Kaikuluotain puuveneeseen
Kaikuluotain puuveneeseen
Vene 1936 vuodelta Sjöexpress ja siihen haluaisin kaiun eteenpäin. Onko kokemuksia ottaako jollain muotoa puun läpi ? Toinen vaihtoehto olisi laittaa noin suunnilleen keskelle venettä vanhaan nopeusmittarihyrrän reikään, mutta onko kokemusta miten tässä tapauksessa tulisi kaiku asentaa jotta näyttäisi edes jotain? Onkohan tämä laite ok ? Kiitän jo etukäteen jos kokemuksellista kommenttia löytyy ! EchoPilot FLS 2D Forward Looking Sonar
Re: Kaikuluotain puuveneeseen
Ei voi asentaa muutoin kun läpi pohjan! (joskus yhden asentaneena)
Tulisi olla mahdollisimman pystyssä=pohjan molemmille puolin tehtävä kiilakpleet että reikä on pystyssä.
Jos oikein tulkitsen, niin läpivienti on n 70 mm korkea kierteen osalta joten pohjan paksuus kiilakpleineen oltava alle 60 mm jotta mutteri voidaan kiristää
katso
https://echopilot.com/products/fls-2d/ download-osio
Tulisi olla mahdollisimman pystyssä=pohjan molemmille puolin tehtävä kiilakpleet että reikä on pystyssä.
Jos oikein tulkitsen, niin läpivienti on n 70 mm korkea kierteen osalta joten pohjan paksuus kiilakpleineen oltava alle 60 mm jotta mutteri voidaan kiristää
katso
https://echopilot.com/products/fls-2d/ download-osio
Re: Kaikuluotain puuveneeseen
Pohjan läpii ja ei niin isoa väliä että onko metri taj kaksi kokasta taaksepäin. Keskivenessa saisit sen paremmin horisontaaliin kiinnitettyksi. Eli jos jo reikä valmiina, nijn kannattaa hyödyntää. Ja jos eteenpäin halua nähä, niin pohjanläpii ja se siihen tarkoitettu anturi on pakko ollaa..
http://puup22paatti.blogspot.fi/" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Kaikuluotain puuveneeseen
Millaisia läpivientejä olette käyttäneet kaapelin läpiviennissä?
Ajatuksissa uusia laitteet ja siinä menee sitten anturi kaapeleineen uusiksi niin pitäisi läpivienti jotenkin ratkaista.
Ajatuksissa uusia laitteet ja siinä menee sitten anturi kaapeleineen uusiksi niin pitäisi läpivienti jotenkin ratkaista.
Re: Kaikuluotain puuveneeseen
Ai niitä on sellasiakin jotka puuveneen pohjanläpi toimii. Olisko antaa esimerkkiä kohtuu hintaisesta = halvimmasta päästä.Qubik kirjoitti: ↑24.07.2020 18:26Pohjan läpii ja ei niin isoa väliä että onko metri taj kaksi kokasta taaksepäin. Keskivenessa saisit sen paremmin horisontaaliin kiinnitettyksi. Eli jos jo reikä valmiina, nijn kannattaa hyödyntää. Ja jos eteenpäin halua nähä, niin pohjanläpii ja se siihen tarkoitettu anturi on pakko ollaa..

Mulla on nyt siellä takana anturin teline kölipuussa kiinni, mutta aina miettinyt vaikuttaako veneen kulkuun se tellinki kun ei kovin virtaviivainen.
EDIT TÄHÄN. Taisin väärin käsittää. Eli siis on vietävä pohjan läpi eli ei onnistu anturin toiminta pilssistä.


Ennen oli miehet rautaa laivat oli puuta hiio hoi
Re: Kaikuluotain puuveneeseen
Pohjan läpi tarkoittaa reiän kautta, kyllä.
anteeksi huono ilmaisu.
Toistasataa läpivienta asentanuna, en kyllä näe, miksei puuveneseen pitää pelkää reiän tekemistä. Anturin, kauluksen ja tarvittavien kulmapalojenntekemisesa pitää vaan muutama periaatetta ottaa huomioon ja ei kannattaa kikkailla oikoteita tai "lisä varmuutta" asioiden kanssa.

Toistasataa läpivienta asentanuna, en kyllä näe, miksei puuveneseen pitää pelkää reiän tekemistä. Anturin, kauluksen ja tarvittavien kulmapalojenntekemisesa pitää vaan muutama periaatetta ottaa huomioon ja ei kannattaa kikkailla oikoteita tai "lisä varmuutta" asioiden kanssa.
http://puup22paatti.blogspot.fi/" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Kaikuluotain puuveneeseen
Tietämätön päivittämässä plotteri/kaikulaitetta ja sopiiko nyt ns. peräpeilianturit myös asennettavaksi pohjan puolelle näissä uppoumarunkoisissa "fiskareissa"?
Kaapeliläpiviennin kautta toisi anturin pohjaan ja siihen asentaisi kiilapalan avulla suoraan.
Kaapeliläpiviennin kautta toisi anturin pohjaan ja siihen asentaisi kiilapalan avulla suoraan.
Re: Kaikuluotain puuveneeseen
Olisiko sinulla laittaa infoa näistä periaatteista niin menisi kerralla homma oikein eikä tulisi tehtyä mitään tyhmyyksiä.Qubik kirjoitti: ↑20.01.2021 12:31Pohjan läpi tarkoittaa reiän kautta, kyllä.anteeksi huono ilmaisu.
Toistasataa läpivienta asentanuna, en kyllä näe, miksei puuveneseen pitää pelkää reiän tekemistä. Anturin, kauluksen ja tarvittavien kulmapalojenntekemisesa pitää vaan muutama periaatetta ottaa huomioon ja ei kannattaa kikkailla oikoteita tai "lisä varmuutta" asioiden kanssa.
- Viinamäenmiäs
- Viestit: 254
- Liittynyt: 30.12.2005 15:29
- Paikkakunta: Sysmä - Vantaa
- Viesti:
Re: Kaikuluotain puuveneeseen
Muutaman vuoden "hoidossani" olleessa fiskarissa oli peräpeilianturi kyljessä metallisen lipan nokassa. Lippa taisi olla ruuvattu ja varmaan vielä liimattu lautaan. Piuhan läpivienti oli vesirajan yläpuolella, tilkitty sikalla(?) ja tiiveyden varmistuksena sisäpuolella ruuvattuna vielä pieni klossi. Hyvin toimi runkonopeuksilla - tuskin jarrutti menoa.
Viinamäenmiäs
Re: Kaikuluotain puuveneeseen
Lähinnä tässä ihmeyttää kun asiaa kyselin Garminin peräpeilianturin (GT54UHD) tiimoilta niin jälleenmyyjä totesi, ettei sovi pohja-asennukseen.
Re: Kaikuluotain puuveneeseen
Tällä tavalla vanha asennettu eikö noin voi asentaa myös uuden peräpeilianturin?
- Liitteet
-
- 9D12703D-13F0-45B4-858C-43ED08743D72.jpeg (27.35 KiB) Katsottu 1378 kertaa
Re: Kaikuluotain puuveneeseen
Kyllä sen sillainlin voi asentaa, ei siinä mitään vikaa. Sellaisen pienen johton läpiviennin tiivistaminen on aina hastava. Sentakia itse laittaisin kunnon pohjanläpi anturin. Johdollekin joudut tekee reiän, mistä menee pistookke myös läpii. Pineella scooppimallisella reiänsuojalla saa tiivimman, jos tekee niin, kun muovipaateissa trimmiletkut vietään.
https://www.ak24.fi/product_images/3745 ... 255-53.jpg
https://www.ak24.fi/product_images/3745 ... 255-53.jpg
http://puup22paatti.blogspot.fi/" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Kaikuluotain puuveneeseen
Hankin pronssisen pohjanläpi asennettavan Airmarin anturin ja nyt kun reikä on tehty niin miten se olisi syytä käsitellä?