Marsund 880 blogi

Käyttäjien kotisivuja, kunnostuskertomuksia ja projektipäiväkirjoja veneistä sekä linkkivinkkejä.
Ana
Viestit: 245
Liittynyt: 05.10.2009 13:56
Viesti:

Re: Marsund 880 blogi

Viesti Kirjoittaja Ana » 11.01.2010 10:47

Takahytti on nyt viilutettu ja työskentely veneellä on hieman rauhoittunut kun odotamme perheenlisäystä lähipäivien aikana. Tilailin saksanmaalta hieman työkaluja, kuten viilusahan ja siklejä, sekä teroitustarpeita. Tuntuu vain niin hullulta että suomessa on toimituskulut, sekä hinnat yli puolta kalliimpaa kuin ulkomailta tilatessa. Pkalailin hieman noita rakoja valuttamalla lämmitettyä epoksia rakoihin ja kaadoin hiomapölyä päälle, jonka jälkeen hieroin käsin hiomapölyn rakoihin. katsotaan nyt miten tuo onnistuu. Toinen asia joka on jäänyt hieman mietityttämään on nuo saumat, eli olin ajatellut säästyä uudelleensaumauksesta, koska nämä ovat hyvässä kunnossa ja ainoastaaan pettäneet muutamasta kohdasta. Näettekö mitään ongelmaa tuossa että poistan saumaukset ainoastaan näistä ongelmakohdista ja uudelleensaumaan ne enkä koko venettä? kannen ja hytin reunasta tulen poistamaan näkyvän pyöreän sauman ja uusin pelkästään tämän. Mikä on paras aine tällähetkellä tuohon saumaukseen? Päivittelen blogia kunhan saan tuolla viilusahalla trimmattua viilutuksen ylimenevät palat ja hiottua pinnat läpi.
______________________________
http://marsund880.wordpress.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Ana
Viestit: 245
Liittynyt: 05.10.2009 13:56
Viesti:

Re: Marsund 880 blogi

Viesti Kirjoittaja Ana » 20.01.2010 15:10

Nyt kun en ole pariin päivään ehtinyt veneelle, niin on ollut aikaa miettiä mitä kaikkea veneeseen tarvitsisi hankkia parantaakseen tuota asumismukavuutta. Lämmitin on yksi sellainen joka on ihan listan kärjessä. Olen katsellut lontoon ebaystä ebereitä ja tiedustelisinkin minkä kokoinen lämmitin olisi paras tuohon veneeseemme. Lämmitettävää on kuitenkin kolme tilaa, vaikka pääosin varmaankin noita etu, sekä takakajuuttaa tulee lämmitettyä. Riittääkö tuollainen eberspächer d2 tähän, vai kannattaako miettiä jotain suurempaa mallia?

Veneessä oli nyt tuollainen wallas 1000 puhallinkannella, jossa toinen puhallin oli erittäin hiljaista mallia ja tämä ei lämmittänyt kovinkaan tehokkaasti.

Sisätiloihin täytyy laittaa hieman aikaa siinä vaiheessa, kun vene odottelee kyllästyksen kuivumista ja kyllästämisen ajankohdasta ei ole harmainta aavistusta. Määräajaksi voisi laittaa ainakin pari kuukautta ennen lakkausta.
______________________________
http://marsund880.wordpress.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Ana
Viestit: 245
Liittynyt: 05.10.2009 13:56
Viesti:

Re: Marsund 880 blogi

Viesti Kirjoittaja Ana » 11.02.2010 20:42

Hieman on taas päivitelty kuvien osalta projektin edistymistä. Edelleen hieman skeptinen noiden rakojen ja korjailujen kanssa, mutta täytyy katsoa miltä alkaa näyttämään seuraava katto, kunhan pääsen tätä aloittamaan.
______________________________
http://marsund880.wordpress.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Avatar
Jape
Viestit: 1628
Liittynyt: 02.07.2003 8:56
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Marsund 880 blogi

Viesti Kirjoittaja Jape » 12.02.2010 21:31

Tuli mieleen että jos niihin viilun rakoihin saisi jollain ajettua tarkan tasalevyisen uran ja sitten liimaisi samaa viilua siihen suikaleen niin sen saattaisi saada aika näkymättömäksi

Ana
Viestit: 245
Liittynyt: 05.10.2009 13:56
Viesti:

Re: Marsund 880 blogi

Viesti Kirjoittaja Ana » 16.02.2010 22:13

Tätä olinkin ajatellut kysyä, eli jos tuohon saisi jotenkin paikkapalat. Täytyy tosiaankin saada muut katot viilutettua ja sitten paneutua takaisin tuohon ongelmaan. Hankkimani viilusaha voisi olla hyvä työkalu tuohon palojen poistamiseen. Projektissa on ollut hieman tällainen rauhallisempi vaihe ja alkaa jo hermostuttamaan koska venettä ehtii alkaa kyllästelemään. Yritän saada varattua riittävästi aikaa ensiviikonlopuksi, jos saisi tuon keskikajuutan työnalle.
______________________________
http://marsund880.wordpress.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Ana
Viestit: 245
Liittynyt: 05.10.2009 13:56
Viesti:

Re: Marsund 880 blogi

Viesti Kirjoittaja Ana » 28.02.2010 22:07

Aloitin tuon keskikajuutan viilutuksen ja kokeilin käyttää niitettejä tällä kertaa ihan kunnolla heti aluksi että sain viilun näillä kiinni. Tämän päälle laitoin vielä puristuksen, joten katsotaan kiinnittyykö tämä nyt paremmin. Kuinka on noiden niittejen kanssa jääkö ne loppuksi paljonkin näkyviin vai saako nämä reiät hiottua näkymättömiin. Kyselen tätä kun minulla ei ole oikein aavistustakaan miltä "lopputuote" tulee näyttämään? Päivittelen tuosta blogiin jossain vaiheessa, kunhan saan hieman enemmän kuvamateriaalia.
______________________________
http://marsund880.wordpress.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Ana
Viestit: 245
Liittynyt: 05.10.2009 13:56
Viesti:

Re: Marsund 880 blogi

Viesti Kirjoittaja Ana » 03.03.2010 23:30

hieman päivitelty keskikajuutan osilta blogia.
______________________________
http://marsund880.wordpress.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Avatar
Notreal
Viestit: 2014
Liittynyt: 22.04.2008 0:10

Re: Marsund 880 blogi

Viesti Kirjoittaja Notreal » 04.03.2010 0:12

Onko tuo naru niitin alla tarkoitettu helpottamaan niitin poistamista?
Notreal
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834

Ana
Viestit: 245
Liittynyt: 05.10.2009 13:56
Viesti:

Re: Marsund 880 blogi

Viesti Kirjoittaja Ana » 04.03.2010 9:47

Jep, tuo oli tarkoitus helpottaa niitin poistoa, mutta huomasin että niitit irtosivat lähes yhtä helposti/vaikeesti ilman tuota nauhaa, niin jätin sen lopulta pois ja paukutin niitit suoraan pintaan. nuo niitit lähtee nätisti palikan ja taltan avulla, käyttäen palikkaa vipuna, eikä tuosta jää pahaa jälkeä..
______________________________
http://marsund880.wordpress.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Ana
Viestit: 245
Liittynyt: 05.10.2009 13:56
Viesti:

Re: Marsund 880 blogi

Viesti Kirjoittaja Ana » 08.03.2010 22:12

Keskikajuutta on nyt viilutettuna ja lisäilin hieman kuvia ja juttua projektin etenemisestä. Pitäisi saada lomat pidettyä että saisi viilutushommat valmiiksi ja veneen kyllästettyä. Abranet paperit on ollut minulle nyt uusi löytö ja toimineet aivan uskomattoman hyvin hiontahommissa. Miksen ole noita tajunnut heti hankkia.
______________________________
http://marsund880.wordpress.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Ana
Viestit: 245
Liittynyt: 05.10.2009 13:56
Viesti:

Re: Marsund 880 blogi

Viesti Kirjoittaja Ana » 27.03.2010 14:08

Päivitelty taas blogia etuhytin osalta. Seuraavana olisikin sitten uusien listojen tekeminen ja asennus. Vanhat listat olivat kattojen muotoiset, katon kohdalla ja tiedustelisinkin hieman miten nuo kannattaisi valmistaa. Kannattaako listat tehdä ensin tiettyyn muotoon ja tämän jälkeen tuossa katon ja listan yhtymäkohdassa höylätä/Hioa oikean muotoiseksi vai kuinka tuo kannattaisi tehdä?
______________________________
http://marsund880.wordpress.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

JussiA
Viestit: 300
Liittynyt: 27.02.2005 19:25

Re: Marsund 880 blogi

Viesti Kirjoittaja JussiA » 27.03.2010 22:42

Tuossa etuosassa ne pitää tehdä juurikin niinkuin ajattelit, eli muotoon sahaamalla. Sivut menee toki suorasta tavarasta.

Ana
Viestit: 245
Liittynyt: 05.10.2009 13:56
Viesti:

Re: Marsund 880 blogi

Viesti Kirjoittaja Ana » 05.04.2010 19:37

Kävin tuossa viikonlopun aikana appiukon kuona saunomassa ja keskustelimme noista listoista. Päädyin sitten viikonlopun aikana höyläämään nuo listat sivuihin ja aloin myös tekemään yhden listan tuonne takahyttiin jonka höyläsin ja hioin muotoon. Ajattelin tehdä loput huomenna nikkarikerhossa vannesahalla. Päivittelin jotain myös tuonne blokin puolelle. Kiirettä pitää jos meinaa saada vielä veneen kesäksi vesille.
______________________________
http://marsund880.wordpress.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Ana
Viestit: 245
Liittynyt: 05.10.2009 13:56
Viesti:

Re: Marsund 880 blogi

Viesti Kirjoittaja Ana » 11.04.2010 9:01

Olen tossa värkkäillyt noiden listojen kanssa ja mietin noita muotoon höylättyjä listoja jotka tein nyt puolet paksummiksi kun alkuperäiset, ne istuvat mielestäni hyvin veneeseen ja ovat tyylillisesti samat kuin alkuperäiset, eli hyvin yksinkertaiset, mutta isommat. Laitoin jotain kuvia blogiin noistakin. Kaksi listaa on nyt soviteltu paikoilleen ja 6 pääty listaa on sahattu raakaan muotoon, mutta ei vielä höylätty/hiottu. Pian on pakko saada öljyt päälle että kesän veneilystä tulee mitään. Poistin myös yhden kokonaisen viilun ja liimasin uuden tämän tilalle. Tämä poistettu viilu oli ensimmäinen viilu jonka olin veneeseen liimannut ja samoin pahiten kupruillut ja halkeillut. etu ja keskikajuutassa oli viilu irronnut kuudesta kohdasta noin 5 cm kuprulle ja näihin porasin reiän ja syötin epoksia ruiskulla. Nämä irronneet kohdat olivat kaikki vanhojen ruuvinreikien kohdalla.

Toinen asia jota olen miettinyt on veneen kankaiden ja patjojen uusinta. onko kukaan tilaillut noita kankaita ulkomailta, Ebaystä löytyisi noita sunbrella kankaita aika edullisesti. Uusittavana olisi kaikki patjat, etu/takakajuuttojen seinät ja myöhemmin myös kuomu.

Ajatukset harhailee, vaikka pitäisi keskittyä saada vene niin valmiiksi että saisi öljyttyä.
______________________________
http://marsund880.wordpress.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Ana
Viestit: 245
Liittynyt: 05.10.2009 13:56
Viesti:

Re: Marsund 880 blogi

Viesti Kirjoittaja Ana » 19.04.2010 10:44

Olin ajatellut että olisin jo tässä vaiheessa päässyt kyllästelemään venettä, mutta edelleen olen värkkäillyt noiden listojen kanssa. Päivittelin tuonne jotain kuvia edistymisestä. Erittäin hankalaa tämä aikatauluttaminen ja näin ensikertalaisena tuntuu että kun saa jotain paikoilleen, niin puhdistamiseen ja korjailuun menee aina enemmän aikaa kun itse tehtävään työhön. Olisi mukava saada jotain kommentteja kokeneemmilta vinkkejä tavoista tehdä näitä asioita oikein. Välillä tuntuu että tässä kiivetään p***e edeltä puuhun :)
______________________________
http://marsund880.wordpress.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Vastaa Viestiin