Meriläisen potkuriakselin vesireiät

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
hannutt
Viestit: 9
Liittynyt: 11.12.2006 0:42

Meriläisen potkuriakselin vesireiät

Viesti Kirjoittaja hannutt » 25.05.2020 23:26

Viikonloppuna kunnostettiin kuidutetun Meriläisen perän kuidutusta. Huomattiin että siinä potkuriakselin keskilinjassa oli pienet reiät, mutta tiiviin perän saamiseksi peitettiin se muutamalla kerroksella lasikuitua. Nyt olen tutkinut aihetta ja tullut siihen tulokseen että reiät jotka peitettiin pitää avata potkuriakselin vesivoitelun toiminnan varmistamiseksi. Onko näin? Sisäpuolella on akselille sellainen kierrettävä rasvakuppi, mutta peräpää saa voitelun vedestä. Veneily on minulla ihan alkuvaiheessa ja kysymykset sen mukaiset :))

Northling
Viestit: 2755
Liittynyt: 23.04.2003 11:16
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: Meriläisen potkuriakselin vesireiät

Viesti Kirjoittaja Northling » 26.05.2020 9:16

Moro Hannutt

Juu, yleensä se potkuriakselin peräpää on kumisen perälaakerin varassa. Se kumilaakeri on sisäpuolelta uritettu, jotta voiteluvesi pääsee ulos. Voitelu (ja jäähdytys)-veden pitää jostain päästä sinne sisään, joten sitä varten siinä laakeripukissa on eteenpäin viistosti suunnatut reiät, jotka ajaessa ikäänkuin kaappaavat vettä sisään, vesi poistuu sitten laakerin urien läpi voidellen ja jäähdyttäen sitä samalla.
Eli kyllä ne imureiät olisi hyvä olla auki.

Nortti
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

hannutt
Viestit: 9
Liittynyt: 11.12.2006 0:42

Re: Meriläisen potkuriakselin vesireiät

Viesti Kirjoittaja hannutt » 26.05.2020 11:09

Varmaan 4mm reijät kummallekin puolelle riittää? Olen lukenut että niihin voisi telakalla painaa vettä sellasella "lääke" pruutalla, varovasti tietenkin, kun pyörittää potkuria loppuu varmasti se kuiva kumin narina :))

hannutt
Viestit: 9
Liittynyt: 11.12.2006 0:42

Re: Meriläisen potkuriakselin vesireiät

Viesti Kirjoittaja hannutt » 26.05.2020 12:35

Olisi varmaan hyvä löytää "vanha reikä" sieltä lasikuidun alta? Pitää muistella millä kohtaa reijät näkyi, vaakatasossa oli keskellä akselia ja pystyssä perän kohdalla.

hannutt
Viestit: 9
Liittynyt: 11.12.2006 0:42

Re: Meriläisen potkuriakselin vesireiät

Viesti Kirjoittaja hannutt » 31.05.2020 20:32

Reijät löyty ja vesi vanhin voiteista, ruuttasin pienellä pipetillä vettä reikiin, ja kuiva kuminen kitinä loppui. :))

Vastaa Viestiin