Sergeyn Solveig ja uusi hankinta Kråkön "Mysingen"

Käyttäjien kotisivuja, kunnostuskertomuksia ja projektipäiväkirjoja veneistä sekä linkkivinkkejä.
Avatar
sergey
Viestit: 25
Liittynyt: 22.08.2003 1:24
Paikkakunta: Åland

Sergeyn Solveig ja uusi hankinta Kråkön "Mysingen"

Viesti Kirjoittaja sergey » 07.05.2009 23:06

Nyt kun sain aikaan vähän kuviakin veneestä niin voisin vähän kertoa veneen vaiheista. Muutama kysymyskin seassa on johon mielelläni vastauksen saisin.

Vene on rakennettu Porvoon Emäsalossa 1968-69 ja vesille laitettu heinäkuussa '69. Pituutta vesilinjassa on 8,9m ja leveyttä n. 3m joten maksimi mitat on vajaa 10m x 3,3m plus uimataso. Veneessä on perkins 6.354 moottori 120 hevosvoimallaan. Siihen on vaihdettu Boschin rivipumppu 2006. Veneen tekijää en muista? kertokaa te ketkä on mahdollisia tekijöitä niin nimen kuullessa muistan sen taas.

Veneen ensimäinen omistaja/tilaaja ajoi veneellä siis uudesta asti vuoteen 2003 ja piti veneestä yleettömän hyvää huolta. Kuitenkin 95 vuoden ikä alkoi painaa joten vene oli myynnissä keltaisessa pörssissä josta minä sen bongasin ja isäni kanssa sitten erinäisten kommellusten kautta saimme luvan ostaa! Siis kyllä, aikaisemminkin oli jo muutama ostaja ollut mutta ukkopa ei suostunut myymään kun ei vakuuttunut veneen hyvästä jatkohuolenpidosta.

Vene ostohetkellä 2003:

Kuva

Kun venettä lähdettiin hakemaan Sipoon Söderkullasta sattui veneen edelliselle omistajalle pieni vahinko, ja ajoi trailerin pankon veneen pohjan läpi sillä seurauksella että yksi 130mm leveä lauta katkesi irti 40cm matkalta keskeltä venettä ja pari rimaa meni poikki samalla. Vene siis upposi lähes samalla sekunnilla, mutta onneksi isäni oli kyydissä niin se ehti peruuttaa, kääntää sivuun ja kaasuttaa täysiä jotta vene pääsi vielä trailerin päälle. Siinä vene sitten upposi trailerin päälle noin 40cm ja keulassa lattianrajaan asti vettä ja takapäässä sen verran että mootorin laturi joutui veden varaan. Hitaasti ylös vetämällä se saatiin kuitenkin samalla ylös ja kuivaksi. Valitettavasti moottorin alla ollut öljynkeräyskaukalo täyttyi ja kaikki pari litraa vanhaa jäteöljyä ehti leviämään mattona veneeseen.

Vanha moottoriöljy ehti sitten imeytyä hyvin tuohon punaiseksi maalattuun sisäpohjaan joten päätimme ottaa sen punaisen maalin pois öljytahroineen. Tämän jälkeen sitten lakkasimme pohjan samoin menetelmin kuten oli uutenakin tehty. Kaikki kansiluukut tuli uusittua ja vaihdettua pleximuoviset kattoluukkujen lasit 10mm Lexan muoviin ja itse ikkunat vaihdettiin plexistä lasiin. Ulkopinnassa ollut punasävyinen lakka poistettiin ja tilalle kirkas lakka jotta veneen sävy ei olisi niin tumman puhuva.

Muutamia kommelluksia oli käytöön ottaessa kuten haljennut pakosarja ja pohjasta paikatun laudan vuotoa mutta muuten vene on toiminut kohtuullisen hyvin.

Tulevaisuuden suunnitelmiin kuuluisi moottorin ahtaminen Eaton M112 remmiahtimella. Tekninen toteutus olisi sikäli helppo, että pakoputkistoa ei tarvisi muuttaa lainkaan, ja ainoat isot muutokset olisi ahtimen telineen teko, ilmaputkien uudelleen veto ja ahdinpyörän laitto sekä dieselpumpun säädöt ahtamiselle. käytännössähän se tarkoittaa isompia elementtejä ja pari muuta muokkausta. Suunitelmissa on lähettää pumppu joko Mynä tai PP dieseliin. Teho tavoite on 180hv ja väännön tuplaaminen.

Kuvat kertoo enemmän:

Uusittuna
Kuva

uusi rätti korotettuna eikä enää takaa vino, joten koko takatila on käytössä myös sateella
Kuva

Pohja uusintakäsittelyn jälkeen, kuvassa jo useamman vuoden vanha käsittely eli vuodelta 2008.
Kuva

Sisus kesken, uusista istuimista ja päälisistä en edes omista kuvia!! Kuvassahan ei istuimet ole paikallaan laisinkaan...
Kuva

Jokapaikassa vähintään 183cm seisomakorkeus, paikoitellen korkeampikin (Tilaaja oli tilannut oman pituutensa mukaan, eli oli 60 luvulla 180cm pitkä mies).
Kuva

Avatar
sergey
Viestit: 25
Liittynyt: 22.08.2003 1:24
Paikkakunta: Åland

Re: Sergeyn Solveig ja uusi hankinta Kråkön "Mysingen"

Viesti Kirjoittaja sergey » 29.12.2010 18:02

Pitkästä aikaa puuveneasiaa. Minusta taisi tulla Mysingen veneen omistaja. En juuri historiaa tunne mutta epäilys olisi että Kråkössä tehty. Vene on myyty uutena Tukholmassa, ja nyt siis autotallissa ahvenanmaalla.

Yksi lauta on halki aika pahasti, muutama pienempi halkeama. Samalla 5kpl pantteja on poikki peräpäästä, tuosta jyrkän pokkauksen kohdalta. Näitä hommia en ole ennen tehnyt (Solveig oli helppo rakenteensa vuoksi) eli millainen homma olisi vaihtaa limilaudoitetusta rungosta lauta?

Kaikki Kuvat

halkeamat isoina kuvina eli linkkinä:
Kuva 1
Kuva 2

KuvaKuvaKuva
Tommonen rottelo
Kuva
Viimeksi muokannut sergey, 29.12.2010 20:08. Yhteensä muokattu 3 kertaa.

Avatar
sergey
Viestit: 25
Liittynyt: 22.08.2003 1:24
Paikkakunta: Åland

Re: Sergeyn Solveig ja uusi hankinta Kråkön "Mysingen"

Viesti Kirjoittaja sergey » 29.12.2010 19:22

Juuh olkoot sitte ilman, noin pienil resoilla pelattu 15v sitten, kännykkä kokoa. :-)

tällanen siis se kuuluisi olla tulevaisuudessa, netistä löydetty kuva ruotsalaisesta veneestä:
Kuva

mutta edelleen, vinkkejä tällaisesta veneestä? haulla en läytäny käytännös mitään, kuitenki tuhansia tehty porvoossa eri veistämöil, luulis jotakin tietoa löytyvän? Ts millä nimellä nämä kulkee suomessa?

Avatar
sergey
Viestit: 25
Liittynyt: 22.08.2003 1:24
Paikkakunta: Åland

Re: Sergeyn Solveig ja uusi hankinta Kråkön "Mysingen"

Viesti Kirjoittaja sergey » 29.12.2010 19:43

joh tuo http://mysing.stenake.se/index.htm" onclick="window.open(this.href);return false; tullu jo tutuksi. Porvoosta kun olen kotoisin niin olis kiva tietää tarkkaan että onko se kenen tekemä... Ettei olisi jopa sama tekijä kuin Solveigilla, se olis mahtavaa. Sen tiedän että ne on kaikki sipoo-porvoo-loviisa-pernaja seudulla tehnyt näitä myyntiin samoilla runkokuvilla, ruotsin ja tanskan vientiin menny suurin osa...

Vastaa Viestiin