Ford Trader öljyn- ja polttoaineensuodattimien tyypin vaihto

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
harza
Viestit: 40
Liittynyt: 08.08.2009 23:35
Paikkakunta: Porvoo

Ford Trader öljyn- ja polttoaineensuodattimien tyypin vaihto

Viesti Kirjoittaja harza » 26.09.2019 12:17

Internetin ihmeellisessä maailmassa seikkailtuani olen antanut itseni ymmärtää, että on ainakin joskus ollut saatavilla muutossarjoja, joilla Foordin pataan saisi koteloimattomien (panos, cartridge) tyyppisten suodattimien tilalle koteloidut (spin-on) suodattimet. Tälläinen muutos kiehtoisi, koska en aivan kauheasti pidä läikkyneen öljyn ja dieselin siivoamisesta vuosihuoltojen yhteydessä. Kierrettävät suodattimet ainakin osaltaan autaisivat tähän vaivaan ahtaissa paikoissa työskennellessä.

Löytyisikö forumilta vinkkejä hommaan, tai jopa tarvittavia osia? Kyseessä on siis Fordin 4-pyttyinen 220 cu.in dieseli, omaa sukua Ford/Fordson Major/Super Major, samaa jatkumoa lienevät suurelta osin Ford 2700-sarjan moottorit.

Avatar
Qubik
Viestit: 1058
Liittynyt: 03.04.2014 23:06
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Ford Trader öljyn- ja polttoaineensuodattimien tyypin vaihto

Viesti Kirjoittaja Qubik » 06.10.2019 17:50

Onko nyg kysessä esisuodatin/vedenerotin tai mottorin päällä oleva suodatin. Viimeisenä on CAV mallisia käytetty monessa eri konessa. Sen tilalle löytyy siodatin vetus luoettelosta. Esisiodattimen kanssa on taas pikkase kiemuranttjmpi. Jos se ei ole helposti huollettavissa, on se väärässä paikkaa. Eli ekaksi sen suodattimen siainti. Suositeltava olisi, että esisuodatin on vatsinaista moottorisuodatinga matalamalla, silloin ilmaus tapahtuu moottorisuodattimen ilmausruuvista, koska se on korkein paikka poltyoajnejärjestelmassa. Esisuodattimena on paras varma Racor/parker päältäladattavat suodattimet. Jos näitä ei pystyy sotkuttomasti vaihtamaan, on kyllä tekijässä vikaa. Cav suodatin, eli se Ikea mallinen palapeli, on hyvä suodatin, mutta vaatii tiettuja otteita, jotta sen huolto onnistuisi mutkattomasti. Mutta onnistuu sekin.
Kuvia Avofiskarista löytää sieltä: https://photos.app.goo.gl/Df9nWE1daSTQo7xc9 Älä sit jaa eteenpäin ilman lupaa, eiks niin!

harza
Viestit: 40
Liittynyt: 08.08.2009 23:35
Paikkakunta: Porvoo

Re: Ford Trader öljyn- ja polttoaineensuodattimien tyypin vaihto

Viesti Kirjoittaja harza » 09.10.2019 13:57

Kaipaamani on polttoaineen osalta moottorin kyljessä suuttimien 3 ja 4 välissä majaileva suti (secondary/hienosuti). Kiitos Qubik, täytynee tutustua Vetuksen katalogiin. Tupla esisuodattimet ovat Kiiskessä jo ennestään erilleen asennettuna hyvinkin huoltoystävälliseen paikkaan turkkilevyn alle n. moottorin öljypohjan tasalle ja ovat juuri tuollaiset kaipaamani spin-on tyyppiset.

Öljynsuodattimen osalta sain apuja briteistä Lancing Marinelta www.lancingmarine.com. Heidän nettisivunsa ovat aataminaikaiset, mutta Mike ja Martyn olivat kovin palvelualttiita löytämän minulle sopivan suodatinjalan suodattimineen ja halusivat vielä varmistaa sopivuuden valokuvien kera, kun Kiisken asennus ei ollut alkuperäinen. Mahtavaa asiakaspalvelua! Pieni hlökohtainen voitto oli, että ehdin tilata kamat ennen brexitiä, säätyi nekin ennaltaarvaamattomat tullit yms. hankaluudet.

Mitä tuohon pa-suodattimeen tulee, olisi varmaan helppo itsekin viritellä siihen jonkun ajoneuvon sopivilla spekseillä oleva suodatin. Mutta tähän mennessä homma katkeaa minulla siihen, ettei mistään meinaa löytyä a) moottorivalmistajien vaatimusta soveltuvasta suodatustehosta, ja b) jos yrittää ns. reverse engineeringiä nykyisellä suodatin mallilla, mikään suodatinvalmistaja ei tunnu ilmoittavan speksejään suodattimien suodatusteholle (micronit/läpivirtaus). Virtauksen voisi kai jotenkin arvioida kulutus+oletettu paluuvirtaus jne. jne... No ensin katsotaan mitä Vetuksella on tarjolla.

Vastaa Viestiin