Pitkään seissyt hytillinen puuvene

Yleistä keskustelua puuveneisiin liittyvistä asioista.
peranza89
Viestit: 36
Liittynyt: 23.06.2020 10:26

Re: Pitkään seissyt hytillinen puuvene

Viesti Kirjoittaja peranza89 » 29.06.2020 10:58

pystyykö tämän rimoittamaan?
Liitteet
WP_20200628_035.jpg

peranza89
Viestit: 36
Liittynyt: 23.06.2020 10:26

Re: Pitkään seissyt hytillinen puuvene

Viesti Kirjoittaja peranza89 » 29.06.2020 11:03

ja sitten tämä keula, mitenkä tämä korjattaisiin? tähän on tuo etu puu vaihdettu joskus, alkuperänen tuli mukaan, ilmeisesti joku kuitenkin mennyt vikaan kun on jouduttu tekeen tuommoset palat sivuille, kun taas alkuperäsessä mennyt laudat tuohon puuhun asti kun oli upotus laudoille, tehenkö vain samanlaiset palat tilalle ja siinä se?

ja heti pyydän anteeksi veneen osien väärää nimittelyä, pitää alkaa opiskelemaan oikeat nimet veneen osille =)

ja lisää, mitenkäs nuot ylä laudat ne sain uudet mukaan jotka olisi vain panna paikalleen mutta mutta, taivutetaanko ihan nuin vaa paikalleen vaiko millä pehmennetään?
Liitteet
WP_20200628_031.jpg
WP_20200628_030.jpg
WP_20200628_029.jpg

peranza89
Viestit: 36
Liittynyt: 23.06.2020 10:26

Re: Pitkään seissyt hytillinen puuvene

Viesti Kirjoittaja peranza89 » 29.06.2020 11:03

keulaa

peranza89
Viestit: 36
Liittynyt: 23.06.2020 10:26

Re: Pitkään seissyt hytillinen puuvene

Viesti Kirjoittaja peranza89 » 29.06.2020 11:06

paljon tuli kuvasia ja kysymyksiä heti alkuun, mutta jospa näitten avulla saisi paremman käsityksen korjattavasta kohteesta =)

ja mistä löydän kupari niittejä?

peranza89
Viestit: 36
Liittynyt: 23.06.2020 10:26

Re: Pitkään seissyt hytillinen puuvene

Viesti Kirjoittaja peranza89 » 30.06.2020 10:28

Kupari niitit löyty kun osasi ettiä oikialla nimellä kuin myös aluslevyt. Ja tekasen höyrylaatikon ja alan tuon keulan kimppuun ekkana, sitten poistan ton laudan missä pehmee kohta ja tekasen uuden kun tuli lauta värkkiä mukaankin.

Northling
Viestit: 2689
Liittynyt: 23.04.2003 11:16
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: Pitkään seissyt hytillinen puuvene

Viesti Kirjoittaja Northling » 30.06.2020 10:48

Moro

Kaunismuotoinen paatti, mutta aikamoisen työmaan kylla itsellesi olet ostanut.
Keulasteevi kun on uusittu, niin laudanpäistä on pätkästy hapertuneet ruuvinreiät pois ja pantu täytepala steeviin. Ihan fiksu ratkaisu. Kyllä siihen perästeeviin vannasputken läpivientiin melkein uutta palaa pitää sovitella ainakin ulkopuolista osaa...

Nortti
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

peranza89
Viestit: 36
Liittynyt: 23.06.2020 10:26

Re: Pitkään seissyt hytillinen puuvene

Viesti Kirjoittaja peranza89 » 30.06.2020 12:39

Kiitos. Itse jotenkin pidän tätä pieni töisenä :)) mites tuo perä pää on paketissa tai miten syvään tuo murkula menee? Uuden tekoon on päädytty kunhan selvii ja saan imuroitua tietoa kyseisestä hommasta, mikähän sen oikee nimi on? :P

Samppa76
Viestit: 2
Liittynyt: 04.07.2020 13:38

Re: Pitkään seissyt hytillinen puuvene

Viesti Kirjoittaja Samppa76 » 04.07.2020 13:52

Onko sulla tekniikkaa tuohon? Syksyllä saattaa tulla hyvä Nanni Kubota merivaihteella myyntiin, jahka pähkäilen mitä tuon oman Meriläisen kanssa tekisin 8}

kaller
Viestit: 271
Liittynyt: 15.03.2009 20:45
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Pitkään seissyt hytillinen puuvene

Viesti Kirjoittaja kaller » 04.07.2020 19:38

Karkeasti voisin sanoa kokemuksesta että tuhat tuntia se ottaa töitä niin sitten se on valmis. Perästeevin vaihto(osa josta potkuriakseli tulee ulos) on varsin vaivalloinen homma. Ja itse en ainakaan muuta kestävää tapaa korjata siihen keksi. Kaaret on useimmiten tehty saarnista ja niiden vaihto ei kauhean vaikeaa ole. Lahot laudat pitää saada pois, ja niitä voi vaihtaa myös pätkinä. Viistoliitoksella ja vedenkestävällä liimalla niitä on usein tavattu tehdä.

Ps. Minulla olisi kohtuullisen edukkaasti myynnissä valmis paketti mihin meni tuhat tuntia tekemiseen...

peranza89
Viestit: 36
Liittynyt: 23.06.2020 10:26

Re: Pitkään seissyt hytillinen puuvene

Viesti Kirjoittaja peranza89 » 05.07.2020 22:04

Samppa76 kirjoitti:
04.07.2020 13:52
Onko sulla tekniikkaa tuohon? Syksyllä saattaa tulla hyvä Nanni Kubota merivaihteella myyntiin, jahka pähkäilen mitä tuon oman Meriläisen kanssa tekisin 8}

moi, ei ole tekniikkaa mutta tekniikaksi tulee 200d mersun kone, merivaihde kyllä kiinnostas mahdolisesti.

peranza89
Viestit: 36
Liittynyt: 23.06.2020 10:26

Re: Pitkään seissyt hytillinen puuvene

Viesti Kirjoittaja peranza89 » 05.07.2020 22:21

kaller kirjoitti:
04.07.2020 19:38
Karkeasti voisin sanoa kokemuksesta että tuhat tuntia se ottaa töitä niin sitten se on valmis. Perästeevin vaihto(osa josta potkuriakseli tulee ulos) on varsin vaivalloinen homma. Ja itse en ainakaan muuta kestävää tapaa korjata siihen keksi. Kaaret on useimmiten tehty saarnista ja niiden vaihto ei kauhean vaikeaa ole. Lahot laudat pitää saada pois, ja niitä voi vaihtaa myös pätkinä. Viistoliitoksella ja vedenkestävällä liimalla niitä on usein tavattu tehdä.

Ps. Minulla olisi kohtuullisen edukkaasti myynnissä valmis paketti mihin meni tuhat tuntia tekemiseen...
moi, kiitoksia vinkeistä, aika paljon ny tullut selattua eri kertomuksia ym tietoa puuveneistä, niin alkaa olemaan korjaus tavat/tyylit selvillä, tunteja menee mitä menee ei merkitystä itsellä kun itselle tehdään, edelleen pidän tuota pieni töisenä =)
sen takia ostin tuon koska on "kesken" vesillä olevia on nettivene pullollaan mutta jostain syystä eivät miellytä omaa silmää, tämän mallista tykkään kovasti.

nyt vkl vähän kaivelin perästä lautojen ruuveja esille ja ensi vkl otan ruuvit pois ja niitit hioda pois ja lyödä tuurnalla poissa, saa peräpäätä vähän auki niin pääsee kunnolla käsiksi perästeeviin

peranza89
Viestit: 36
Liittynyt: 23.06.2020 10:26

Re: Pitkään seissyt hytillinen puuvene

Viesti Kirjoittaja peranza89 » 10.07.2020 23:55

mitenkä se tuon niitti rivin rimotus uudelleen? saako siittä pysyvää vai kannattasko vaihtaa lauta että olis yhtä eikä liima saumaa välissä?

sitten tuosta tekniikasta, mikä on merivaihteen välitys? (koneesta potkurille?) mietin tuossa että jos oikein hulluksi menis ja heittäs koneen tomaatteineen päivineen kun olis vaihteet automaatissa 1-4 manuaalina ja vapaa sekä pakki ja ovat pakko vaihteita, ainut mikä pitäs tehä lisäksi olis akselin lyhennys ja automaatille öljyn lauhdutin mikä nyt ei ole iso juttu, mutta olis valinnan varaa vaihteille/kieroksille kun kuiten neljä pakko vaihdetta, mitkä saa pysymyään lähdössäkin paikallaan kun nostaa paineita laatikosta.. tuo vaihde valitsin (suunnan vaihtaja) olis helppo toteuttaa ns kojelautaan? olenko ihan hullu =) mersuista aika paljon värkänneenä ja tietävänä, cdi olis eri hyvä mutta on sähkö ohjatut laatikot vanhassa mekaaniset ja paineita nostamalla piettää pakko vaihteen päällä. ja ideana olis juurikin sopiva vaihde sekä alhaset kierrokset???

JuhaL
Viestit: 74
Liittynyt: 05.07.2007 0:43
Paikkakunta: Kaskinen

Re: Pitkään seissyt hytillinen puuvene

Viesti Kirjoittaja JuhaL » 14.07.2020 21:53

Automaattia on ihan onnistuneesti käytetty veneis ja siitä on joku suomalainenki juttu ollu. Jos on taitoa ja osaamista tehdä nuo pakkovaihdehommat ja jäähdytykset kuntoon niin mikäs siinä. Yks ongelmahan siinä tulee, että pakki on sitte hidas. Vielä ku muistaa toteuttaa painelaakeroinnin potkuriakseliin ennen vaihteistoa, niin kestää lootaki.

peranza89
Viestit: 36
Liittynyt: 23.06.2020 10:26

Re: Pitkään seissyt hytillinen puuvene

Viesti Kirjoittaja peranza89 » 18.07.2020 9:11

okei eli ei ihan hullua ajattelua pienissä sievissä, mutta kattellaampa sitä sitten kun saadaan puutyöt tehtyä, tuossa eilen otin perästeevin irti kokonaisena, ei tuo nyt iso homma ollut ottaa pois, muuan ruuvi ja niitti auki että sai perän levenemään ja vanha pois, kaksi piilo pulttia aiheutti närästystä mutta puukko saha toimi lääkkeenä.

mutta mutta mistä puusta tuo steevi nyt tehdään? meinaan vaan että mistä löydän n 55cm korkeen, 1m pitkän ja n20cm paksun pöllin? vai tehdäkkö liimaamalla? laitan kuvia kohta kunhan puhelin latautunut. tuo on onneksi yksinkertasen muotoinen.

ja olipa vannas putkikin irti ja myös irti/poikki perälaakerista, ja vannas putki kierteellä kiinni kajuutan puoleisessa laakeripesässä, ja ei mitenkään mahdollista että olisi yltänyt perälaakeriin, mitähän lie joskus tehty, sekä perä laakeri pesä steevissä kiinni tavan täkkipulteilla...

onneksi mukana oli toinen vannas putki vesivoidellulla perälaakerilla, vähän oli stevissä pehmeetäkin kun vuotanut aika mallikkaasti varmaan veneen sisällekki :D meinaan vaan että vannas putki oli tiivistetty vaseliinilla perästeeviin.

peranza89
Viestit: 36
Liittynyt: 23.06.2020 10:26

Re: Pitkään seissyt hytillinen puuvene

Viesti Kirjoittaja peranza89 » 18.07.2020 9:36

ja ennenkö kukaan pääsee sanomaan tuosta katkasusta niin joo ei jää tuollaseksi, helpompi katkasta suoraan ensin, tehen viisteen sitten kun alkaa perän niputus, pirra/monitoimi kone on kätevä apulainen viisteen teossa ahtaassa paikassa. mutta tosiaan vaihdan pätkissä nuo takimmaiset halenneet laudat niinkuin vinkkinä annettiin, saumathan ei kaiketi sais olla samoilla kohdilla? se varmaan kestää tuo alimmainen lauta ilman tukiakin takapuolella? sinne ei oikein mahdu mitään liitoksen tueksi.? pitäishän se viiste liitoksen kestää kun on muutkin liitokset samanlailla.

siten mitäs tuo naru on tuolla saumoissa? hamppu naruako? ja alimpien lautojen alta sekä perästeevin liitoksista löytyi tahmeaa paperia? terva paperiako?

ja alan epäilemään veneen kuivuutta, tuossa kun ei tosiaan rakoja ole missään saumoissa laudoituksessa ja kun rälläkällä hioskelin sisä puolelta niitin kantoja pois niin komiasti tuli öljy laudan pintaan kun niitit lämpesi, varmaan joskus joku kyllästellyt, tosin kyllästän silti mutta ei se nyt ehkä ihan rutikuiva olekkaan...
Liitteet
WP_20200718_003.jpg
WP_20200718_002.jpg
WP_20200718_001.jpg

Vastaa Viestiin