Fein Multimaster

Yleistä keskustelua puuveneisiin liittyvistä asioista.
Kinde
Viestit: 793
Liittynyt: 25 Marras 2003 13:43

Viesti Kirjoittaja Kinde » 16 Maalis 2006 22:06

louhi kirjoitti:Kyllä se onnisttuu skraballa etelässäkin- ainakin syksyllä : )
Tohon on pakko lisätä että Sipoossa tapahtuu muutenkin ihan eriluokan asiota kun siitä länteen. On lemminkäisen temppelit joulupukin jälkeläiset ja mm oma suht iso öljy-yhtiökin SEO= SIBBO EWING OIL :)

Avatar
vanhami
Viestit: 507
Liittynyt: 16 Huhti 2003 14:35
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vanhami » 17 Maalis 2006 07:17

Kinde kirjoitti: Joo mut Japekki hei täällä on jokunen kaveri täältä etelästä eikä me olla totuttu tommosiiin hommiin jota te siellä teettä aina kun karhunmetsältä kerkiätte. Raavin aikanaan just samalaisen pinnan puhtaaks omasta ja siihen hyyty, oli pakko siirtyä koneisiin. :)
No en ole etelästä vaikka täällä asunkin, sitä en myönnä.

Mulla on kolmas projekti menossa ja jotenkin ei jaksais.

Toisaalta ollan esim. Huhtan pekan kanssa täysin ääripäitä edustavia kavereita.

Pekka käyttää pumppumeisseleitä ja hifistelee satavuotta vanhoilla höylillä.

Mä etsin aina tehokkaampia koneita, millä homman voisi tehdä. ...

Pitää mennä kokeilemaan ihan rantaan mitä se pohja sanoo
Veneiden näprääminen on kivaa. Samoin saaressa siggen polttelu takakannella olutpullo kädessä. Veneilystä en niinkään perusta.

http://www.mikavanhala.fi

Yrittäjänä venetarvikekaupassa.
http://www.heater.fi/

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 17 Maalis 2006 07:28

Ehkäpä mulla ja Japekilla on se etuna että "kun karhun kanssa painii lyö niin peljätä ei pieni ruumiillinen työ" eli kysymys on asenteesta millä hommaan tarttuu ;) ;)

Tuo oli kerrassaan hurjan näköinen tuo Masoinin asfaltoitu vene. Mitenkäs sen kanssa kävi jatkossa, kaaret ja osa laudoitusta uusiksi? Miten kyllästys ja pinnoitukset sujuivat?
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

masoini
Viestit: 313
Liittynyt: 16 Huhti 2003 11:59
Paikkakunta: Mynämäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja masoini » 17 Maalis 2006 08:56

Joo kaksi alinta lautaparia meni vaihtoon. Alin pari oli periaatteessa terve, mutta kun oli tehty filmivanerista, ja se ei mielestäni oikein sovi 36 veistettyyn paattiin ;)

Noin 30 kaarta vaihtoon ja perästeevi ja peräsin siinä samalla. Nyt mietin rungon rimoitusta. Kansiremppaa myös työn alla ja ruffi on tiensä päässä.

Suurin asia mikä tuossa askarruttaa on se, kun vene on aikanaan kasattu rautaruuveilla. Vesilinjan alapuolella on nyt vaihdettu noita ruuveja happosiin, ne mitkä on irti lähteneet. Lisäksi ole ihan raakasti vaan laittanut kolmannen ruuvin joka lautaan kaarien kohdalle.

Tuo rimoitus jäykistäisi rungon.

Markku

Avatar
Jarmo Niinimäki
Viestit: 701
Liittynyt: 28 Syys 2005 12:55
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jarmo Niinimäki » 17 Maalis 2006 08:59

Kiva kun masennatte... pohja puhtaaksi maalista parissa tunnissa... itseltäni kului Hain pohjan kanssa yli 50 tuntia...
Jarmo Niinimäki
m/s Summanmutikka

hannuvartiala
Viestit: 628
Liittynyt: 15 Kesä 2004 13:56
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hannuvartiala » 17 Maalis 2006 11:39

masoini kirjoitti:Kuidutettuja veneitä on kaikki nähnyt, mutta moniko on nähnyt asfaltoidun?
Kuka ei asfaltoiduista veneistä tiedä, on jättänyt veneenrakennuksen peruskirjallisuuden lukematta ;-)

Toinen Mooseksen kirja:
Vaimo tuli raskaaksi ja synnytti pojan. Kun hän näki, kuinka kaunis lapsi oli,
hän piilotteli sitä kolme kuukautta. Mutta kun hän ei enää voinut piilotella
sitä, hän otti kaislakorin, tiivisti sen asfalttipiellä ja tervalla,
pani pojan siihen ja laski korin Niilin rantakaislikkoon.


Hannu

manteli
Viestit: 596
Liittynyt: 10 Maalis 2004 08:51
Paikkakunta: Täl pual jokke
Viesti:

Viesti Kirjoittaja manteli » 17 Maalis 2006 15:35

ja myös...

1. Moos. 6:14
Tee itsellesi arkki honkapuista, rakenna arkki täyteen kammioita, ja tervaa se sisältä ja ulkoa.

Äitee vainaakin aina sanoi...poika, minkä teetkin se tervaa.

Mitään siihen lisäämättä t. jaakko

louhi
Viestit: 82
Liittynyt: 08 Loka 2004 22:31
Paikkakunta: Sipoo

Viesti Kirjoittaja louhi » 17 Maalis 2006 22:03

Tohon on pakko lisätä että Sipoossa tapahtuu muutenkin ihan eriluokan asiota kun siitä länteen.

Kinde senkö takia Helsinki yrittää omia Sipoota?

jvasama
Viestit: 59
Liittynyt: 16 Helmi 2005 22:20

Maalikaavin - Vacuum Scraper, onko pelivehkeeksi?

Viesti Kirjoittaja jvasama » 18 Maalis 2006 14:59

Vene 1-2/2006 katsausnumerossa, antifouling-jätettä käsittelevässä jutussa käytettiin Vacuum Scraper - kaavinta tuppervaaraveneen pohjan puhdistukseen. Maalikerroksia oli kuulemma 21.
Onko kellään kokemuksia vastaavasta, so. ko. kaapimesta ja syklonilaitteistosta.
Kuva
JV

Kinde
Viestit: 793
Liittynyt: 25 Marras 2003 13:43

Viesti Kirjoittaja Kinde » 18 Maalis 2006 15:09

louhi kirjoitti:n.

Kinde senkö takia Helsinki yrittää omia Sipoota?
Näin uskon. Nyt on ollu pitkä tauko mutta aikanaan tuli sipoossa oltua ihan alvariinsa ja tekis mieli sinne muuttaa, mutta kun talossa on akkavalta niin se pitäis ensi saada käännytettyä.

Avatar
venealeksi
Viestit: 484
Liittynyt: 17 Huhti 2003 16:22
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja venealeksi » 18 Maalis 2006 16:38

Moi.

Vetäsin viime viikolla 3 päivän aikana noin 9 tunnissa tuolla imuriin kytkettävällä laitteella Ellin pohjan lyijymaaleista puhtaaks.
Vetelin kylmänä enkä lämmittänyt maalia.
Lähti mukavasti. Myös kaapasi alla olleen pohjamaalin suurimmaksi osaksi pois.
Ja jäljelle jäi alla oleva oranssi mönjä.

Paikat missä maali oli hiukan löyhässä niin skraballa lähti kaikki maalit puuhun saakka kerralla mukavasti. ( Tämä tietysti huono juttu kun ylipäätään oli löyhässä mutta pää osin tammesta. )
Muutama kuva asiasta webbi sivuillani.

http://personal.inet.fi/koti/apeltomaki ... nance.html

Pömpelinä imurin ja scraban välissä käytin tuhkaimuria.

Aleksi

louhi
Viestit: 82
Liittynyt: 08 Loka 2004 22:31
Paikkakunta: Sipoo

Viesti Kirjoittaja louhi » 18 Maalis 2006 20:29

Kinde kirjoitti:[aikanaan tuli sipoossa oltua ihan alvariinsa ja tekis mieli sinne muuttaa, mutta kun talossa on akkavalta niin se pitäis ensi saada käännytettyä.
Tee retki akkavallan kanssa ja näytä maisemat- josko mieli muuttuu.

mairas
Viestit: 65
Liittynyt: 07 Maalis 2006 21:51
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Maalikaavin - Vacuum Scraper, onko pelivehkeeksi?

Viesti Kirjoittaja mairas » 19 Maalis 2006 21:44

jvasama kirjoitti:Vene 1-2/2006 katsausnumerossa, antifouling-jätettä käsittelevässä jutussa käytettiin Vacuum Scraper - kaavinta tuppervaaraveneen pohjan puhdistukseen. Maalikerroksia oli kuulemma 21.
Onko kellään kokemuksia vastaavasta, so. ko. kaapimesta ja syklonilaitteistosta.
Mulla on tarkoitus putsata oman veneen pohja moisella. Tein lyhyitä koeskrapauksia viime viikonloppuna, ja pohjimmaista primeria lukuun ottamatta maali tuntui lähtevän helposti (ja se primeri taas ei millään) ja nopeasti. Kuumailmapuhaltimella kun kokeilin, lähti pohjamaalikin, mutta samalla hienonhienoa lastua itse puustakin, ja työskentely oli tosi hidasta. Kyse saattoi tietty olla tekniikan puutteesta.

Kokeilukerralla imurina oli pieni 780-wattinen käsi-imuri, joka oli hankala käyttää ja tehoton. Lisäksi säiliö/filtteri tukkeutui aina puolen metrin välein. Sykloni on siis välttämätön. Askartelin sellaisen tänään Teollisuus-Etolasta ostamastani 32 mm sähköputkesta sekä sinisestä 32 mm haitariputkesta. Oikeaa imuriputkea on ihan turha käyttää, kun tuo kestää hyvin kyseisessä tarkoituksessa ja oli hinnaltaan alle puolet imuriputkesta. Kai tuokin oli johonkin työstöjätteen imemiseen tarkoitettu.

Tavallinen Orthexin kannellinen muoviämpäri ei kokeillessa kestänyt 1400-wattisen imurin tehoa, vaan meni luttuun kun tukin letkun. Kaipa silläkin homma kuitenkin onnistuisi. Seuraavaksi aion kuitenkin kokeilla 20-litraista peltistä maaliämpäriä - luulisi kestävän!

Mikäli kiinnostusta löytyy, voin kertoa lisäkokemuksia, kunhan ensi viikonloppuna aloitan varsinaisen homman.

t. Matti Airas

Avatar
vanhami
Viestit: 507
Liittynyt: 16 Huhti 2003 14:35
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vanhami » 27 Maalis 2006 14:04

Hahaa!!!

Konevuokraamo vatupassi (mm espoossa) vuokraa metabon maalijyrsintä kohtuulliseen hintaan.

Otan sen kokeeksi ens viikonloppuna ja katotaan mitä sillä tekee.

Mika
Veneiden näprääminen on kivaa. Samoin saaressa siggen polttelu takakannella olutpullo kädessä. Veneilystä en niinkään perusta.

http://www.mikavanhala.fi

Yrittäjänä venetarvikekaupassa.
http://www.heater.fi/

mairas
Viestit: 65
Liittynyt: 07 Maalis 2006 21:51
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mairas » 27 Maalis 2006 15:01

Tulipahan vietettyä intiimejä hetkiä pölynimuriskrapan kanssa. Areten pohja tuli miltei kaavittua, tosin vasta alustavasti. Aikaa meni 4 tuntia/puoli, yhteensä tein kaapimispuuhaa siis 7 tunnin ajan. Runsas neljä tuntia päivässä tuntui ainakin mun voimillani olevan maksimitahti.

Pintaan jäi vielä kauttaaltaan läikkiä ja viiruja myrkkymaalia, ja limilautojen syrjiä en vielä vetänyt. Ne tuntuivat lähtevän kaapimella helposti puhtaaksi, lukuun ottamatta saumoissa käytettyä tiivistysmassaa, joka voi olla helpompi irrottaa jollain muulla pelillä.

Syklonisysteemi toimi todella hyvin. Pientä mujua kertyi ämpäriin vaikka kuinka, mutta edes vaatteet eivät värjääntyneet lainkaan. Alun jälkeen en enää viitsinyt käyttää edes hengityssuojaa, kun se ei värjääntynyt lainkaan, vaikka naama oli usein vaaksan päässä skrapan terästä.

Teriä multa kului ihan eri tavalla kuin Vene-lehden jutussa. Siellä täällä oli kupariniittiä tai ruuvia vähän kohollaan, ja niillä sai terän pilattua. Yhdellä kahden terän varapakkauksella pärjää kuitenkin hyvin.

Tuo maalijyrsin on kiinnostava kapine. Kuinka se toimii?

ma.

Vastaa Viestiin