blogi
-
- Viestit: 313
- Liittynyt: 17 Marras 2003 19:24
- Paikkakunta: Tomminniemi
- Viesti:
Todella hieno moottorivene. Paljon onnea uudelle hankinnalle.
Olet ilmeisesti täältä Haukiputaalta lähtöisin, tai ainakin lähialueilta.
Siellä on onneksi enemmän vettä kölin alla kuin täällä Perämeren periferiassa.
Vielä kerran isot onnittelut ilmeisen hyvästä hankinnasta. Odottelemme mielenkiinnolla, mitä kaikkea saatkaan sivuillesi luotua....?
Olet ilmeisesti täältä Haukiputaalta lähtöisin, tai ainakin lähialueilta.
Siellä on onneksi enemmän vettä kölin alla kuin täällä Perämeren periferiassa.
Vielä kerran isot onnittelut ilmeisen hyvästä hankinnasta. Odottelemme mielenkiinnolla, mitä kaikkea saatkaan sivuillesi luotua....?
http://nietsu.spymac.com
"Sävyjen maailmassa - aistit tarkkana ja mieli herkkänä"
"Sävyjen maailmassa - aistit tarkkana ja mieli herkkänä"
-
- Viestit: 596
- Liittynyt: 10 Maalis 2004 08:51
- Paikkakunta: Täl pual jokke
- Viesti:
- Vandrock
- Viestit: 354
- Liittynyt: 20 Helmi 2005 21:27
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
Tuttu vene, mikäli edelli(stä edelli)nen omistaja oli hieno vanha herra, jolla oli hieno vanha Opel Admiral / Diplomat? Joskus ihmetyttää, miksei tällaisia tehdä enää.
Samalla veneellä vuodesta 1968
http://www.picturetrail.com/photos/vandrock
http://www.picturetrail.com/photos/vandrock
-
- Viestit: 35
- Liittynyt: 30 Elo 2006 14:44
- Paikkakunta: Keski-Suomi
Nyt tuli paljon tiedonjyväsiä - kertokaa ihmeessä lisää!
Näitä veneitä on myyjän tiedon mukaan toinenkin Turussa, sisäperämoottorilla varustettu, lienee samaan aikaan telakalla tehty. Idan historiasta kaipaisin kipeästi lisää tietoa, viimeistä edellinen omistaja on turkulainen vanhempi herra, sähköalan ammattilainen, mikä näkyy veneen asiallisesti toteutetusta sähkökaapista. Veneessä on vanhoja papereita, joissa on joku oletettavasti vielä aikaisemmankin omistajan nimi näkyvissä.
Tuo Nuoli-havainto on tosi - rungon profiili lienee siitä kopioitu, herätti ajatuksen, että pitäisihän sen silloin riittävällä koneteholla nousta liukuunkin.
Hallussani on kopiot Tuulilasin jutusta numerosta 1/1966, jossa venetyyppiä on esitelty, sen mukaan kaksi sellaista on ollut yksityisillä jo silloin rakenteilla, joten kaiken järjen mukaan näitä on tehty ainakin neljä.
Näitä veneitä on myyjän tiedon mukaan toinenkin Turussa, sisäperämoottorilla varustettu, lienee samaan aikaan telakalla tehty. Idan historiasta kaipaisin kipeästi lisää tietoa, viimeistä edellinen omistaja on turkulainen vanhempi herra, sähköalan ammattilainen, mikä näkyy veneen asiallisesti toteutetusta sähkökaapista. Veneessä on vanhoja papereita, joissa on joku oletettavasti vielä aikaisemmankin omistajan nimi näkyvissä.
Tuo Nuoli-havainto on tosi - rungon profiili lienee siitä kopioitu, herätti ajatuksen, että pitäisihän sen silloin riittävällä koneteholla nousta liukuunkin.
Hallussani on kopiot Tuulilasin jutusta numerosta 1/1966, jossa venetyyppiä on esitelty, sen mukaan kaksi sellaista on ollut yksityisillä jo silloin rakenteilla, joten kaiken järjen mukaan näitä on tehty ainakin neljä.
Viimeksi muokannut jk, 16 Heinä 2007 12:26. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
-
- Viestit: 1181
- Liittynyt: 25 Helmi 2005 10:44
Oiskohan sama vene joka oli Turussa Tall Ship's Race:n yhteydessä oleessa kelluvassa näyttelyssä esillä... eli joskus aika monta vuotta sitten?
Silloinen omistaja kertoi, että koneena olis ollut 130 hp diesel , ja huippuja ollut n. 21 solmun verran. Paatti oli kuulemma tehty Nuoli-veneen piirustuksilla ( runko) skaalattuna. Mahonki oli peräisin suuresta tukista jonka oli kaverinsa kanssa löytäneet kellumasta keskeltä Atlantia ! Siitä oli ensin tehty joku purkkari Louhi kaiketi, ja ylijäämistä tuon motskarin hytin mahonkiosat.
Melkein löisin vetoa että olisi sama vene .... mutta kun en harrasta sitä lajia.
Silloinen omistaja kertoi, että koneena olis ollut 130 hp diesel , ja huippuja ollut n. 21 solmun verran. Paatti oli kuulemma tehty Nuoli-veneen piirustuksilla ( runko) skaalattuna. Mahonki oli peräisin suuresta tukista jonka oli kaverinsa kanssa löytäneet kellumasta keskeltä Atlantia ! Siitä oli ensin tehty joku purkkari Louhi kaiketi, ja ylijäämistä tuon motskarin hytin mahonkiosat.
Melkein löisin vetoa että olisi sama vene .... mutta kun en harrasta sitä lajia.
Mile
-
- Viestit: 35
- Liittynyt: 30 Elo 2006 14:44
- Paikkakunta: Keski-Suomi
Sama vene!! Tuon mahonkitukkijutun kertoi entinen omistaja, mutta 21 solmua se ei kulje, ainakaan vielä. Koneteho on arvoitus, rekisteritieto on tosiaan 100 hp, koeajolla päästiin 16 solmun pintaan, mutta kuormaa toki oli. Kone kyllä käy terveen oloisesti, siinä tuskin on vikaa.Mile kirjoitti:Silloinen omistaja kertoi, että koneena olis ollut 130 hp diesel , ja huippuja ollut n. 21 solmun verran. Paatti oli kuulemma tehty Nuoli-veneen piirustuksilla ( runko) skaalattuna. Mahonki oli peräisin suuresta tukista jonka oli kaverinsa kanssa löytäneet kellumasta keskeltä Atlantia ! Siitä oli ensin tehty joku purkkari Louhi kaiketi, ja ylijäämistä tuon motskarin hytin mahonkiosat.
Melkein löisin vetoa että olisi sama vene .... mutta kun en harrasta sitä lajia.
Ero "sisaralukseen", jos joku on nähnyt sen Turussa, on tosiaan siinä, että tässä on akseliveto, toisessa sisäperämoottori. Varmahan en voi olla, onko niihin molempiin tehty samasta tukista hytti.
Tiedot kiinnostaisivat kovasti myös tuosta sisarveneestä.
Viimeksi muokannut jk, 16 Heinä 2007 12:25. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- Viestit: 1181
- Liittynyt: 25 Helmi 2005 10:44
No siellä on sitten istuttu hytissä turisemassa sen vanhan omistajan kanssa. Oli muistaakseni veneen alkuperäinen omistaja ellen väärin muista.
Isäni oli muistavinaan että sen koneen teho olisikin ollut 160 hp ...
Olin silloin vasta rakentelemassa omaa paattiani, olsikohan ollut kesä 96, kun omassakin paatissa rungon linjat on aika lähellä tuota, niin olin tuosta kovasti kiinnostunut. Se vanha herra kertoi ettei sellaista keliä ollut tullut vastaan että kelin takia olisi pitänyt nopeutta tiputtaa.
Isäni oli muistavinaan että sen koneen teho olisikin ollut 160 hp ...
Olin silloin vasta rakentelemassa omaa paattiani, olsikohan ollut kesä 96, kun omassakin paatissa rungon linjat on aika lähellä tuota, niin olin tuosta kovasti kiinnostunut. Se vanha herra kertoi ettei sellaista keliä ollut tullut vastaan että kelin takia olisi pitänyt nopeutta tiputtaa.
Mile
-
- Viestit: 35
- Liittynyt: 30 Elo 2006 14:44
- Paikkakunta: Keski-Suomi
Oikeassa veneessä olet sitten ollut - minä en ole tavannut vanha herra N:ea, vaan kuullut tietoni nuorehkolta edelliseltä omistajapariskunnalta, joilla vene oli 2001-2006 - eli herra N oli tietenkin kertonut jutut heille.
Käyntisi jälkeen kabiiniin on ilmestynyt jääkaappi ja avotilan lattia on kunnostettu, muuten se on entisellään.
Talven suunnitelmiin kuuluu tuon Mersun OM 352 -koneen suoritusarvojen selvittäminen esim. netin kautta, helpolla tavalla en löytänyt tietoa. Vinkkejä otetaan vastaan, ilmeisesti se ei ole venemoottorina erityisen yleinen.
Käyntisi jälkeen kabiiniin on ilmestynyt jääkaappi ja avotilan lattia on kunnostettu, muuten se on entisellään.
Talven suunnitelmiin kuuluu tuon Mersun OM 352 -koneen suoritusarvojen selvittäminen esim. netin kautta, helpolla tavalla en löytänyt tietoa. Vinkkejä otetaan vastaan, ilmeisesti se ei ole venemoottorina erityisen yleinen.
-
- Viestit: 1181
- Liittynyt: 25 Helmi 2005 10:44
Oletko yrittänyt selvittää tuon koneen tietoja Mersun huollosta? Niiltä pitänee tiedot löytyä, varmaan varaosapalvelukin yhä pelaa.
Toki jos koneen ottaa ylös esim. peruskunnostusta varten niin samalla voi sitten mittauttaa tehot ja pyytää diesel huoltoa vähän ruuvaamaan lisää tehoa.
Jos tuossa veneessä vaan paikat kestää, niin tuon rungon pitäisi kyetä pitkälti yli 30 solmun nopeuksiin kelissäkin ( merellä suhteellisen pitkää aaltoa).
Toki jos koneen ottaa ylös esim. peruskunnostusta varten niin samalla voi sitten mittauttaa tehot ja pyytää diesel huoltoa vähän ruuvaamaan lisää tehoa.
Jos tuossa veneessä vaan paikat kestää, niin tuon rungon pitäisi kyetä pitkälti yli 30 solmun nopeuksiin kelissäkin ( merellä suhteellisen pitkää aaltoa).
Mile
-
- Viestit: 35
- Liittynyt: 30 Elo 2006 14:44
- Paikkakunta: Keski-Suomi
Kiitokset erittäin mielenkiintoisista tiedoista - luulen, että katselen ensi kesän ja kuulostelen veneen ja koneen toimintaa, ehkäpä ensi talvena on koneen poisnoston aika, kumityynyjä se kovasti kaipaisi paksujen vanerinpalojen tilalle, jotka nyt ovat korvakon ja moottoripedin välissä, eli helppo olisi ne laittaa kyllä.
30 solmua tuolla saisi aika monen Bayliner-miehen suun loksahtamaan auki ja pysymään siinä asennossa pitkään - ei ole oikein tapaistani käytöstä, mutta pakko olisi tehdä poikkeus!
30 solmua tuolla saisi aika monen Bayliner-miehen suun loksahtamaan auki ja pysymään siinä asennossa pitkään - ei ole oikein tapaistani käytöstä, mutta pakko olisi tehdä poikkeus!
Viimeksi muokannut jk, 16 Heinä 2007 12:27. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- Viestit: 1181
- Liittynyt: 25 Helmi 2005 10:44
Joo, nykyaikana tuppaa kaikki vanhat hyvät konstit unohtumaan - toki ei niitä kaikkia vanhoja tietoja aina löydy nykyhuolloistakaan, kun eivät enää osaa mitään edes huoltaa. Nykyaikana moottorimekaanikko tunkee liittimen mustaan rasiaan ja sanoo että koneessa on kaikki kunnossa vaikka kiertokanki kurkkii ulos lohkon kyljestä.
Toi beikkukuskin ilme .... on tuttu tunne, ei tosin noita beikkuja ole olleet mutta flaikkarilla varustettuja isohkoja muovikiuluja kumminkin. Kummasti niissä alkaa päät pyörimään ja niskat punottaa kun put-put-puupaatti put-put-taa ohitse sen peräaallon pahimmasta kohtaa 30 noppaa lasissa ja moikkaa vielä iloisesti.
Saahan sitä joskus vähän lapsettaakin!
Toi beikkukuskin ilme .... on tuttu tunne, ei tosin noita beikkuja ole olleet mutta flaikkarilla varustettuja isohkoja muovikiuluja kumminkin. Kummasti niissä alkaa päät pyörimään ja niskat punottaa kun put-put-puupaatti put-put-taa ohitse sen peräaallon pahimmasta kohtaa 30 noppaa lasissa ja moikkaa vielä iloisesti.
Saahan sitä joskus vähän lapsettaakin!
Mile
-
- Viestit: 88
- Liittynyt: 10 Loka 2003 11:28
- Paikkakunta: Tampere