Hyvä akkupora

Yleistä keskustelua puuveneisiin liittyvistä asioista.
Vastaa Viestiin
Viiru
Viestit: 38
Liittynyt: 14.04.2003 12:34
Paikkakunta: Kustavi

Hyvä akkupora

Viesti Kirjoittaja Viiru » 02.08.2005 9:07

Muistelin, että joskus oli eri porista juttua, mutten löytänyt. Tarkoitus on hommata suht kunnollinen akkupora/ruuvinväännin. Minkälaisia kokemuksia on, mitä kannattaa välttää ja mitkä ovat olleet hyviä? Hyvää ja halpaahan ei samassa paketissa saa.

ks-nuorten pursiseura
Viestit: 4
Liittynyt: 26.10.2004 18:52
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja ks-nuorten pursiseura » 04.08.2005 10:08

Tere!
Juu yhdyn sanoihin hyvää ja halpaa ei ole olemassa.
Itse olen aiemmin työskennellyt opintojen ohessa niin rautakaupan kone puolella kuin raksallakin ja siellä pientä kosketuspintaa laitteisiin saanut.

Jokaiseen tehtävään on omat vehkeensä mutta jos aloitetaan merkeistä.

Bosch vihreä sarja: toimii hyvin harrastuskäytössä, poraaminen onnistuu kun pitää mielessä että suuret terät vaativat vääntöä! Akku vehkeillä kannattaa normaalistikin tehdä ne reiät joita ei ole mahdollista tehdä letkullisilla koneilla. hinnat pyörii 160-200€ kieppeillä. 2 akkua sekä pikalaturi (1h ja valmis)
Bosch sininen sarja: Itselläni on kyseinen vehe ja kertaakaan ei ole kylmäksi jättänyt. Jaksaa vääntää paremmin kuin vihreät. Akut yms lisälaitteet muistaakseni samat kuin vihreässä sarjassa. hintaluokka n.250-300.
Jokerina boschin uusi mini ruuvin väännin! jos ruuveja väännät paljon sijoita ihmeessä 49,90€ uskomaton peli. Li-ion akku jossa tehoja sama kuin kännykän akussa :D koneen istukan vieressä pieni ledivalo joka helpottaa työskentelyä ahtaissa paikoissa sekä pimeässä. Ei hyydyt suurienkaan ruuvien päällä!

Hiltit on kalliita mutta helv... hyviä vehkeitä.

Makita on nykyisin laskenut hintoja ja niiden laatu on huippua. Ehkä hintalaatu suhteeltaan yksi parhaista. Ainakin K Rautia ketjulla oli aiemmin kahden koneen tarjous, toinen poraukseen ja toinen erikoistunut ruuveihin ja pultteihin. hinta luokka alk 150€ muistelisin että tuo kahden koneen paketti oli alle 300€.

Merkkejä on monia mutta noista on kokemusta käytännössä.

Lisäksi on halpoja merkkejä sekä melko perushintaisia merkkijä kuten Skill, gern yms.

SKill on kallis laatuun nähden. gernistä tulee akkukoneena kallis koska se ei kestä kovempaa käyttöä mitä koneella aina jossain vaiheessa tulee.

Akkujen kestoikä riippuu siitä kuinka niitä lataat. Useimmissa koneissa ei vielä ole Li-ion akkuja joten ne on aina käytettävä loppuun ja ladattava vasta sitten. Jos lataa puolitäyden akun, jää akkuun lataus jälki ja akku ei välttämättä tyhjen loppuun saakka tai sitten ei lataudu kokonaan.

Lisätkäähän muutkin omia kokemuksia, niistä on tässä aiheessa hyötyä.
Edullisissakin koneissa on helmiä!!! Jos jollain on sellainen nurkassa, ethän panttaa tietoa meiltä :) Kiitos!

-Erno-
Merellä kaikki on toisin!!!

Ande
Viestit: 1182
Liittynyt: 08.08.2003 13:35

Viesti Kirjoittaja Ande » 04.08.2005 10:17

3 makitaa tällä hetkellä pakissa ja kaikki toimivia vehkeitä ovat!
Yhden makitan olen saanut rikki ja sekin tipahti katolta alas :(
Ja on noilla näprätty aika paljon... Scaala torpan rakennuksesta paatin värkkäämiseen :)

spruce
Viestit: 23
Liittynyt: 09.07.2005 18:59
Paikkakunta: Pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja spruce » 04.08.2005 14:40

Makitaa kehun minäkin. Tällä hetkellä pakissa 2 akkuporaa.

Yhtään Makitaa en ole rikki saanut vaikka toisen olen katoltakin pudottanut, parikymmentä senttiä betonilaatan yli se hyppäsi ja alla olikin nurmikko =ei vaurioita.

OT. Minulla on myös Makitan pikkurälläkkä. Sitäkään en ole saanut poltettua, mitä hiukan ihmettelen jo itsekin (ottaen kaiken rääkin huomioon).

Stefu
Viestit: 77
Liittynyt: 20.10.2004 20:47

Viesti Kirjoittaja Stefu » 04.08.2005 19:06

Korteni kekoon


Jos nyt hyvän.....siis todella hyvän, kestävän, käytännöllisen ja tehokkaan akkuvääntimen/poran haluat niin osta FESTO. Siinä on ammattilaiskäyttöön tarkoitettu kone. Ei ole halpa ei, mutta ostappa joka toinen vuosi uusi harrastepeli niin tämä on halvempi pitkän päälle. Itsellänio ko. kone, mukaan tuli 2 akkua ja kas vain kulmavaihde=hel....in tarpeellinen ahtaissa paikoissa.

hkhk
Viestit: 678
Liittynyt: 06.03.2005 19:52
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja hkhk » 04.08.2005 19:39

Mullakin on yksi aika vanha Makitan pora. Äänestä päätellen se tuntui romulta, mutta on toiminut vuosikausia. Ostin juuri pienen Makitan laikan. Se on yksi harvoista, joka on moottoriltaan ohut, yhden käden vaaralliseen käyttöön sopiva, ilman suojaa tietysti. Katkaisin ei ole kätevä.

Metabo on yksi maailman merkeistä, hyvänä pidetty. Mulla on ikivanha metallikuorinen kasoiseristetty johtopora, toimii edelleen; on pudonnut järveenkin.
Ostin myös monta vuotta sitten sen perusteella 1000 watin poran, jossa oli kaikki elktroniikka. Karrikoiden sanottuna porasin sillä 3 kertaa ja kolme kertaa sitä piti korjata. Poraa sinänsä oli väkivahva.
Viime talvena huomasin, että vian syynä oli pakkanen. Elektroniikka ei kestänyt ulkoaitassa säilyttämistä. Heitin kalliin vehkeen romulaitteiden kasaan. Nykyisin elektroniikka voi olla parempaa.
Kyyrö

ajokivi
Viestit: 16
Liittynyt: 23.11.2004 20:42

Viesti Kirjoittaja ajokivi » 04.08.2005 20:28

Säästä itseäsi ja osta samantien kunno pro-luokan vekotin. Hinta taitaa olla melko hyvä indikaattori laadulle, tässä tapauksessa.

Vältä ihmeessä piilteeman ja pingpongin kaltaisten humpuukikauppojen tuotteita, niin homma etenee ja "v-käyrä" ei nouse. Itse olen mennyt sananmukaisesti halpaan liian monta kertaa...

hkhk
Viestit: 678
Liittynyt: 06.03.2005 19:52
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja hkhk » 04.08.2005 20:55

Näiden palstojen vanhat konkarit tietävät, että halpa on romu. Joskus sitä kuitenkin sellaiseen sortuu. Ostin kerran pienen halvan laikan, että olisi monenlaista laikkaa, kussakin sopiva siiva. Ei kestänyt halpa kuin hetken 5-10 minuuttia. rattaat sekaisin.
Kyyrö

JT
Viestit: 192
Liittynyt: 14.10.2003 1:36
Paikkakunta: Etelä-Savo

Viesti Kirjoittaja JT » 04.08.2005 23:58

Ensimmäiset pari veneremppaa tuli tehtyä Black´n Deckerin 300 markan halvalla (vihreällä) koneella ja hyvin se pelasi siihen asti kunnes akku hyytyi. Ja akkujahan noihin halpoihin vehkeisiin ei kannata ruveta uusimaan, joten ostin seuraavaksi koneeksi AEG:n (made by Atlas Copro) sinisen 12 V koneen, kahdella akulla. Uusi kone on joka asiassa vanhaa B/D:tä parempi, mutta maksoikin kolme kertaa enemmän.


Halvoista koneista on kyllä sanottava, että HongKong kaupasta ostamani PowerSuper poravasara on ollut loistoinvestointi. Maksoi 39€ ja takuutakin on 2 vuotta. Koneella on nyt porattu reikiä aika julmetun paljon ja siinä ei ole ilmennyt mitään vikaa.


mm. nämä kuvassa näkyvät kivet on kaikki halkaistu sillä halpakoneella poratuista reistä. Lisäksi betonisokkelin koolauksen yhteydessä olen porannut sillä ainakin 200 reikää. On muuten ihan toinen tahti kuin jollain iskuporakoneella, oli se miten kallis hyvänsä.

Kuva

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08.10.2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 05.08.2005 1:20

Minulla on yhtäaikaisesti aktiivikäytössä 4 akkukonetta mutta sitä tosiasiaa ei minkään hintainen akkuporakone kumoa että perinteinen johtokone on aina 10-0 parempi jos sitä on mahdollista käyttää. Vai onko olemassa 3 tonnia kiertäviä tai 1050W akkuporakoneita - minä en ole ainakaan niistä tietoinen. Jos on niin valistakaapa minua.
Ylivoimainen ykköskone on Fein (vai onko se sittenkin Elu kun merkki on kulunut vuosien saatossa pois) hyvänä kakkosena halpiskone 29 tai 39€ PowerSuper Strong 18V. Kaksi muuta on sitten todellisia halpiskoneita hännänhuippuna 7.90€ maksanut joku-merkkinen kone.
Tuo 18V PowerSuper Stong on suorastaan lyönyt minut ällikällä. Viime urakassa sillä vedettiin n. 2200 kpl 6x120mm rosteriruuvia laiturirakentaisiin 3 viikossa. Illalla akku lataukseen sekä kahvitunnilla 12min sekä puoli tuntia ruokkiksella eikä hyytymisestä tietoakaan. Työpari veteli 18V n. 15x kalliimmalla "laatukoneella" samaa tahtia ja joka päivä meni kaksi akkua ja niitäkin piti vuorotella toisen ollessa kokoajan laturissa. Kerran laturi jopa vaihdettiin uuteen kun epäilin sen olevan viallinen. Laatukone oli lähes uusi ja tuo PSS jo 3 vuotta rääkätty.
Mutta sekin on tosiasia että joku toinen samanmerkkinen kone voi olla täysi p***a jo heti uudekseltaan sillä edullisissa koneissa ja laitteissa laatu vaihtelee huomattavasti. Minulle vain sattui hyvä yksilö niin laakeroinnilta, moottorilta ja vielä kaupan päälle hyvälaatuinen akku.
Katkaisija siinä on semmoinen on/off tyyppinen (Feinissä on taas ihan päinvastainen) että se oikein vituttaa mutta poratessa varsinkin isoja reikiä tai ruuvatessa isoja ruuveja varmasti yksi parhaita laitteita mitä minulla on koskaan ollut. Toinen haitta on että siinä on vain 400rpm kun Feinissä on 450/1050rpm. Eikä harmita yhtään jos joku hullu sen varastaa tai se hajoaa joku aamu ensimmäistä ruuvia vedettäessä ;)
Tuon joku-merkkisen koneen ostin kerran kun jäi korpelosta molemmat akkukoneet pöydälle ja piti saada pari sataa peltiruuvia ruuvattua. Halvempi oli ostaa lähikaupasta kone kuin ajaa 120 km hakemaan Feiniä. Ja onhan siinä 8 kpl 1,5v ladattavaa akkua vaikka jonkun tutun mukulan autorataan ;)
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

hurukeikku
Viestit: 17
Liittynyt: 07.06.2005 13:37

veäntöä

Viesti Kirjoittaja hurukeikku » 05.08.2005 8:41

Pistänpä lusikkani soppaan ja kerron kokemuksestani.
Tuli tarve akkuporakoneelle, vaan niukasti rahnaa kuppeessa. Niinpä tilasin Höppy Hällistä Great Rhino ( lieneekö suomeksi : Valtava Reino ) merkkisen akkukoneen. Laukussa mukana risti- ja urapäät. Vääntöterät korkkasivat kahden 5x90 ruuvin jälkeen. Olakkeet lähtivät kuin kuppa Töölöstä. Rautiasta uudet laatuterät ja eiku vääntämään. Kattoruuvit meni mukavasti mutta hyllyä kiinnittäessä 6x90 ruuveilla kone vinkaisi ja homma oli latnamoro. Kone takaisin kauppiaalle, joka kuitenkin korjautti särkyneet kiekot ja palautti koneen minun harmikseni. nyt olen varovasti väännellyt pikku ruuveja ja isommat Boschin 1010 Wattisella RET kaapelmallilla. Vääntää vaikka 6x160 umpipuuhun vaikka kiinaan asti, eikä edes ähkäse.

Totuustan on , ettei köyhän kannata halpaa ostaa. Muuten se toimii kuten kunnallistalous: ostetaan halvalla ja heti kohta korjautetaan kalliilla ja tämän jälkeen joudutaan kuitenkin ostamaan uusi moninkertaisella hinnalla.

Itse olen ihastunut Boschiin. Ei ole pettänyt.

jomppa
vain sutta tekemällä oppii.

Viiru
Viestit: 38
Liittynyt: 14.04.2003 12:34
Paikkakunta: Kustavi

Viesti Kirjoittaja Viiru » 05.08.2005 9:03

Paljon on kokemuksia eri vehkeistä porukalla. Hyvä kartoitus muillekin poranhankkimishommissa oleville. Minä päädyin AEG:n 12 X vehkeeseen, kun oli tyrkytyksessä 149 euroa. Vielä en tiedä, miten se pelaa, kun tulee tosipaikka, mutta hyvältä tuntuu vielä. Kaksi akkua, pikalataus. Ja ennen muuta iso komea laukku : ).

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08.10.2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 05.08.2005 13:04

Meitsin kielitaito on tasoa "klitorisman" mutta eikös Great Rhino ole suoraan suomennettuna Mahtava Sarvikuono? Sanontana sehän voi tarkoittaa mitä tahansa mahtavaa ;)
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

hurukeikku
Viestit: 17
Liittynyt: 07.06.2005 13:37

Viesti Kirjoittaja hurukeikku » 05.08.2005 14:19

Olet oikeassa kun tosissaan ollaan kieltä kääntämässä, mutta voihan kielillä leikkiä muutenkin. Esim. työskentely Festonilla on yhtä juhlaa ( fest= juhla )
ja sama tehtynä Einhell koneella on " yhtä helvettiä". :-)
vain sutta tekemällä oppii.

masoini
Viestit: 313
Liittynyt: 16.04.2003 11:59
Paikkakunta: Mynämäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja masoini » 05.08.2005 21:14

Moi,

Pakko laittaa itsekin kokemuksia halpiskoneista. Ostin Bauhausista pari vuotta sitten 18 V akkuporan, hinta noin 25 euroa, mukana kaksi akkua. Tuota konetta olen käyttänyt lähes päivittäin, ja sillä on ruuvattu vähintään 10 000 ruuvia, eikä ole ollut moksiskaan. Akutkin kestää tosi hyvin, ja voimaa on sen verran, että äkistelemättä painoi pienellä alkureiällä 12 x 200 mm täkkipultin puuhun. Olen erittäin positiivisesti yllättynyt tuosta koneesta.

Toinen halpiskonekokemus on Hong Kongin yhden käden rälläkkä, jonka ostin kun piti saada 16 mm haponkestävä kierretanko neljään osaan. Hinta oli alle 15 euroa. Koneessa on tarra: Älä paina konetta työskennellessäsi. Sauhuhan siitä heti alkaa nousta, eli tosi hommiin tuosta vehkeestä ei ole. Oli kyllä varahiilet mukana, mutta veikkaan että joku muu paikka hajoaa ennen kuin hiilet on loppu.

terveisin
Markku

Vastaa Viestiin