Vettä veneessä

Yleistä keskustelua puuveneisiin liittyvistä asioista.
Vastaa Viestiin
Avatar
ms.venla
Viestit: 1017
Liittynyt: 29.10.2009 22:43

Vettä veneessä

Viesti Kirjoittaja ms.venla » 04.01.2020 21:50

Hemmetti kun löyty taas vettä veneestä koneen alta, sellaista paskaista kuraa. Imurilla sain jotenkin ne pois.
Miten itse kuivaatte pilssin syksyisin?

Avatar
vehkasalo
Viestit: 373
Liittynyt: 10.08.2013 23:26

Re: Vettä veneessä

Viesti Kirjoittaja vehkasalo » 05.01.2020 12:11

Mulla on keulassa pilssissä tyhjennysreikä. Puutappi pois jonka keväällä sinne aina uusin. Puutapin olen havainnut siinä parhaaksi. Säilytykseen aina keula vähän alaspäin niin kuivaa ihan itekseen. Puutappia uitan muutaman päivän pellavaöljyssä ennen sen paikalleen napauttamista, en tiedä onko edes tarpeellista kai se siellä kesän ilman kyllästystäkin olis. Vähän olen rätillä aina pilssiä pyyhkässyt jos intoa on riittänyt.
Keväällä on pruukannut ostaa yhden purkin Owa ykköstä ja ruikkinut sitä sumupullolla pilssiin ja vähän muuallekin sisätiloihin.
Ennen oli miehet rautaa laivat oli puuta hiio hoi

Avatar
ms.venla
Viestit: 1017
Liittynyt: 29.10.2009 22:43

Re: Vettä veneessä

Viesti Kirjoittaja ms.venla » 05.01.2020 13:31

Tein keulaan tyhjennysreiän myös, mutta vene on nyt pukkien päällä, niin ei saa vettä valumaan keulaan. Kone on melkein 2m pitkä ja sen edes on 2m pitkä tankki, pilssiin jää paljon paskaa mihin ei pääse käsiksi

seppo
Viestit: 225
Liittynyt: 14.06.2012 22:06
Paikkakunta: Helsinki

Re: Vettä veneessä

Viesti Kirjoittaja seppo » 05.01.2020 14:34

Imurilla ensin ja sitten lämpöpuhallin pari vrk syksyllä. Mut yllätykset ja venehommat tuntuu olevan sääntö eikä poikkeus. Ite putsaillu dieseliä pilssistä ja nyt kun piti mennä manusluukun tiivisteet vaihtamaan niin päädyin laittamaan katoksen pressut takas paikoilleen, uudet joustavat kiinnikkeet olikin haurastuneet pakkasessa ja myrsky viimeisteli homman.

Northling
Viestit: 2755
Liittynyt: 23.04.2003 11:16
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: Vettä veneessä

Viesti Kirjoittaja Northling » 05.01.2020 16:22

Moro

Mulla on messinkinen tyhjennysproppu pilssin syvimmässä kohdassa. Purjevene kun on, niin se on perässä perästeevin kulmassa.

Ottilianassakin oli kölitukeissa turhan pienet vesireiät (limber holes). Nostinkin viime talvena koneen ylös ja porasin 30 mm kuppiporalla kölitukkeihin isommat vesireiät, samalla lyhensin kaarien päistä pikkasen että roskat eivät jää niihin roikkumaan. Sitten kyllästin pilssin ja maalasin koneen alustan lyijymönjällä. Koneen öljykaukalon alta löytyi kaikkea roinaa jota sinne oli 16 vuoden aikana pudonnut.
tässä linkki facebook kansioon:
https://www.facebook.com/pg/Ottiliana/p ... 1989179841

Samalla tuli tehtyä muutakin remppaa, vesipumppujen rempat, uusi joustava laippa, tassujen maalaus ja korotuspalat, koneen paikkamaalausta ja uusi pakoputkenpätkä yms.

Nortti
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

Avatar
ms.venla
Viestit: 1017
Liittynyt: 29.10.2009 22:43

Re: Vettä veneessä

Viesti Kirjoittaja ms.venla » 05.01.2020 19:45

Kävin katsomassa kuvia. Nyt on scyllassa hienossa kunnossa pilssi. Itse olen myös harkinnut tuota koneen irroittamista, mutta mulla kone painaa 600kg.
Koneesta sen verran, että pakkasnesteet olivat hävinneet paisuntasäiliöstä. Sitä oli pilssissä, sama oli viime talvena, kesällä kone ei vuoda mistään. Outoa.

Laitoin imuriin jatkoksi 19mm kuviletkun, sillä sai osan paskasta imettyä koneen alta. Tämä summalaisen pilssi muistuttaa muodoltaan tuota scyllan pilssiä. Kone on syvällä ahtaassa pilssissä. Ajattelin keväällä kokeilla sellaista, että laittaa rasvanpoisto ainetta ja kidosoodaa pohjalle ja pesee painepesurilla, sillä saattaisi saada kaaren välit auki.

Avatar
ms.venla
Viestit: 1017
Liittynyt: 29.10.2009 22:43

Re: Vettä veneessä

Viesti Kirjoittaja ms.venla » 05.01.2020 19:51

Eniten ärsyttää nämä pakkasvauriot mitä jäätyminen köliin saattaa aiheuttaa. Tosin mukana voi olla nyt hieman pakkasnestettä ja se saattaa estää jäätymisen. Huonopuoli on se, että glykoli sinänsä jo lahottaa puuta.

matti
Viestit: 2172
Liittynyt: 12.03.2005 16:31

Re: Vettä veneessä

Viesti Kirjoittaja matti » 06.01.2020 18:43

ms.venla kirjoitti:
05.01.2020 19:45
Kävin katsomassa kuvia. Nyt on scyllassa hienossa kunnossa pilssi. Itse olen myös harkinnut tuota koneen irroittamista, mutta mulla kone painaa 600kg.
Koneesta sen verran, että pakkasnesteet olivat hävinneet paisuntasäiliöstä. Sitä oli pilssissä, sama oli viime talvena, kesällä kone ei vuoda mistään. Outoa.
Tonninen ketjutalja maksanee n. 40€, riittävä kiinnityspiste= 4-jalka pukki tms veneeseen tai sen ulkopuolelle

Toi nestekato pakkasessa on minusta melko yleistä- ainakin olen törmännyt ko ilmiöön monesti.
Johtunee lämpölaajenemisesta- tässä tapauksessa kylmä kutistaa esim kumiletkua jolloin kauan puristuksessa klemmarin alla olevan letkun kimmoisuus ei enää riitä vaan liitos alkaa tiputtelemaan.
Kuinka vanhat moottorin vesiletkut ovat?

Avatar
ms.venla
Viestit: 1017
Liittynyt: 29.10.2009 22:43

Re: Vettä veneessä

Viesti Kirjoittaja ms.venla » 06.01.2020 20:32

Letkut ovat arviolta -95 asennettu jolloin kone on täysin remontoitu. Raakavesipuolen letkuja olen vaihdellut, kun oli liian koppuroita. Eikös se niin ole että jos vähänkin on glykolia vedessä, niin ei riko paikkoja. Laitoin kyllä ominaispaino testerin mukaan -35kestävän seoksen kun lisäsin koneeseen ajolämmittimen. Olisin purkanut tankin irti veneestä, mutta se piru on osittain aterion alla, ei oikein rikkomatta paikkoja sieltä tule. Siinäkään ei ole manusluukkuja ollenkaan, täytyy anturin reiästä koettaa tyhjentää kurat pois.

Avatar
ms.venla
Viestit: 1017
Liittynyt: 29.10.2009 22:43

Re: Vettä veneessä

Viesti Kirjoittaja ms.venla » 07.01.2020 8:04

Koneen kyllä saisi jotenkin nostettua, suurin osa koneesta on avotilan lattian alla. Lattia on vaan rakennettu RST kehikon päälle, joten se olisi purettava. Osittain sekin tekee pilssin hoitamisesta vaikeaa, kun kone on lattian alla ja pilssi koneen alla.

Vastaa Viestiin