Sivu 9/10

Re: Marsund 880 blogi

Lähetetty: 04.03.2011 17:18
Kirjoittaja Ana
Nyt alkoi lumet sulamaan ja kävin istuskelemassa veneessä hetken ja tarkastelin mitä kaikkea pitäisi tehdä. Aika lohduttomalta tuo aloitus tuntuu, kun joka paikka on märkä ja ilma on kostea. Kun lumet on tullut katolta, niin veneelle pääsykin on hankalaa. Viilut joita olin tehnyt valmiiksi karttapöytä varten olivat saaneet osansa kosteudesta, eivätkä enää mahtuneetkaan kohdalleen. Siirsin nämä saunaan kuivumaan. Olin myös jättänyt patjastot veneeseen pystyyn ja nämä olivat selvinneet talvesta hyvin, nyt vain olisi niillekkin etsittävä jokin säilytyspaikka, että veneessä mahtuisi liikua. Kuitenkin pitäisi veneen ulkopuoli hoitaa kuntoon vielä kevään aikana. Ehdä ToDo lista pienenee hieman. Onkohan muillakin tällainen hidas lähtö vai olenko ainoa...

Re: Marsund 880 blogi

Lähetetty: 05.03.2011 15:31
Kirjoittaja JussiA
Et kyllä ole ainoa, ei ole vielä oikein lähtenyt. Aika monta hommaa olisi edessä, katsotaan nyt mitkä tulee tehtyä ja mitkä ei. Suurin pesti olisi pohjan putsaus sisältä ja ulkoa, kyllästys + maalit.
Muillekin on tullut jotakin pientä luvattua joten katsotaan nyt mihin aika ja viitseliäisyys riittää. Aurinko lämmittää joka päivä vähän enemmän, eiköhän se inspiraatio ala kohta löytyä.

Re: Marsund 880 blogi

Lähetetty: 17.03.2011 23:08
Kirjoittaja Ana
Nyt heräili pieni kysymys veneen sisätilojen lakkauksesta, eli montako kerrosta lakkaa laitetaan esim hytin sisäpinnoille? Onko sama periaate kuin ulkopinnoille. Jos myös olen ymmärtänyt oikein kannattaa rakentaa kiiltävällä lakalla pinta ja viimeinen kerros sitten himmeällä, jos himmeän pinnan tahtoo?

Re: Marsund 880 blogi

Lähetetty: 19.03.2011 13:54
Kirjoittaja Ana
Onnistuin mokaamaan oikein kunnolla, kun liimasin karttapöytään ensimmäisen viilun. Päätin käyttää samaa taktiikkaa kun aikaisemmin eli niiteillä viilu paikoilleen liimauksen ajaksi. Kaikki vaikutti menevän hyvin ja sain niitattua viilun paikoilleen. Tämän jälkeen menin laittamaan lämmityksen alapuolelta kuntoon, että epoksi alkaisi kovettumaan. Kauhukseni huomasin että olin unohtanut nitojaan aivan liian pitkät niitit ja parisenkymmentä niittiä oli mennyt vanerin läpi. :P Täytyy huomenna ottaa niitit pois ja kokeilla miten korjaus alapuolelta onnistuu. onneksi jos jotain hyvää tahtoo tästä löytää oli viilu juuri wc tilan kohdalla. Päivittelin jotain kuvia tuonne blogiin tästä

Re: Marsund 880 blogi

Lähetetty: 16.04.2011 22:01
Kirjoittaja Ana
Aloitin käsittelemään viiluttamaani karttapöytää ja päätin jättää pöö kyllästykset väliin ja käyttää pelkästään tuota Rylardin kyllästepetsiä, ihan hyvältä vaikuttaa näin aluksi. Päälle sitten defenderiä ja lakkaa.

Kuva

Laitilan sponsoroima kuva...

Re: Marsund 880 blogi

Lähetetty: 25.04.2011 21:13
Kirjoittaja Ana
Tulipa pidennetyn viikonlopun aikana hiottua ja lakattua vene pariin otteeseen. Tänään oli vain niin lämmin päivä että kaikki ötökät löysivät kaarihallin ja tuoreen lakkapinnan. Hieman enemmän putsailua ja nelisen kerrosta vielä lakkaa pintaan, niin saan ne kerrokset, jotka jäivät viimevuonna uupumaan. Täytyy jossain vaiheessa päivitellä päiväkirjaa, mutta mitään järkevää ei vain tapahdu. Hiomista ja lakkaamista...

Re: Marsund 880 blogi

Lähetetty: 02.06.2011 22:13
Kirjoittaja Ana
Päiväkirjaa hieman päivitelty.

Re: Marsund 880 blogi

Lähetetty: 09.06.2011 8:09
Kirjoittaja Ana
Nyt kun on ollut näin lämmin ilma, niin en ole uskaltanut lakata viimeisiä kerroksia. Heräsi kuitenkin kysymys jos pystyisi lakata yön aikana, koska valoa tähän vuoden aikaan riittää ja yö lämpötila on noin 15 astetta, mikä sopisi hyvin lakkaukselle. Päivällä hallissa on yli 40 astetta. Kosteutta en ole yö aikaan havainnut. Mitä mieltä raati on tästä?

Re: Marsund 880 blogi

Lähetetty: 15.06.2011 8:21
Kirjoittaja Ana
Alkaa hieman nyppimään tämä veneen kasaaminen. Onnistuin rikkomaan taas laseja ikkunoita kiinnittäessä. Nyt on pakko merkata noihin laseihin aukkojen koot ja viedä pienennettäväksi. Kaiteet on toinen murheenkryyni, joka ärsytti jo viime vuonna. Näihin on pakko keksiä jokin parempi kiinnitysmekanismi, kun yksi pultti laudan läpi. ei noista saa tukevaa mitenkään. Pientä stressiä havaittavissa, kun vene pitäisi saada vesille. Miten on tuon painelistan kanssa on onko lasi saman kokoinen kuin aukko vai jonkun millin suurempi?

Re: Marsund 880 blogi

Lähetetty: 01.07.2011 15:46
Kirjoittaja Ana
Pari laiturikuvaa lisätty.

Re: Marsund 880 blogi

Lähetetty: 18.07.2011 8:51
Kirjoittaja Ana
Jääkaapin kanssa on ollut ongelmia.Testasin jääkaapin ennen asennusta veneeseen ja kaikki toimi hienosti. Nyt veneessä jääkaapin kompura on kokoajan päällä ja tuntuu että jääkaappi ennemminkin lämpenee kuin kylmenee. kompura pyörii kunnes akku tyhjenee. Vaikuttaisi siltä että kylmäaine on kadonnut laitteesta. onko kylmä-aine nestemäisessä vai kaasumaisessa muodossa laitteessa? ajattelin kun en ole ainakaan nähnyt mitään valumia asennuksen läheisyydessä?

Re: Marsund 880 blogi

Lähetetty: 24.07.2011 12:56
Kirjoittaja Northling
Moro

Vastaus kysymykseesi:"onko kylmä-aine nestemäisessä vai kaasumaisessa muodossa laitteessa?"
on: KYLLÄ
Kompressorijääkaapin Toimintaperiaate

Nykyaikaiset jääkaapit perustuvat höyrynpuristusprosessiin. Höyrystynyt kylmäaine puristetaan sähköllä toimivan kompressorin avulla korkeampaan paineeseen, jolloin höyry lämpenee. Kuumentunut höyry jäähdytetään jääkaapin takana olevassa lauhduttimessa jääkaappia ympäröivän ilman avulla kylläiseksi höyryksi, joka sitten paineen vaikutuksesta tiivistyy nesteeksi. Paineinen neste päästetään ohuen paisuntaventtiilin kautta takaisin kompressoria edeltäneeseen paineeseen, jolloin osa nesteestä höyrystyy ja tuloksena oleva höyryn ja nesteen seos jäähtyy. Kylmäaineen lämpötila on nyt jääkaapin sisälämpötilaa alhaisempi ja kiertäessään jääkaapin jäähdytysputkistossa se ottaa vastaan lämpöä jääkaapin sisältä, ja samalla kiertoaine höyrystyy. Tätä kiertoa jatketaan ja saadaan aikaan suljettu järjestelmä, joka siirtää lämpöä jääkaapin sisältä ympäröivään huoneilmaan.
Lähde: Wikipedia

Nortti

Re: Marsund 880 blogi

Lähetetty: 29.07.2011 20:37
Kirjoittaja Ana
Juurikin näin 8-| . Täsmentävä vastaus hieman hataraan kysymykseen. En ole ainakaan löytänyt mitään valumajälkiä paikasta jossa olen kaappia säilyttänyt, jollei tuo kylmäaine ole sitten haihtunut.

Re: Marsund 880 blogi

Lähetetty: 03.09.2011 21:34
Kirjoittaja Ana
Nyt täytyy avautua tänne päivän epämiellyttävistä sattumista. Appiukolla on vanha (uskoisin vaasalais peräisin oleva) kuidutettu puuvenho ollut useampanan vuotena pukeilla sataman rannassa odottamassa tuomiota. Tänään sain soiton että joku oli käynyt viimeyönä kiskomassa pukit veneen toiselta puolelta pois ja vene oli kaadettu kyljelleen. Kävästiin tarkistamassa vahingot ja neljän "raavaan" miehen voimin yritettiin nostaa vene takaisin ylös, mutta tämä ei onnistunut. Aikaisemmin veneestä oltiin käyty rikkomassa ikkunat ja muuta ilkivaltaa oli tehty. Harmittaa tuollainen idioottimaisuus. Ei näköjään nämä pienemmän paikkakunnan venesatamatkaan pysy turvallisina.

Re: Marsund 880 blogi

Lähetetty: 12.09.2011 19:20
Kirjoittaja Ana
Kunnan immeiset kävivät tarkastamassa porakaivoon liittyviä asioita tontillamme ja sanoivat että minun olisi järjestettävä luvat kaarihallille, joka pihallemme kesän ajaksi "unohtui" traileria suojaamaan. Laitoin viestiä kunnan herroille että rakennelma tulee olemaan pystyssä vain talvisin, vaikka näin yhden kesän ajaksi jäi nyt remonttitavaroita suojaamaan. Kyselin samalla jos joudun hakemaan luvat erikseen joka talvelle vai riittääkö yksi? Eihän tuo tietenkään ole mikään kaunistus tontillamme näin kesällä, mutta talvisin valkoinen pressu sulautuu kyllä hyvin lumikinoksiin.

Voisihan sitä tietenkin myydä veneen pois ja aloittaa vaikka autoharrastuksen jokamiesluokassa. Pihaan mahtuis kyllä satakunta autoa odottelemaan kisoja.