vanhemman dielselin starttiongelma?

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
raita
Viestit: 6
Liittynyt: 12 Touko 2004 18:07

vanhemman dielselin starttiongelma?

Viesti Kirjoittaja raita » 14 Helmi 2006 12:27

Yanmar vm. 78 on reistaillut startatessa. Starttia painettaessa solenoidi ( ilmeisesti? ) naksahtaa, mutta mitään muuta ei tapahdu. Tämä toistuu toisinaan muutaman kerran toisinaan taas startti pyörähtää heti.

Näkemyksiä mistä tämä voi johtua?

Startin hiilet? Solenoidivika? "Piuhoja irti" -tyyppinen vika?

msalmi1
Viestit: 226
Liittynyt: 26 Loka 2005 14:55
Paikkakunta: turku

Viesti Kirjoittaja msalmi1 » 14 Helmi 2006 13:39

Kun sähkö loppuu, niin oireet ovat tuon suuntaiset. Veikkaan huonoa kontaktia joko hiilissä tai paksun kaapelin liitoksessa. Moottorin mallia tuntematta, ei kait sen startin purku&puhdistus kummoinen homma ole.

pauke
Viestit: 94
Liittynyt: 28 Elo 2003 18:28
Paikkakunta: tampere

Viesti Kirjoittaja pauke » 14 Helmi 2006 14:04

Vikaa kannattaa hakea myöskin solenoidin nastoista (siis niistä, mitkä solenoidi vetäessään yhdistää). Mulla oli kerran OMC:n sisäperä kutosessa samanlainen vika ja oli juuri nuo nastat kuluneen. Asian vierestä: Oli Amerikan poika laittanut käännettävät nastat solenoidiin eli siellä oli toiset "kulutuspinnat" varalla.

raita
Viestit: 6
Liittynyt: 12 Touko 2004 18:07

Viesti Kirjoittaja raita » 14 Helmi 2006 14:38

kone on yanmar yse 8hv , jos tämä auttaa jotakuta täsmentämään veikkauksia.

Ande
Viestit: 1182
Liittynyt: 08 Elo 2003 13:35

Viesti Kirjoittaja Ande » 14 Helmi 2006 16:49

Solenoidi vaihtoon!
E mare libertas

Avatar
wikumies
Viestit: 128
Liittynyt: 02 Joulu 2003 18:28
Paikkakunta: veneliitto5544@gmail.com

start

Viesti Kirjoittaja wikumies » 20 Helmi 2006 20:16

moi puhdista startti ja ankkuri voitele liikkuvat osat eiköhän toimi t.wikumies

Tervattu
Viestit: 3
Liittynyt: 21 Helmi 2006 20:56
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja Tervattu » 21 Helmi 2006 23:05

Oletko tarkistanut akkukaapelin kontaktin, kerran kävi samoin kun kerrot ja oli akun kenkä löysällä & hapettunut.

ruukki
Viestit: 9
Liittynyt: 20 Syys 2005 14:38
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja ruukki » 21 Maalis 2006 19:57

Vastaava moottori ja muistaakseni samanikäinenkin oli edellisessä meriläisessä täysin samoin oirein, uusi akku, kaapelit ja kunnollinen putsaus oli ratkaisu, tämän jälkeen ei ongelmia enään ilmennyt ainakaan tältä osin.

Avatar
KS1030
Viestit: 692
Liittynyt: 21 Tammi 2006 17:35
Paikkakunta: =VAASA=
Viesti:

Viesti Kirjoittaja KS1030 » 21 Maalis 2006 20:11

Tervattu kirjoitti:Oletko tarkistanut akkukaapelin kontaktin, kerran kävi samoin kun kerrot ja oli akun kenkä löysällä & hapettunut.
Akkukaapelit kannatta mieluummin ylimitoittaa (siis halkaisia) kuin laitta just naftit. myös on hyvä käyttää tinattua kaapelia, enkä tarkoita itse tinattua vaan kaapelin säikeet ovat tehtaalla tinattua.
tällä ehkäistään kaapeleiden hapettuminen.

itselle tämänkeväisen sähkörempan yhteydessä laitan uudet akkukaapelit AWG4/0 (eli n.107mm2) tinattuna, ja myös kaikki hitupiuhat vaihtuvat uusiin tinattuihin AWG12 (eli n.3,5mm2).
uuteen sähkökeskukseen tulee jousiliittimet joilla saadaan kaasutiivisliitos joten ruuvien löystymisiä eikä ruostumisia ilmene.
kaasutiiviydellä ehkäistään myös hapettuminen.

suosittelen jousiliittimiä muillekkin... voin antaa lisä infoakin tarvittaessa.
_________________________
Moomba Mobius -Loaded with Ballast, Blood, Sweat & Beers , Valmet 361D -61
Kuva

Ande
Viestit: 1182
Liittynyt: 08 Elo 2003 13:35

Viesti Kirjoittaja Ande » 21 Maalis 2006 20:17

Mjaa siis tinattu ja silti on taipuisaa yms. vai??
Jousiliittimet on tuttuja mutta en nyt tiedä onko ne nyt niin käyttökelpoisia
kokemusta kyllä niistä on. Sama ku automaattisulake on kanssa epäkelpo vehje jos ei ole kunnolla koteloitu! ja nämä ihan kokemuksen pohjalta :)
E mare libertas

Avatar
KS1030
Viestit: 692
Liittynyt: 21 Tammi 2006 17:35
Paikkakunta: =VAASA=
Viesti:

Viesti Kirjoittaja KS1030 » 21 Maalis 2006 20:26

Taipuisuudella ei ole eroa, nyt ei pidä sekoittaa alumiinikaapeliin joka on saman väristä kuin tinattu kupari. teollisuus käyttää paljon tinattua mm.

tuosta jousiliitin jutusta väittelin kovasti tuola toisaalla kun "vastapuoli" luuli liittimen tyypin "kiinteistötyyppiseksi".
jousiliittimiä on varmasti yhtäpaljon erilaisia kuin ruuviliittimiäkin.

voin jossain vaiheessa kirjoittaa tänne jos joitain kiinnostaa kuulla, mutta just nyt en ehdi =)


ps.työkseni teen muuten tehoelektroniikka alalla laivaluokitukset täyttävien tuotteiden kaapeli/johtosarja suunnittelijana.
_________________________
Moomba Mobius -Loaded with Ballast, Blood, Sweat & Beers , Valmet 361D -61
Kuva

Ande
Viestit: 1182
Liittynyt: 08 Elo 2003 13:35

Viesti Kirjoittaja Ande » 21 Maalis 2006 21:09

No joo laivasähköasentajana (joskus duunissa) tiedän kyllä mikä
on alumiinin ja kuparin ero :) Mutta kun en ole vähään aikaan tehnyt niin mielenkiinto heräsi :) mistäs normi-pullianen tuommosta saa ostettua?

Mjoo Matin kanssa siellä väittelit :)


PS: No jos tohon täytyy jotain lisätä itte niin olen tehnyt Lloydsin luokitusten täyttäviin vehkeisiin sähköasennuksia... ja niihin kuuluu ihan näitä suomen armeijan "paattejakin" :) joten jotenkin nämä asiat on tuttuja :)
E mare libertas

Avatar
Lill-Klas
Viestit: 84
Liittynyt: 30 Maalis 2004 21:34
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Lill-Klas » 21 Maalis 2006 22:53

Ande kirjoitti:No joo laivasähköasentajana (joskus duunissa) tiedän kyllä mikä
on alumiinin ja kuparin ero :) Mutta kun en ole vähään aikaan tehnyt niin mielenkiinto heräsi :) mistäs normi-pullianen tuommosta saa ostettua?
Eripaksuisia (alkaen 1,0mm2 aina 50mm2 asti) kuparikaapeleita joiden säikeet on päällystetty tinalla löytyy useimmista Auto-Hifi liikkeistä. SUPRA Cables on yksi tuotemerkeistä. http://www.jenving.se/car.htm
Lill-Klas

Juhot
Viestit: 30
Liittynyt: 06 Huhti 2004 22:25

Starttiongelmaa...

Viesti Kirjoittaja Juhot » 21 Maalis 2006 22:59

Starttiongelmista tuli mieleen seuraava!

Olimme lähdössä eräänä kauniina perjantaipäivänä Saimaalle (vene oli silloin meille aika uusi)!
Käskin (pyysin nätisti) Eukkoa starttaamaan veneen käyntiin, tarkoituksena varmaan opettaa veneen käynnistystä eukolle, vene hörähti käyntiin (kone valmet 411 TD)ja eikun matkaan! Sataman jälkeen pikkasen kaasua lisää, ajettuamme n. 5-10 minuuttia vielä kaasua lisää. Kohta sanoin tytölle että taitaa lentokone lennellä ulkona kun tuollaista ääntä kuuluu, kurkkasin kattoluukusta pihalle eikä siellä mitään näkynyt lentelemässä!
Jaahas ääni kuuluukin veneestä, varmaan se turbo hajos lopullisesti. Eiku sammuttamaan konetta, mutta kun kone ei sammu tärisee vain kuin horkassa kun yrittää sammuttaa, no käyköön sitten, mutta nyt kiireesti keula takaisin kohti kotisatamaa. Kotimatkalla kävin mittariston läpi ja ihmettelin kun lataus on kovin alhainen, ja silloin viimeinkin välähti, startti on kokoajan päällä koska starttinappula oli jäänyt jotenkin huonosti alas (Eukon jäljiltä)! No sormella painasin nappia hieman ja kaikki taas ok, paitsi että ajettiin takaisin satamaan omalle paikalle ja aukastiin ohjaamon lattia eli konehuoneen katto ja tuuleteltiin savuja pihalle, oli muuten aika paljon sitä savua! Kahvit keiteltyämme ja koneen jäähdyttyä täräytin koneen käyntiin ja kaikki toimi normaalisti, muutaman kerran testasin vielä että kaikki toimii ja paikat läjään ja Saimaalle viikonlopun viettoon.
Starttinappulan vaihdoin uuteen ja oisko muutama johonpätkä siinä samalla mennyt uusiksi (oli hieman mustunut), muuten on ihan niiltä jäljiltä! Jossain vaiheessa kesää startti alkoi kuitenkin tekemään täta naksutus ääntä ja sai muutamankerran startata ennen kuin lähti käyntiin! Autovaraosaliikkeestä seuraavaa starttinappulaa hakiessani ehottivat releen laittamista nappulan ja solenoidin väliin, koska kuulemma virrat niin isoja että normaali 20A painonappi ei kestä välttämättä pitkään. Ostin ja asensin sellaisen 100A tehoreleen ja senjälkeen ei ole naksutellut vaan on lähtenyt ”kerralla”!

Muuten Eukko ei uskaltanut vähään aikaan starttailla venettä, se hajoo kuitenkin jos minä siihen kosken, oli kommentti!

Juho

Avatar
KS1030
Viestit: 692
Liittynyt: 21 Tammi 2006 17:35
Paikkakunta: =VAASA=
Viesti:

Viesti Kirjoittaja KS1030 » 22 Maalis 2006 09:29

Lill-Klas kirjoitti:
Ande kirjoitti:No joo laivasähköasentajana (joskus duunissa) tiedän kyllä mikä
on alumiinin ja kuparin ero :) Mutta kun en ole vähään aikaan tehnyt niin mielenkiinto heräsi :) mistäs normi-pullianen tuommosta saa ostettua?
Eripaksuisia (alkaen 1,0mm2 aina 50mm2 asti) kuparikaapeleita joiden säikeet on päällystetty tinalla löytyy useimmista Auto-Hifi liikkeistä. SUPRA Cables on yksi tuotemerkeistä. http://www.jenving.se/car.htm
No en nyt menisi valitsemaan kuitenkaan autohifi piuhoja veneeseen.
koska on pöljää maksaa ylimääräistä läpinäkyvästä/neonvärisistä kuoresta, lisäksi niissä maksaa tuhottomasti merkki (tara labs,supra,jne.)

sitä paitsi tuommoisilla disco hile piuhoilla harvemmin on oikeasti edes hyväksyntöjä (kuten DNV tai UL) mihinkään vaativiin paikkoihin.
ja hinta vähintään kymmenkertainen!!
_________________________
Moomba Mobius -Loaded with Ballast, Blood, Sweat & Beers , Valmet 361D -61
Kuva

Vastaa Viestiin