Hyvä akkupora

Yleistä keskustelua puuveneisiin liittyvistä asioista.
venenaula
Viestit: 271
Liittynyt: 10.06.2004 18:11
Paikkakunta: East FInn

Viesti Kirjoittaja venenaula » 10.08.2005 20:36

pauke kirjoitti:Oliko ?-merkki toimintasavun perässä vahinko, vai etkö tiedä termiä? Kaikki sähkölaitteet toimivat sinisellä savulla ja kun se pääsee koneesta ulos niin eipä toimi enään.
OK Pauke I am Stupito Grande.

Pekka Huhta
Viestit: 936
Liittynyt: 14.04.2003 10:33
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pekka Huhta » 12.08.2005 0:39

Tästä vois tulla Pekan Manifesti, pitää laittaa se vielä jonkun viestiketjun alkuun että tulee luettua.

Sinä ET TARVITSE KONETTA. Ei joka paikkaan. Ei mikään vituta niin paljon että ihmiset kysyy ensimmäisenä että millä KONEELLA otetaan lakka pois tuolta tai miten tehdään tämä tai tuo.

On ihan merkityksetöntä yrittää etsiä sitä parhaiten "harrastelijakäyttöön sopivaa konetta" jos se harrastelijakäyttö ei konetta kaipaa.

Mä viimeistelin tänään yhden täyspuisen kirjahyllyn osat aamupäivästä ja heloitin neljä ikkunapokaa iltapäivällä. (Enkä muuten edes valehtele yhtään, sen pääle vielä harrasteeksi askartelin iltasella puoleenväliin viinikarahvin jalustan aihion huomisen töiksi.) Totta että sen hyllyn tekoon on käytetty koneita kun palat leikeltiin, mutta tän päivän viimeistely käsitti siklin, pari viilaa, kaksi höylää (sivujen viistoukset, oman fiinistelyn takia päätypuuhun oma höylä - vaikka olis tuo tullu samallakin - ja kaksnelikymppistä hiekkapaperia). Ikkunanpokien heloitukseen oli kaksi erilevyistä talttaa, fiinimpi veistotaltta ja pari höylää käyntivälin säätöön. Ja kun akkupora oli vaimolla maalinsekoituksessa niin painelin saranan ruuvit kiinni pumppumeisselillä.

Eilisen vietin niitä kirjahyllynpaloja hioen. Sikanasse päässä ja möllit korvilla, kone ja imuri vuoroin huuutaen. Ei muuten ollu kivaa. Yhtään. Ja tänään oli niinkuin olis taivaaseen päässyt. Kipparaa lastua ja puun tuoksu. Jos sitä työkseen tekee niin koneet on siedettävä mutta jos kyse on onnen hakemisesta niin siihen ne ei kuulu.

Nurkat saa putsattua siklillä ja taltalla. Ei tarvita Feinin ylitäryjyrää vaikka se onkin ihan helvetin kelpo vehje. Ja suorimman sauman saa jipanialaisella kärpäsläppäsahalla, jolla oikestaan halkaisee puolimetriä lankkuakin jo samassa ajassa kun vetää roikan pihalle sirkkeliin. Feston kutterilla tuli höylättyä hyllylevyjä kapeammaksi vikkelään, mutta kun loppulastut pitää kuitenkin ottaa höylällä niin ei se puoli senttiä paljon hikeä vuodata - jos miettii että se kutteriinpuru tarttee kuitenkin imuroida verstaan joka pirun hirrenraosta jälkikäteen.

Puusepän pokasaha on järkyttävän alkeellisen näköinen kapine, mutta sillä sahaa kapeella terällä siistimmin kaarta ja kuviota kun halvalla bläkkärin kaninmulkulla.

Millään sur-sur-sur-höylällä ei saa niin suoraa jälkeä kuin huonollakin pitkähöylällä. Itse asiassa joka käsikutterin jälki pitää korjata käsihöylällä. Vaikka sitten lyhyemmälläkin.

Jos laudasta pitää saada puolet pois, niin sen vuolee kirveellä pois ja siistii höylällä. Kun ei se halpissirkkelin ohjuri kuitenkaan anna oikeaa mittaa edes lattialankun sovitukseen, kylkilaudasta puhumattakaan.

Päätypuuta on mahdottoman tuntuinen työstää ennekun tajuaa terottaa teränsä kohalleen ja käyttää loppuun sikliä ja viilaa. Viila ei ole ollenkaan pässimpi kone, parempi kun pinkka hiekkapaperia ja klossi.


Mä olen korjannut vähän yli sata vuotta vanhoja höyliä ja osa niistä on vieläkin mun arvokkaimpia työkaluja. Ja pois myydyt oli ihan täydessä iskussa - jota ei voi sanoa monestakaan kymmenen vuotta vanhasta koneesta. Jos joku kone on kestänyt sen 20 tai 30 niin ne on niin ikivalusta tehty ettei ne koskaan kulukaan loppuun.

Useimmin käteen sattuu semmonen nyrkkiin mahtuva höylä josta yksi kaveri sanoi käteen ottaessaan että "täähän on niinkuin ittestään kiinni pitäis". Sitten on yksi vanha Bailey, joka on sitä aikaa vuosisadan alussa ennenkuin merkistä tuli Stanley, sitten on vanha JPBO:n puurunkohöylä. Talttoja on kaksi settiä, vanhat Sorsakosket ja joku Record lyömätalttana ja uudemmat Sorbyt käsitalttoina joita ei lyödä koskaan. Viiden setti siklejä ja ne kiinalaiset kärpäsläppäsahat, neljän valikoima. Ja vanha Kellokosken vuolukirves, joka pon puolta terää myöten peilikiiltävä ihan niistä tuhansista laudoita joita sillä on vuoltu.

Koneita saa kaupasta, mutta työkaluja löytää vaan harvakseltaan ja pirun pitkän etsinnän tuloksena.

Pekka

Jos joku tarjoo yhtä tai kahta vanhaa hyväkuntoista valurautahöylää jota mulla ei vielä ole niin saa ihan samantien mun Makitan melkeen käyttämättömän yläjyrsimen. Eikä oo edes vitsi. Lähtee yhtä lailla hyvällä setillä hyviä Sorsakosken talttoja tai vuolurautoja

Tarttee vaan olla sellaasia joita mulla ei vielä ole :)

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08.10.2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 12.08.2005 7:46

;) Asennetta!
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

manteli
Viestit: 596
Liittynyt: 10.03.2004 9:51
Paikkakunta: Täl pual jokke
Viesti:

Viesti Kirjoittaja manteli » 12.08.2005 8:13

Ja syntyvillä lastuilla on sit kiva sytytellä tulia saunan pesään tai muihin tulisijoihin, vaan yritäs niillä kutterin puruilla, sanos...

jaakko

Ande
Viestit: 1182
Liittynyt: 08.08.2003 13:35

Mjoo

Viesti Kirjoittaja Ande » 12.08.2005 10:15

Joo,
onhan se tietty noinkin mutta perskule ku ei aina ole aikaa ruveta kirveellä lautaa nakertamaan niin pakko se on sirkkelillä vetästä :-/
Ku toi vapaa-aika on aika rajoitettua ja jotain tarvii aikaiseksi saada
joten kyllä mä kallistun koneiden puoleen... kesälomilla sitten nakerrellaan ;-)

Pekka Huhta
Viestit: 936
Liittynyt: 14.04.2003 10:33
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pekka Huhta » 12.08.2005 22:07

Vaahtoomisen alta yritin sanoa että aika usein homma tulee tehtyä yhtä nopeesti käsin kun koneella. Ei sen laudan halkaisu vie kirveellä mitään ihme aikoja. Tän päivän homma oli pistää pihavajan runko pydeen. Myöntää täytyy että työmaalle tuli sirkkeliä varten piuha, mutta kiusallakin vuolin sen viimeisen lattialankun syrjän kirveellä. Eikä se nyt sitte kuitenkaan olis tullut ytään nopeemmin käsisirkkelillä kun siinä oli vähän vinoo muotoo ja pari upotusta. Mutta kyl mää ne lankunpäät sitten surautin sirkkelillä ihan loppuviimeeks suoraan kuitenkin :)

Mutta siis se että tollaseenkin hommaan, yhden vajantekoon yllättävän moni ostais ne sirkkelit ja runkonaulaimet ja kompressorit ja herra tietää mitä värkkiä vielä. Seisomaan kaappiin ja oottamaan käyttöä jota ei koskaan tule. Ja just sitten ostetaan niitä halpoja paskoja kun "en mä niitä niin hirveesti tartte". Just. Sitä varten on vasara, herrajjestas.

No, huomenna seinät päälle ja naapurin vajan runko pystyyn. Kun yhen kpin piirtää niin samalla niitä kakskin tekee.

Pekka

Tika
Viestit: 71
Liittynyt: 09.03.2005 20:44
Paikkakunta: Halikko

Viesti Kirjoittaja Tika » 12.08.2005 22:08

Pekka on oikeassa; terävän höylän sihinä on yksi mukavimmista äänistä. Mutta sen höylän tai taltan pitää olla terävä ja oikein säädetty. Lisäksi hyvillä käsityökaluilla hommat tekee usein nopeammin kuin koneilla. Akkuporakonetta en silti antaisi pois.
Sorsakosken talttoja en kyllä osaa kehua, itselle osuneet ovat olleet melkoisen pehmeitä.

Timo Taneli

Pekka Huhta
Viestit: 936
Liittynyt: 14.04.2003 10:33
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pekka Huhta » 14.08.2005 0:25

Joo, Sorsakosket on pehmeitä. Ja valitettavasti ne paksut, joiden pitäis olla pehmeämpiä kestämään iskua onkin vähän kovia, ainakin niistä saa vähän lohkeamaan paloja varsinkin jos terottaa väärin (nuoruuden syntejä).

Kun löytää hyvän sorsiksen niin siihen saa todella julman leikkuterän, terävän kun mikä. Joka pysyy aikansa; ei liikaa, mutta se terotus niillä on just niin helppoa kun paraimmillaan on.

Snobi kun oon, niin kyllä mä niistä Recordeista ja Robert Sorbyistä tykkään. Mutta Sorsakosket on sentään kotimaisia ja siksi tärkeitä :)

Vaan kyllä niistä koniestakin saa jutella, en mää sitä kiellä. Kuhan oon jäärä :)

Pekka

hannuvartiala
Viestit: 628
Liittynyt: 15.06.2004 13:56
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hannuvartiala » 15.08.2005 8:54

Käsityökalujen käyttöä rajoittaa mun mielestä useimmiten se, ettei ole paikalla tai käytössä kunnon kiinnitystä kappaleelle. Lue: höyläpenkkiä.

Käsihöylällä ei voi höylätä sylissä.

Käsihöylän tehtävän joutuu minulla usein hoitamaan pieni nauhahiomakone karkealla 36-40 nauhalla. Sitä voi pitää sylissä selällään ja painaa siihen puuta tyyliin jalokivien hionta.

Vajanrakennuksessa sähköinen ketjusahakin on hyvä :-) Se ei pidä niin pahaa ääntä kuin sirkkeli ja sillä ulottuu ahtaanpiinkin paikkoihin.

Hannu

P.S. Mulla on isoisän vanha 2.5 metrinen höyläpenkki, mutta rouva ei anna tuoda sitä olohuoneeseen, vaan se on ahtaasti liiterissä :-(((

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08.10.2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 15.08.2005 15:01

Tuossa Hannu on ihan oikeassa - vaikeata olisi ollut äsken viistota pirtuveneen peräpeilin runko käsihöylällä paikoilleen. Nauhahiomakoneella ja raspiroopella se kävi todella nätisti.
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

jvaatain
Viestit: 203
Liittynyt: 25.06.2003 18:03
Paikkakunta: Kontiolahti

Viesti Kirjoittaja jvaatain » 17.08.2005 10:01

Appiukon Panasonic alkoi hyytyä eilen pellin laitossa, joten kai sitä on meikäläisenkin marssittava kauppaan ostamaan ihan kunnollinen akkupora. Teltecillä ei oikein tee mitään siinä hommassa, kun siinä ei ole muita säätöjä kuin eteenpäin ja täysillä. Ruuvattavana olis aluksi noin 7000 kattoruuvia ja sen jälkeen aika paljon kipsiruuveja, joten mitään paskaa ei viitsisi ostaa.

Ajattelin käydä hakemassa joko AEG Best 12X/SK tai AEG B14 T merkkisen vääntimen, kun olivat tarjouksessa. Onko kellään kokemuksia kyseisistä vehkeistä. Tekeekö noilla vehkeillä mitään, vai pitääkö vaihtaa mallia tai jopa merkkiä. Rahaa olen varannut ko. hankintaan 150 +- 30 €.

Nyt on viimehetket päästä vaikuttamaan. Marssin kauppaan jo iltapäivällä.
Janne

http://www.freewebs.com/kuunari/

"motto vaan veneen perään"

hannuvartiala
Viestit: 628
Liittynyt: 15.06.2004 13:56
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hannuvartiala » 17.08.2005 11:38

jvaatain kirjoitti: Ruuvattavana olis aluksi noin 7000 kattoruuvia ja sen jälkeen aika paljon kipsiruuveja, joten mitään paskaa ei viitsisi ostaa.
Etkö voi käyttää piuhasähköä? Piuhakoneella saa sellaiset ruuvit paremmin alkuun, joihin täytyy kurkottaa. Kun ei voi painaa, saa edes kierroksia.

Ja kun piuhan solmii, sitä konetta ei tarvii joka kerta hakea alhaalta kun se lipsahtaa ;-)

Ja kipsiruuveja varten koneen istukkaan sellainen rajoitin, joka päästää ruuvin irti kun se on tarpeeksi syvällä, niin ei tarvii jarrutella.

Hannu

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08.10.2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 17.08.2005 11:51

Jos noita kipsilevyruuveja on paljonkin ruuvattavana niin hommaa kunnon kone - vaikka Makitan kipsilevyruuvari (n. 150€). Siinä on vapaavaihde kuormittamattomana ja ruuvailet sillä myös ne peltikattoruuvitkin.
Kipsilevyn ruuvaaminen on hermoja syövää hommaa koneella ilman vapaavaihdetta ja rajoitinta - menee joko liian syvälle tai jää pintaan.
Jos ruuveja on tosiaankin 7000 kipaletta niin ainakaan minä en edes pieraisi akkukoneisiin päin. Yhdellä akulla päivän puolentoista homma venyy useammaksi päiväksi akkua ladatessa.
Vaikka toisaalta saahan sitä käyttää omissa hommissa vaikka veivaria ja pumppumeisseliä jos niin haluaa ;) ;) ;)
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

jvaatain
Viestit: 203
Liittynyt: 25.06.2003 18:03
Paikkakunta: Kontiolahti

Viesti Kirjoittaja jvaatain » 17.08.2005 11:58

Voisi kait sitäkin (piuhakonetta) käyttää, mutta sellaisenkin joutuu ostamaan, koska kuten kirjoitin, Teltec ei hommaan sovellu. Akkuporakoneelle on paljon muutakin käyttöä, kun piuhasähköä ei ole saatavilla, joten hyvän sellaisen olen aikonut seuraavaksi hankkia.

Koneella on tosiaan kiire. Kävin nim. äsken irroittamassa katolta yhden pellin, jonka tuuli oli vääntänyt rullalle. Olin akun loppumisen pelossa ruuvannut autotallin reunapellin ylhäältä kiinni vain yhdellä ruuvilla, enkä enää ollut muistanut käydä korjaamassa tilannetta. Siinä meni puolet porakonebudjetista, mutta onneksi ei v....a kuin vähäsen.

Laskin vähän hätäisesti tuon kattoruuvimäärän. Ei niitä ole kuin n. 3500 kpl, mutta on niitä siinäkin.
Janne

http://www.freewebs.com/kuunari/

"motto vaan veneen perään"

Mile
Viestit: 1181
Liittynyt: 25.02.2005 11:44

käsiväännintä ei mikään voita ...

Viesti Kirjoittaja Mile » 17.08.2005 12:52

Joo, mut kyl se niin on että semmosta vanhanaikasta käsiporan kampea, miksikäs sitä sanottiinkaan vinkilä tai joku ... se hakkaa kaikki akkukoneet mennen tullen ruuvinvääntimenä ... kahvaan kun nojaa vatsalihaksilla ja kammesta vääntää niin momenttia löytyy ( helposti 100 Nm), eikä meisselipää hyppää kun on ruhon paino jaloilla ponnistettuna päällä . Räikkä päälle niin pääsee miltei yhtä ahtaaseen koloon kuin akkukoneellakin.
Mile

Vastaa Viestiin