Henkiin herätys - heräsi, henget puhuvat

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
Avatar
Virva
Viestit: 135
Liittynyt: 10.08.2006 22:27
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Henkiin herätys - heräsi, henget puhuvat

Viesti Kirjoittaja Virva » 11.09.2006 20:55

Taas tarvitaan asiantuntevia neuvoja.

Ykspyttynen Arona diesel vm 1951 on seissyt 3 vuotta, eikä
kukaan ole käynyt pyöräyttelemässä - enää ei pyöri.

MItä pitäs tehdä ? Hyviä neuvoja otetaan kiitollisuudella vastaan,
mutta ei välttämättä toteuteta.

Juha
Viimeksi muokannut Virva, 18.08.2008 20:09. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Jokaisen menestyvän miehen takana on hämmästynyt vaimo ..........

apaprika
Viestit: 20
Liittynyt: 19.06.2006 14:48
Paikkakunta: Pori

jumitus

Viesti Kirjoittaja apaprika » 12.09.2006 14:13

Suosittelen kyllä koko koneen huoltoa alan ammattilaisella, mikäli suunnittelet lähteväsi joskus merelle.

Kolmivuotinen käyttämättömyys ja sen mukana muun yleishuollon puuttuminen on aika monta ranskalaista viivaa huoltolistassa.

Tämän palstan aktiiviset varmaan voivat valottaa varaosien saatavuutta.

dieselmoottori
Viestit: 183
Liittynyt: 05.07.2006 20:53

Viesti Kirjoittaja dieselmoottori » 12.09.2006 15:12

Jos et halua purkaa konetta niin laita sylinteriin ruosteen irroitus öljyä muutamaksi päiväksi ja toivo parasta.

Avatar
Virva
Viestit: 135
Liittynyt: 10.08.2006 22:27
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Virva » 12.09.2006 17:10

Kiitokset,

ajattelinkin turvautua asiantuntijan apuun.
Jokaisen menestyvän miehen takana on hämmästynyt vaimo ..........

apaprika
Viestit: 20
Liittynyt: 19.06.2006 14:48
Paikkakunta: Pori

henkiin

Viesti Kirjoittaja apaprika » 13.09.2006 10:43

Jos huoltoarvio on euromäärältään astrologinen ja varaosat ovat sulatolla niin

sylinteriin tosiaan voitelevaa ja ruostetta irrottavaa ainetta

Kone todennäköisesti (aivan melkein varmasti) lähtee pyörimään, kun pruuttaat CRC:tä sylinteriin ja annat muhia päivän tai pari. Mutta konetta on pyöritettävä YHDEN miehen voimin työkaluna yksi sopiva lenkkiavain tai yksi "räikkä". 2 metrin momenttivarrella pyörähtää kyllä aivan varmasti, mutta seuraukset voivat olla pahoja.

Kun saat koneen käymään, niin suosittelen käyttämään sitä ensin täysin ilman kuormitusta muutaman tunnin. Elvytyksen ohessa kannattaa vaihtaa öljyt muutamaan kertaan, jotta suurimmat epäpuhtaudet poistuvat.

Mutta kaikkein järkevintä olisi purkaa kone varovasti koska ainakin kiertokangen laakerien kunto on syytä tarkistaa, samoin runkolaakerit, nokka-akseli, venttiilit, suutin, polttoainepumppu, jäähdytys, yleensäkin korroosiovauriot kolmen vuoden jäljiltä varsinkin mikäli kone ei ole ollut säilössä tasalämpöisessä tilassa, tiivisteet, jnejnejnejnejnejne

mutta,

jos veneilet keskikokoisella järvellä niin tässä tapauksessa saatat koneen käyntiin öljynvaihdon jälkeen ja ajat pintakaasulla maailman tappiin

Joka tapauksessa lykkyä pyttyyn. Odottelemme innolla kuvia ja raportteja

Avatar
Virva
Viestit: 135
Liittynyt: 10.08.2006 22:27
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Virva » 13.09.2006 11:52

Kiitoksia taas,

veneilen tosiaan keskikokoisella järvellä Tampereen pohjoispuolella,
Näsijärvellä.

Kokeilen ruosteenirrotus öljyä - ja varovaista herättelyä. Paltaan asiaan kunhan asia etenee...........

Juha
Jokaisen menestyvän miehen takana on hämmästynyt vaimo ..........

apaprika
Viestit: 20
Liittynyt: 19.06.2006 14:48
Paikkakunta: Pori

Näsijärvi

Viesti Kirjoittaja apaprika » 13.09.2006 12:39

Moi!

No Näsijärvi on jo sen kokoluokan vesistö, että kannattaa huolehtia se tekniikka kuntoon ilman kompromisseja. Varsinkin, jos on oletettavissa, että olet joskus liikenteessä yksin.

Raketeillakin kyllä saa seuraa pienellä odotusajalla, jos ajautuu konerikon vuoksi tuulella karikkoon ja löytää itsensä veneenkappaleiden keskeltä.

Tsemppiä.

Avatar
Virva
Viestit: 135
Liittynyt: 10.08.2006 22:27
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Virva » 13.09.2006 14:36

No onhan se, mutta
pääasiallinen voimanlähde on kuitenkin
27 m2 purjeita.
Jokaisen menestyvän miehen takana on hämmästynyt vaimo ..........

Avatar
Virva
Viestit: 135
Liittynyt: 10.08.2006 22:27
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Virva » 13.09.2006 19:31

No niin, litkut on sisässä - mielenkiinnolla
odotellaan huomista............
Jokaisen menestyvän miehen takana on hämmästynyt vaimo ..........

Avatar
jansix
Viestit: 578
Liittynyt: 25.12.2003 20:24
Paikkakunta: oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jansix » 13.09.2006 21:40

itse ostin kesällä UUDEN volvo mb 10 a vm n.1980. kone oli asennettu vanhaan puuveneeseen ja omistaja oli aloittanut paatinkuidutuksen ja kuollu kesken rojektin. vene ja moottori oli ollu ressujen alla ja ressut hajonnu jo sukalaisen mukaan joka irrotti moottorin ja akselin konesahalla raadosta, ja lesken pyynnöstä vei rovin kaatopaikalle. kone oli jämähtny männän renkaista kinni. 3viikkoa oli irrotus öljyt sylintereissä ja kaikki apulaitteet, pakosarjat,vesipumput, irrotettuna. venttiili koneisto luukku auki ettei ne ollu jumissa ja sitte nitkutusta isolla hylsyllä ja varrella ja lähti kone pyöriin. talven aikana on tarkotus kone aukasta ja kasata uusi kone uudestaan ja laittaa omaan paattiin samanlaisen tilalle.

hb-77
Viestit: 303
Liittynyt: 18.01.2005 12:17
Paikkakunta: porvoo

Viesti Kirjoittaja hb-77 » 13.09.2006 23:46

vetar oysta puh 040-4128222 (klo16-19)löytyy jotain osia aronaan ja finnpartsilta löytyy kansa
Lehtisaarentie 1
00340 Helsinki
Finland
Phone : +358-9-480822
Fax : +358-9-481474
GSM : +358-400-202480

Avatar
Virva
Viestit: 135
Liittynyt: 10.08.2006 22:27
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Virva » 14.09.2006 22:28

NO niin , litkut ollu sylinterissä vrk:n ja
kun vauhtipyörästä nitkuttaa, niin jopa liikkuu millin kaks.
Katotaampa viikonlopun jälkeen uudestaan.

Juha
Jokaisen menestyvän miehen takana on hämmästynyt vaimo ..........

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08.10.2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 15.09.2006 6:45

Millin kahden liike saattaa johtua välyksistä veiveillä tai männänrenkaiden urissa. Odottele vaan sitkeästi äläkä käytä liikaa väkivaltaa - väkivallanraja tosin on häilyvä ja riippuu lähinnä siitä kuinka ronskisti uskaltaa ottaa riskin paikkojen särkymisestä...
En usko että koneesi on kovinkaan tiukasti jumissa sillä sehän on seisonut vain kolme vuotta ja on dieselkäyttöinen. Nelitahtiset bensiinikoneet ovat herkempiä jumittumaan koska bensiinissä ei ole voitelevia ainesosia kuten löpössä. Sama homma 2T koneissa.
Joskus koneen joutuu purkamaa alakautta ja painamaan männät irti prässissä - MAMin toinen mäntä vaati vain parin kuukauden liotuksen ja 9-10 tonnia puristusta mutta irtosi ehyenä männänrenkaineen mutta sinun tapauksesasi tuskin on sellaista vaaraa.
Homma helpottuisi huomattavasti jos kansi olisi irti mutta ensin kannattaa koettaa kokonaisella koneella.
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Avatar
Virva
Viestit: 135
Liittynyt: 10.08.2006 22:27
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Virva » 15.09.2006 14:19

Liotkoon tosiaan rauhassa viikonlopun yli - maanantaina herätellään taas.

Ja se vanha sanonta täytyy pitää mielessä : "Ei ole olemessa mitään
niin vaikeaa teknistä ongelmma, mitä ei äärettömällä voimankäytöllä
kyettäisi ratkaisemaan".

Kiitoksia taas ja viikonloppuja............

Juha
Jokaisen menestyvän miehen takana on hämmästynyt vaimo ..........

hkhk
Viestit: 678
Liittynyt: 06.03.2005 19:52
Paikkakunta: Vantaa

Nato-öljyä

Viesti Kirjoittaja hkhk » 15.09.2006 19:33

Näillä palstoilla oli esillä joku "Natoöljy", vai mikä sen nimi nyt olikaan. Siitä asiantuntijat sanoivat, että se irrottaa mitä vain. Oliko se esillä viime syksynä vai milloin. Ise kaivan esiin, jos joudun ongelmiin. Niin hyväksi sitä kehuttiin.
Kyyrö

Vastaa Viestiin