Sivu 7/10

Re: Marsund 880 blogi

Lähetetty: 12.07.2010 22:13
Kirjoittaja Ana
Näinhän se varmaankin on, mutta uskomaton rentous iski kun pääsi vihdoin merelle ja ajatteli että saa nauttia 3-4 kuukautta vain veneilystä ja ladata akkuja seuraavaan kauteen. Ainoa asia mitä hallitus huomautti viikonloppuna oli kun menimme vastaaallokkoon ja aallonkorkeus noin metrin puolentoista luokkaa, niin olin unohtanut tuulilasinpyyhkijöiden varret tiivistää ja joka aallolla vesi alkoi 3:sta pyyhkijästä vuotaa sisälle. Suoraan varresta ja olin itse ajatellut että ne ikkunatiivisteet tai tekemäni luukut olisivat vuotaneet, mutta ei muualta kuin noista pyyhkijöiden varsista. Selvitään onneksi massalla 3 prikalla ja mutterilla. Yksi asia joka jäi minua hieman mietityttämään oli moottorin tyhjäkäynti ja käynnistäessä kierrokset ovat tarkalleen 1000 kierroksen kohdalla ja tämä kuulostaa hieman korvalle että kävisi liian reippaasti. Onko nuo ihan normaalit tyhjäkäyntikierrokset vai pitäisikö hieman säätää? Reippaalta kuulostaa korvalle kuitenkin. Vertailukohteena oli Appiukon perkins, josta mielestäni ei tasaisuutta löytynyt edes viskipullon jälkeen.

Re: Marsund 880 blogi

Lähetetty: 13.07.2010 6:06
Kirjoittaja ainur
Jos tuntuu kovalle, niin pienemmälle. Yleenä siinä 800 rpm molemminpuolin. Kierrokset riippuu koneesta. Ite oon säätäny korvakuulolla ja "tunteella". Jos liian pienellä, niin kyllä huomaa...koko paatti tärisee niin ....vetisti. Ja mitä Perkinsiin tulee, niin meikän perkinsin päälle voi laittaa euron kolikon pystyyn ja se pysyy siinä, tai ainakin niin muistelisin, viskipullon jälkeen.... ;-)

Re: Marsund 880 blogi

Lähetetty: 18.07.2010 13:49
Kirjoittaja Ana
Kävipä eilen erittäin huono tuuri, kun lähdimme ankkuripaikasta ja nostin 25 kilosen naara ankkurin ylös. Käänsin ankkurin toisinpäin että lavat menisivät kiinni, niin jokainen lapa lähti irti ja tipahti kannelle. Kivat jäljet kanteen. En ole koskaan aikaisemmin törmännyt vastaavaan, että ankkuri hajoais käsiin.

Re: Marsund 880 blogi

Lähetetty: 19.07.2010 7:58
Kirjoittaja Veli-Matti
Koottava naara on liian tekninen laite että toimisi ankkurina - isossakin naarassa piikit on kiinni muutaman millin meltorautatapeilla ja niiden lukitus asentoonsa taas muutaman millin vahvuisten valurauta olakkeiden varassa. Naarasta ei tahdo olla kiinteänäkään kuin verkkoankkuriksi puhumattakaan että siitä olisi veneankkuriksi...
Mutta toisaalta on sillä mustalla pilvellä hopeinenkin reunus - pari koloa kannessa on pieni oppiraha ankkuroinnista naaralla ;-)

Re: Marsund 880 blogi

Lähetetty: 19.07.2010 13:36
Kirjoittaja nomakee
Veli-Matti kirjoitti:Koottava naara on liian tekninen laite että toimisi ankkurina - isossakin naarassa piikit on kiinni muutaman millin meltorautatapeilla ja niiden lukitus asentoonsa taas muutaman millin vahvuisten valurauta olakkeiden varassa. Naarasta ei tahdo olla kiinteänäkään kuin verkkoankkuriksi puhumattakaan että siitä olisi veneankkuriksi...
Mutta toisaalta on sillä mustalla pilvellä hopeinenkin reunus - pari koloa kannessa on pieni oppiraha ankkuroinnista naaralla ;-)
Mikä se naara-ankkuri on :P -> Millainen on oikea ankkuri ??? 8o
nimim tyhymä tai muuten utelias :))

Re: Marsund 880 blogi

Lähetetty: 19.07.2010 15:31
Kirjoittaja Veli-Matti
Naara on semmoinen nelisakarainen "ankkuri" jolla ei käytännössä ole muuta pitoa kuin mitä se painollaan pitää eli huonoin mahdollinen ankkuri jo kiinteäsakaraisenakin puhumattakaan koottavasta sellaisesta..
Kuukletappa vaikka bruce-, patentti- tai tukkiankkuri sanoilla niin löytyy ankkurointiin sopivia kamppeita.

Re: Marsund 880 blogi

Lähetetty: 19.07.2010 15:34
Kirjoittaja Ana
Itsellänikin löytyi kyllä muut ankkurit veneestä, mutta tuota naaraa on tullut käytettyä. Eipä tule enää... ikinä :P

Re: Marsund 880 blogi

Lähetetty: 19.07.2010 19:38
Kirjoittaja ainur
Kuopion äijän muija hukku, ja poliisi kysy mitäs nyt tehdään ? Äijä siihen et " ei paljon naarata" :-)

Re: Marsund 880 blogi

Lähetetty: 05.08.2010 18:40
Kirjoittaja Ana
Pientä näpertelyä on taas tullut harrastettua, kun työtki alkoivat. En tiedä meneekö tämä nyt mauttomuuden rajoilla. Halusin saada tuosta jääkaapista hieman sopivamman veneeseen, koska tuo originaali harmaa hieman hyppää silmille varsinkin kun kaappi on erittäin keskeisellä paikalla hyttiä.


Tulen nostamaan jääkaappia vielä noin 20cm korkeammalle veneessä ja se tulee olemaan mahonkihyllyn päällä. Kunnostan kaapin alapuoleiset osat alkuperäiseen kuntoon ja samalla saamme veneeseen paljon lisää säilytystilaa.

Re: Marsund 880 blogi

Lähetetty: 05.08.2010 20:16
Kirjoittaja Ande
siisti ja asiallinen kuin ruhjevamma! :))

Re: Marsund 880 blogi

Lähetetty: 05.08.2010 22:28
Kirjoittaja Ana
Joskus oon kuullut juttua Ladasta ja jalopuuratista, eiköhän nämä mun viilutukset mene hieman samalle linjalle :)

Re: Marsund 880 blogi

Lähetetty: 06.08.2010 6:02
Kirjoittaja ainur
Vesipatterit termostaatilla....Kyllä kelpaa veneillä... ;-)

Re: Marsund 880 blogi

Lähetetty: 09.08.2010 14:19
Kirjoittaja mikke1974
Hehe!

Mutta nätti on kaappi.

Re: Marsund 880 blogi

Lähetetty: 17.08.2010 13:36
Kirjoittaja Ana
Olin eilen veneellä asentamassa paikoilleen Blue Sea rasian, sekä releen hupiakulle, kun laiturinaapurini sattui tulla veneellä paikalle. Kuulin jo kaukaa ettei vene ollut oikein hallinnassa hänen yrittäessään kääntää 6-7m 130 heppasta moottorivenettään "rakoon". Useiden manoveerausyrityksien jälkeen hän sai varmaan keulan kohti laituria ja on/off kaasulla kuulin kun vene ampaisi eteenpäin. Raapien minun veneeni kylkeä! Olin koko tämän ajan ruuvailemassa veneen pohjalla ja kuulin nämä vain äänestä. Sarvet meinas kasvaa päähän ja ajattelin upottaa kaverin siihen paikkaan. Tänään täytyy käydä katsomassa vahingot valossa ja korjaututtaa sitten kaverilla. Soittelin samalla laituripaikkojen omistajalle että tämän kaverin ei tarvitse tuohon paikkaan enää tulla. Ilmoittelin samalla että kaverin veneessä "törmäyslistat" on vain maalattu mustaksi, eikä siis tällöin sovellu oikein törmäyslistoiksi. Olen ollut aikaisemminkin kiristelemässä tämän veneen köysiä kun tämä on kolhinut venettäni. Onneksi naarmut tuli vain veneen lasikuituosiin. Pientä avautumista tänne, kun en ole jaksanut blogiakaan täyttää hetkeen.

Re: Marsund 880 blogi

Lähetetty: 17.08.2010 18:12
Kirjoittaja Jape
Mutta ei se oo halpaa lasikuidustakaan naarmujen paikkaaminen näkymättömiksi. Laskua vaan menemään niin oppii vähän varovaisemmaksi