Hydraulikäyttöinen vene

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
hannuvartiala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hannuvartiala » 29 Joulu 2006 08:51

Puumio kirjoitti:Eikö tuota sais jotenkin valjastettua vain eteenpäinviemiseen, eikä ukkojen heilutteluun?
Pikemminkin vapautettua kuin valjastettua.
Tarvitaan vaan pitempi, kapeampi, sulavalinjaisempi runko.

Hannu

matti

Viesti Kirjoittaja matti » 29 Joulu 2006 09:54

Toni_V kirjoitti:Käppyröissä oli noita normitietoja moottorista; dieselinkulutusta, momenttia ja tehoa. Harmi vaan kun on tuossa ilmoitettu kampiakselin päästä - hydraulisen systeemin hyötysuhteesta ei ole mitään puhetta.
Käppyrän vieressä teksti, vapaasti suomennettuna; teholukemat potkuriakselilta, kampiakselilta vastaavat noin 15% enemmän.

Tästä lukisin, että häviöt n. 15% luokkaa.

Matti

Hercules

Re: volvo penta md 17c hd hy

Viesti Kirjoittaja Hercules » 29 Joulu 2006 11:59

petrooli kirjoitti: jos kiinnostaa käydä tutustumassa paattiin pukkaa viestiä.
Ps. joulu vesillä ehkä uusi vuosikin
Kiitos tarjouksesta! Kyllä kiinnostaa, mutta palataan asiaan vaikka keväällä. Luulen tosin, että oma hydrauliprojekti jää tähän spekulaatioon. 15%han on kait aika hyvä hyötysuhde, viehän vaihteistokin kai prosentteja?

Noin sähköisestä olen yhä sitä mieltä, että homma toimii vain, jos tyytyy pieneen tehoon ja hitaaseen vauhtiin. Hienointa olisi tietty päästä oikealla aurinkoenergialla kuten Ponkala, tehdä esim. aurinkoenergiakatamaraani. On tuo vaan melko systeemi: Kesko marinen osastolla isoin sähköperämoottori on 516W eli noin 0.7hW. Siihen kun katselin pikaisesti paneelit: 4 m2 ja noin 4600 euroa. Akut on onneksi melko halpoja.

Kyllähän minä tiedän, että isojakin laivoja käytetään sähkösysteemeillä, mutta omassa mitoituksessa ei 7m:n veneeseen mahtunut kuin aggregaatti ja paino oli niin suuri, että hyötykuorma jää pieneksi.

-H -

manteli
Viesti:

Viesti Kirjoittaja manteli » 29 Joulu 2006 14:02

Kai sää ton Albica veistämön tiedät ja heidän sähköveneensä...

http://www.albica.com/

Hercules

Viesti Kirjoittaja Hercules » 29 Joulu 2006 22:18

juu, olin mä tän nähnyt.

Nättejä veneitä, ei siinä mitään.

Maininta "Myös pienissä soutuveneissä on sähköperämoottori oivallinen vaihtoehto. Näissä venetyypeissä tehontarve on kohtuullinen, uppoumarunkoisilla n. 2kW tonnia kohti" on vähän koominen ;-)

- H -

Toni_V

Viesti Kirjoittaja Toni_V » 30 Joulu 2006 00:10

Katos perskuletta, sanottiinhan siinä tuo tehohäviö. 15% ei ole ollenkaan paha, vaikka onkin suurempi kuin normivaihteella.

Sähkövenehän se olisi kiva, mutta jos ajelee pelkästään lyijyakuilla jää tuo hyötysuhde kovin alhaiseksi. Ja akkujen kestoiän huomioon ottaen ei välttämättä fiksua elinkaariajattelun kannalta. Tietysti jos akkuja olisi niin paljon että lataus tulisi tehtyä paneeleilla, niin sittenhän se olisi ekoa.

Generaattori+sähkömoottori -yhdistelmällä saisi hyödyn käyttää myös enemmin sähköä kuluttavia vehkeitä veneessä, jos niitä nyt joku kaipaisi.

Puumio

Viesti Kirjoittaja Puumio » 30 Joulu 2006 00:46

Niinpä...
kösedyritin

Puumio

Viesti Kirjoittaja Puumio » 30 Joulu 2006 11:40

Selvennykseksi sisäpiirijuttuun:
"kösedyritin" = jäihin pudonnut naapurin pappa välittömästi avannosta noustuaan täristen yritti sanoa jotain kai että "tiesin jäiden olevan heikkoja, mutta kuitenkin piti yrittää".
Meille kuulijoille se kuulosti tuolta ja siitä jäi sanonta, jota käytetään korvaamaan esm "yritin juuri sitä kertoa" tai "mitäs minä sanoin"...

Vastaa Viestiin