Potkureista
-
- Viestit: 37
- Liittynyt: 08 Joulu 2005 19:44
- Paikkakunta: Helsinki
Potkureista
Ajattelin kokeilla saada hieman lisää nopeutta vaihtamalla potkurin toisenlaiseksi. Tällä hetkellä veneen maksimi nopeus 20h keskimoottorilla on 6solmua, matkavauhdin jäädessä alle viiden. Veneen paino 3,5t, rungon malli on ns pullukka joten suurta nopeuden parantamista en odotakkaan. Minkä verran potkurin vaihdolla pystyy vaikuttamaan nopeuteen noin yleisellä tasolla ja toiseksi kuinka paljon sillä vaikuttaa koneen kestävyyteen väänön tarpeen kasvettua.
-
- Viestit: 678
- Liittynyt: 06 Maalis 2005 18:52
- Paikkakunta: Vantaa
Potkuriin nousua ?
Näillä palstoilla on paljon minua parempiakin asiantuntijoita, ja potkureita on käsitelty ennenkin. Sanon kuitenkin, että yksi merkittävä seikka on veneesi pituus, eli sitä kautta määräytyvät runkonopeus. Jos veneesi on vesilinjaltaan vaikka 6.5 m, ei se paljon kovemmin kulje vähän suuremmallakaan koneella. Minkälaista lainetta vene nyt nostaa.
Toinen on havaintosi moottorin toiminnasta nykyisellä potkurilla. Ottaako kone nätisti maksimikierrokset, eikä tunnu niillä ajettaessa rasittuneelta. Jos vetää hyvin, vähän suurempi nousuista potkuria voisi kokeilla. Potkurihan ei saa olla niin suuri, ettei kone jaksa sitä kunnoilla pyörittää.
Näiden palstojen seuraajat ovat aikaisemmin esittäneet laskentakaavojakin asiaan.
Toinen on havaintosi moottorin toiminnasta nykyisellä potkurilla. Ottaako kone nätisti maksimikierrokset, eikä tunnu niillä ajettaessa rasittuneelta. Jos vetää hyvin, vähän suurempi nousuista potkuria voisi kokeilla. Potkurihan ei saa olla niin suuri, ettei kone jaksa sitä kunnoilla pyörittää.
Näiden palstojen seuraajat ovat aikaisemmin esittäneet laskentakaavojakin asiaan.
Kyyrö
-
- Viestit: 1181
- Liittynyt: 25 Helmi 2005 10:44
Toi uppoumarunkoisen rungon sellainen maksiminopeus joka saavutetaan järkevillä tehoilla on 1.34 x (vesilinjan pituus jalkoina)^½ , sulut ja puolikas potenssi tarkoittaa että vesilinjan pituuden neliöjuuri on kyseessä.
Oikein puhtailla linjoilla voidaan saavuttaa jopa 1.4-1.45 kertoimella olevia nopeuksia kun tehoja lisätään rajusti ( ei oikein järkevää, koska kulutus kasvaa myös silloin rajusti - parempi valita silloin puoliplaanari tai plaanari veneen rungoksi jos on kiirus).
toi runkonopeuden saavuttaminen vaatii n. 1 kw/240kg - 1 kw/335 kg välillä olevan tehopainosuhteen .. eli 10 kw /3350kg eli toi 20 hv vaikuttaa riittävältä runkonopeutta varten, tosin ei kai sillä välttämättä kovin isoon ylämäkeen puske, että ei lisätehostakaan kai haittaa olisi.
Liian pieni potkuri johtaa koneen ajamiseen ylikierroksilla ja voi rikkoa koneen - liian suuri ja raskas , no ei kai se konetta nyt riko, mutta ei kai se hyvääkään tee , sama kuin jurruttaisi autolla kaasu pohjassa asuntovaunu perässä ylämäkeä sen minkä kone ja jaksaa vääntää , eikä taatusti täysillä kierroksilla.... venttiilit siinä kaiketi käyvät kuumana, palavat jos vielä nokeaa vähän.
Oikein puhtailla linjoilla voidaan saavuttaa jopa 1.4-1.45 kertoimella olevia nopeuksia kun tehoja lisätään rajusti ( ei oikein järkevää, koska kulutus kasvaa myös silloin rajusti - parempi valita silloin puoliplaanari tai plaanari veneen rungoksi jos on kiirus).
toi runkonopeuden saavuttaminen vaatii n. 1 kw/240kg - 1 kw/335 kg välillä olevan tehopainosuhteen .. eli 10 kw /3350kg eli toi 20 hv vaikuttaa riittävältä runkonopeutta varten, tosin ei kai sillä välttämättä kovin isoon ylämäkeen puske, että ei lisätehostakaan kai haittaa olisi.
Liian pieni potkuri johtaa koneen ajamiseen ylikierroksilla ja voi rikkoa koneen - liian suuri ja raskas , no ei kai se konetta nyt riko, mutta ei kai se hyvääkään tee , sama kuin jurruttaisi autolla kaasu pohjassa asuntovaunu perässä ylämäkeä sen minkä kone ja jaksaa vääntää , eikä taatusti täysillä kierroksilla.... venttiilit siinä kaiketi käyvät kuumana, palavat jos vielä nokeaa vähän.
Mile
-
- Viestit: 37
- Liittynyt: 08 Joulu 2005 19:44
- Paikkakunta: Helsinki
Kiitokset vastauksista, tuo runkonopeus onkin mielenkiintoinen juttu. Veneeni on siis 9m pitkä ja veikkaan että vesilinja on metrin vähemmän. aaltoa ei edes täysillä kierroksilla tee juuri nimeksikään mutta tulloin moottorista/tai jostain, kuuluu syklittäin pientä jyristämistä mikä rauhoittuu kun tehoja ottaa 10% pois. Vene on limisaumainen ja kölinä ei niin virtaviivainen rautasikari joten taitaa tuo runkonopeus kuitankin noiden kaavojen avulla jäädä tuohon 5-6solmuun
-
- Viestit: 1181
- Liittynyt: 25 Helmi 2005 10:44
Toi 1.34 kertaa pituuden neliöjuuri antaisi n. 6.9 solmun nopeuden runkonopeudeksi.
nopeus (solmua)/ pituus(jalkaa)^½ = 1 on edullisin matkanopeus, jolloin aallonmuodostuksen pitäisi olla minimissään , tämä on sitten n. 5.1 solmua ..
eli ei se paljon kovempaa kulkisikaan..
sitten vaan potkuriksi niin iso halkaisiijaltaan että jaksaa juuri ottaa täydet kierrokset, ja vauhtia löytyisi tuo karvan vajaa 7 solmun nurkilla , niin siitä ei paremmaksi pääse.
nuo jurnaukset ja jaksolliset tärinät tulee sitten korjata, ne tulee värinöistä;
tarkista akselin linjaus, ns, rihtaus , eli koneen ja akselin välinen kulma tulee olla olematon, akseleiden ( akselin ja vaihteen ulostuloakselin) tulee olla samassa linjassa, siis saman akselisia. Akseli ei saa olla kiero , tukilaakereiden tulee olla kunnossa, akselin tukematon väli ei saa olla liian pitkä.
Sitten jos siellä rungon alla tosiaan on joku rautatorpedo .. mitä ihmettä se siellä tekee, eikö vene pysy pystyssä ilman? niin sellainen saattaa toki aiheuttaa sopivan pyörteilyn potkurille mikä aiheuttaa nuo jurnutukset ...
ja kuluttaa muuten turhaan polttoainetta.
nopeus (solmua)/ pituus(jalkaa)^½ = 1 on edullisin matkanopeus, jolloin aallonmuodostuksen pitäisi olla minimissään , tämä on sitten n. 5.1 solmua ..
eli ei se paljon kovempaa kulkisikaan..
sitten vaan potkuriksi niin iso halkaisiijaltaan että jaksaa juuri ottaa täydet kierrokset, ja vauhtia löytyisi tuo karvan vajaa 7 solmun nurkilla , niin siitä ei paremmaksi pääse.
nuo jurnaukset ja jaksolliset tärinät tulee sitten korjata, ne tulee värinöistä;
tarkista akselin linjaus, ns, rihtaus , eli koneen ja akselin välinen kulma tulee olla olematon, akseleiden ( akselin ja vaihteen ulostuloakselin) tulee olla samassa linjassa, siis saman akselisia. Akseli ei saa olla kiero , tukilaakereiden tulee olla kunnossa, akselin tukematon väli ei saa olla liian pitkä.
Sitten jos siellä rungon alla tosiaan on joku rautatorpedo .. mitä ihmettä se siellä tekee, eikö vene pysy pystyssä ilman? niin sellainen saattaa toki aiheuttaa sopivan pyörteilyn potkurille mikä aiheuttaa nuo jurnutukset ...
ja kuluttaa muuten turhaan polttoainetta.
Mile
-
- Viestit: 37
- Liittynyt: 08 Joulu 2005 19:44
- Paikkakunta: Helsinki
veneeni on jonkinsortin moottoripurjehtija lähinnä myötäiseen kuitenkin... tästä syystä tuo torpeedo. kulutus viimekesänä 2-3l/h, ei tankki meinannut tyhjentyä millään.
Täytynee hankkia ensikesäksi hieman toisenlainen potkuri ja kokeilla sen vaikutusta käytännössä, teoriassa solmun voisi siis saada lisää vauhtia.
Täytynee hankkia ensikesäksi hieman toisenlainen potkuri ja kokeilla sen vaikutusta käytännössä, teoriassa solmun voisi siis saada lisää vauhtia.
-
- Viestit: 678
- Liittynyt: 06 Maalis 2005 18:52
- Paikkakunta: Vantaa
torpeedo
Asia nimeltä torpeedo veneessä ei ole kovin hyvin tutkittu. Kuten tiedetään esim. "pommi-torpeedo" kulkee mahtavaa vauhtia pienellä energialla, kun se on kokonaan veden alla.
Asiaa on hieman yritetty käyttää hyväksi myös moottoriveneessä. Tunnen miehen, mutta en nyt heti muista nimeä, joka teki moottoriveneen, jossa oli iso torpeedo veneen alla. Siinä järeä Valmetin diesel. En myöskään muista, kuinka hyviä tulokset olivat. Kehitys jäi kesken, kun Valmet lopetti sopivan moottorin valmistuksen 90-luvun lamassa?
Asiaa on hieman yritetty käyttää hyväksi myös moottoriveneessä. Tunnen miehen, mutta en nyt heti muista nimeä, joka teki moottoriveneen, jossa oli iso torpeedo veneen alla. Siinä järeä Valmetin diesel. En myöskään muista, kuinka hyviä tulokset olivat. Kehitys jäi kesken, kun Valmet lopetti sopivan moottorin valmistuksen 90-luvun lamassa?
Kyyrö
-
- Viestit: 678
- Liittynyt: 06 Maalis 2005 18:52
- Paikkakunta: Vantaa
Ymmärrän kyllä torpeedosi. Mutta ei ole ensinkään varma, että vieläkin suurempi torpeedo jopa antaa veneelle lisää vauhtia; nostaa muuta venettä ylös ikään kuin torpeedon päällä kulkemaan. Näihin liittyviä tosiasioita ei kait tunne vielä kukaan. "Voihan olla, että erään kerran kaikki uppoamarunkoiset moottoriveneet ovat torpedoja. vene on vain hytti torpeedon päällä. Mene ja tiedä."
Kyyrö
-
- Viestit: 23
- Liittynyt: 09 Heinä 2005 18:59
- Paikkakunta: Pirkanmaa
-
- Viestit: 2185
- Liittynyt: 12 Maalis 2005 15:31
Voi ja kannatta lisätä, paras kääntyä ammattiauttajan puoleen.artturos kirjoitti:Kertokaapa viisaammat, voiko ja kannattaako vanhan potkurin nousua jyrkentää ja onko tiedossa kyläseppää joka tähän pystyisi?
Soitapa Veneakselistoon Sipooseen sieltä löytyy potkurin nousua lisää (tai uusi potkuri).
Jossain tällä palstalla moitittiin palvelua, mutta mulla on hyviä kokemuksia.
Se potkurin koko on varmaan aikoinaan laskettu.Voip olla ettei kone jaksa enempää. Katso mitat, on stanssattu potkuriin (toivottavasti) ja soita em firmaan, laskentapalvelu toiminnee puhelun aikana kun esität ongelmasi ja selviää kannattako hommaan ryhtyä.
Tuntuu toi koneteho olevan alakantissa, että jaksais nostaa keulaa ton kokosessa veneessä.
Matti