Kiinalaiset moottorit

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
Matti Laurila
Viestit: 340
Liittynyt: 16 Huhti 2003 12:12
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Matti Laurila » 10 Elo 2005 16:38

Joo, kinkit ovat kopioineet mm. yhden meillä suunnitellun ja valmistettavan tuotteen niin tarkasti, että siinä on jopa meidän koneistuskiinnittimien reiätkin. Eivätkä takuulla tiedä, mitä varten ne reijät siinä ovat. Materiaaleja eivät osanneet kopsata ja tekivät suurlujuusteräksisen tuotteen kokonaan pataraudasta ja laukesi koko hoito. No, moottoreissa on kyllä materiaalit ihan vakiokamaa, joten ei kannata huolestua.

t.Matti

Tuomasjukka
Viestit: 159
Liittynyt: 10 Kesä 2003 09:09
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Tuomasjukka » 10 Elo 2005 22:56

Kyllä Weekendissä pärjää perämoottorillakin, yksi laivueen veneistä käyttää sellaista ja voittaa kuulemma joka vuosi Tuopin. Muissa on sisämoottori. Perävehkeen ongelmana on minun nähdäkseni se, että 30-50 kiloinen möntti pitkän perän nokkaan kiinnitettynä nostaa keulaa turhan pystyksi. Mutta en ole luonnossa viritystä nähnyt, joten en tiedä. Ulkotuuppari antaisi tietenkin sisälle mukavasti lisää säilytystilaa.

Viren (sekä edellinen 7 että nykyinen 12) kanssa on ollut lähinnä luotettavuusongelmia. Todennäköisesti vika on kipparin korvien välissä ja honteloissa mekaanikon taidoissa. Nyt on meneillään yritys laittaa V12 sellaiseen kuntoon, että siihen voisi luottaa.

Perusongelma Vireessä kuitenkin on se bensa. En pidä ajatuksesta, että jotain menee pieleen ja veneeseen vuotaa bensaa, joka kaasuuntuu ja ... pum. Ei kiva. Toinen ongelma Vireessä on dynastart. Se lataa akkuja vähän, mutta ei yhtä tehokkaasti kuin kunnon laturi, joita dieseleissä on. Toisaalta, ainahan maista saa sähköä ja lataava maasähkö on melko helppo tehdä.

Vire on hyvä kone kun se toimii ja mukavan kokoinen ja painoinen. Katsotaan nyt että saadaanko se toimimaan.

kms
Viestit: 605
Liittynyt: 16 Heinä 2003 10:57
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja kms » 11 Elo 2005 12:14

Menee nyt vähän off-topic, mutta tuo kaasuuntumis-syttymis ongelma on luotettavuuden ohella niitä, jonka kanssa olen tässä paininut, kun olen sisämoottorista venettä ryhtynyt pohtimaan.

Keskimoottorisessa avofiskarissa kone kyllä pääsee tuulettumaan, mutta vesitiiviin istumalaatikon alla pilssissä... Sitten tietysti tulee mieleen kaikkia huhutarinoita jostakin Botnia 6-veneestä, joka on joskus jossakin räjähtänyt. Vainoharhaisuuttahan tämä on, mutta tulipalo veneessä on suurin piirtein pahin skenaario, mitä mieleen tulee...

TOsin kyllähän osaava ja järkevä ihminen pystyy (ja kuuluukin) tarkastamaan pa-järjestelmät säännöllisin väliajoin, jotta vuodot pystytään ajoissa paikallistamaan...

k

hkhk
Viestit: 678
Liittynyt: 06 Maalis 2005 18:52
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja hkhk » 11 Elo 2005 14:22

Kävin juuri Lapin kultamailla. Näin siellä ihmeitä, koneita, joita jopa kiinalaiset saattaisivat kadehtia. Huuhtojista parhaat olivat tehneet esim. kaivurin, jossa telaketjutkin oli itse tehty, erämaassa.
Kyllä nuo ukot pitäsi hakea vielä parempi palkkaisiin hommiin suunnittelukeskuksiin. Huvittaa, kun ajattelee ukkojen tyyliä. Ensi funtsataan tunti ja sitten tehdään. Ei edes Klubi-askin kanteen tehdä piirustuksia; -ei lähdetä pultteja hakemaan rautakaupasta.
Mittä kerroitte kiinalaisita koneista, ne olisivat varsinaisia aarteita kairassa, meidän ykköskeittäjiemme käsissä.
Kyyrö

Avatar
Masa
Viestit: 459
Liittynyt: 22 Tammi 2004 02:34
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Masa » 12 Elo 2005 20:39

hkhk kirjoitti:Kävin juuri Lapin kultamailla. Näin siellä ihmeitä, koneita, joita jopa kiinalaiset saattaisivat kadehtia. Huuhtojista parhaat olivat tehneet esim. kaivurin, jossa telaketjutkin oli itse tehty, erämaassa.
Kyllä nuo ukot pitäsi hakea vielä parempi palkkaisiin hommiin suunnittelukeskuksiin. Huvittaa, kun ajattelee ukkojen tyyliä. Ensi funtsataan tunti ja sitten tehdään. Ei edes Klubi-askin kanteen tehdä piirustuksia; -ei lähdetä pultteja hakemaan rautakaupasta.
Mittä kerroitte kiinalaisita koneista, ne olisivat varsinaisia aarteita kairassa, meidän ykköskeittäjiemme käsissä.
Millä meinasit saada ne mestarit pois sieltä kairasta? ;)
"Elämä on laho puuvene, mutta se on minun ikioma laho puuvene..."

V.Vanhala
Viestit: 4
Liittynyt: 23 Loka 2005 18:02
Paikkakunta: Sauvo

Viesti Kirjoittaja V.Vanhala » 23 Loka 2005 18:35

Terve

Itselläni on nyt parin kesän käyttökokemus kiinalaisesta Zongshen 6.5hp nelitahtimoottorista jonka asensimme itse 5.85m pitkään puufiskariin. Kyseisen moottorin tarina on lyhyesti se, että saimme isäni kanssa käsiimme -65 valmistuneen puufiskarin joka oli ollut 25 vuotta kuivilla pressuissa ja siinä ei ollut lainkaan konetta kiinni. Mukaan saimme erittäin asiallisen olympian mutta siitä oli imu/pakosarja haljennut ja sen kunnostus ei ollut kyseiseen projektiin järkevää. Eri moottorivaihtoehtoja mietittiin ja lopulta päädyimme kokeilemaan prototyyppinä koneglansilta ostettua konetta.

Tehoa tosiaan 6.5hp ja painoa 16kg. Asennus on suoritettu mahdollisimman yksinkertaisesti sillä periaatteella että mitä vähemmän osia sitä varmempi toiminta. Tästä syystä kone on pultattu suoraan pohjatukkien väliin kiinnitettyyn tukevaan ja tarkasti rihdattuun levyyn. Koneessa on 2:1 alennusvaihde ja se on kiinitetty suoraan akseliin. Välissä ei siis ole lainkaan vaihteistoa eikä edes kytkintä. Koko paketin hinta akseleineen ja potkureineen taisi jäädä alle kuudensadan euron.

Koneen vaihteettomuus aiheuttaa toki sen että aina kun kone käy vene liikkuu kohtalaisen rivakasti, myös tyhjäkäynnillä. Tämä aiheutti aluksi vähän epäröintiä ratkaisun toimivuudesta koska rantautumisia ei luonnollisesti voi suorittaa kovin perinteisellä tavalla. Nyt koneella on ajeltu kaksi kesää eikä voi kun olla erittäin tyytyväinen. Rantautumiset suoritetaan yksinkertaisesti melomalla ja rauhallisella lähestymisellä. Vene on sen kokoinen että sitä meloo yksin jopa kohtalaisessa tuulessa. Kone on tähän mennessä toiminut lähes moitteettomasti ja käynnistäminen on helppoa. Ratkaisun yksi hauska plussa on että vierassatamaan rantautuminen herättää aina mielenkiintoa ja uteliaita katseita.

Itse olen tehnyt veneellä kaksi viikon reissua yksin ja silloinkaan veneen käsittely ei ole ollut erityisen vaikeaa. Kaikki toimenpiteet pitää vain suunnitella etukäteen ja tehdä rauhallisesti. Ankkuroituessa on toki hieman haastetta kun pitää arvioida rantaantulovauhti eli koneen sammuttamisajankohta niin että koneen sammuttamisen jälkeen ehtii heittää ankkurin ja sen jälkeeen siirtyä keulaan ottamaan rantaa itse vastaan.

Kaikenkaikkiaan tällä kokemuksella voi sanoa että moottori toimii kyseisessä veneessä erittäin hyvin ja kustannustehokkuus on huippuluokkaa. Kyselkää lisää jos haluatte tarkennuksia ratkaisuihin tai muuta tietoa asennuksesta. Voin laittaa jossain vaiheessa kuvia kunhan pääsen täältä laivaston palveluksesta josku lomillekin.

Valtteri Vanhala

hkhk
Viestit: 678
Liittynyt: 06 Maalis 2005 18:52
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja hkhk » 23 Loka 2005 20:09

Misssä se Olympia nyt on?
Kyyrö

V.Vanhala
Viestit: 4
Liittynyt: 23 Loka 2005 18:02
Paikkakunta: Sauvo

Viesti Kirjoittaja V.Vanhala » 24 Loka 2005 10:18

Annettiin eteenpäin paikalliselle konemiehelle joka autto sen kunnostamisessa siinä vaiheessa kun vielä aiottiin kunnostaa se. Ei olis itse saanu siitä kunnon peliä varsinkaan kun ei ollu venettä mihin sitä laittaa.

hkhk
Viestit: 678
Liittynyt: 06 Maalis 2005 18:52
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja hkhk » 24 Loka 2005 10:50

Kysäisin vain siksi, että muulla on vanha ykspyttynen Olympia, josta lohko on ruosteen vuoksi murentunut palasiksi. Tuo äänenvaimennin-pakoputki-imuilman lämmitin -murikka siinä on ehjä.
Kyyrö

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 24 Loka 2005 14:51

Tuosta V. Vanhalan jutusta tulee mieleen joskus -80 luvulla Vene-lehdessä ollut pakina jossa pähkäiltiin että tarviiko sen toimivan olla aina niin kallista ja hienoa kun paljonvähemmälläkin pärjää. Pakinoitsija suunnitteli alkavansa veistäjäksi joka tekisi veneitä ns. kansanveneitä joissa olisi "Riksin" moottorit ja serkkupojan tehtaalta besorkkaamat akselit ja niiden päässä nätit rusetit. Moottoroinnin kustannuksiksi kaavaili peräti 700 markkaa.
Minulla on 6-8hp Honda jossa on täydellinen vaihteisto keksipakokytkimellä ja painoa on vajaa 25kg. Käytössä tuo moottori on ollut vuodesta -74 ja ajanut varmasti asiansa ihan täydellisesti mutta vene pehmeni alta pois.
Olisiko suomalaisen puuveneen tulevaisuuden pelastus em. kaltaisilla "kansanpainos" fiskareissa vai pitääkö se pelastustyö sittenkin tehdä 150 donan mahonkipurkeilla ja välijäähdytysturboilla?
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

hkhk
Viestit: 678
Liittynyt: 06 Maalis 2005 18:52
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja hkhk » 24 Loka 2005 15:32

Myös Vanhalan jutusta tuli mieleen kaverini ensimmäinen moottorivene. Noin 4,5 metrin veneessä oli jonkun nikkarin itse tehty kone suoralla vedolla. Kun saatiin käyntiin, se oli heti menoa.
Käsistään kätevät pojat pääsivät sillä hyvin alkuun. Siinä oppi ryypyt, sytytykset ja takaisinpotkaisut.
Noin 14-15 vuotiaana soutamatta liikkeelle pääsy oli hauskaa. Nykyisin vain moni tuon ikäinen haluaa avaimesta käynnistyvän vesillä kulkevan "auton".

Muuten moottori oli tosi hauska. Sylinteri oli kuin pitkä kuppi väärin päin. Se oli kahden mutterin pannalla kiinni rungossa. Kaasutin taisi olla "pudotustyyppiä", joku putken pätkä. Magneetto oli jostain saatu Bosch, ketjulla pyöriväksi laitettu. Sen ympärille moottori oli kait rakennettukin.
Kyyrö

V.Vanhala
Viestit: 4
Liittynyt: 23 Loka 2005 18:02
Paikkakunta: Sauvo

Viesti Kirjoittaja V.Vanhala » 28 Loka 2005 23:50

Pääsihän sitä vihdoin taas kotona käymään.

Tässä on muutama kuva siitä koneen asennuksesta.
http://www.kolumbus.fi/timo.vanhala/zongshen/

Tosiaan aika äärimmäisen simppeli asennus kuten noita kuvia tutkailemalla selviää. Kaikki koneeseen liittyvä on konekopan sisällä pakoputki mukaan lukien. Tosin bensatankki on toki siirretty ulos konekopasta tonne penkin alle roikkumaan ettei synny vaaraa bensan kaasuuntumisesta kun kone ilmajäähdytteisenä lämmittää konekoppaa ihan mukavasti.

Tässä vielä ihan yleisesti kuvia veneen kunnostuksesta keväältä -04

http://www.kolumbus.fi/timo.vanhala/fiskari/

Tää linkki ei sitten varmaan toimi parin päivän päästä kun laitan uudet kuvat. Uusi linkki siis tulossa kun laitan ne.

Avatar
Masa
Viestit: 459
Liittynyt: 22 Tammi 2004 02:34
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Masa » 29 Loka 2005 11:52

Pieni on kaunista!!
Todella upea vene ja mielenkiintoinen konetoteutus.
Kyllä tuolla kehtaa ajella.
"Elämä on laho puuvene, mutta se on minun ikioma laho puuvene..."

V.Vanhala
Viestit: 4
Liittynyt: 23 Loka 2005 18:02
Paikkakunta: Sauvo

Viesti Kirjoittaja V.Vanhala » 29 Loka 2005 14:28

Tässä vielä vähän lisää kuvia.

http://www.kolumbus.fi/timo.vanhala/04
http://www.kolumbus.fi/timo.vanhala/05

Tossa siis vuosittain hieman noita kuvia veneestä. Tänä vuonna veneeseen tuli siis lisäyksinä takila ja purjeet, uusi takapressusyteemi ja autopilotti josta ei kyllä tainnu tulla yhtään kuvaa. Muut parannukset oli sit pienempiä mm. säilytystilojen parantelua veneen sisäpintojen puhdistusta.

Jude
Viestit: 914
Liittynyt: 07 Maalis 2005 18:05

Vanhaloiden vene

Viesti Kirjoittaja Jude » 29 Loka 2005 18:56

Onpas hieno ja yksilöllinen vene. Noita ei rahalla saa. Siintä kannattaa pitää hyvää huolta ja säilyttää suvussa.

Vastaa Viestiin