KOIVISTON JA PERINNEVENETELAKAN KOTISIVUJA
Lähetetty: 07 Helmi 2010 12:16
Viimeiset viisitoista vuotta kunnostamani laivakotini ja venesuunnittelu-toimistoni, Kuunari Koiviston ja sen ohessa toimineen Perinnevenetelakan kotisivuilta löytyy kaikki Porin Reposaaren vene- ja entisöintiverstaalla kunnostetut ja rakennetut veneet, koneet ja muut laitteet. Sivu löytyy osoitteesta http://www.kuunarikoivisto.info" onclick="window.open(this.href);return false;
Varsinaiset kuunari koivisto.net-sivut on päivitetty viimeksi 2006, joten ne on avattava googlaamalla. Viimemainitut sivustot on jaettu kahteen osaan: Kuunari Koivisto ja Perinnevenetelakka. Koiviston sivujen Galleriassa on historiakuvat ja viimeiset sisustuskuvat nähtävänä Koiviston sisältä ennen tuhotöiden alkua.
Perinnevenetelakan sivuilla on tehtyjä veneremontteja. Kunnostetut veneet ja muuta tavarat myytiin ja niillä saatiin koko hanke rahoitettua ilman yhteiskunnan tukea!
Ainoan Suomessa rakennetun suuren puisen purjealuksen säilyttäminen ferrobetonikuoren sisällä oli järkevä keino säästää ja suojata pohjolan pakkastalvisissa oloissa arvokas ja alkuperäinen karjalainen laivakirvestyön viimeinen edustaja jälkipolville ihmeteltäväksi.
Koivisto oli Maskun kaislikossa maatessaan pahasti vaurioitunut vesirajasta.
Ferrobetonoitu Koivisto on edelleen ryhdissään ja maailman suurin betonoitu puualus!
Koiviston valtava ruuma, perän kirkko, alakannet, keula, polviot,ja muukin punahongasta käsityönä tehty laivarakenne, sekä Viipurin takoraudasta tehdyt ristikkopannat ja valtava I-palkki sikokölinä säilytettiin sisältä alkuperäisenä museona.
Ulkokuori, kannet ja myös kaikki uudet kansihytit valelankutettiin jo tuoreeseen betonipintaan alkuperäisen näköiseksi liitoksineen ja jiirikulmineen. Lopullinen viimeistely "tervalla" jäi tekemättä! Ei ehditty eikä ehditty edes toista kertaa "puniikeilta" evakkoon!
Oudot ja asiaan vihkiytymättömät ihmettelevät miksi ferrobetoni? Miksei teräs, kupari tai lasikuitu? Ferrobetonisella "astialla" laiva saadaan pysymään ryhdissään ja pitäväksi.
Ferrobetoni ja puu käyttäytyvät ja myös maalataan tai lakataan samoilla periaatteilla!
Molemmat hengittävät(eli "vuotavat") näkymättömästi vesihöyryä hydrostaattisesti.
Koiviston ruuman museota muuten kävi ulkomaita myöden laiva-asiantuntijat ihmettelemässä. Sunnuntainäyttelyssä parhaana kesänä ( 2004) jopa 4000 vierasta.
Eivät käy enää!
Jouko Heikola
Varsinaiset kuunari koivisto.net-sivut on päivitetty viimeksi 2006, joten ne on avattava googlaamalla. Viimemainitut sivustot on jaettu kahteen osaan: Kuunari Koivisto ja Perinnevenetelakka. Koiviston sivujen Galleriassa on historiakuvat ja viimeiset sisustuskuvat nähtävänä Koiviston sisältä ennen tuhotöiden alkua.
Perinnevenetelakan sivuilla on tehtyjä veneremontteja. Kunnostetut veneet ja muuta tavarat myytiin ja niillä saatiin koko hanke rahoitettua ilman yhteiskunnan tukea!
Ainoan Suomessa rakennetun suuren puisen purjealuksen säilyttäminen ferrobetonikuoren sisällä oli järkevä keino säästää ja suojata pohjolan pakkastalvisissa oloissa arvokas ja alkuperäinen karjalainen laivakirvestyön viimeinen edustaja jälkipolville ihmeteltäväksi.
Koivisto oli Maskun kaislikossa maatessaan pahasti vaurioitunut vesirajasta.
Ferrobetonoitu Koivisto on edelleen ryhdissään ja maailman suurin betonoitu puualus!
Koiviston valtava ruuma, perän kirkko, alakannet, keula, polviot,ja muukin punahongasta käsityönä tehty laivarakenne, sekä Viipurin takoraudasta tehdyt ristikkopannat ja valtava I-palkki sikokölinä säilytettiin sisältä alkuperäisenä museona.
Ulkokuori, kannet ja myös kaikki uudet kansihytit valelankutettiin jo tuoreeseen betonipintaan alkuperäisen näköiseksi liitoksineen ja jiirikulmineen. Lopullinen viimeistely "tervalla" jäi tekemättä! Ei ehditty eikä ehditty edes toista kertaa "puniikeilta" evakkoon!
Oudot ja asiaan vihkiytymättömät ihmettelevät miksi ferrobetoni? Miksei teräs, kupari tai lasikuitu? Ferrobetonisella "astialla" laiva saadaan pysymään ryhdissään ja pitäväksi.
Ferrobetoni ja puu käyttäytyvät ja myös maalataan tai lakataan samoilla periaatteilla!
Molemmat hengittävät(eli "vuotavat") näkymättömästi vesihöyryä hydrostaattisesti.
Koiviston ruuman museota muuten kävi ulkomaita myöden laiva-asiantuntijat ihmettelemässä. Sunnuntainäyttelyssä parhaana kesänä ( 2004) jopa 4000 vierasta.
Eivät käy enää!
Jouko Heikola