Yleistä keskustelua puuveneisiin liittyvistä asioista.
-
Jape
- Viestit: 1628
- Liittynyt: 02 Heinä 2003 08:56
- Paikkakunta: Joensuu
-
Viesti:
Viesti
Kirjoittaja Jape » 25 Maalis 2007 22:16
-
laitinenp
- Viestit: 384
- Liittynyt: 10 Tammi 2004 23:58
- Paikkakunta: Joensuu
Viesti
Kirjoittaja laitinenp » 26 Maalis 2007 14:10
Mielenkiintoinen kysymys Japelta. Onko siinä kansirakenteita jäljellä? Näyttää enemmän kilpa- kuin perheveneeltä. Silloin se voisi olla jonkun säännön mukaan suunniteltu ja toteutettu yksilö. Iäksi veikkaisin alle 50 vuotta (tää on tosiaan pelkkä veikkaus). Onhan siinä pitkä köli mutta keula ja perä näyttävät meikäläisen silmään vähän uudemmalta. Mistä päin muuten tällaisen löysit?
- Petri
-
puupiä
- Viestit: 77
- Liittynyt: 22 Kesä 2006 08:54
Viesti
Kirjoittaja puupiä » 26 Maalis 2007 14:31
Voisikohan se olla 6mR?
Hai on pari metriä lyhempi, muuten vähän tuon oloinen...
-
Jarmo Niinimäki
- Viestit: 701
- Liittynyt: 28 Syys 2005 12:55
- Paikkakunta: Vantaa
-
Viesti:
Viesti
Kirjoittaja Jarmo Niinimäki » 26 Maalis 2007 14:56
No Haihan tuo ei ole, mutta 6mR minullekin siitä tulee mieleen. Ja vuoden -64 jälkeen rakennettu, eli ns. moderni kutonen. No, tämä oli vain villi aloittelijen arvaus.
-
Jape
- Viestit: 1628
- Liittynyt: 02 Heinä 2003 08:56
- Paikkakunta: Joensuu
-
Viesti:
Viesti
Kirjoittaja Jape » 26 Maalis 2007 22:44
Kansirakenteista en tiiä mitään, enkä edes tiiä että missä kyseinen vene on. Tuossa jonkin aikaa sitten juttelin ihmisen kanssa joka mainitsi että heillä on navetan ylisillä veneprojekti ja pyysin lähettämään kuvia.
Sen verran omistaja tietää että se on ollut siellä kymmeniä vuosia.
Tuo takakansi on mielestäni erikoinen kun siinä on tuollainen kulma ja se laskee taaksepäin, mutta ei kuitenkaan niin että se menisi veteen asti.
-
hannuvartiala
- Viestit: 628
- Liittynyt: 15 Kesä 2004 13:56
- Paikkakunta: Helsinki
-
Viesti:
Viesti
Kirjoittaja hannuvartiala » 27 Maalis 2007 09:26
Jape kirjoitti:Tuo takakansi on mielestäni erikoinen kun siinä on tuollainen kulma ja se laskee taaksepäin, mutta ei kuitenkaan niin että se menisi veteen asti.
Vatorin historiikista muistelisin, että kansainvälisessä 5.5 luokassa takakansi laskisi tuolla tavalla.
Luokan kotisivuilla olevissa kuvissa
http://www.5.5class.org/album/album.html
näkyy noita laskevia kansia.
Esim.
http://www.5.5class.org/album/ger29.html
Hannu
-
Jarmo Niinimäki
- Viestit: 701
- Liittynyt: 28 Syys 2005 12:55
- Paikkakunta: Vantaa
-
Viesti:
Viesti
Kirjoittaja Jarmo Niinimäki » 27 Maalis 2007 11:27
Näissä konstruktioluokissa (5.5, 6 jne.) tuo perän malli voi vaihdella aikakauden maun mukaan. 5.5:ksi tämä vene on minusta kyllä liian suuri ja painava, ehkä jopa kutoseksi. Tuollaisia rajuja negatiivisia periä en muista nähneeni ennen 60-lukua rakennetuissa veneissä, mutta enhän minä paljoa tiedä, saati sitten muista. Jos vene on oikeasti vanha, niin voisiko tuo perän malli olla tulosta jostakin remontointiyrityksestä?
-
Jarmo Niinimäki
- Viestit: 701
- Liittynyt: 28 Syys 2005 12:55
- Paikkakunta: Vantaa
-
Viesti:
Viesti
Kirjoittaja Jarmo Niinimäki » 27 Maalis 2007 12:20
M.O.T. Eli tulipa taas todistetuksi etten mitään tiedä. Tuollainen perä on siis jo vuonna 1953 rakennetussa veneessä. Koko tosin tässäkin 5.5:ssä on runsaasti alle tuon 11 metrin (9,88 m).
-
venealeksi
- Viestit: 484
- Liittynyt: 17 Huhti 2003 16:22
- Paikkakunta: Tampere
-
Viesti:
Viesti
Kirjoittaja venealeksi » 27 Maalis 2007 13:20
Moi.
On aika iso kyllä 5.5 ksi.
Kutoseksi voisi mennä.
Onko mahonkia ?
Ja tehty traditionaalisesti tasaumaan vai liimatuilla laudoilla ?
Aleksi
-
kms
- Viestit: 605
- Liittynyt: 16 Heinä 2003 10:57
- Paikkakunta: Turku
Viesti
Kirjoittaja kms » 27 Maalis 2007 15:57
Tuo voisi olla Experiment-nimisen femfemman sisaralus. Experimentissä on tuollainen hyvin pitkä ja loiva negatiivinen perä - ja muutenkin veneen muoto on pitkälle samanlainen. Paino vain pistää askarruttamaan: viisi tonnia on musta femfemmalle liikaa ja nuo ovat hyvin kevytrakenteisia veneitä.
k
-
Simon
- Viestit: 958
- Liittynyt: 22 Maalis 2007 23:27
- Paikkakunta: Kaskinen
Viesti
Kirjoittaja Simon » 27 Maalis 2007 22:20
Olisikohan tuossa alkuperäisessä tiedustelussa tullut mahdollisesti pieni virhe painon arvioinnissa, koska muuten nuo edellämainitut venetyypit sopisivat aika hyvin kuvien raamaihin. Tai sitten vene on omarakenne , kopio jostakin ja unohtunut paremman käytön puutteessa varastoon. Epäilisin jonkun 5,5 , tai 6 mR:n joutuvan noinkin pitkäksi ajaksi "karkuteille"
-
matias1953
- Viestit: 32
- Liittynyt: 18 Touko 2006 20:43
- Paikkakunta: Helsinki, Rantasalmi
Viesti
Kirjoittaja matias1953 » 27 Maalis 2007 23:26
Ei oikein vaikuta kuutoselta. Pituus, pieni peräsin ja pienehkö köli eivät riitä kuutoselle. Tieto painosta ylittää jopa kuutosen painon, mikä vaikuttaakin virheeltä. Maston ja puomin mitat veisivät arviota melkoisesti eteenpäin. Purjeistahan tuon suoraan lukisikin.
-
Jarmo Niinimäki
- Viestit: 701
- Liittynyt: 28 Syys 2005 12:55
- Paikkakunta: Vantaa
-
Viesti:
Viesti
Kirjoittaja Jarmo Niinimäki » 28 Maalis 2007 08:44
matias1953 kirjoitti:Pituus, pieni peräsin ja pienehkö köli eivät riitä kuutoselle.
Kyllä 11 m on ihan sopiva pituus kutoselle, mutta muissa kohdin saatat olla oikeassa. Tuo 5 tonnia tosiaan saattaisi olla liikaa jopa kutoselle. Eli hyväksytään veikkaus 5.5:ksi olettaen että annetut pituus ja paino ovat hieman epätarkkoja veikkauksia.