Henkiin herätys - heräsi, henget puhuvat
- Virva
- Viestit: 135
- Liittynyt: 10.08.2006 22:27
- Paikkakunta: Tampere
- Viesti:
Henkiin herätys - heräsi, henget puhuvat
Taas tarvitaan asiantuntevia neuvoja.
Ykspyttynen Arona diesel vm 1951 on seissyt 3 vuotta, eikä
kukaan ole käynyt pyöräyttelemässä - enää ei pyöri.
MItä pitäs tehdä ? Hyviä neuvoja otetaan kiitollisuudella vastaan,
mutta ei välttämättä toteuteta.
Juha
Ykspyttynen Arona diesel vm 1951 on seissyt 3 vuotta, eikä
kukaan ole käynyt pyöräyttelemässä - enää ei pyöri.
MItä pitäs tehdä ? Hyviä neuvoja otetaan kiitollisuudella vastaan,
mutta ei välttämättä toteuteta.
Juha
Viimeksi muokannut Virva, 18.08.2008 20:09. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Jokaisen menestyvän miehen takana on hämmästynyt vaimo ..........
-
- Viestit: 20
- Liittynyt: 19.06.2006 14:48
- Paikkakunta: Pori
jumitus
Suosittelen kyllä koko koneen huoltoa alan ammattilaisella, mikäli suunnittelet lähteväsi joskus merelle.
Kolmivuotinen käyttämättömyys ja sen mukana muun yleishuollon puuttuminen on aika monta ranskalaista viivaa huoltolistassa.
Tämän palstan aktiiviset varmaan voivat valottaa varaosien saatavuutta.
Kolmivuotinen käyttämättömyys ja sen mukana muun yleishuollon puuttuminen on aika monta ranskalaista viivaa huoltolistassa.
Tämän palstan aktiiviset varmaan voivat valottaa varaosien saatavuutta.
-
- Viestit: 183
- Liittynyt: 05.07.2006 20:53
- Virva
- Viestit: 135
- Liittynyt: 10.08.2006 22:27
- Paikkakunta: Tampere
- Viesti:
-
- Viestit: 20
- Liittynyt: 19.06.2006 14:48
- Paikkakunta: Pori
henkiin
Jos huoltoarvio on euromäärältään astrologinen ja varaosat ovat sulatolla niin
sylinteriin tosiaan voitelevaa ja ruostetta irrottavaa ainetta
Kone todennäköisesti (aivan melkein varmasti) lähtee pyörimään, kun pruuttaat CRC:tä sylinteriin ja annat muhia päivän tai pari. Mutta konetta on pyöritettävä YHDEN miehen voimin työkaluna yksi sopiva lenkkiavain tai yksi "räikkä". 2 metrin momenttivarrella pyörähtää kyllä aivan varmasti, mutta seuraukset voivat olla pahoja.
Kun saat koneen käymään, niin suosittelen käyttämään sitä ensin täysin ilman kuormitusta muutaman tunnin. Elvytyksen ohessa kannattaa vaihtaa öljyt muutamaan kertaan, jotta suurimmat epäpuhtaudet poistuvat.
Mutta kaikkein järkevintä olisi purkaa kone varovasti koska ainakin kiertokangen laakerien kunto on syytä tarkistaa, samoin runkolaakerit, nokka-akseli, venttiilit, suutin, polttoainepumppu, jäähdytys, yleensäkin korroosiovauriot kolmen vuoden jäljiltä varsinkin mikäli kone ei ole ollut säilössä tasalämpöisessä tilassa, tiivisteet, jnejnejnejnejnejne
mutta,
jos veneilet keskikokoisella järvellä niin tässä tapauksessa saatat koneen käyntiin öljynvaihdon jälkeen ja ajat pintakaasulla maailman tappiin
Joka tapauksessa lykkyä pyttyyn. Odottelemme innolla kuvia ja raportteja
sylinteriin tosiaan voitelevaa ja ruostetta irrottavaa ainetta
Kone todennäköisesti (aivan melkein varmasti) lähtee pyörimään, kun pruuttaat CRC:tä sylinteriin ja annat muhia päivän tai pari. Mutta konetta on pyöritettävä YHDEN miehen voimin työkaluna yksi sopiva lenkkiavain tai yksi "räikkä". 2 metrin momenttivarrella pyörähtää kyllä aivan varmasti, mutta seuraukset voivat olla pahoja.
Kun saat koneen käymään, niin suosittelen käyttämään sitä ensin täysin ilman kuormitusta muutaman tunnin. Elvytyksen ohessa kannattaa vaihtaa öljyt muutamaan kertaan, jotta suurimmat epäpuhtaudet poistuvat.
Mutta kaikkein järkevintä olisi purkaa kone varovasti koska ainakin kiertokangen laakerien kunto on syytä tarkistaa, samoin runkolaakerit, nokka-akseli, venttiilit, suutin, polttoainepumppu, jäähdytys, yleensäkin korroosiovauriot kolmen vuoden jäljiltä varsinkin mikäli kone ei ole ollut säilössä tasalämpöisessä tilassa, tiivisteet, jnejnejnejnejnejne
mutta,
jos veneilet keskikokoisella järvellä niin tässä tapauksessa saatat koneen käyntiin öljynvaihdon jälkeen ja ajat pintakaasulla maailman tappiin
Joka tapauksessa lykkyä pyttyyn. Odottelemme innolla kuvia ja raportteja
- Virva
- Viestit: 135
- Liittynyt: 10.08.2006 22:27
- Paikkakunta: Tampere
- Viesti:
-
- Viestit: 20
- Liittynyt: 19.06.2006 14:48
- Paikkakunta: Pori
Näsijärvi
Moi!
No Näsijärvi on jo sen kokoluokan vesistö, että kannattaa huolehtia se tekniikka kuntoon ilman kompromisseja. Varsinkin, jos on oletettavissa, että olet joskus liikenteessä yksin.
Raketeillakin kyllä saa seuraa pienellä odotusajalla, jos ajautuu konerikon vuoksi tuulella karikkoon ja löytää itsensä veneenkappaleiden keskeltä.
Tsemppiä.
No Näsijärvi on jo sen kokoluokan vesistö, että kannattaa huolehtia se tekniikka kuntoon ilman kompromisseja. Varsinkin, jos on oletettavissa, että olet joskus liikenteessä yksin.
Raketeillakin kyllä saa seuraa pienellä odotusajalla, jos ajautuu konerikon vuoksi tuulella karikkoon ja löytää itsensä veneenkappaleiden keskeltä.
Tsemppiä.
- Virva
- Viestit: 135
- Liittynyt: 10.08.2006 22:27
- Paikkakunta: Tampere
- Viesti:
- Virva
- Viestit: 135
- Liittynyt: 10.08.2006 22:27
- Paikkakunta: Tampere
- Viesti:
- jansix
- Viestit: 578
- Liittynyt: 25.12.2003 20:24
- Paikkakunta: oulu
- Viesti:
itse ostin kesällä UUDEN volvo mb 10 a vm n.1980. kone oli asennettu vanhaan puuveneeseen ja omistaja oli aloittanut paatinkuidutuksen ja kuollu kesken rojektin. vene ja moottori oli ollu ressujen alla ja ressut hajonnu jo sukalaisen mukaan joka irrotti moottorin ja akselin konesahalla raadosta, ja lesken pyynnöstä vei rovin kaatopaikalle. kone oli jämähtny männän renkaista kinni. 3viikkoa oli irrotus öljyt sylintereissä ja kaikki apulaitteet, pakosarjat,vesipumput, irrotettuna. venttiili koneisto luukku auki ettei ne ollu jumissa ja sitte nitkutusta isolla hylsyllä ja varrella ja lähti kone pyöriin. talven aikana on tarkotus kone aukasta ja kasata uusi kone uudestaan ja laittaa omaan paattiin samanlaisen tilalle.
- Virva
- Viestit: 135
- Liittynyt: 10.08.2006 22:27
- Paikkakunta: Tampere
- Viesti:
- Veli-Matti
- Viestit: 7971
- Liittynyt: 08.10.2003 21:59
- Paikkakunta: Varjakka
Millin kahden liike saattaa johtua välyksistä veiveillä tai männänrenkaiden urissa. Odottele vaan sitkeästi äläkä käytä liikaa väkivaltaa - väkivallanraja tosin on häilyvä ja riippuu lähinnä siitä kuinka ronskisti uskaltaa ottaa riskin paikkojen särkymisestä...
En usko että koneesi on kovinkaan tiukasti jumissa sillä sehän on seisonut vain kolme vuotta ja on dieselkäyttöinen. Nelitahtiset bensiinikoneet ovat herkempiä jumittumaan koska bensiinissä ei ole voitelevia ainesosia kuten löpössä. Sama homma 2T koneissa.
Joskus koneen joutuu purkamaa alakautta ja painamaan männät irti prässissä - MAMin toinen mäntä vaati vain parin kuukauden liotuksen ja 9-10 tonnia puristusta mutta irtosi ehyenä männänrenkaineen mutta sinun tapauksesasi tuskin on sellaista vaaraa.
Homma helpottuisi huomattavasti jos kansi olisi irti mutta ensin kannattaa koettaa kokonaisella koneella.
En usko että koneesi on kovinkaan tiukasti jumissa sillä sehän on seisonut vain kolme vuotta ja on dieselkäyttöinen. Nelitahtiset bensiinikoneet ovat herkempiä jumittumaan koska bensiinissä ei ole voitelevia ainesosia kuten löpössä. Sama homma 2T koneissa.
Joskus koneen joutuu purkamaa alakautta ja painamaan männät irti prässissä - MAMin toinen mäntä vaati vain parin kuukauden liotuksen ja 9-10 tonnia puristusta mutta irtosi ehyenä männänrenkaineen mutta sinun tapauksesasi tuskin on sellaista vaaraa.
Homma helpottuisi huomattavasti jos kansi olisi irti mutta ensin kannattaa koettaa kokonaisella koneella.
Veli-Matti
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
- Virva
- Viestit: 135
- Liittynyt: 10.08.2006 22:27
- Paikkakunta: Tampere
- Viesti:
Liotkoon tosiaan rauhassa viikonlopun yli - maanantaina herätellään taas.
Ja se vanha sanonta täytyy pitää mielessä : "Ei ole olemessa mitään
niin vaikeaa teknistä ongelmma, mitä ei äärettömällä voimankäytöllä
kyettäisi ratkaisemaan".
Kiitoksia taas ja viikonloppuja............
Juha
Ja se vanha sanonta täytyy pitää mielessä : "Ei ole olemessa mitään
niin vaikeaa teknistä ongelmma, mitä ei äärettömällä voimankäytöllä
kyettäisi ratkaisemaan".
Kiitoksia taas ja viikonloppuja............
Juha
Jokaisen menestyvän miehen takana on hämmästynyt vaimo ..........
-
- Viestit: 678
- Liittynyt: 06.03.2005 19:52
- Paikkakunta: Vantaa
Nato-öljyä
Näillä palstoilla oli esillä joku "Natoöljy", vai mikä sen nimi nyt olikaan. Siitä asiantuntijat sanoivat, että se irrottaa mitä vain. Oliko se esillä viime syksynä vai milloin. Ise kaivan esiin, jos joudun ongelmiin. Niin hyväksi sitä kehuttiin.
Kyyrö