Kiinalaiset moottorit

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
Jude
Viestit: 914
Liittynyt: 07 Maalis 2005 18:05

Kiinalaiset moottorit

Viesti Kirjoittaja Jude » 04 Elo 2005 21:26

Kävin tänään Motonetissä. Ohikulkissani huomasin myynnissä vaaka-akselisia 6,5 hv:n nelitahtimoottoreita. Niiden ulkomita oli kovin pienet. Hinta taisi olla noin 1650 €.

Mahtaisivatko ne soveltua venekäyttöön? Onko kukaan ehtinyt jo kokeilemaan?

Avatar
ijp
Viestit: 292
Liittynyt: 02 Touko 2005 20:36
Paikkakunta: Siuntio

Viesti Kirjoittaja ijp » 04 Elo 2005 22:20

Missä Motonetissa koneen näit ? Itse kävin eilen Espoon Motonetissa eikä silmiini moista sattunut. Tällaisesta Kiinanpoikien moottorista oli täällä jokin aika sitten juttua: http://www.tapimer.fi/data/attachments/Malta-2005.pdf
Halpoja Kiinalaisia dieselpaikallismoottoreita saa muuten täältä: http://www.glanspower.fi/index.php ==> paikallismoottorit. Noista voisi värkätä veneeseen keskimoottorin. Itse rakentelin Hondan ilmajäähdytetystä paikallismoottorista (5,5 hv) ja Technodriven merivaihteesta keskimoottorin fiskariin ja hyvin on pelittänyt. Kone on ollut käytössä 2 kuukautta. Laittelen koneesta kuvia ja juttua nettiin kunhan kerkiän.

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 05 Elo 2005 00:58

Minulla on uutena leluna 6-8 hp Hondan sivuventtiilimoottori vuodelta 1974. Siinä on keskipakokytkimellä varustettu vaihteisto. Nykyiset kinkkikoneet ovat käsittääkseni juuri tuon hondasukupolven kopioita eli japsit ovat myyneet valmistuslisenssit sinne kun ovat kehittäneet uudet versiot.
Näppärä kone, käy nätisti, vaihteiston toiminta pehmeää ja painoa vain 20-25kiloa. On siinä eroa vaikkapa verrattuna johonkin valurauta mosaan...
Perinteitä, tyyliä ja kauneuttahan tuossa idän ihmeessä ei ole yhtään mutta onpahan yhdenlainen venemoottori ;)
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Jude
Viestit: 914
Liittynyt: 07 Maalis 2005 18:05

Paikka

Viesti Kirjoittaja Jude » 05 Elo 2005 07:55

Kävin siinä Vantaan Motonetissä, joka on Kehä III:n kupeessa entisen Korhosen huonekaluliikkeen tiloissa.

Moottoreiden valmistusmaasta en ole varma, kun en sitä tarkistanut. Ajattelin vaan, että nää on niitä kiinalaisia. Koneet ovat myymälän Kehätien puoleisessa vasemmassa nurkassa autotarvikkeiden palvelutiskin vieressä.

Olis varmaan hyvä, jos näissä moottoreissa olisi se V-M:n mainitse keskipakoiskytkin. En tiedä onko sitä. En ottanut esitteitä enkä tutkinut koneita tarkkaan.

Tapimerin myymässä Malta-koneessa on näköjään merikytkin paikalleen asennettuna.

Jude
Viestit: 914
Liittynyt: 07 Maalis 2005 18:05

Malta-moottorista

Viesti Kirjoittaja Jude » 05 Elo 2005 08:56

Siinä Malta-dieselissä on kiinalainen diesel ja Maltassa tehty merikytkin. Tapimer tekee tai teettää koneisin kinnittimet ja jotakin sähköistykselle. Hinta 9 hv:n dieselille on aika passelin tuntuinen 2000€. Tämä olisi kokonaisuutena halvempi kuin Motonetin vehje ja tehoa olisi enemmän.

Avatar
ijp
Viestit: 292
Liittynyt: 02 Touko 2005 20:36
Paikkakunta: Siuntio

Viesti Kirjoittaja ijp » 05 Elo 2005 12:40

6,5 hv:n Hondan 1:2 alennusvaihteella ja keskipakokytkimellä näytäisi saavan hintaan 1001 EUR: http://www.honda.brandt.fi/power/mallisto.php?m=75&l=12 . Toi 1650 EUR kiinalaisesta moottorista kuulostaa kyllä aika kovalta hinnalta. Noi nykyiset "kinkkikoneet" on kyllä 1:1 kopioita Hondan tälläkin hetkellä myynnissä olevista koneista. Verratkaapa huviksenne Kone-Glansin sivuilta löytyviä koneita Brandtin sivuilta löytyviin koneisiin. Epäilen vahvasti ettei Kiinalaiset mitään lisenssejä ole ostaneet, kunhan vain raakasti kopioivat.

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 05 Elo 2005 13:35

Harmi että linkissä oleva kuva on niin päin ettei vaihteistoa näy. Näppäämpäs jossakin vaiheessa lelustani kuvan jossa näkyy vaihteisto ja laitan sen sivuilleni. Koko vaihde on reilun parin nyrkinkokoinen "murikka" joka on kestänyt edellisen omistajan mukaan ajoa vuodesta -74 näihin päiviin tuntien ollessa jossain 6-700 välillä.
Jos tuon esitteen moottorin vaihde on samanlainen niin silloinhan on järjetöntä alkaa väsäämään näihin "hondiin" sen parempaa kun on kyse kevyestä harrastukäytöstä. Ja eikä tonni ole tosiaankaan paljon uudesta venemoottorista ;)
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 05 Elo 2005 13:42

Näin se on nättiä nykyaikana:

http://groups.msn.com/Bertta-Lotta/seka ... hotoID=184
ja
http://groups.msn.com/Bertta-Lotta/seka ... hotoID=185

Mutta kyllä se on kahta nyrkkiä suurempi - riippuu tietenkin nyrkistä ;). Koko on n. 20x10x15cm.
Sorry että Honda on vielä hiukan nuhruisen näköinen mutta eiköhän se jossakin vaiheessa tule pestyä ja fiksattua ;)
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Avatar
ijp
Viestit: 292
Liittynyt: 02 Touko 2005 20:36
Paikkakunta: Siuntio

Viesti Kirjoittaja ijp » 05 Elo 2005 14:45

Veli-Matti kirjoitti:Jos tuon esitteen moottorin vaihde on samanlainen niin silloinhan on järjetöntä alkaa väsäämään näihin "hondiin" sen parempaa kun on kyse kevyestä harrastukäytöstä. Ja eikä tonni ole tosiaankaan paljon uudesta venemoottorista ;)
Tossa Brandtin sivuilla näkyvässä koneessa ei ole peruutusvaihdetta toisin kuin tossa Veli-Matin koneessa. Mulla on muuten autotallin nurkassa prikuulleen sama kone kuin Veli-Matilla. Mulla vain edellinen omistaja on maalannut koneen pensselillä uudestaan.

Kone on tosiaan näppärän kokoinen. Ulostuloakseli vain on ikävän korkealla suhteessa koneen kiinnitysreikiin. Koneen magneetto tulee todella lähelle veneen pohjaa varsinkin jos koneen laittaa veneeseen jonkun toisen koneen tilalle. Koneessa on muuten käsittämättömät puristukset. Tulee meinaan hiki jos joutuu pitempään nykimään konetta käyntiin. Puolipuristin olis enemmän kuin paikallaan.

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 05 Elo 2005 15:08

Viisi kertaa olen sen laittanut käyntiin ja vetäissyt narusta kuudesti. Se huti tuli kun sammutusnappi unohtui väärää asentoon ;(
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Tuomasjukka
Viestit: 159
Liittynyt: 10 Kesä 2003 09:09
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Tuomasjukka » 08 Elo 2005 08:50

Matkailin edellisessä elämässäni usein Vietnamissa ja näin siellä Kiinalaisia dieseleitä viritettynä mitä omituisimpiin tehtäviin (tiilikone, puutarhajyrsin (josta sitten rakennettu peräkärryllinen pikkutraktori) jne. Mieleen tuli tietenkin että kai tuo veneeseenkin kävisi.

Mutta sekä Malta että HaiLin näyttävät olevan ilmajäähdytteisiä. Purkkariin on vähän huono laittaa ilmajäähdytteistä. Onko kellään hajua vesijäähdytteisestä pikkudieselistä?

Vene, johon tätä kaavailen, on Weekend. Nykyinen Vire 12 mahtuu hyvin, mutta kaikki "oikeat" venedieselit ovat siroon W-perään minusta liian leveitä. Joku on kyllä laittanut 21 heppaisen Nannin samaan tilaan, mutta silloin kone pitää nostaa minusta liian korkealle.

Tomi

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 08 Elo 2005 09:09

Wanhaan hyvään aikaan kun osattiin vielä käyttää luovuutta, ei uskottu kaikkea mitä insinöörit ja muut viisaat sanovat (ja tähän ne ;) ;) ;) ) sekä hallittiin käsillä ja alkeellisilla työkaluilla tekemisen taito tehtiin ilmajäähdytteisistä moottoreista vesijäähdytteisiä moneen eri käyttötarkoitukseen. Kaverin tallin hyllyssä on vesijäähdytteinen Harley&Davidsson venemoottori jonka alkuperä on sotavaltiolta varastettu mp:n kone ja tiedossa on myös vaipoitettu Indianin kone autokäyttöön.
Mutta silloin oli tavallaan pakko mutta kuka estää jotakin pellepelotonta hupimielessä vesivaipoittamaan tuommoisen kinkkikoneen... Taloudellisestihan siinä ei ole varmasti mitään järkeä.
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

kms
Viestit: 605
Liittynyt: 16 Heinä 2003 10:57
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja kms » 09 Elo 2005 15:17

TOmi, miksi olet vaihtamassa Virettä dieseliin? Onko siinä ollut luotettavuusongelmia tms? Mua kiinnostaa aihe, koska haluaisin ehkä purjeveneen, jossa bensalla käyvä sisäkone, mutta tuo koneenhökötys vähän askarruttaa... ja toiseksi, eikö Weekendin kanssa pärjäisi vielä ulkolaitamoottorillakin?

k

Matti Laurila
Viestit: 340
Liittynyt: 16 Huhti 2003 12:12
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Matti Laurila » 10 Elo 2005 12:15

Heh, Veli-Matti on kovin diplomaattinen sanoessaan, että japsit ovat myyneet lisenssin Kiinaan. Omalta alaltani tiedän, että ei siinä paljon lisenssejä tai patentteja tarvita, kun Kiinassa aletaan jotain valmistaa, yksi hyvä mallikappale riittää!

t.Matti

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 10 Elo 2005 13:29

Joup! Voihan se olla niinkin.
Oli muuten ensimmäinen kerta kun joku haukkui minua diplomaattiseksi - ihan hävettää ;)
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Vastaa Viestiin