Marsund 880 blogi

Käyttäjien kotisivuja, kunnostuskertomuksia ja projektipäiväkirjoja veneistä sekä linkkivinkkejä.
Ana
Viestit: 245
Liittynyt: 05.10.2009 13:56
Viesti:

Re: Marsund 880 blogi

Viesti Kirjoittaja Ana » 17.08.2010 19:40

Kävin tutkimassa vahingot näin valossa ja huomasin ettei omassa veneessäni ollut muuta kuin alumiinisissa törmäyslistoissa keltaista väriä. ja hieman naarmua lasikuidussa. Katsoin naapuriveneen kylkeä ja siinä oli koko matkalta alumiini listan/ruuvien jättämä ura. Onneksi tuo veneeni malli on noin matala. Keskustelin naapuriveneen omistajan kanssa korvauksista ja jotenkin kaveri onnistui puhelumme aikana kääntämään tämän tapahtuman minun syyksi :) Loppui keskustelut tämän kanssa ja hoidetaan asia virallisia reittejä pitkin.
______________________________
http://marsund880.wordpress.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Ana
Viestit: 245
Liittynyt: 05.10.2009 13:56
Viesti:

Re: Marsund 880 blogi

Viesti Kirjoittaja Ana » 19.09.2010 21:07

Hieman päivitelty jotain kuvia tuonne blogiin. Saatiin sovittua venenaapurin kanssa asian ja toivottavasti ei enää havereita tapahdu.
______________________________
http://marsund880.wordpress.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Ana
Viestit: 245
Liittynyt: 05.10.2009 13:56
Viesti:

Re: Marsund 880 blogi

Viesti Kirjoittaja Ana » 21.09.2010 10:02

Hieman täytyisi kysellä tuosta trailerista. Muutaman kerran on tullut liikuteltua venettä nyt tuolla trailerilla ja joka kerta on kylmä hiki valunut kun epäilykset trailerin kantavuudesta ovat epämääräiset. Katsoin renkaiden tunnuksista että kantavuusluokka oli 102/100, eli olisikohan tuo nyt jotain 850kg per rengas. Traileri painaa varmasti jonkin verran ja vene sen 2500kg. Eli rajat on ylitetty ja roimasti. Paljonkohan koukulle tulee painoa tuossa trailerissa, oletettavasti kuitenkin suurin osa painosta on akselilla. http://marsund880.files.wordpress.com/2 ... elasku.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
Hieman riskaabelia tuolla on liikuttaa sellainen 4km siivu.
______________________________
http://marsund880.wordpress.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Ana
Viestit: 245
Liittynyt: 05.10.2009 13:56
Viesti:

Re: Marsund 880 blogi

Viesti Kirjoittaja Ana » 26.10.2010 13:56

Eipä ole tullut päiviteltyä blogia ja vene seisoo vielä pihassa peittämättömänä. Hirveellä kiireellä olen tekemässä uutta kaarihallia veneelle ja toivottavasti saan veneen suojaan ennen pahempia pakkasia. Viikonloppu meni kuusamon maisemissa ja palattuani kotiin oli veneen päälle satanut 10 cm lunta. Sai kaivaa kaarivärkit lumen seasta esiin ja taivuttaa loputkin kaaret valmiiksi. Nyt onneksi keli jo plussan puolella. Huomenna toivottavasti saa kirkon pystyyn.
______________________________
http://marsund880.wordpress.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

drago
Viestit: 12
Liittynyt: 02.05.2010 0:10

Re: Marsund 880 blogi

Viesti Kirjoittaja drago » 15.11.2010 0:39

Renkaiden kantavuuslukema tarkoittaa sallittua sallittua painoa suurimmalla nopeudella (renkaan nopeusluokka).
Eli jos on traktorivetoinen traileri jolla nopeudet max 30 km/h voi painot huoleta tuplata. Tuttavalla oli kioskivaunu jonka piti olla liikennekelpoinen ja rekisteröitävissä henkilöautolla vedettäväksi mutta katsastuksessa renkaiden kantavuus ei riittänyt, traktorivetoisena sallittiin huomattavasti korkeammat kuormitukset renkaalle.

Avatar
nomakee
Viestit: 101
Liittynyt: 29.08.2009 10:22
Paikkakunta: Joensuu

Re: Marsund 880 blogi

Viesti Kirjoittaja nomakee » 15.11.2010 10:00

drago kirjoitti:Renkaiden kantavuuslukema tarkoittaa sallittua sallittua painoa suurimmalla nopeudella (renkaan nopeusluokka).
Eli jos on traktorivetoinen traileri jolla nopeudet max 30 km/h voi painot huoleta tuplata. Tuttavalla oli kioskivaunu jonka piti olla liikennekelpoinen ja rekisteröitävissä henkilöautolla vedettäväksi mutta katsastuksessa renkaiden kantavuus ei riittänyt, traktorivetoisena sallittiin huomattavasti korkeammat kuormitukset renkaalle.
Edellä oleva on varmaan täyttä totta, mutta pistänee "vanhaan kehnoon" jonkin verran mikäli renkaat paukahtavat kesken siirron johonkin rtisteykseen tms. epämiellyttävään paikkaan. Itse mietin samoja ajatuksia kun Aquavit siirrettiin viimesyksyisen 100 m sijasta reilut 5000m (5km) ja toisen (kuorma-auton) renkaan sisäprofiilissa on viilto tai lohkeama. Kuitenkin niin ettei renkaita voi kehua priimoiksi. Kesti.
Lähitulevaisuudessa uskon kuitenkin, että parannusta värkkeihin pitää saada. Siitä osoituksena epätasaisella pohjalla suoritetussa nostossa ilmeisimmin vääntynyt traileriin runko.
-Äkkinäisyys on onnemme, ilomme ja autuutemme-

Ana
Viestit: 245
Liittynyt: 05.10.2009 13:56
Viesti:

Re: Marsund 880 blogi

Viesti Kirjoittaja Ana » 22.11.2010 19:14

Blogia päivitelty hieman, trailerin ehostus taitaa nyt jäädä ensi kesälle kun vene on taas saatu vesille.
______________________________
http://marsund880.wordpress.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Avatar
palonte
Viestit: 194
Liittynyt: 02.01.2009 14:17

Re: Marsund 880 blogi

Viesti Kirjoittaja palonte » 23.11.2010 13:10

On sulla siisti paatti ja asiallinen on kärrykin. Jos haluat kasvattaa kärryn kantavuutta, olisi tässä yksi vaihtoehto, joka toimii parhaiten juurikin jousittamattomissa akseleissa.
Teet nk. keinutelin, eli rengas pois ja tilalle tyrnä vaakapalkki (n. 1,2m), joka siis kiinnittyy pyörän napaan keskeltä ja jää siten "keinuvaksi". Palkin molempiin päihin motonetistä tms. hitsattavat laakeroidut navat ja kas, yhteen jousittamattomaan napaan tuleekin "erillisjousitettu" teli.
Ratkaisu paitsi keventää pyörän kuormaa, niin samoin pyöräkuormaa eli pintapainetta savisilla rannoilla. Töyssyn tai kuopan kohdalla kuorman pompottelu puolittuu jne...
Mikä parasta, osat voi tehdä valmiiksi lämpöisessä ja pultata paikalleen kevväämmällä.
Minkä yxi on rakentanut, sen toinen voi korjata

Ana
Viestit: 245
Liittynyt: 05.10.2009 13:56
Viesti:

Re: Marsund 880 blogi

Viesti Kirjoittaja Ana » 08.01.2011 17:18

Kiitos neuvoista, tuo saattaisi olla täysin toteutettavissa oleva tapa parantaa kantavuutta.

Päivittelin blogia hieman ettei nyt kaikki luule että täällä pohjanmaalla istutaan vain kädet housuissa koko talven.
______________________________
http://marsund880.wordpress.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Ana
Viestit: 245
Liittynyt: 05.10.2009 13:56
Viesti:

Re: Marsund 880 blogi

Viesti Kirjoittaja Ana » 22.01.2011 19:28

Onko muille tuttua tällainen tilanne että kunnostettavia osia alkaa olla paikat täynnä ja tietää että keväämmälle on suunniteltu vaikka mitä pakollista tekemistä veneen parissa. Pientä pakokauhua alkaa olemaan ilmassa kun uutta vuotta on mennyt jo 22 päivää ja kesä lähestyy... lunta kaarihallin ympäsillä alkaa olemaan jo toista metriä. Miten sitä viimetalvena jaksoikin istua veneen päällä pakkasessa ja touhuta? Yksi kysymyskin syntyi näin asiantuntijoille. Ehdin laittaa 6 kerrosta lakkaa veneeseen viimekesänä ja mietin tässä kannataisiko minun irroitella seuraavaa 6 kerrosta varten vielä ikkunat ja listat veneestä, vai kannattaako tässä vaiheessa alkaa jo teippailemaan?
______________________________
http://marsund880.wordpress.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

rickenbacker
Viestit: 175
Liittynyt: 02.03.2010 5:32

Re: Marsund 880 blogi

Viesti Kirjoittaja rickenbacker » 26.01.2011 12:26

palonte kirjoitti:Jos haluat kasvattaa kärryn kantavuutta, olisi tässä yksi vaihtoehto, joka toimii parhaiten juurikin jousittamattomissa akseleissa.
Teet nk. keinutelin, eli rengas pois ja tilalle tyrnä vaakapalkki (n. 1,2m), joka siis kiinnittyy pyörän napaan keskeltä ja jää siten "keinuvaksi". Palkin molempiin päihin motonetistä tms. hitsattavat laakeroidut navat ja kas, yhteen jousittamattomaan napaan tuleekin "erillisjousitettu" teli.
Ratkaisu paitsi keventää pyörän kuormaa, niin samoin pyöräkuormaa eli pintapainetta savisilla rannoilla. Töyssyn tai kuopan kohdalla kuorman pompottelu puolittuu jne...
ei kasva kantavuus välttämättä, saattaapi heiketäkin... tuo ratkaisu kohdistaa yleensä, siis YLEENSÄ, alkuperäiseen pyörän napaan voimia isommalla varrella ja navan ulommalle laakerille, joka on tarkoitettu lähinnä pyörän suorassapitämiseen, kohdistuu enemmän yhdistelmän painon aiheuttamaa rasitusta sisemmän, painoa kantavan laakerin sijaan.

Avatar
palonte
Viestit: 194
Liittynyt: 02.01.2009 14:17

Re: Marsund 880 blogi

Viesti Kirjoittaja palonte » 26.01.2011 13:52

"ei kasva kantavuus välttämättä, saattaapi heiketäkin... tuo ratkaisu kohdistaa yleensä, siis YLEENSÄ, alkuperäiseen pyörän napaan voimia isommalla varrella ja navan ulommalle laakerille, joka on tarkoitettu lähinnä pyörän suorassapitämiseen, kohdistuu enemmän yhdistelmän painon aiheuttamaa rasitusta sisemmän, painoa kantavan laakerin sijaan."
Niinpäniin, ainahan asioissa on puolia. Ulompi laakeri ei tosiaankaan ole tarkoitettu ottamaan vastaa samanlaisia dynaamisia tai staattisia kuormia kuin sisempi ja tällä ratkaisulla väkisinkin yleensä raideleveys kasvaa, joten niin myös kuormatkin. Tälläinen pelko kannattaa varmasti ottaa huomioon mikäli aluperäinen akseli on jo lähtökohtaisesti alimittainen. Mutta mutta... Ulomman laakerin mitoituksessahan on ollut alunalkaen dynaamiseen käyttöön, siis tilanteeseen jossa laakeri myös pyörii ja tällä ratkaisulla siihen kohdistuu vain staattisia kuormia. Toisin on kuitenkin tilanne akselitapilla, johon nyt siis kohdistuu suurempi taivutusvoima. Alkuperäinen käyttö veneakselina ilman jousitusta on kuitenkin tuonut akselitapille melkoisia iskuja maaston epäjatkuvuuskohdissa joita puolestaan keinuteli helpottaa huomattavasti. Uskoisinkin että sen minkä akselitappi häviää raideleveyden muutoksen kautta, se kyllä voittaa pienentyneinä iskuina kuopissa. Lisäksi kun huomioidaan että suuri osa venekärryistä käyttää kuorma-autojen etuakseleita, niin akselitapit ovat kyllä aika paljon kestävät.
Minkä yxi on rakentanut, sen toinen voi korjata

rickenbacker
Viestit: 175
Liittynyt: 02.03.2010 5:32

Re: Marsund 880 blogi

Viesti Kirjoittaja rickenbacker » 27.01.2011 8:36

ei tuo mielestäni kuorma-auton etuakselilta näyttänyt... anyways, tarkoitus olikin hrättää ajatuksia ja ottaa huomioon asioita eri kanteilta. Eikä tuo Marsund kovin raskasta kalustoa olekaan.

Ana
Viestit: 245
Liittynyt: 05.10.2009 13:56
Viesti:

Re: Marsund 880 blogi

Viesti Kirjoittaja Ana » 27.01.2011 8:58

En ole osallistunut tähän traileri keskusteluun mukaan, pelkästään sen vuoksi ettei minulla ole tästä kokemusta laisinkaan. Trailerissa olemassa olevat renkaat tosiaankin on vain tuollaiset transporterin vanhat renkaat, eli mitään kuormaauton akselia ei ole tässä käytetty. Hyvin mielenkiintoista seurata kuitenkin eri mielipiteitä ja ehdotuksia.
______________________________
http://marsund880.wordpress.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Ana
Viestit: 245
Liittynyt: 05.10.2009 13:56
Viesti:

Re: Marsund 880 blogi

Viesti Kirjoittaja Ana » 19.02.2011 15:09

Venemessuilla tuli keskusteltu hieman Arne Anderssonin kanssa, joka nykyään valmistaa näitä kuitu Marsundeja. Sain sellaisen mielikuvan että hänellä ei mitään mielenkiintoa vanhoista Marsund malleista, vaan keskittyy nyt näihin uusiin malleihin täysin. Suoraan lainatakseni hänen sanojaan "Veneellä on varmasti sinulle paljon enemmän merkitystä kuin minulle, minulle se on pelkkä vene." Jäi hieman ihmetyttämäään, mutta tavallaan samalla ymmärsin asian myös hänen kannaltaan. Sain kuitenkin selville että alaosan muotti oli valmistettu vuonna 1973 ja tällä muotilla on omanikin vene tehty. Sain myös selville että näitä malleja on tehty ainoastaan 2 kappaletta ja kertoi tämän olevan harvinaisuus. Hän kertoi myös että heillä on kirjoilla tiedot jokaisesta valmistuneesta veneestä, josta myös löytyy mahdollisesti tämä malli. Samoin alkuperäiset piirustukset ovat edelleen olemassa.
______________________________
http://marsund880.wordpress.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Vastaa Viestiin