No mää olen ollut melko tyytyväinen.
Tarvii putsata kuonasta muutaman kerran kaudessa (muutaman viikon yöpymisten jälkeen), Harjalla ja "kuokalla" tuhkat pesästä.
Savuttaa käynnissä myös tosi vähän.
Helppo sytyttää ja pysyy päällä.
Vääntää hanan auki, lorauttaa perään masinolia korkillisen ja paiskaa tikun pohjalle.
Hilainen eikä käytä sähköä.
Ja käyttää PÖ:tä niin on melko edullinen värkki.
Ko värkissä on lämminvesi kierukka joka otetaan ens talven aikana käyttöön. Pattereihin ja vesivaraajalle siittä tulee vielä lisä plussaa. Haaveissa suihku.
Kamina on niin alhaalla kun mahdollista. Nyt siis 40 cm lattiasta rungon muodosta johtuen.
Kaminan kyljestä tule piippu ulos ja laitoin siihen rautakaupasta mutkan 2:lla 45 asteen kulmalla josta piippu nousee suoraan kannesta ylös. Kaminan palotilan pohjasta kanteen on noin 110 cm. Eli palotila on hiukan vesirajan alapuolella. Kannen päällä on savupiippua vaan noin 50 cm.
Tein ensin vanerista pohjalevyn ja sitten siihen 3 sivua jotka nousee kanteen saakka.
Sivuille laitoin uretaanimassalla Kaakelit kiinni. Ja saumasin.
Pohjavaneriin tein messinki levystä pokkaamalla Laatikon "Vuotolaatikoksi" jossa on 5 cm reunat. Sitten kamina siihen kiinni läpipulteilla.
Ja koko hökötys on kiinni laipiossa ja kannen rakenteissa sekä tuettu pohjaan.
Kaminan päältä kanteen on aika paljon matkaa eikä kansi kuumene mutta laitan sinne vielä Messinkilevyn myös ilmaraolla.
Kaminasta kaakeleihinkin on reilu n.8 cm matka.
Toi on toiminut. Ja katselin katsastus ohjeista lämpölaite asennuksia niin pitäs olla niiden mukanen myös. Pintalämmöt ympäröivillä materiaaleilla ei ole nousseet paljoa kädenlämpöä korkeemmiksi yön aikana. Kamina itse kyllä. Sitä auttaa se että kaminan ohi kiertää kokoveneen ilmanvaihto. Kun se on kulkuluukun vieressä.
Aleksi