W1 vertailu

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
Avatar
Jape
Viestit: 1628
Liittynyt: 02 Heinä 2003 08:56
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

W1 vertailu

Viesti Kirjoittaja Jape » 29 Loka 2006 10:46

Välitän tässä erään toisen henkilön viestin.
Eli allaolevassa kuvassa on kaksi W1:stä joissa on aikapaljon eroja.

"Tehtävä Wicströmmisteille:

Etsikää eroavaisuudet, myös virheet ja kertokaa perustelut.
Oikeanpuoleinen kiinnostaa enemmän.
Sitä ei tartte välttämättä kommentoida että on
- eri värinen, kuin myös vesipumpun vaseliinikuppi,
- siinä on kakkosen magneetto,
- omaa vaihdekepin ja
- vesipumpun meno on klemmarilla.
Eniten ehkä kiinnostaa tuo vedenkierto
(eri vuosimalleissa?)."

Kuva

dieselmoottori
Viestit: 183
Liittynyt: 05 Heinä 2006 20:53

Viesti Kirjoittaja dieselmoottori » 30 Loka 2006 10:03

Näistä mitään en tiedä mutta omassa W2:ssa jonka vuosiluvusta ei ole mitään tietoa on oikean puolinen jäähdytys systeemi . Vesipumpulta vesi menee pakosarjaan ja kanteen. W2:ssa kylmä vesi menee vain kakkosen kanteen mutta tästäkin huolimatta kakkonen käy hieman kuumempana.

hb-77
Viestit: 303
Liittynyt: 18 Tammi 2005 11:17
Paikkakunta: porvoo

Viesti Kirjoittaja hb-77 » 05 Marras 2006 22:26

toi toinen putki on ihan lisävaruste.
w2 ja w3 käytetään joskus ylimäärästä paluu putkea.
ei oo riemulla rajaa kun Homelitellä ajaa.
KUN VENEEN PITUUS KASVAA METRILLÄ NIIN ONGELMAT KUUTIOINA.....
Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, voi ihminen korjata

Idiotit pitävät yllä järjestystä, nerot hallitsevat kaaoksen!

Puumio
Viestit: 219
Liittynyt: 20 Syys 2006 23:19
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Puumio » 06 Marras 2006 21:48

Mikä se on tuo ylöspäin sojottava mutterireunusteinen tappi tuossa vasemmaisessa?
Siis tuossa tulomenopuolen pronssimötikän päällä, jota siis ei oo oikeanpuoleisessa.
Miten nuo vedet pitäis olla oikeesti ja sillälailla kuin tehdas on ne alunperin tarkoittanut?
Vai onko nuo eri vuosimalleja?

Avatar
Viinamäenmiäs
Viestit: 257
Liittynyt: 30 Joulu 2005 14:29
Paikkakunta: Sysmä - Vantaa
Viesti:

wikun lisävarusteista

Viesti Kirjoittaja Viinamäenmiäs » 06 Marras 2006 23:25

Missä täällä mahtaa olla lista Wikun vuosimalleista ja valmistenumeroista. En ole onnistunut 'Haku' ikkunastakaan paikallistamaan?
hb-77 kirjoitti:toi toinen putki on ihan lisävaruste.
Meikäläisellä kaksi tuollaista sinistä raatoa ja molemmissa on tämä lisävaruste - sattumaako? Kannet on omissani mallia, jossa tulppa sivulle päin - onko ne sitten bensa-ajolle optimoituja? Erojakin koneistani löytyy, toisessa vesipumppu on vaaka-tasossa.
Viinamäenmiäs

Puumio
Viestit: 219
Liittynyt: 20 Syys 2006 23:19
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Puumio » 07 Marras 2006 00:26


dieselmoottori
Viestit: 183
Liittynyt: 05 Heinä 2006 20:53

Viesti Kirjoittaja dieselmoottori » 07 Marras 2006 22:00

Mistä valmistenumero löytyy kun ei ole mitään tyyppikilpeä?

macce
Viestit: 3
Liittynyt: 27 Loka 2006 08:52
Paikkakunta: Parainen

Viesti Kirjoittaja macce » 08 Marras 2006 08:20

Puumio kirjoitti:Mikä se on tuo ylöspäin sojottava mutterireunusteinen tappi tuossa vasemmaisessa?
Siis tuossa tulomenopuolen pronssimötikän päällä, jota siis ei oo oikeanpuoleisessa.
Tuo on ymmärtääkseni varoventtiili joka päästää jäähdytysvedet pumpulta suoraan poistoputkeen mikäli kone on liian kylmä ja termostaatti on kiinni.
Vahinko kiertämään, lapsi karuselliin...

Avatar
Jape
Viestit: 1628
Liittynyt: 02 Heinä 2003 08:56
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jape » 08 Marras 2006 08:32

macce kirjoitti:
Puumio kirjoitti:Mikä se on tuo ylöspäin sojottava mutterireunusteinen tappi tuossa vasemmaisessa?
Siis tuossa tulomenopuolen pronssimötikän päällä, jota siis ei oo oikeanpuoleisessa.
Tuo on ymmärtääkseni varoventtiili joka päästää jäähdytysvedet pumpulta suoraan poistoputkeen mikäli kone on liian kylmä ja termostaatti on kiinni.
Mulla on kans sellanen käsitys siitä tapista. Siellä on jousi ja kuula, eli se on jonkinlainen paineventtiili. Tuossa kahden putken systeemissä se toinen putki hoitaa sen veden paluun.

MÖsteri
Viestit: 1239
Liittynyt: 11 Heinä 2006 23:34
Paikkakunta: Dragsfjärd

Se on termostaatti

Viesti Kirjoittaja MÖsteri » 08 Marras 2006 15:22

Se on termostaatti.
Siis tuo ylöspäinosoittava kromatunvärinen tappi. Joissain wikuissa se voi olla myös vasemmalla, mihin tuossa toisessa menevät nuo kaksi vesiputkea.

Puumio
Viestit: 219
Liittynyt: 20 Syys 2006 23:19
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Puumio » 10 Marras 2006 00:26

Siis öö...?
Kumpi siis wikuissa on bensakansi, sivutulpallinen vai päällitulpallinen?
(tipuin käryiltä ja hajuilta kun luulin että bensakansi olis tuo päällitulpallinen)
Ja voiko bensakannella - kumpi se sitten lieneekään - ajaa petroolijohdannaisilla?
Itse asiassa mikä on niiden kansien teknillinen ero?

apaprika
Viestit: 20
Liittynyt: 19 Kesä 2006 14:48
Paikkakunta: Pori

kannet

Viesti Kirjoittaja apaprika » 10 Marras 2006 08:43

palotilat ovat eri kokoiset, bensiinikannen palotila on pienempi kuin petroolikannen

tästä foorumista kun laitat hakusanaksi W2 tai Wickström niin varmaan löytyy tietoa, mutta kannattaa varata kaljaa tai kahvia riittävästi, koska osumia tulee varmasti paljon

kansia on kentällä paljon ja tulppien sijoituspaikat vaihtelevat mutta niistä ei paljon pysty päättelemään, kansien paksuudessa on hieman eroja myös

oma wikke käy bensiinillä, tärpätillä ja varmaan koskenkorvallakin

Puumio
Viestit: 219
Liittynyt: 20 Syys 2006 23:19
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: kannet

Viesti Kirjoittaja Puumio » 10 Marras 2006 12:32

apaprika kirjoitti:palotilat ovat eri kokoiset, bensiinikannen palotila on pienempi kuin petroolikannen
Juu, tuo on tuttua niiltä ajoilta kun koneita "petroloitiin" paatteihin laittamalla ylimääräinen kannentiiviste, mutta sitä vaan että mistä sen näkee mikä kansi on kyseessä päältäpäin, jos ei tulpasta?

Kun ajattelin että sillä tulpan asennolla on joku kaasuuntumisdynaaminen merkitys yhdessä palotilan kanssa.

Tokihan sitä voisi pitää wikukansien vertailubileet, oma kansi irti ja mukaan mäyräkoiran ja termospullon kanssa ihmettelemään porukalla. (; )
Ei haulla löytynyt selkeää vastausta.

Ajattelin vaan että ajansäästöä.

Ja sitten idea
(jos en keksinyt jo vanhaa juttua):
Oisko mahdollista perustaa tänne Wikupedia = Wicströmmien keskitetty, tarkistettu ja päivitettävä tiedosto kuvineen ja kaikkineen?
Syynä että aihe on näillä palstoilla niin laaja ja hajallaan siellä sun täällä, että kahvia ja varsinkin kaljaa kuluu...

apaprika
Viestit: 20
Liittynyt: 19 Kesä 2006 14:48
Paikkakunta: Pori

lissää jorinaa

Viesti Kirjoittaja apaprika » 10 Marras 2006 14:52

Nii tuata:

Oma mielipiteeni on se, että kyllä se kansi täytyy käteen ottaa ja kääntää se ylösalaisin, niin sitten näkee minkälainen möhkäle on muotissa ollut sillä hetkellä kun joku on sen valaa halunnut. Mutta nämä meikäläisen jorinat on nyt sitten niin luotettavia kuin vain kaupallisen koulutuksen saaneen tuurijuopon (lue:veneilijän) jorinat yleensä ovat. Oman Wikken lisäksi olen nähnyt ihmisten veneissä n. 20 Wickströmiä enkä vielä ole tavannut kahta täysin samanlaista. Tilanne on se, että koneita on alettu tehdä melkein heti kansalaissodan jälkeen ja nyt 2000 luvulla liikenteessä on näitä viriteltyjä ja perushuollettuja versioita, joissa käytetyt osat ovat Vaasasta, torilta, autoromikselta, putkitavaraliikkeestä ja Anttilasta.Eroja on kansissa, sytytyksissä, jäähdytysjärjestelmissä jne.

Joku asiasta tietävä voisi nyt kirjoittaa jonkun muistion näistä kansien eroista.

Tokihan Wiikkumeista voisi joku tosiaan pistää oikein domainin pystyyn. Kuvagalleriat ja keskustelupalstat viimeisen päälle. Vai pitäisikö meidän Puumio suoraan perustaa oikein W-kerho ja pitää kokoontumisajo Lyypekissä. Kaikki sinne veneilleet saisivat heti kultajäsenyyden ja hullun paperit.
******************************
Aina ei voi voittaa, ei edes koskaan.
******************************

MÖsteri
Viestit: 1239
Liittynyt: 11 Heinä 2006 23:34
Paikkakunta: Dragsfjärd

Wikupedia olisi hieno homma!

Viesti Kirjoittaja MÖsteri » 10 Marras 2006 15:19

Joo-o.

Tuommoinen wickström-tietopankki (!) olisi kyllä mainio homma. Kuitenkin sellaiset teraskannot, joilla tuo värkki on aikoinaan ollut ns. arkikäytössä alkavat kohta olla harvassa..

Jotenkin tuntuu että moni uusi/tuore harrastaja on aika hukassa koneensa kanssa, varsinkin jos koneessa on ongelmia jotka eivät ratkea veivillä ja ryypyllä. Ja tosiaan näitä wikun eri malleja ja virityksiä tuntuu olevan liikenteessä vaikka ja mitä.

Puoltoääni siis!

Vastaa Viestiin