Akkujen talvisäilytys

Puuveneiden sähkölaitteet. Sytytys- lataus- ja lisälaitteet.
ollir
Viestit: 2
Liittynyt: 08 Touko 2006 10:04

Akkujen talvisäilytys

Viesti Kirjoittaja ollir » 02 Loka 2006 16:04

Olen yleensä roudannut akut läpimään talliin talvikaudeksi, mutta turhaan niitä ei viitsisi kanniskella. Onko tästä asiasta tietoa kenellekään. Voisiko jättää veneeseen talveksi? Ja jos jättää pitäisikö usein ladata?

Stefu
Viestit: 77
Liittynyt: 20 Loka 2004 20:47

Viesti Kirjoittaja Stefu » 02 Loka 2006 16:12

Korteni kekoon.

Akkujen paikka ei missään nimessä ole sisällä lämpimässä
talvella. Ladattu akku kestää kylmää ja voi siellä paremmin. Lataustiheydestä voisin kuvitella että kerran 2-3 kuukaudessa riittää. Akkuhan sitten kestää pakkasta ainoastaan ladattuna, tyhjänä jäätyy.


t. s

Kinde
Viestit: 793
Liittynyt: 25 Marras 2003 13:43

Viesti Kirjoittaja Kinde » 02 Loka 2006 16:52

Säilytyksen nyrkkisääntö on kuiva ja viileä, joka pätee lähes kaikkeeen. Täydet akut kestää kyllä veneessä mutta ne pitää olla täydet ja kaapelit kannattaa irroittaa. Lataus kannattaisi tehdä pari kertaa. Jos otat akut sisälle niin autotallin tai varaston lattia on ihan sopiva paikka. (lattialämmitetyt tilat ei hyviä)

Avatar
KS1030
Viestit: 692
Liittynyt: 21 Tammi 2006 17:35
Paikkakunta: =VAASA=
Viesti:

Viesti Kirjoittaja KS1030 » 02 Loka 2006 19:18

yhdyn edellisiin.............. .....niinkuin kuvaannollisesti... :)
_________________________
Moomba Mobius -Loaded with Ballast, Blood, Sweat & Beers , Valmet 361D -61
Kuva

teekoo
Viestit: 184
Liittynyt: 05 Kesä 2006 12:42
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja teekoo » 06 Loka 2006 22:48

Mulla on veneessä, latingissa ja kaapelit kiinni, moottoria kun pyöräyttelen sillointällölin. Jännite on suoraan verrannollinen jäätymispisteeseen, varmaan googletamalla löytyy taulukko (mulla se on tuossa seinällä). Yleismittarilla voi vaikka kerran kuussa tsekata jännitteen.

mauri
Viestit: 91
Liittynyt: 27 Touko 2005 10:25
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja mauri » 10 Loka 2006 11:54

Tuossa alempana lainauksia aiemmista kirjoituksistani.

Sitten pienenä vinkkinä: Lyijy-rikkihappo akun lepojännite (ei siis latausta eikä pientäkään purkamista esim 12 tuntiin), noudattaa kaavaa 0,84 + ominaispaino (g/cm3). Esim 0,84 + 1,28 = 2,12. Tästä saadaan 12 V akun lepojännitteeksi 12,72 V. Tämä on monelle akulle ihan hyvä täyden akun lukema. Akkujen elektrolyytithän ovat 30...40% rikkihappo-vesiliuosta, täyden akun ominaispainojen vaihdellesssa 1,24...1,30 käyttötarkoituksen mukaan. Tyhjän akun elektrolyytin ominaispaino on luokkaa 1,15, tästä saadaan sitten sen lepojännitteeksi 12,0 V. On huomattava, että em. 12 V akun laskelmat perustuvat oletukseen jossa kaikki kennot ovat kunnossa, koska kyseessä on kuuden kennon sarjaankytkentä.

Rikkihappo-vesi liuoksen = akun elektrolyytti, pakkaskestävyys vaihtelee väkevyyden mukaan ja on lämpötila / väkevyysasteikolle piirrettynä ylösalaisin olevan kaksikyttyräisen kamelin selän muotoa muistuttava. Muutamia pisteitä väkevyyden eri arvoilla: 1,0 g/cm3 = 0 C (tämä on siis puhdas vesi), 1,10 = -7,7 C, 1,15 = -15 C (tämä on jo käytännössä tyhjä akku), 1,20 = -27 C, 1,25 = -52 C ja 1,30 = -70 C (tämä on maksimiarvo ja ei edes japanilaiset akkuvalmistajat harrasta tämän väkevämpää liuosta). Tuon jälkeen pakkaskestävyys huononee ollen esim. 1,50 g/cm3 = -29 C, 1,60 = -40 C ja 1,70 = -14 C. Puhdas H2SO4 jähmettyy jo + asteiden puolella.

Noistahan jokainen peruskoulun matematiikantunneilla edes puolet aikaa hereillä ollut, voi laskea oman akkunsa lepojännitteen mitattuaan, sen lämpötilan jossa elektrolyytin jähmettyminen alkaa.

Vastaa Viestiin