Työkalujen nimistä

Löysää puhetta ja laiturijuoruja. Jos tuntuu että aihe ei enää liippaa kovin läheltä puuveneitä, niin siirretään keskustelu tänne.
pauke
Viestit: 94
Liittynyt: 28.08.2003 18:28
Paikkakunta: tampere

Työkalujen nimistä

Viesti Kirjoittaja pauke » 17.08.2005 18:24

1. Tuossa pääpalstalla joku mainitsi akkuporakeskustelussa vintilän, siis sen veivattavan käsiporan. Onkohan poralle olemassa jokin virallinen nimi? Mulle se on aina ollut vintilä.

2. Ruuvipuristinta on kutsuttu meilläpäin aina vinkaksi (vinka). Ainakin vanhemmat "tekijämiehet" käyttivät/käyttävät ko. nimeä. Mistä nimitys tulee?

3. Sitten helppo. Mikä laite on nauhasantaaja? Vaarini pyysi useasti ojentamaan ko. laitteen. Mistä nimi?

4. Mikäs vehje on (t)rillipora? Mistä nimitys?

Täsmennyksenä: kahteen ekaan en tiedä vastausta ja kahteen vikaan taas taas luulen tietäväni.

Jatkakaa äijät listaa, jos kiinnostaa...

ps. pistosahaa äijät kutsu nussuksi, lienee tullut terän liikkeestä?

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08.10.2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 17.08.2005 19:08

Heh, heleppua ku häpä otto:

1. Käsipora, meillä päin veivari
2. Runko on "vinkkelissä", meillä päin vinga
3. Tankki, joku jopa sanoo klimiksi eli nauhahiomakone. Raahen seudulla on
myös omituinen hiomakone nimeltään tärysantaaja - mikähän lie ;)
4. Drillipora on pieni veivari, nimen alkuperästä ei höykäsen pölähtänyttä
tietoa.

Mitä työkaluja ovat räpsy, ruustukki, lentävä ja kopko?
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

pauke
Viestit: 94
Liittynyt: 28.08.2003 18:28
Paikkakunta: tampere

Viesti Kirjoittaja pauke » 17.08.2005 19:33

Ruustukki on ruuvipenkki. Paljastan heti omat käsitykseni "kysymyksien" vastaukseksi.

3. Nauhasantaaja= suora käännös (belt sander). Lienee ukot sanakirjasta katsoneet kun saivat kouraansa uuden laitteen. Eli nauhahiomakone.

4. Trillipora on juurikin semmonen pieni käsipora. (Hammastettu kiekko pyörittää pikkurattaan välityksellä istukkaa. Lienee saanut nimensä sanasta drill=pora, joka löytyy kotelosta tai poran runkoon/rattaaseen stanssattuna. Mulla on pari eri merkkistä ja molemmista löytyy toi pora-sana. Äijät on varmaan ihmetelly ko. sanaa ja tehneet siitä trilliporan.

ps. En tarkottanut aihetta välttämättä tietokilpailuksi. Pääasia, että sivistetään toisiamme?

Avatar
Masa
Viestit: 459
Liittynyt: 22.01.2004 3:34
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Masa » 17.08.2005 20:03

Veli-Matti kirjoitti:Heh, heleppua ku häpä otto:
Mitä työkaluja ovat räpsy, ruustukki, lentävä ja kopko?
Lentävähän on sama kuin rälläkkä, eli kulumahiomakone,
kopko, AtlasCopcon yleisavaimella kaveri tarkottaa rälläkkää.

"vittupihet" on varmaan kaikille tutut??
"Elämä on laho puuvene, mutta se on minun ikioma laho puuvene..."

jvaatain
Viestit: 203
Liittynyt: 25.06.2003 18:03
Paikkakunta: Kontiolahti

Viesti Kirjoittaja jvaatain » 17.08.2005 21:33

Mikäs teidän mielestä on temmi?
Janne

http://www.freewebs.com/kuunari/

"motto vaan veneen perään"

Avatar
Jape
Viestit: 1628
Liittynyt: 02.07.2003 8:56
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jape » 17.08.2005 21:39

Onkos kassara miten tuttu kapine

Avatar
Masa
Viestit: 459
Liittynyt: 22.01.2004 3:34
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Masa » 17.08.2005 22:09

jvaatain kirjoitti:Mikäs teidän mielestä on temmi?
Talttahan se.
"Elämä on laho puuvene, mutta se on minun ikioma laho puuvene..."

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08.10.2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 17.08.2005 23:05

No jaa, temmillä on kyllä toinenkin merkitys ainakin näillä seuduin ;)
Nuo Masan vittupihet on kyllä melkoinen arvoitus...
Tai perhana, nehän on vanhan malliset Bahcon peltisakset joissa kahvojen päät taittuvat yhteen. Nimi tulee siitä kun mahanahat jää aloittelijoilla ja amatööreillä päiden väliin!
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

rafiki
Viestit: 51
Liittynyt: 19.04.2005 8:26
Paikkakunta: Dar es Salaam

Viesti Kirjoittaja rafiki » 18.08.2005 10:04

Meidan seudulla "vittupihdeilla" on vahan pitempi nimi: "v***u-p***u-perseenreika-pihdit", jos siis puhutaan papukaijapihdeista? Anteeksi kielenkaytto, jos se jotain loukkaa, mutta kun se nyt on noin.
AVA = Afrikka voittaa aina

Mile
Viestit: 1181
Liittynyt: 25.02.2005 11:44

vinkaa

Viesti Kirjoittaja Mile » 18.08.2005 10:24

Mulla oli sellanen luulo että se vinka nimitys tulis joltakin ko. käyttöesineen ruotsalaiselta valmistajalta , että olis ollut joku Vinka ... noo en tosiaankaan tiedä, näin olen kuullut, en omista aitoa alkuperäistä Vinkaa itse.

Mauserillahan tarkoitetaan monesti työntömittaa tai ukkomauserilla vanhaa Mauser - tehtaan pistoolia. Mauser oli siis tunnettu valmistaja.

Stefa on myös saksalainen valmistja, jonka nimi on jäänyt yleisnimeksi huulitiivisteille , eli stefoille .... senhän tuntee manselaisen k-kaupan kassakin, sieltä kun autonasentaja oli ostamassa tamponeja vaimolleen, eikä muistanut mitä ne taas olivatkaan nimeltään, kysyi kaupan neidiltä että olikos niitä jakopään stefoja , ja heti löytyi. Tämä tarina on tosi.

kassara - mistä lienee nimitys peräisin , mummo ainakin käyttelee sellasta näppärästi , siinä on toisin kuin nykyfiskarsseissa terä myös selkäpuolella, jolla on näppärä katkoa risut pölkkyä vasten

temmirautaa olen kuullut myös rengasraudasta sanotun
Mile

Northling
Viestit: 2755
Liittynyt: 23.04.2003 11:16
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Kalusimet

Viesti Kirjoittaja Northling » 18.08.2005 10:30

Meilläppäi timpurin kalupakista löytyy seuraavanllaisia kalusimia:

1. Kaira eli Vintilä
2. Vinka jolla voi "vinkata" eli liimauspuristaa
3. Nauhahiomakone on mulle helvetinkone, koska semmone söi mun vasemman etusormen 1. nivelvälistä puolet.
4. Trilpora tai Drilporalla ennen tehtiin reikiä kun ei ollut sähköä, akkukoneita tms.
5. Räpsystä en tiärä, (Tampereeks räpsä o räpylä)
6. Ruustukki o ruustukki (ruuvipenkki)
7. Lentävä o rälläkkä
8. Kopko Copco vois viitata ilmatyökaluihi
9. Temmi eli Tämmirauta on taltta
10. Voisko Vittupihet olla semmosseet sokanlevitinpihrit?
11 Kassara kuulostaa tutulta varsinkin Käsikassara ei vaan tuu miälee mitä se meinaa. Voisko olla pistooli?

Et semmossii...

t:aki
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

hannuvartiala
Viestit: 628
Liittynyt: 15.06.2004 13:56
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hannuvartiala » 18.08.2005 10:31

No entäs moska ja toho?

Hannu

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08.10.2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 18.08.2005 10:53

Kaverilla oli metästyskoira joka nimi oli Mauseri...
-Moska ja toho - iso vasara tai pieni leka (miten vaan) ja nestekaasupoltin kahvalla.
-Räpsy on värilanka - suoraan sanottuna en edes tiedä oikeaa nimeä mutta sillä räpsäytetään liituvärillä linjat.
-Kopko oli "vanahan yhtiön korijauspajalla" ilmapora ja merkiltään Atlas Copco. Tekee muuten nykyään myös pirun laadukkaita sähkötyökaluja mutta vielä 1,5 kertaa kalliimpia kuin ns. laatumerkit...
-Tuo "vittupihit" oli puhdas arvaus mutta eipä ollut futsatessa vaikeaa muistella aikoja reilut 30 vuotta sitten ;)
-Kassara on pieni vesuri jolla tehtiin risuista hellapuita
-Vinga tai vinka nimen alkuperä oli puhdas arvaus ja todennäköisesti meni pieleen...


Mutta mikä on korpelo? Tavallaan timpurin vehkeiden "kunkku"?
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Avatar
Masa
Viestit: 459
Liittynyt: 22.01.2004 3:34
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Masa » 18.08.2005 12:20

Joo, kyllä ne "vittupihit" on siirtoleuka- eli papukaijapihdit,
niillä kun ottasuoni pullollaan ja hampaat irvessä väännät, ne lipsahtaa ja nahkat on kämmenestä rutussa, kuulee niiden oikean nimen. ;)

Korpelo on kirvesmiehen työkalupakki, puinen koko pakin mittainen kahva päällä, puiset/vaneriset päädyt, pohja ja sivut.
"Elämä on laho puuvene, mutta se on minun ikioma laho puuvene..."

jvaatain
Viestit: 203
Liittynyt: 25.06.2003 18:03
Paikkakunta: Kontiolahti

Viesti Kirjoittaja jvaatain » 18.08.2005 12:21

Appiukko puhuu aina holsterista ja meikäläinen on ihmeissään. Nykyisin kyllä tiedän, mikä se on, mutta tiedättekö te, mikä se on ja mistä nimi tulee.
Janne

http://www.freewebs.com/kuunari/

"motto vaan veneen perään"

Vastaa Viestiin