Noviisi ostamassa puuvenettä!

Yleistä keskustelua puuveneisiin liittyvistä asioista.
Vastaa Viestiin
jonnekar
Viestit: 30
Liittynyt: 21.01.2007 11:04

Noviisi ostamassa puuvenettä!

Viesti Kirjoittaja jonnekar » 21.01.2007 11:38

Olen tuolla Ostetaan/Myydään palstalla ilmoittanyt että tahtoo ostaa puuristeilujän (hai, folkkari, sk, mälär...) ja kohtalaisen kuntoisenkin, koska muuta kokemusta ja tietoa ei puuveneen huolloista ja kunnostuksista ole kuin nuoruuden muistot. Ja juuri ne muistot mielessäni olen luopunut syksyllä kuttaperkkaveneestäni ja nyt hankkimassa puuvenettä. Hulluako aloittaa harrastus näinkin vanhana (44v)? Varmasti, mutta mitä sitten?

Eli kysymys kuuluukin:
Onko olemassa mitään kursseja tai vastaavia, joissa tällainen innostunut voisi ottaa oppia ihan perusjutuista? Tai onko mitään ko.a siaan kohdennettua kirjallisuutta? Puuvenemiehiä itse en tunne, joilta voisi kysellä, joten menee itseopiskeluksi.

Jatkopohdintaa: Miten on puuveneen hankkiminen Ruotsista? Näyttää siellä olevan hintatason kokonaan toinen, jopa esim. folkkareissa 50-70% edukkaampia kuin kotimaassa. Miten näin voi olla, vain onko 'ruotsinveneet' jotenkin yleisesti ottaen huonokuntoisempia?

Apua siis kaivataan....
Viimeksi muokannut jonnekar, 21.01.2007 12:07. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

kms
Viestit: 605
Liittynyt: 16.07.2003 10:57
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja kms » 21.01.2007 12:06

Terve!

No eihän 44 ole millään tavalla sellainen määrä mittarissa, ettei sitä nyt puuveneellä seilaamista voisi aloittaa! Päivastoin - keväthuolto on mitä parasta kuntoliikuntaa,varsinkin jo sostat kyllästystä kaipaavan veneen joka sinun on skrabattava puupuhtaaksi:-)

Veneestä sen verran, että suosittelen ehdottomasti mahdollisimman hyväkuntoisen yksilön ostamista, koska silloin pääset mahdollisimman nopeasti vesille ilman murheita. Ainakin yksi ihan hyväkuntoisen näköinen Hai on tällä hetkellä myynnissä sisämaassa - joskin melko arvokas. Folkkareita, SK:ita ja varsinkin Mälar-veneitä kannattaakin sitten katsella ruotsista. Yksi hyvä saitti Ruotsissa on http://www.blocket.se Lisäksi Puuvene.net:iä vastaava saitti (omalla myyntipalstalla) on http://www.trabatsakuten.nu. Tätä palstaa seuraamalla ja Puuvene.netin artikkelien kautta saakin sitten erinomaisen kuvan veneenhoidosta ja aika yksityiskohtaisiakin kuvauksia remonteista.

terv,

Kaapo

jonnekar
Viestit: 30
Liittynyt: 21.01.2007 11:04

Viesti Kirjoittaja jonnekar » 21.01.2007 12:11

Täänks Kaapo

Tuossa jo täydensinkin tekstiäni siitä että kanattaako sveduista lähteä katsomaan. Huomasin saman suomalaisen hain, mutta Ruotsissa oli hai 17000 kr hintainen, joten hieman ihmetyttään Suomen ja Ruotsin hintatason suuri ero. Onko Ruotsissa yleisesti ottaen veneiden kunto huonompi? Folkkariakin saa ruotsalaisten ilmoituksien mukaan hyväkuntoisia noin 25 000 - 35 000 kr hintaan. Siis puolet tai enemmänkin on hinnoissa eroa verrattuna Suomen hintoihin.

Miksi se näin menee ja onko joku syy siihen? Enemmän puuveneitä Ruotsissa, vai huonompi arvostus?

kms
Viestit: 605
Liittynyt: 16.07.2003 10:57
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja kms » 21.01.2007 12:49

Heippa taas Jonne,

Huomasin tuon Ruotsissa myynnissä olevan Hain. Huonokuntoiset Hait maksavat suomessakin tuon verran ja kyseisestä veneestähän ei ollut edes kuvaa siellä Blocketissa. En oikein jaksaisi uskoa, että kyseessä on hyväkuntoinen vene, mutta voithan aina soittaa ja kysyä.

Mun mielestäni purjevene kannattaa hakea Ruotsista. Veneiden arvostus siellä ei todellakaan ole vähäisempi, mutta tarjontaa tuntuisi olevan melkolailla enemmän - ja samalla hinnalla (SUomeen verrattuna) saa Ruotsista parempikuntoisen veneen.

Itse toin aikanaan Neptunkryssaren Ruotsista kunnostettavaksi ja olin tosi tyytyväinen veneen ominaisuuksiin. Jos nyt olisin hankkimassa tuon tyyppistä venettä, koittaisin löytää mahdollisimman hyväkuntoisen Mälar 25- tai 30 -veneen, ja varautuisin maksamaan tästä n. 8-10 000 euroa. Nyt keväällä alkaa Blocketiin taas ilmestymään puuveneitä kasvavalla tahdilla. Seuraa tilannetta!

t:kaapo

jonnekar
Viestit: 30
Liittynyt: 21.01.2007 11:04

Viesti Kirjoittaja jonnekar » 21.01.2007 13:42

Moro moro

Taidan tosiaankin alkaa tähyilemaan tuonne svedujen puolelle. Ja toki Suomeenkin, mutta jos ensituntumalla hintaero on noinkin suuri kuin näyttää olevan, niin pakko pitää silmät auki. Vaikka heiluu ne Suomessakin hinnat välillä miten sattuu, mutta pitää katsoa tilannetta.

Kävin haipurjehtijoiden saitilla mutta näyttää toiminta kuolleen, koska viimeisin päivitys on vuodelta 2004, ellen nyt väärin muista.

brodar
Viestit: 16
Liittynyt: 25.02.2006 22:57
Paikkakunta: Inkoo

Re: Noviisi ostamassa puuvenettä!

Viesti Kirjoittaja brodar » 21.01.2007 16:58

jonnekar kirjoitti:
Eli kysymys kuuluukin:
Onko olemassa mitään kursseja tai vastaavia, joissa tällainen innostunut voisi ottaa oppia ihan perusjutuista?
Mielestäni Kuggomskolanin Erkki Lönnqvist (oliko nimi oikein) piti joskus jotakin puuveneoden kunnostuskurssia. Olin siitä lukevinani jostakin. Kuggomin osoite tässä http://www.kuggomskolan.fi/

Tämä nyt oli sellainen "joku, jossakin, jostakin, jotetenkin, ehkä" tyyppinen ympäripyöreä vastaus, mutta toivottavasti siitä on jotakin apua. Ja ne jotka tietää, jatkakoon tarinaa...

brodar
Viestit: 16
Liittynyt: 25.02.2006 22:57
Paikkakunta: Inkoo

Viesti Kirjoittaja brodar » 21.01.2007 17:00

No, tässähän se puuveneen hoitokurssi on jonka Kuggomin saitilta bongasin: http://www.kuggomskolan.fi/index.php?id=65,123,0,0,1,0

Ja eikun mukaan vaan!!!

kms
Viestit: 605
Liittynyt: 16.07.2003 10:57
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja kms » 21.01.2007 17:17

mutta jos ensituntumalla hintaero on noinkin suuri kuin näyttää olevan, niin pakko pitää silmät auki
Ja hinnasta vielä. Älä sokaistu isojen projektiveneiden halvoista hintapyynnöistä, ellet sitten etsi itsellesi loppuelämän haaveprojektia. Katso joku sinulle soveltuva kokoluokka ja koita löytää mahdollisimman hyväkuntoinen yksilö. Mikäli menee liian kalliiksi, siirry pykälää pienempään venetyyppiin ja sama homma uudestaan.

-k

Avatar
Jarmo Niinimäki
Viestit: 701
Liittynyt: 28.09.2005 12:55
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jarmo Niinimäki » 21.01.2007 17:56

Voin lämpimästi suositella Kuggomin kurssia. Kävin sen itse vuosi sitten ja Erkkiä olisi kuunnellut muutaman viikon vaikka syömättä. Toivottavasti hän on vielä remmissä vapaaksi puuvenemestariksi siirtymisestään huolimatta.

Kirjoista mielestäni ehdoton suosikki on Thomas Larssonin Träbåtsrenovering vaikka härifrån ei itseltäni hääppöisesti sujukaan. Ehdottelinkin Puuvenelehden kustantajalle kirjan suomentamista, mutta ei tuntunut ottavan tuulta purjeisiin...

Puuveneiden hinnoista sen verran, että pelkkiä myynti-ilmoituksia selailemalla ei kyllä totuus valkene. Saman ikäisten ja mallisten veneiden hinnat saattavat kunnosta riippuen vaihdella moninkertaisesti ja silti kalliimpi hyväkuntoinen tulee takuulla edullisemmaksi kuin projekti, jonka korjaan vuosien saatossa vastaavaan kuntoon. Mutta vaihtoehtoisia reittejä on monia ja jokainen toivottavasti löytää itselleen sopivimman. Meille aloittelijoille suosittelen kuitenkin tuota kms:n metodia.
Jarmo Niinimäki
m/s Summanmutikka

Avatar
Virva
Viestit: 135
Liittynyt: 10.08.2006 22:27
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Virva » 21.01.2007 19:06

Moro,

niinhän se taitaa edetä, että kun on aikansa ollut naimisissa tai kun muuten elämä on vakiintunut, niin ensin sitä alkaa käymään pilkillä, seuraavassa vaiheessa saattaa liittyä pursiseuraan ja lopuksi hankkii puuveneen. Ikänähän 44 v on hyvä ikä aloittaa puuveneily - tervetuloa joukkoon.

Itse opettelin 40 v iässä täysin ummikkona laskemaan lumilaudalla - ja
kutakuinkin vieläkin hengissä. Kaipa ne kaatuilut ja pään kumauttelut jäiseen rinteeseen on jättäneet jälkensä ja addiktoineet puuveneharrastuksen - ei vaan kakarana se jo alkoi.

t. Juha
Jokaisen menestyvän miehen takana on hämmästynyt vaimo ..........

jonnekar
Viestit: 30
Liittynyt: 21.01.2007 11:04

Viesti Kirjoittaja jonnekar » 25.01.2007 16:00

Joops, kiitos viesteistä ja vinkeitä. Olen tässä koettanut etsiä sopiviaa venhoa, mutta kaipa niitä enemmän sitten keväämmällä näkyypi. Sopivaa ei tässä vielä ole vastaan uinut, mutta eihän tässä kiirettä ole :)

Vinkeistä edelleen kiitollinen, ja jos tiedät jotakin on jossakin tai jollakin... Mun ostoilmoitus on kyseisellä osastolla.

Vastaa Viestiin