Sivu 1/1

Kalastajavene P-1

Lähetetty: 06 Maalis 2009 17:39
Kirjoittaja Kuulapää Wiku
Joo, eli tänään alkoi sitten Kalastajavene P-1:sen kyllästys ulkpuolelta. Ulkona oli tollasta +5 ja aurinko paistoi. Hyvin alkoi reilusti ohennettua pöötä imemään. Kuitenkin ehkä vielä liian aikaista. Lähinnä harvat ja mahdolliset yöpakkaset arveluttaa. T

Kuvia P-1:stä
http://kuvablogi.com/blog/20990/3/

Kuvia Blogissa vielä niukasti, no ehkä sinne saan huomenna muutamia kuvia.

Lähetetty: 08 Maalis 2009 16:38
Kirjoittaja Kuulapää Wiku
Tänään vetelin sitten viimeiset pööt niskaan. Mutta en omaan niskaan.. :)
Laitoin jo hiukkasen tervaakin mukaan, alkoi jo oikea väri löytyä. Ja jos joku ihmettelee mistä tuo P-1 nimitys tulee, niin se tulee veneen alkuperäisestä rekisterinumerosta vuodelta 1937.
Tänään tehtailin kajuutan kattoon myös koneen nosto lenkin. Kokeilin sen kestävyyttä laittamalla narun koneeseen kiinni ja siitä plokeilla 3 kertaisella välityksellä. Ei noussut kone eikä myöskään katto romahtanu vaikka kuinka koitin kiskoa. Tuon lenkin olin kyllä suunnitellutkin vain sylinterin nostoon. Käsittelin lenkin vielä pööllä, jossa kevyesti tervaa joukossa. Kuvassa vielä käsittelemättömänä.

Keulasta:
Kuva

Perästä:
Kuva

Nostolenkki:
Kuva

Veneen sisältä:
Kuva

Ja vielä yksi kuva, tästä todella huomaa kuinka matala vene on. Partaasta vesilinjaan noin 25cm..
Kuva

Lähetetty: 03 Huhti 2009 19:26
Kirjoittaja Kuulapää Wiku
Tänään sain sitten kaikki trallit hiottua. Sivelin jo hieman pööllä niitä. Kävin myös rautakaupassa ja mukaan tarttui uusi rosterinen peräsinakseli, akseli 25mm umpijöötiä. Samalla ostin veneen pohjaan tulevat koneen kiinnityspulttien vastakappaleet. Vastakappaleet on jtn 40x5mm lattarautaa.
Kuvia varmaankin huomenna

Lähetetty: 05 Huhti 2009 18:02
Kirjoittaja Kuulapää Wiku
Oli sitten lauantaina vesisade, niin hommat jäi tekemättä. Tänään laittelin koneen kiinnityspulttien rautoja paikallee, pitäis ainakin kestää, kierretapit hitsaa latikoihin ja lasikuiduttaa umpeen. Samalla tuli tänään kyllästettyä tralleja vielä kertaalleen.

Kuva

Kuva

Lähetetty: 07 Huhti 2009 17:43
Kirjoittaja Kuulapää Wiku
Tulipa sitten ihan kiva yllätys taas veneessä. Hytin vai pitäisikö sanoa konetallin katto on päällystetty lasikuidulla. Sinänsä ei mitään pahaa, onhan se ollut tiedossa jo ostosta asti. Mutta se, että on lasikuidutettu suoraan lakan päälle, ilman hiontaa yms, tuli yllätyksenä. Eli kuitu aivan irti, lähtee irti kun vaan ottaa kiinni. Noh, kesään asti mennään noin, ja jonain aurinkoisena päivänä kuitu saharaan ja lakat pois, hionta, ja uutta päälle.

Lähetetty: 09 Huhti 2009 21:50
Kirjoittaja Kuulapää Wiku
Tänään paikkailin mätiä kaaria, yhden sain kaarenpalasn kiinnitystä vaille valmiiksi. Muistaakseni korjattavia kohtia kaiken kaikkiaan 3 tai 4 vielä. Kuvia en taaskaan ottanut, kun kamera jäi kotiin. Mitähn mahtaa olla veneen sisäpuolelle vedetty, sellasta mustaa? lämmittämällä ja skraballa irtoaa, jäähfyttään muuttuu aikas kovaksi tavaraksi, lämmitettynä ihan kuin jotain tahnaa. Koko pohja täynnä sitä mustaa.

Lähetetty: 09 Huhti 2009 23:02
Kirjoittaja Simon
Aatteleppa wiku,vuosikausien saatossa sillä innolla kuin sinä nyt! edelliset omistajat ovat kyllästäneet venettä pieteetillä ja kaikki neuvot ja omat arvioinnit ovat lisänneet eri kyllästys /hoitoaineiden laatua, merkkiä tai muuta koostumusta, joten siitä on tullut musta.
Eipä tuo ole mielestäni huolestuttavaa, korjailet kaaret kuntoon ja rapsuttelet "mustia" paremmalla-ajalla, vaikkapa ehtoosin!!

Lähetetty: 10 Huhti 2009 13:53
Kirjoittaja Kuulapää Wiku
Minä olen veneen kolmas omistaja, eli ei kovin montaa omistajaa ole ollut.
Tänään kävin taas kaaria korjaamassa, yhden palasen sain tehtyä taas. Samalla vähän putsasin niitä mustia mömmöjä pois.
http://kuvablogi.com/nayta/1831334/

Lähetetty: 12 Huhti 2009 10:21
Kirjoittaja Kuulapää Wiku
Eilen sain uuden parraslistan ja kahden kaaren korjaukset kohilleen, samlla taas puhdistelin mustia mömmöjä pois.
http://kuvablogi.com/nayta/1834361/

Re: Kalastajavene P-1

Lähetetty: 27 Helmi 2011 18:54
Kirjoittaja Kuulapää Wiku
P.1:sellä alkaa uusi aikakausi

Vanha alkuperäionen Wickström on pääsemässä "eläkkeelle" uuden moottorin vuoksi. Uudeksi koneeksi tulee Bolinder W3M11 8-10hv kuulamoottori säätölapapotkurilla vuodelta 1934.

Kuvia koneesta:
http://kuvablogi.com/blog/20990/7/

Alkuperäinen Bolinderin esite englanninkielellä PDF-muodossa:
http://www.volvo.com/NR/rdonlyres/BD90D ... 301_34.pdf

Re: Kalastajavene P-1

Lähetetty: 06 Huhti 2011 16:10
Kirjoittaja Kuulapää Wiku
Homma alkaa pikku hiljaa luistamaan taas.. Reilu viikko sitten sain koneen paikalleen uudelle pedille. Hyvin mahtuu uusi kone sisällä, hiukan tosin leveämpi kuin edellinen wickströmmi.

Makeavesijäähdytykseen tuli hommattua bowmannin lämmönvaihdin ja VM:ltä vesipumppu. Tämän viikon väsänny petiä pumpulle ja kahdelle pukkilaakerille,, Xittu osaa olla pirullista hommaa. 8\

Kuvia tulee kunhan kerkeen laittaa 8}

Re: Kalastajavene P-1

Lähetetty: 14 Kesä 2011 21:37
Kirjoittaja Kuulapää Wiku
Nyt on sitten ekat ajot bolinderilla suoritettu.. Alkuun ei toiminut ollenkaan,, heti kun lisäsi kuormaa niin kone hyytyi välittömästi. Syy löytyi regulaattorista, oli edellinen äijä viilannu syötöt pois, viilasin toiselta puolelta kevyesti siivun pois, ja nyt toimii..

Kuvia ja videoita lisäilen lähiaikoina.

Re: Kalastajavene P-1

Lähetetty: 04 Loka 2011 17:15
Kirjoittaja galax650
Kuulapää Wiku kirjoitti:Nyt on sitten ekat ajot bolinderilla suoritettu.. Alkuun ei toiminut ollenkaan,, heti kun lisäsi kuormaa niin kone hyytyi välittömästi. Syy löytyi regulaattorista, oli edellinen äijä viilannu syötöt pois, viilasin toiselta puolelta kevyesti siivun pois, ja nyt toimii..

Kuvia ja videoita lisäilen lähiaikoina.
Löytyykö videota? Kiinnostaisi nähdä moottori toiminnassa ???

Re: Kalastajavene P-1

Lähetetty: 30 Loka 2011 15:24
Kirjoittaja Kuulapää Wiku
en oo aiavn varma löytyykö,, voin tässä kaivella tietokoneen ummenia ja tutkailla jos jotain upattavaa löytyy :)