vanhemman dielselin starttiongelma?
-
- Viestit: 6
- Liittynyt: 12 Touko 2004 18:07
vanhemman dielselin starttiongelma?
Yanmar vm. 78 on reistaillut startatessa. Starttia painettaessa solenoidi ( ilmeisesti? ) naksahtaa, mutta mitään muuta ei tapahdu. Tämä toistuu toisinaan muutaman kerran toisinaan taas startti pyörähtää heti.
Näkemyksiä mistä tämä voi johtua?
Startin hiilet? Solenoidivika? "Piuhoja irti" -tyyppinen vika?
Näkemyksiä mistä tämä voi johtua?
Startin hiilet? Solenoidivika? "Piuhoja irti" -tyyppinen vika?
-
- Viestit: 94
- Liittynyt: 28 Elo 2003 18:28
- Paikkakunta: tampere
Vikaa kannattaa hakea myöskin solenoidin nastoista (siis niistä, mitkä solenoidi vetäessään yhdistää). Mulla oli kerran OMC:n sisäperä kutosessa samanlainen vika ja oli juuri nuo nastat kuluneen. Asian vierestä: Oli Amerikan poika laittanut käännettävät nastat solenoidiin eli siellä oli toiset "kulutuspinnat" varalla.
- wikumies
- Viestit: 128
- Liittynyt: 02 Joulu 2003 18:28
- Paikkakunta: veneliitto5544@gmail.com
start
moi puhdista startti ja ankkuri voitele liikkuvat osat eiköhän toimi t.wikumies
- KS1030
- Viestit: 692
- Liittynyt: 21 Tammi 2006 17:35
- Paikkakunta: =VAASA=
- Viesti:
Akkukaapelit kannatta mieluummin ylimitoittaa (siis halkaisia) kuin laitta just naftit. myös on hyvä käyttää tinattua kaapelia, enkä tarkoita itse tinattua vaan kaapelin säikeet ovat tehtaalla tinattua.Tervattu kirjoitti:Oletko tarkistanut akkukaapelin kontaktin, kerran kävi samoin kun kerrot ja oli akun kenkä löysällä & hapettunut.
tällä ehkäistään kaapeleiden hapettuminen.
itselle tämänkeväisen sähkörempan yhteydessä laitan uudet akkukaapelit AWG4/0 (eli n.107mm2) tinattuna, ja myös kaikki hitupiuhat vaihtuvat uusiin tinattuihin AWG12 (eli n.3,5mm2).
uuteen sähkökeskukseen tulee jousiliittimet joilla saadaan kaasutiivisliitos joten ruuvien löystymisiä eikä ruostumisia ilmene.
kaasutiiviydellä ehkäistään myös hapettuminen.
suosittelen jousiliittimiä muillekkin... voin antaa lisä infoakin tarvittaessa.
-
- Viestit: 1182
- Liittynyt: 08 Elo 2003 13:35
- KS1030
- Viestit: 692
- Liittynyt: 21 Tammi 2006 17:35
- Paikkakunta: =VAASA=
- Viesti:
Taipuisuudella ei ole eroa, nyt ei pidä sekoittaa alumiinikaapeliin joka on saman väristä kuin tinattu kupari. teollisuus käyttää paljon tinattua mm.
tuosta jousiliitin jutusta väittelin kovasti tuola toisaalla kun "vastapuoli" luuli liittimen tyypin "kiinteistötyyppiseksi".
jousiliittimiä on varmasti yhtäpaljon erilaisia kuin ruuviliittimiäkin.
voin jossain vaiheessa kirjoittaa tänne jos joitain kiinnostaa kuulla, mutta just nyt en ehdi =)
ps.työkseni teen muuten tehoelektroniikka alalla laivaluokitukset täyttävien tuotteiden kaapeli/johtosarja suunnittelijana.
tuosta jousiliitin jutusta väittelin kovasti tuola toisaalla kun "vastapuoli" luuli liittimen tyypin "kiinteistötyyppiseksi".
jousiliittimiä on varmasti yhtäpaljon erilaisia kuin ruuviliittimiäkin.
voin jossain vaiheessa kirjoittaa tänne jos joitain kiinnostaa kuulla, mutta just nyt en ehdi =)
ps.työkseni teen muuten tehoelektroniikka alalla laivaluokitukset täyttävien tuotteiden kaapeli/johtosarja suunnittelijana.
-
- Viestit: 1182
- Liittynyt: 08 Elo 2003 13:35
No joo laivasähköasentajana (joskus duunissa) tiedän kyllä mikä
on alumiinin ja kuparin ero :) Mutta kun en ole vähään aikaan tehnyt niin mielenkiinto heräsi :) mistäs normi-pullianen tuommosta saa ostettua?
Mjoo Matin kanssa siellä väittelit :)
PS: No jos tohon täytyy jotain lisätä itte niin olen tehnyt Lloydsin luokitusten täyttäviin vehkeisiin sähköasennuksia... ja niihin kuuluu ihan näitä suomen armeijan "paattejakin" :) joten jotenkin nämä asiat on tuttuja :)
on alumiinin ja kuparin ero :) Mutta kun en ole vähään aikaan tehnyt niin mielenkiinto heräsi :) mistäs normi-pullianen tuommosta saa ostettua?
Mjoo Matin kanssa siellä väittelit :)
PS: No jos tohon täytyy jotain lisätä itte niin olen tehnyt Lloydsin luokitusten täyttäviin vehkeisiin sähköasennuksia... ja niihin kuuluu ihan näitä suomen armeijan "paattejakin" :) joten jotenkin nämä asiat on tuttuja :)
E mare libertas
- Lill-Klas
- Viestit: 84
- Liittynyt: 30 Maalis 2004 21:34
- Paikkakunta: Vantaa
Eripaksuisia (alkaen 1,0mm2 aina 50mm2 asti) kuparikaapeleita joiden säikeet on päällystetty tinalla löytyy useimmista Auto-Hifi liikkeistä. SUPRA Cables on yksi tuotemerkeistä. http://www.jenving.se/car.htmAnde kirjoitti:No joo laivasähköasentajana (joskus duunissa) tiedän kyllä mikä
on alumiinin ja kuparin ero :) Mutta kun en ole vähään aikaan tehnyt niin mielenkiinto heräsi :) mistäs normi-pullianen tuommosta saa ostettua?
Lill-Klas
-
- Viestit: 30
- Liittynyt: 06 Huhti 2004 22:25
Starttiongelmaa...
Starttiongelmista tuli mieleen seuraava!
Olimme lähdössä eräänä kauniina perjantaipäivänä Saimaalle (vene oli silloin meille aika uusi)!
Käskin (pyysin nätisti) Eukkoa starttaamaan veneen käyntiin, tarkoituksena varmaan opettaa veneen käynnistystä eukolle, vene hörähti käyntiin (kone valmet 411 TD)ja eikun matkaan! Sataman jälkeen pikkasen kaasua lisää, ajettuamme n. 5-10 minuuttia vielä kaasua lisää. Kohta sanoin tytölle että taitaa lentokone lennellä ulkona kun tuollaista ääntä kuuluu, kurkkasin kattoluukusta pihalle eikä siellä mitään näkynyt lentelemässä!
Jaahas ääni kuuluukin veneestä, varmaan se turbo hajos lopullisesti. Eiku sammuttamaan konetta, mutta kun kone ei sammu tärisee vain kuin horkassa kun yrittää sammuttaa, no käyköön sitten, mutta nyt kiireesti keula takaisin kohti kotisatamaa. Kotimatkalla kävin mittariston läpi ja ihmettelin kun lataus on kovin alhainen, ja silloin viimeinkin välähti, startti on kokoajan päällä koska starttinappula oli jäänyt jotenkin huonosti alas (Eukon jäljiltä)! No sormella painasin nappia hieman ja kaikki taas ok, paitsi että ajettiin takaisin satamaan omalle paikalle ja aukastiin ohjaamon lattia eli konehuoneen katto ja tuuleteltiin savuja pihalle, oli muuten aika paljon sitä savua! Kahvit keiteltyämme ja koneen jäähdyttyä täräytin koneen käyntiin ja kaikki toimi normaalisti, muutaman kerran testasin vielä että kaikki toimii ja paikat läjään ja Saimaalle viikonlopun viettoon.
Starttinappulan vaihdoin uuteen ja oisko muutama johonpätkä siinä samalla mennyt uusiksi (oli hieman mustunut), muuten on ihan niiltä jäljiltä! Jossain vaiheessa kesää startti alkoi kuitenkin tekemään täta naksutus ääntä ja sai muutamankerran startata ennen kuin lähti käyntiin! Autovaraosaliikkeestä seuraavaa starttinappulaa hakiessani ehottivat releen laittamista nappulan ja solenoidin väliin, koska kuulemma virrat niin isoja että normaali 20A painonappi ei kestä välttämättä pitkään. Ostin ja asensin sellaisen 100A tehoreleen ja senjälkeen ei ole naksutellut vaan on lähtenyt ”kerralla”!
Muuten Eukko ei uskaltanut vähään aikaan starttailla venettä, se hajoo kuitenkin jos minä siihen kosken, oli kommentti!
Juho
Olimme lähdössä eräänä kauniina perjantaipäivänä Saimaalle (vene oli silloin meille aika uusi)!
Käskin (pyysin nätisti) Eukkoa starttaamaan veneen käyntiin, tarkoituksena varmaan opettaa veneen käynnistystä eukolle, vene hörähti käyntiin (kone valmet 411 TD)ja eikun matkaan! Sataman jälkeen pikkasen kaasua lisää, ajettuamme n. 5-10 minuuttia vielä kaasua lisää. Kohta sanoin tytölle että taitaa lentokone lennellä ulkona kun tuollaista ääntä kuuluu, kurkkasin kattoluukusta pihalle eikä siellä mitään näkynyt lentelemässä!
Jaahas ääni kuuluukin veneestä, varmaan se turbo hajos lopullisesti. Eiku sammuttamaan konetta, mutta kun kone ei sammu tärisee vain kuin horkassa kun yrittää sammuttaa, no käyköön sitten, mutta nyt kiireesti keula takaisin kohti kotisatamaa. Kotimatkalla kävin mittariston läpi ja ihmettelin kun lataus on kovin alhainen, ja silloin viimeinkin välähti, startti on kokoajan päällä koska starttinappula oli jäänyt jotenkin huonosti alas (Eukon jäljiltä)! No sormella painasin nappia hieman ja kaikki taas ok, paitsi että ajettiin takaisin satamaan omalle paikalle ja aukastiin ohjaamon lattia eli konehuoneen katto ja tuuleteltiin savuja pihalle, oli muuten aika paljon sitä savua! Kahvit keiteltyämme ja koneen jäähdyttyä täräytin koneen käyntiin ja kaikki toimi normaalisti, muutaman kerran testasin vielä että kaikki toimii ja paikat läjään ja Saimaalle viikonlopun viettoon.
Starttinappulan vaihdoin uuteen ja oisko muutama johonpätkä siinä samalla mennyt uusiksi (oli hieman mustunut), muuten on ihan niiltä jäljiltä! Jossain vaiheessa kesää startti alkoi kuitenkin tekemään täta naksutus ääntä ja sai muutamankerran startata ennen kuin lähti käyntiin! Autovaraosaliikkeestä seuraavaa starttinappulaa hakiessani ehottivat releen laittamista nappulan ja solenoidin väliin, koska kuulemma virrat niin isoja että normaali 20A painonappi ei kestä välttämättä pitkään. Ostin ja asensin sellaisen 100A tehoreleen ja senjälkeen ei ole naksutellut vaan on lähtenyt ”kerralla”!
Muuten Eukko ei uskaltanut vähään aikaan starttailla venettä, se hajoo kuitenkin jos minä siihen kosken, oli kommentti!
Juho
- KS1030
- Viestit: 692
- Liittynyt: 21 Tammi 2006 17:35
- Paikkakunta: =VAASA=
- Viesti:
No en nyt menisi valitsemaan kuitenkaan autohifi piuhoja veneeseen.Lill-Klas kirjoitti:Eripaksuisia (alkaen 1,0mm2 aina 50mm2 asti) kuparikaapeleita joiden säikeet on päällystetty tinalla löytyy useimmista Auto-Hifi liikkeistä. SUPRA Cables on yksi tuotemerkeistä. http://www.jenving.se/car.htmAnde kirjoitti:No joo laivasähköasentajana (joskus duunissa) tiedän kyllä mikä
on alumiinin ja kuparin ero :) Mutta kun en ole vähään aikaan tehnyt niin mielenkiinto heräsi :) mistäs normi-pullianen tuommosta saa ostettua?
koska on pöljää maksaa ylimääräistä läpinäkyvästä/neonvärisistä kuoresta, lisäksi niissä maksaa tuhottomasti merkki (tara labs,supra,jne.)
sitä paitsi tuommoisilla disco hile piuhoilla harvemmin on oikeasti edes hyväksyntöjä (kuten DNV tai UL) mihinkään vaativiin paikkoihin.
ja hinta vähintään kymmenkertainen!!