Tuosta reletouhusta on ollut aiemminkin juttua, muunmuassa
täällä
Hyvin pitkälti saman suuntaista on tulossa myös minulle, aivan sormet syyhyää, koska kaikki tarvikkeet ovat valmiina eikä tarvitsisi muuta kuin iskeä kiinni..... mutta mutta... kun ei ole aikaa, eikä talvella muutenkaan nappaa rannassa pressun alla kökkiä. ja minullahan on tulossa se kojetaulun täys uusinta, niin se täytyy tehdä samalla kuin sähkö, muuten ei tule hyvä.
Tulen tekemään artikkelin veneen sähköistämisestä omalle kotisivulle kunhan saan rojektin alulle.
Noh, voin listata vähän tarvikkeita tähän:
Sähkökeskus: Fibox IP68 kirkkaalla kannella (lähes samanlainen kuin simo sinulla)
Kytkimet: Sälzer nokkakytkimiä 0-1 ja 0-1-2 8kpl IP66 20A (mm. Targa ja meripelastusseurojen veneet ovat varustettu nokkakytkimillä=>robustisuus)
Keskuksen kalustus:
-DIN-kiskoon WAGO-jousiliittimet joissa lattasulakkeet ja merkki led ilmaisee palaneen sulakkeen(Jousiliitin on paras vaihtoehto tärinä- ja kosteisiinkohteisin koska liitos on kaasutiivis eikä löysty)
- Johtokourut (aivan kuin simollakin nuo harmaat)
Kaapelit:
-Hienosäikeiset kaapelit alk 3,3mm2 ,tinapinnoitettua (ei siis kolvattua) (Tinattu kaapeli on ainoa oikea veneisiin=>pinnoite ehkäisee kuparin oksidoitumisen eikä näin ollen hapetu...ikinä)
-Päävirtakaapelit 107mm2 (AWG4/0) tinattua ja rengaskengillä (suuren starttivirran vuoksi "vähän" jöötimpää, ja akkujen siirron jälkeen välimatka startille kasvaa n.5 metriin, eikä ne koskaan liian paksuja olekkaan)
Liittimet:
-Jousiliittimet
-kajuutan ulkopuoliset liittimet ovat vesitiiviitä automotive-liittimiä
-TYCO akkukengät joissa kiinteä M10 "pultti" pystyssä rengasliittimiä varten
Reititys:
-pääjohtokouru kulkee ruumassa veneen pitkittäissuunnassa, siitä sitten vetoja mm. kouruissa tarpeen mukaan.
-yksittäiset hitupiuhat suojasukissa
Akkujen erotus toisistaan erotusreleellä, startti- ja käyttövirtapiiri muuten erillisiä.
Voin pistää kuvia ja tarkempia tietoja jossain vaiheessa tännekkin.
Joku tarkkasilmäinen ehkä huomaa että tarvikkeet eivät ole ihan tavanomaisesta päästä ns. autotarvikeliike kamaa.
Työni vuoksi olen päivittäin tekemisissä vastaavien matskujen kanssa sen vuoksi on ihanteellinen hetki tehdä (kerrankin) viimeisen päälle sähköt vaativaan "laivakäyttöön". teollisuudessa on on monia vaatimuksia komponenteille jotka veneen (meri) ankariin olosuhteisiin sopivat kuin nenä päähän, näitä on muunmuassa robustisuus, korroosionkesto ja paloluokat.
noooh.... ei se sitä vielä merkkaa että hyvä tulee vaikka olisi ensiluokkaiset tarvikkeet, voihan ne vedot tehdä törkeesti tai kytkeä väärin.... kunhan vaan ei tarvitsisi kiiréellä tehdä.