Viilun liimaaminen

Löysää puhetta ja laiturijuoruja. Jos tuntuu että aihe ei enää liippaa kovin läheltä puuveneitä, niin siirretään keskustelu tänne.
Zatiainen
Viestit: 75
Liittynyt: 13.04.2007 17:43

Viilun liimaaminen

Viesti Kirjoittaja Zatiainen » 03.07.2018 20:12

Halou halou

Tässä on tullunna liimailtua erilaisia viiluja erilaisiin pintoihin ja nyt alkaa tuskastuttaa kun minun luotto liima, millä muuten pysyy, tihkuu ohuen viilun läpi ja sen hiominen ohuen viilun pinnasta, viilua puhkomatta, on hankalaa.

Mikä olisi viiluttamiseen hyvä liima ja millaisia tekniikoita olette käyttäneet.

Tr
Barlit 30
Norppa 9TK
Northsteel 34
Teräsvene 47

-eihän se nyt puuvene olekaan . . . .

Mile
Viestit: 1178
Liittynyt: 25.02.2005 11:44

Re: Viilun liimaaminen

Viesti Kirjoittaja Mile » 23.04.2020 9:33

Saman ongelman kanssa tullut painiskeltua. PUR liimakin teki samaa kuin epoksi eli siitä ei suoraan ollut minulla apua. Päädyin sivelemään pintaviilun suoraan epoksilla, niin ei tule laikullista. Liimauksen takia joutuu käyttämään muovikalvoa estämässä kiinni jäämistä joten pintaan tulee siitä ryppyjä epoksiin jne. eli hiottavaa riittää. Ratkaisu on skraappaus, epoksi on kovempaa kuin useimmat puulajit, siksi puu kuluu liiman vierestä kuopalle, ennen kuin liimakohta on hävinnyt. Käytä teräksestä leikattua plätkää jonka reuna terotettu / muokattu kovalla pyöröteräksellä kynneksi.
Suora teräslatan reuna kaapii pintaa tasaisesti ja koholla olevat liimaklöntit lähtee ennen puuta.

Tasainen pinta ei sitten tarvitte kuin kevyen hionnan ennen seuraavaa litkua.
Mile

Vastaa Viestiin