Westerbeke pakki ongelma

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
Avatar
Tuvironm
Viestit: 6
Liittynyt: 16.05.2019 21:53
Paikkakunta: Tampere

Westerbeke pakki ongelma

Viesti Kirjoittaja Tuvironm » 07.07.2019 19:19

Olen ajatunut yksiin Nauticat Minicat 25:n kanssa. Veneessä on Westerbeke 20B moottori ja vaihteistona HBW 100/125 tai 150. Ongelma on kun laittaa pakin päälle ja kaukoohjainlaitteen painaa sisään kun yritän antaa pakille kierroksia niin menee vapaa kaasulle ja voima ei välity potkuriin. Tämä on aikheuttanut useita ongelmia kun ilman kaasua painavaa venettä on vaikea pakittaa esim vastatuuleen. Ja jos Tampereen seudulla on joku kuka coisi esim livenä auttaa niin korvausta vastaan otan apua :) Onko kellään mitään ideaa mistä tätä lähtisi ratkomaan?

pesäpaatti
Viestit: 80
Liittynyt: 08.07.2014 18:36

Re: Westerbeke pakki ongelma

Viesti Kirjoittaja pesäpaatti » 07.07.2019 22:19

En varmastikaan täysin ymmärtänyt mistä on kysymys...mutta vastaan kuitenkin aliarvioimatta ketään.
Omissa veneissäni yksivipuinen hallintalaite on toiminut niin että keskiasennossa on vapaa / tyhjäkäynti rpm, kahva eteen = vaihde eteenpäin / rpm kasvaa kahvaa asennon mukaan ja kahva taakse = vaihde taaksepäin / rpm kasvaa kahvan asennon mukaan.
Kun on tarve muuttaa vain moottorin kierroslukua ilman että vaihde kytkeytyy päälle, niin painetaan kahvan keskiöstä kahva sisään ja vain rpm kasvaa kahvan asennon mukaan.

matti
Viestit: 1908
Liittynyt: 12.03.2005 16:31

Re: Westerbeke pakki ongelma

Viesti Kirjoittaja matti » 08.07.2019 9:52

Em vastaukseen viiitaten- mitä painat sisään???
Onko kaukohallintalaitteessa vapaa-asennon lukitus kahvan päässä(vrt perämoottorit)(linkin kuvassa punainen nuppi
) joka täytyy puristaa sisään että voi kytkeä vaihteen?https://www.google.com/search?q=kaukoha ... _xgjFygo1M:


Ainakin omassani(vetus) pakki menee päälle pelkästään kääntämällä vipua taakse ja kääntämällä vipua lisää kierrosluku nousee!
Jos haluan kierroksia ilman vaihteen kytkentää, niin painan vivun akselikeskiön nuppia jolloin vipu ei kytke vaihdetta!

Jos käyttö on oikein on kaukohallintakahva viallinen/jumissa/tarvitsee voitelua

Avatar
Tuvironm
Viestit: 6
Liittynyt: 16.05.2019 21:53
Paikkakunta: Tampere

Re: Westerbeke pakki ongelma

Viesti Kirjoittaja Tuvironm » 08.07.2019 12:43

Yritän tarkentaa :) Eli hallintalaite on yksivipuinen jossa nappi alla ja toimii kuten pitääkin eli eteen, vapaa ja pakki. Jos kierroksia haluaa vapaalla niin painan hieman sisälle ja kierrokset nousevat kuten normaalisti.

Vene on suoraveto akselilla ja en tiedä onki jokin turva juttu mutta pakin saa päälle ainoastaan ilman kaasua eli pakittaa ryömintänopeudella ja jos haluan pakille kaasua niin silloin pitää painaa hallintalaitteen kahvaa sisään ja nostaa kierroksia. Suurin osa kerroista toimii mutta usein varsinkin kylmänä käy niin että kun yritän nostaa pakin kierroksia niin vaihde ikäänkuin hyppää päältä ja toimii ikäänkuin vapaakaasuna ja tämä aiheuttaa melkoisia ongelmia satamasta lähdettäessä. Toivottavasti nyt pystyin hieman paremmin kuvailemaan ongelmaani :)) MUlla ei mene jakeluun miksi joskus toimii ja joskus ei ja yleensä aina toimimattomuus aiheutuu pahimmalla hetkellä.

matti
Viestit: 1908
Liittynyt: 12.03.2005 16:31

Re: Westerbeke pakki ongelma

Viesti Kirjoittaja matti » 09.07.2019 10:02

No nyt en ymmärrä???
En ole koskaan nähnyt, enkä käyttänyt tuollaista kahvaa.
Perämoottoreitten kahvoissa ja joissakin yleiskahvoissa on vapaa-asennon lukitus-toimii vain kun on painettu lukitusvipua.
Kaikissa muissa se erillinen nuppi on nimenomaan se vapaakaasun nuppi.
Olisiko mahdollista, että vivustossa olisi jotakin vääntynyt tms ettei se toimi pakin suuntaan kuten pitäisi? tai jopa, että kaapelin liikerata olisi liian lyhyt pakin suuntaan jolloin kaukohallintavivussa kytkimen kaapelia siirtävä vipu jää ikäänkuin välille jolloin kahva ei voi kääntyä lisää kaasutusasentoon.
Em voi tarkistaa irroittamalla kytkimen kaapeli mieluummin kytkimen päästä, jos tällöin kaasua voi painaa pakilla ja kaapelin pää menee ohi kytkentävivun reijästä siten, että sitä ei saa paikoilleen pitää kahvan päästä siirtää kaapeli sisäreikään(vivussa on yleensä kaksi(tai jopa kolme) reikää joilla saa eri pituisen liikkeen kaapelille) tai kytkimen päässä pidentää vipua(=jos useampia reikiä kiinnitys uloimpaan tai jopa tehdä lisäreikä)
=liikeradan/kaapelin pituuden tarkastus kaapeli irti kytkimestä-kytkimen vipu eteen samoin kahva, tällöin pitää kaapelin pää olla kohdallaan kytkimen vivun reijän kanssa sitten pakki samoin= kaapelin liike on sama kuin kytkimen vivun liike, tällöin homman pitäisi toimia :))

Avatar
ms.venla
Viestit: 730
Liittynyt: 29.10.2009 22:43

Re: Westerbeke pakki ongelma

Viesti Kirjoittaja ms.venla » 09.07.2019 11:29

Juu, kuulostaa kyllä hallintalaitteen vialta. Itselläni on yksivipuinen ja nappia ei siinä tarvitse painaa koskaan, ellei halua koneen ollessa vapaalla antaa kaasua.

Avatar
Tuvironm
Viestit: 6
Liittynyt: 16.05.2019 21:53
Paikkakunta: Tampere

Re: Westerbeke pakki ongelma

Viesti Kirjoittaja Tuvironm » 09.07.2019 20:05

Kävin tutkimassa lisää ja otin videota mutta en saa lisättyä tänne. Huomioita: vika ilmenee kylmänä ja syy laatikossa eli pakki menee päälle mutta voima ei välity akseliin. Ideoita?

matti
Viestit: 1908
Liittynyt: 12.03.2005 16:31

Re: Westerbeke pakki ongelma

Viesti Kirjoittaja matti » 10.07.2019 8:55

Kytkimen pakkipakka (loppuun)kulunut.
Väärä öljy (minulla hyllyssä yksi hbw 100 jossa teksti ATF only)(on kaupan :-) )
(kytkentävivun liike liian lyhyt, tämä lyö korville aiempaa ajatusta syystä kahvan toimimattomuudesta) koeta kytkentää suoraan laatikon vivusta kaapeli irroitettuna

Avatar
Tuvironm
Viestit: 6
Liittynyt: 16.05.2019 21:53
Paikkakunta: Tampere

Re: Westerbeke pakki ongelma

Viesti Kirjoittaja Tuvironm » 16.07.2019 1:02

Alkaa selviämään hiljalleen. Tidennäköisesti vetolevy huonossa hapessa. Nyt olis tarvetta saada kiinni joku westerbeke tietäjä?

Vastaa Viestiin