Velvet Drive 71C 1:1

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
Vastaa Viestiin
Jukkantero
Viestit: 1
Liittynyt: 19 Tammi 2006 19:56

Velvet Drive 71C 1:1

Viesti Kirjoittaja Jukkantero » 01 Helmi 2007 19:10

Vaiteistossa sellainen vika että tyhjäkäynnillä (n: 800kier.), vaihdevivun ollessa vapaa potkuriakseli kuitenkin pyörii. Pyörinnän pystyy kyllä käsivoimin pysäyttämään. Vaihteet eteen ja taakse pelaavat normaalisti. Onko tämä ominaisuus vai vika? Mitä teen?

baden2
Viestit: 184
Liittynyt: 12 Helmi 2006 19:15
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja baden2 » 01 Helmi 2007 19:31

Se on ominaisuus, öljyn viskositeetti aiheuttaa ilmiön.

Avatar
atros
Viestit: 53
Liittynyt: 18 Kesä 2004 12:44
Paikkakunta: Hamina

Viesti Kirjoittaja atros » 02 Helmi 2007 11:51

Omassa Velvetissä oli aikoinaan samanlainen vika ja syynä oli etupakan
rikkoutunut palautusjousi. Korjaus tehtiin Mepratuote Oy:n toimesta, joten
tieto oli ns "varmasta lähteestä".

Avatar
KS1030
Viestit: 692
Liittynyt: 21 Tammi 2006 17:35
Paikkakunta: =VAASA=
Viesti:

Viesti Kirjoittaja KS1030 » 02 Helmi 2007 18:48

Mulla tekee saman vain jos kunnolla kaasuttaa vapaalla, ei muuten. vanha paatti taisi tehdä myös noin tyhjäkäynnilläkin hiukan.. tosin loota oli hurthin .
Viimeksi muokannut KS1030, 05 Helmi 2007 08:53. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 02 Helmi 2007 23:00

Bertta-Lotan Henry Meadows&Co hytikkaloota pyörittää myös potkuria tyhjäkäynnillä hitaasti mutta jos hiukankin lisää kierroksia niin pyöriminen loppuu. Tämäkin tapahtuu vain kuivalla maalla, pyörintäliikkeen voima on niin onneton että veden vastus estää sen. Ominaisuus vai sitten vika mutta ei sillä ole mitään väliä ;-)
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

bonito
Viestit: 787
Liittynyt: 26 Joulu 2006 09:53
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja bonito » 03 Helmi 2007 16:42

KS 1030, Minkälainen Hurthin looda sulla on, mullakin on Hurth,joka ei kierrä. Eikä kiertänyt entinenkään, joka oli Paragon. Enkä sanois öljyn viskositeetinkaan syyksi, jos on käytössa automaattiöljy. Tuo jousi juttu tuntuu loogiselta.

Avatar
KS1030
Viestit: 692
Liittynyt: 21 Tammi 2006 17:35
Paikkakunta: =VAASA=
Viesti:

Viesti Kirjoittaja KS1030 » 04 Helmi 2007 21:15

No täytyy sanoa että en ole nyt aivan satavarma tyhjäkäynnistä, mutta kyllä se hiukan (siis todella hitaasti)pyörii. tyyppiä en tiedä koska en sitä koskaan katsonut, oli kuitenkin 42 heposen diisselimersun perässä. jonkinmoinen kuva siitä on tuossa venesivujeni "entiset veneet" osiossa

bonito
Viestit: 787
Liittynyt: 26 Joulu 2006 09:53
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja bonito » 05 Helmi 2007 08:36

Tuli katsottua nuo kuvat mersusta, jonka perässä näkyi olevan Hurthin mekaaninen merikytkin. En yhtään ihmettele vaikka se hieman pyörisikin, jäin vaan kiinni ajatukseen, että hydraulikytkin pyörisi ihan muuten vaan, ilman vikaa. Ei mulla ainakaan ole pyörinyt. Mulla on ollut Velvet, Paragon ja ZF(hurth) 10 vuotta kukin.[/b]

bonito
Viestit: 787
Liittynyt: 26 Joulu 2006 09:53
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja bonito » 06 Helmi 2007 08:26

Lisäys edelliseen. Mekaaninen Hurth saattaa pyöriä vapaalla esim. syystä, että kaapeli on säädetty hieman tiukalle, Hurth on aika tarkka vaihdevivun säädön kanssa. Hyvä kytkin, mutta kun se alkaa luistamaan, pitää vaihtaa myös liukurenkaat, kytkin levyjen lisäksi ja tärkeää on vaihtaa öljyt kerran vuodessa, kun siinä ei ole öljyn jäähdytystä.

Avatar
KS1030
Viestit: 692
Liittynyt: 21 Tammi 2006 17:35
Paikkakunta: =VAASA=
Viesti:

Viesti Kirjoittaja KS1030 » 06 Helmi 2007 08:32

bonito kirjoitti:Lisäys edelliseen. Mekaaninen Hurth saattaa pyöriä vapaalla esim. syystä, että kaapeli on säädetty hieman tiukalle, Hurth on aika tarkka vaihdevivun säädön kanssa. Hyvä kytkin, mutta kun se alkaa luistamaan, pitää vaihtaa myös liukurenkaat, kytkin levyjen lisäksi ja tärkeää on vaihtaa öljyt kerran vuodessa, kun siinä ei ole öljyn jäähdytystä.
Joo ilmeisesti hyvä kytkin oli kun koskaan ei ollut mitään vikaa. mun yksilössä oli kyllä muuten öljynjäähdytin.

edit: köh... olimpas väärässä..... sehän olikin moottoriöljyn lauhdutin mitä muistelin.. =) tässä kuva

bonito
Viestit: 787
Liittynyt: 26 Joulu 2006 09:53
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja bonito » 06 Helmi 2007 22:29

Olen kuullut jonkun näppärän paattimiehen järjestäneen jollakin konstilla öljyjäähdytyksen Hurthiin. Velvet lämpenee myös jonkin verran, mutta tähän ZF(hurth) kytkimeeni jouduin asentamaan öljynkiertoon termostaattiventtilin, kun öljyt eivät lämmenneet tarpeeksi, ei hanki millään nousta +60 asteeseen, luistoventtiilin takia pitäisi olla +75, että luisto toimisi kunnolla, epäilivät Atoyn miehet.

Vastaa Viestiin