niiden veneistä. Kannet täynnä kaikenmoista roina. Tyhjiä ferreksipurkkeja kierii kannella ja sieltä mereen. Vatteet on reiillä hitsauskipinöistä." _Kinde_

Mile
Viestit: 1181
Liittynyt: 25 Helmi 2005 10:44

Viesti Kirjoittaja Mile » 03 Huhti 2007 13:40

mulla olis tohon sopiva kevyt alfan kone edullisesti .. 2L kaasarivehje. ..

Mutta ei kai porraspohjaa kannata muuttaa, vai oliko joku muuttamassa?

mitään vaihdetta ei välttämättä tarvita veneessä ollenkaan ellei sitten halua sitä pakkia ja vapaata ... kone käyntiin ja menoksi - halvin ja kevein vaihtoehto. 1:1 askeja löytyy ainakin Velvet 71 tolle konekoolle sopiva - hinta käytettynä tonnin luokkaa. se vaatii kyllä kytkinkaavelin tai sovitepalan koneen ja kytkimen väliin .

Itte haaveillut kunnon vanhanajan 3-pistehydrosta mutta enää ei aika riitä - ainakaan muutamaan vuoteen , joten kone joutaa pois.
Mile

jensekqvist
Viestit: 5
Liittynyt: 02 Huhti 2007 14:13
Paikkakunta: Hanko

Flyer

Viesti Kirjoittaja jensekqvist » 03 Huhti 2007 15:41

Kiitoksia palautteesta!

En halua tehdä tappokoneesta liian tappavan joten kiitos Imatranvoima että vahvistit epäilykseni konetehosta!

Se paljon puhuttu pohjamuutos tarkoittaa vaan sitä että laitan pikkasen enemmän v-muotoa ensimmäiseen portaaseen että vene, toivon mukaan, kulkee mukavammin pienessä aallokossa.

Rakennan veneen sitka-rimoista jotka liimaan yhteen epoksiliimalla. Vahvistukseksi laitan todennäköisesti kerroksen rowingia pohjaan.

Tietysti koneen voi kytkeä suoraan akseliin mutta käyttömukavuutta ajatellen on merivaihde välttämätön. Miten on volvokoneiden kanssa? Niitähän on käytetty paljon veneissä jotenka luulis löytyvän "valmiita" paketteja käytettynä.

Mile: paljonko pyydät koneesta? Onko toimiva?

imatranvoima
Viestit: 5
Liittynyt: 04 Syys 2006 11:37

Koneteho

Viesti Kirjoittaja imatranvoima » 03 Huhti 2007 21:21

Universal Blue Jacket Racer olikin tehtaalta lähtiessä 74-75 hv kierroksilla 4000-4500. Nelisylinterinen kone. Iskutilavuus 2129 cm^3. Paino 168 kg ja viritettynä 90 hv.

Olen myös nähnyt konesuosituksiksi ko. veneeseen wankel-koneita, joita oli Mazdan rx-7 autoissa 80-luvulla. 175 hv valmiiksi marinoituna. Tosin tämä on kyllä reilusti hintatasosta ulkona ja motit rapakon takana.

Pikkulohko V8 koneita marinoituina liikkuu markkinoilla. Usein "pienen" remontin tarpeessa mutta voisi olla hintahaarukassasi huomioiden jenkkiautojen osien "halpuus".

Projektisi on kiinnostava. Pidä lukijat ajat tasalla. Kiitos.

Mile
Viestit: 1181
Liittynyt: 25 Helmi 2005 10:44

Viesti Kirjoittaja Mile » 04 Huhti 2007 09:05

Subarun boxereita käyttävät myös rapakon takana .. aiheesta oli joskus suunnittelukilpailukin ( venemalli subarun koneelle). Siinä taitaa olla painopistekin mukavasti alhaalla.
Mile

jensekqvist
Viestit: 5
Liittynyt: 02 Huhti 2007 14:13
Paikkakunta: Hanko

Viesti Kirjoittaja jensekqvist » 05 Huhti 2007 10:18

Jos Flyerissä oli alunperin 90 hv kilpailukunnossa niin vauhtia kai saatiin aivan riittämiin. Todennäköisesti pikkulohko V8 olisi turhan iso ja painava tarkoitukseen. Minun mielestäni V8/vaihde yhdistelmästä tulisi liian massiivinen ja kallis. Mutta mitään ei ole päätetty vielä.

Subarun kone olisi ehkä ihan hyväkin vaihtoehto. Sitä pitää katsoa vähän tarkemmin.

Tuli mieleen että volvon B200-kone olisi aika sopivan kokoinen ja tehojakin löytyy sadan hepan paikkeilla. Siihen saisi helposti kiinni volvon oma merivaihde joita liikkuu jonkin verran markkinoilla. Harvemmin vaan löytyy 1:1 suhteisia...

Löysin romukasasta vanhan elektromagneettisen lamellikytkimen jossa on 30 mm akselit. Eli kun virta kytketään (24 V 1,5 A) niin kytkin vetää. Koko kytkin on mukavan pienessä kotelossa jonka sais hyvin kiinnitettyä. Eli tarkoitus olis että olisi pelkästään vapaa ja eteen vaihde. Vaihde kestää noin 60 Nm eli nyt on kysymys siitä mikäli se kestää esimerkiksi B200 koneen 160 Nm väännön. Potkurihan ei koskaan saa semmoista otetta vedestä että kaikkea vääntömomenttia tarvittaisiin. Mitä luulette?

Kiitos taas kerran että aiheeni jaksaa kiinnostaa!

Mile
Viestit: 1181
Liittynyt: 25 Helmi 2005 10:44

Viesti Kirjoittaja Mile » 05 Huhti 2007 11:01

Potkuri kyllä ottaa vedestä pitoa ihan tarpeeksi. Jopa niin että sopivan jyrkällä potkurilla ei kone jaksa kelata kierroksia.
Potkuri mitoitetaan yleensä maksiminopeudelle maksimitehoa vastaavasti, jolloin potkuri ottaa kaiken tehon mitä kone jaksaa tuupata ; maksimitehon vääntö on kuitenkin harvassa koneessa sama kuin sen maksimivääntömomentti.

Kyllä se kytkimesi taitaa olla liian pieni noille auton koneille.

Mites tuossa Flyerissa , se oli kai puhdas porraspohja, eli potkuri pysynee kokonaan veden alla, ettei nouse kuten hydroissa ylös vedestä akselia myöden. sillä taas on se vaikutus että kuormitus kevenee kun potkuri nousee ja kone jaksaa kiertää.
Mile

jensekqvist
Viestit: 5
Liittynyt: 02 Huhti 2007 14:13
Paikkakunta: Hanko

Viesti Kirjoittaja jensekqvist » 05 Huhti 2007 12:09

Olet aivan oikeassa. Jos kytkimen tehonkesto on vain noin kolmannes konetehosta niin sehän tarkoittaa että pystyy käyttämään kolmannes koneen tehosta (kutakuinkin). Myönnettäköön että oli pikkasen tyhmä kysymys. Siitä olisi vaan tullut niin yksinkertainen ja kaunis ratkaisu..

Toni_V
Viestit: 328
Liittynyt: 19 Syys 2005 09:15
Paikkakunta: Lpr

Viesti Kirjoittaja Toni_V » 05 Huhti 2007 12:44

Ainakin huippunopeudessa koko moottorin teho menee veteen joten akselin, kytkimen ja muun sälän pitää kestää tuo vääntö.

Karkeasti voi laskea että vääntö[Nm] = teho[hv] / rpm * 9550. Eli jos kone pyörii 4000 rpm ja silloin tuottaa 80hv on senhetkinen vääntö =80*9550/4000= 191 Nm.

Koneen vääntöhuippu on sitten matalammilla kierroksilla joten tuo vääntö ei ole se maksimiarvo. Lisäksi venekäytössä aallokossa vääntöhuiput voivat olla paljon suurempiakin. Saattaapi tietysti olla että tuo on jo kytkimessä otettu huomioon.
Jos vaihteella pudotetaan pyörimisnopeutta puoleen kaksinkertaistuu vääntö.

Tuossa paatissa keveys lienee avainsana, joten koneenkin valinnassa olisi varmaan keveys yksi tekijä. Pohjan muotoa muokattaessa kannattaa pohtia miten se vaikuttaa trimmiin ja liukuun nousuun jne. Etukynnyksellä pitää olla kuitenkin tarpeeksi nostetta jotta vene kulkee veden päällä. Huonon kelin paattia tuosta ei kyllä varmaan saa.

jensekqvist
Viestit: 5
Liittynyt: 02 Huhti 2007 14:13
Paikkakunta: Hanko

Viesti Kirjoittaja jensekqvist » 05 Huhti 2007 13:08

Aivan. Asia on tiedossa ja unohdettu mutta kiitos kumminkin vastauksesta!

Ainoa muutos pohjaan on että ensimmäisen portaan syvin kohta on syvennetty vielä 38 mm. Se tarkoittaa että sekä kantavuutta että v-kulmaa on kasvatettu vähän. Toivon mukaan tämä muutos pitää veneen paremmin kosketuksessa veden kanssa pienessä aallokossa. Liukuun lähdössä ja liuussa vaaditaan vähän enemmän tehoa mutta ero on olematon.

Samalla pitää muuttaa potkuriakselin kulmaa tai läpivientikohtaa estäen potkuria kavitoimasta suuremmasta syväyksestä johtuen.

imatranvoima
Viestit: 5
Liittynyt: 04 Syys 2006 11:37

ruotsin Flyer

Viesti Kirjoittaja imatranvoima » 06 Huhti 2007 15:05

Olet varmaan myös löytänyt tämän aidon ja alkuperäisen ruotsi Flyer tekstin www.vintagehydroplanes.com saitilta. Tästä saat nopeus osviittaa veneelle tyynellä kelillä.

Kulpan viritetty bokseri/joku muu bokseri voisi olla painopisteen, keveyden ja hinnan kannalta järkevä.

Flyer
152 ci Ford Flathead 85 hp
Built in 1936 by Bruce N. Crandall
Owned by Johan F. Odvik of Stockholm, Sweden
50 Mph, double step streamliner. Built for the 1936 year Mälaren runt longrun competetion at lake Mälaren. Needs only slight restoration and recondition, plus engine overhaul. Flyers engine was once equiped with Ardun convertion kit. The Ardun parts was however stolen and never found. Flyer will hit the water again 2001!
Drawing

Vastaa Viestiin