Terve,
Täällä näyttää moni puksuttavan vielä vanhojen Wickströmien ja muiden bensa/petroolihärveleiden voimin, joten ajattelin josko täältä löytyisi sytytykseen yms. säätöön liittyvää viisautta.
Minulla on nimittäin purkkarissa vanha Albinin 0-21, 2-sylinterinen 12hv sisämoottori. Se on paljolti 2-pyttyistä Wickströmiä vastaava, SEM-magneetto ja Solexin kaasutin ovat samaa tavaraa. Itse pönttö sen sijaan on yhdestä mötistä valettu eikä erillisinä lootina kuin vanhoissa wikuissa. Kone on bensaversio, eli pakosarja on petroolimalliin verrattuna paremmin jäähdytetty.
Ongelmana moottorissa on sen tavaton nirsous sytytystulppien suhteen. Manuaalin mukaan oikea tulppa olisi Bosch M45 T1, mutta sellaisia en mistään ole löytänyt. Niinpä erilaisia Championeja ja NGK:ta on pari kesää kierrätetty.
Viime keväänä moottori kävi läpi perusteellisen purun ja putsauksen. Se ei kuitenkaan auttanut käyntiongelmiin, moottori tykkäsi käydä hyvin hetken, sitten alkoi pätkiä. Tulpat kun vaihtoi, niin taas toimi jonkun aikaa. Rikki menneitä tulppia kertyi tässä rumbassa aika kasa. Vaikuttaa siltä, että tulpat hajosivat aina ensimmäiseksi takimmaisessa sylinterissä. Sylinterien jäähdytysvaippa on yhteinen, mutta kylmä vesi tulee kuitenkin edestä sisään, joten takimmainen pönttö saattaa käydä kuumempana.
Lopulta hoksasin vaihtaa koneeseen sen mukana alun perin tulleet, ikivanhat ja ruostuneet NGK A6FS-tulpat. Niillä se kävi iloisesti monta tuntia putkeen ja palveli meitä kesän pitkillä purjehdusreissuilla. Loppukesästä nuo NGK:tkin tosin alkoivat osoittaa väsymisen merkkejä, käynnistys oli vaivalloisempaa ja tykkäsi aluksi käydä vain yhdellä pytyllä.
Nyt olisi siis syytä ostaa uudet tulpat koneeseen. Vaan mitkä? Nuo NGK:tkin tuppasivat karstaamaan aika tavalla, vaikka muuten toimivatkin.
Mahtaako tuollaisia alkuperäisiä Bosch M45 T1:iä saada mistään? Helsingistä tai Turusta? Voisivatko ne edes toimia enää odotetusti näin vanhassa koneessa, kun kaasutinkin on vaihdettu hieman erilaiseen (alumiini-Solexista vanhempaan pronssiseen vastaavaan) ja pyttyjen lämpötilakaan ei ole ihan sama? Pitäisikö koittaa erilaisia tulppia eri pytyissä?
Voiko magneeton kunnolla olla jotain tekemistä tulppien herkän rikkoutumisen kanssa? Magneetoista en paljoa ymmärrä, mutta hyllyssä olisi varaosana toinenkin SEM, jota en ole koneessa kokeillut.
Osaisiko joku muuten selittää mikä noista sytytystulpista oikein tekee niin monimutkaisia ja herkästi hajoavia vehkeitä... Maalaisjärjellä kun tuntuu ettei niissä oo muuta kuin yksi rako mistä kipinä hyppää... Nimimerkillä mitään en ole moottoreista tiennyt mutta tän kanssa pikkuhiljaa oppimassa...
terveisin,
Nuutti
Sytytystulpista
-
Terppa,
Itselläni on juuri valmistumassa täydellinen remppa O-21:seen.Tarvitsin itse myös tulpat ja soittelin juuri Boschin maahantuotiin asiasta. Vanhaa M45 T 1 tulppaa ei enää saa tuolla koodilla, vaan nykyään se on M12B. Sitä saa ainakin Hesassa tilattua vaikka Hessumobiiliin, jollei hyllystä löydy. Näin lupasi maahantuoja. Densolta löytyy myös vastaavan lämpöarvoinen tulppa M17, jota olen käyttänyt hyvällä menestyksellä! NGK:n tulppa joka vastaa alkuperäistä on AB-2. Sen saatavuudesta en tiedä. Oikea lämpöarvo on avainsana! Tietenkään nämä vanhat koneet eivät ole niin kranttuja, mutta kyllä se hyvä on olla mahdollisimmn lähellä alkuperäistä. Toinen tärkeä tekijä on tulpan kärkiväli. O-21:ssä se on 0,6 mm. Ei kun tsemppiä tulppametsästykseen!
Itselläni on juuri valmistumassa täydellinen remppa O-21:seen.Tarvitsin itse myös tulpat ja soittelin juuri Boschin maahantuotiin asiasta. Vanhaa M45 T 1 tulppaa ei enää saa tuolla koodilla, vaan nykyään se on M12B. Sitä saa ainakin Hesassa tilattua vaikka Hessumobiiliin, jollei hyllystä löydy. Näin lupasi maahantuoja. Densolta löytyy myös vastaavan lämpöarvoinen tulppa M17, jota olen käyttänyt hyvällä menestyksellä! NGK:n tulppa joka vastaa alkuperäistä on AB-2. Sen saatavuudesta en tiedä. Oikea lämpöarvo on avainsana! Tietenkään nämä vanhat koneet eivät ole niin kranttuja, mutta kyllä se hyvä on olla mahdollisimmn lähellä alkuperäistä. Toinen tärkeä tekijä on tulpan kärkiväli. O-21:ssä se on 0,6 mm. Ei kun tsemppiä tulppametsästykseen!