Tiikkikannen tapit

Yleistä keskustelua puuveneisiin liittyvistä asioista.
Vastaa Viestiin
Avatar
Jarmo Niinimäki
Viestit: 701
Liittynyt: 28.09.2005 12:55
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Tiikkikannen tapit

Viesti Kirjoittaja Jarmo Niinimäki » 18.09.2018 17:03

Tämä on näitä ikuisuusaiheita, mutta kun on pakko avautua niin sitten on. Nostelin Vindömme maihin ja muiden askareiden lomassa aloin suunnitella irronneiden ja huonojen tiikkikannen tappien uusimista. Ruffin katto ja sivukannet näyttävät tehdyn eri aikaan tai ainakin eri tavalla ja molemmat aiheuttavat ainakin lievää ihmetystä ja pientä harmistumista. Ruffissa ruuvit ovat normaaleja uppokantaisia ja pääosin riittävän syvällä eli 4-5 milliä pinnasta. Mutta sitten kannan päälle on tökkäisty luultavasti epoksia ja pintaan millin tai parin tiikki-lätkä. Lisäksi hieman vaikuttaa, että reikä on senkattu eikä suorareunainen, joten putsaaminen uutta tappia varten on ikävää puuhaa.

Sivukansissa taasen tappien laittoa hankaloittaa se, että ruuvit eivät ole uppokantaisia vaan kupukantaisia. Tuo vie reiän syvyydestä kriittiset millit ja jälleen on vaikea saada uusia tappeja pysymään paikallaan.

Ainakin ruffissa ruuvinreikiin oli laitettu ennen ruuvien kiertämistä Sikaa tai vastaavaa. Onko se normaali tapa? Eli jos sivukansissa korvaisin nuo kupukantaiset ruuvit uusittavien tappien kohdalla uppokantaisilla, pitäisikö toimia vastaavalla tavalla?

Kuva
Viimeksi muokannut Jarmo Niinimäki, 18.09.2018 17:12. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Jarmo Niinimäki
m/s Summanmutikka

Avatar
Jarmo Niinimäki
Viestit: 701
Liittynyt: 28.09.2005 12:55
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Tiikkikannen tapit

Viesti Kirjoittaja Jarmo Niinimäki » 18.09.2018 17:08

Tässä vielä kuva sivukannen kupukantaruuvista, kun se ei jostain syystä tarttunut edelliseen viestiin.

Kuva
Jarmo Niinimäki
m/s Summanmutikka

Northling
Viestit: 2755
Liittynyt: 23.04.2003 11:16
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: Tiikkikannen tapit

Viesti Kirjoittaja Northling » 18.09.2018 18:57

Moro

Mulla on useamman veneen eli n 20 vuoden kokemus teak-kannen-tappien vaihtelusta. Pääosin niiden irtoaminen tietenkin johtuu siitä että kansihan kuluu (ja enemmän kuin ruffi). Kumpiakin ruuveja löytyy tappien alta uppo- ja linssikantaa.

Tässä video aiheesta: https://youtu.be/abFJwA4XQUs?t=1m9s

Meillä Ottilianassa teak on liimattu massalla epoksoituun vanerikanteen, joten ruuvit ovat oikeastaan tällä hetkellä turhia, koska massa pitää rimat kannessa. Siksi olenkin raakasti jättänyt ruuvit pois ja porannut reilun syvysen reiän uudelle tapille. Reiän teen hyvälaatuisella puuporalla lähes läpi teakista. Uusi tappi ja vanha ruuvireikä liimataan vesitiiviiksi epoksilla.

Vinkkinä uuden reiän poraamiseksi: pyöritä puuporaan ensin vastapäivään, jolloin puupora osuu paremmin vanhaan reikään ja terän "puukko" leikkaa reunat alkuun siististi repimättä.

Muista asentaa uusi tappi oikein syysuunnaltaan eli sama kuin rimassa. Linjapihdit ja taidemaalarin pikkusuti on käteviä liimapuuhassa.

Nortti
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

Avatar
Jarmo Niinimäki
Viestit: 701
Liittynyt: 28.09.2005 12:55
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Tiikkikannen tapit

Viesti Kirjoittaja Jarmo Niinimäki » 10.06.2019 16:42

Kuten minulle usein käy, tämäkin projekti jäi talven ja kevään aikana osittain vaiheeseen. Eli nuo ruffin epoksilla tukitut tapinreiät ovat edelleen aukomatta. Muistan, että joskus aikaisemmin täällä olisi ollut keskustelua siitä miten nuo parhaiten saisi putsatuksi, mutta en nyt löydä sitä viestiketjua. Poraaminen ainakaan oksaporalla ei oikein onnistu, koska poran kärki tavoittaa ruuvin kannan ennen kun leikkuuterä osuu epoksin ja tiikin rajaan ja meno pysähtyy siihen. Tavallisten puuporanterien kanssa on sama ongelma ja metalliporanterät repivät varmasti reunat säleille. Kun olisi niin pieni (14 mm) reikäsahanterä, niin sitä voisi kokeilla jonkinlaisen ohjurin avustuksella, mutta sellaista ei taida olla olemassa.
Jarmo Niinimäki
m/s Summanmutikka

Avatar
Jarmo Niinimäki
Viestit: 701
Liittynyt: 28.09.2005 12:55
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Tiikkikannen tapit

Viesti Kirjoittaja Jarmo Niinimäki » 10.06.2019 16:55

KVG, onhan noita 14 mm reikäsahanteriä! Pitääpä kokeilla sellaista, jollei parempia ideoita ponnahda esiin.
Jarmo Niinimäki
m/s Summanmutikka

Northling
Viestit: 2755
Liittynyt: 23.04.2003 11:16
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: Tiikkikannen tapit

Viesti Kirjoittaja Northling » 10.06.2019 17:50

Moro Jarmo

Mitäs sä sillä 14 mm reikäporalla meinaat tehdä?

Ei tappeja kannata irrottaa jos ne on kiinni, anna olla pitelemättä.
Sitten kun tappi irtoaa otat sen ruuvin pois ja poraat tapin reikää syvemmäksi ja senkkaat ja laitat uuden senkkikantaisen ruuvin (tai teet niinkuin minä yllä esitin että jätät ruuvin kokonaan pois jos nimittäin luotat että rimat pysyy liimalla kannessa). Nykysinhän tehdään kannet kokonaan ilman ruuveja pelkästään massalla liimaamalla.

Vanhan 10 mm reiän syventäminen onnistuu puuporalla (kaira tai tapitusterä) ja siistimmin sen saa tehtyä kun pyörittää alkuun poraa väärinpäin niin ei revi reiän reunaa.

Mulla on aina matkassa työkalut pussillinen tappeja ja hidasta epoksia ja laittelen tappeja uusiksi iltapuhteiksi aina kun niitä irtoilee (yleensä sateen jälkeen), niin ei tarvitse kaivella tappeja itse pois

Nortti
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

Avatar
Jarmo Niinimäki
Viestit: 701
Liittynyt: 28.09.2005 12:55
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Tiikkikannen tapit

Viesti Kirjoittaja Jarmo Niinimäki » 10.06.2019 19:07

Kiitos Nortti vastauksestasi! Olet varmasti oikeassa ja sen verran olen touhujasi ja toisten auttamistasi seurannut, että arvostan mielipiteitäsi suuresti. Ongelmana minulla on kuitenkin se, että ruffin osalta irronneiden 1-2 mm paksujen tiikkilappusten (en sanoisi noita tapeiksi) alla on ruuvin kannan päällä 2-5 mm paksusti epoksia. Eli ruuviin ei pääse käsiksi kuin rikkomalla tuo epoksi ja kuten tiedät, sittenkin ruuvin hahloon käsiksi pääsy on työlästä. Ja jos meisselin sitten saisi hahloon niin että ruuvin saisi kierrettyä ylös, niin sen ja epoksin mukana irtoaa reiän ympäryksestä tiikkisäleitä. Siksi ajattelin, että jos saisin sahattua/porattua reikäsahalla epoksin irti tiikistä ja sitten ruuvattua ruuvin ylös ja jatkettua suunnilleen ohjeesi mukaan, niin saisin aikaiseksi siistimmän reiän uutta tapitusta varten. Ruuveja en voine jättää pois, sillä tiikkirimoja ei vuonna 1971 rakennetussa veneessäni uskoakseni ole liimattu alustaan (vaneri?) riittävän vahvasti. Tätä pitänee kuitenkin vielä tutkia, sillä luultavasti tuo ruffin tiikki on kyllä uusittu jossain vaiheessa eikä ainakaan minulla ole varmuutta miten tuo on toteutettu.
Jarmo Niinimäki
m/s Summanmutikka

Northling
Viestit: 2755
Liittynyt: 23.04.2003 11:16
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: Tiikkikannen tapit

Viesti Kirjoittaja Northling » 11.06.2019 10:13

Moro Jarmo

Ahaa, okei, eli siellä on vähän lutrattu epoksilla. Se Hyvä liima, mutta ongelmallinen poistaa.

Yksi mitä voisit koittaa niin lämmittää kuumailmapuhaltimella. Epoksi pehmenee kun lämmittää sopivasti.

Sit toinen konsti: tälläisella 10 mm oksaporalla
https://www.puuilo.fi/epages/puuilo.sf/ ... tID=337459
Tee sille jostain kovasta vanerista tai laudasta ohjuri, jossa on keskellä reikä ja sen verran mittaa että voit seisoa sen päällä, jotta pysyy oikeassa paikassa. Ohjurin voi myös kiinnittää kuumaliimalla mutta siinä menee aikaa enemmän.

Tsemppiä

Nortti
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

Avatar
Jarmo Niinimäki
Viestit: 701
Liittynyt: 28.09.2005 12:55
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Tiikkikannen tapit

Viesti Kirjoittaja Jarmo Niinimäki » 11.06.2019 18:42

Tuossa oksaporassakin vain on tuo keskipiikki kuten puuporassakin ja se kohtaa useimmiten ruuvin kannan ennen kun leikkuuterä alkaa purra Mutta pitää kokeilla tuota lämmittämistä.
Jarmo Niinimäki
m/s Summanmutikka

Northling
Viestit: 2755
Liittynyt: 23.04.2003 11:16
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: Tiikkikannen tapit

Viesti Kirjoittaja Northling » 11.06.2019 19:13

Moro

Jaa juu, piti kirjoittamani että ohjurin kanssa poratessa voit poistaa sen keskipiikin niin ei vahingoitu ruuvin hahlo.
Pieni optikon ruuvari on kätevä ruuvikannan urien putsaamiseen.

Ja muista aina aloittaa poraaminen väärään suuntaan, niin se poran veitsi ei revi reiän reunaa.

Nortti
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

Avatar
Jarmo Niinimäki
Viestit: 701
Liittynyt: 28.09.2005 12:55
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Tiikkikannen tapit

Viesti Kirjoittaja Jarmo Niinimäki » 11.06.2019 21:14

Ok, pitää kokeilla tuota. Kiitti vinkeistä!
Jarmo Niinimäki
m/s Summanmutikka

Avatar
CC
Viestit: 819
Liittynyt: 17.05.2008 1:50
Paikkakunta: JKLn MLK

Re: Tiikkikannen tapit

Viesti Kirjoittaja CC » 12.06.2019 3:33

Kannattaa tehdä itse terä esim. normi 10mm terästä. Hioskelee siihen kärkeen vaikka noin 4mm terän 15mm pitkäksi ja terottaa sen 10mm kohdan puuterän muotoon. Ja unohtaa akkuporat, kierrosluku on tärkee puussa. Kun on tollanen ohjausalku terässä ja muutama tuhat kierrosta terässä, niin teet täysin repimättömiä ja siistejä upotuksia.
36 Cavalier Crusader, nyttemin uudessa kodissa.

Vastaa Viestiin