Kalastajavene P-1
-
- Viestit: 279
- Liittynyt: 25.10.2008 20:08
- Paikkakunta: Rauma
Kalastajavene P-1
Joo, eli tänään alkoi sitten Kalastajavene P-1:sen kyllästys ulkpuolelta. Ulkona oli tollasta +5 ja aurinko paistoi. Hyvin alkoi reilusti ohennettua pöötä imemään. Kuitenkin ehkä vielä liian aikaista. Lähinnä harvat ja mahdolliset yöpakkaset arveluttaa. T
Kuvia P-1:stä
http://kuvablogi.com/blog/20990/3/
Kuvia Blogissa vielä niukasti, no ehkä sinne saan huomenna muutamia kuvia.
Kuvia P-1:stä
http://kuvablogi.com/blog/20990/3/
Kuvia Blogissa vielä niukasti, no ehkä sinne saan huomenna muutamia kuvia.
Viimeksi muokannut Kuulapää Wiku, 05.04.2009 18:20. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Ku kerra ruveta tekemä, nii tehrähän sit kans..
Jos mopo voi karata käsistä, se karkaa,... ja pahasti..
Jos mopo voi karata käsistä, se karkaa,... ja pahasti..
-
- Viestit: 279
- Liittynyt: 25.10.2008 20:08
- Paikkakunta: Rauma
Tänään vetelin sitten viimeiset pööt niskaan. Mutta en omaan niskaan..
Laitoin jo hiukkasen tervaakin mukaan, alkoi jo oikea väri löytyä. Ja jos joku ihmettelee mistä tuo P-1 nimitys tulee, niin se tulee veneen alkuperäisestä rekisterinumerosta vuodelta 1937.
Tänään tehtailin kajuutan kattoon myös koneen nosto lenkin. Kokeilin sen kestävyyttä laittamalla narun koneeseen kiinni ja siitä plokeilla 3 kertaisella välityksellä. Ei noussut kone eikä myöskään katto romahtanu vaikka kuinka koitin kiskoa. Tuon lenkin olin kyllä suunnitellutkin vain sylinterin nostoon. Käsittelin lenkin vielä pööllä, jossa kevyesti tervaa joukossa. Kuvassa vielä käsittelemättömänä.
Keulasta:
Perästä:
Nostolenkki:
Veneen sisältä:
Ja vielä yksi kuva, tästä todella huomaa kuinka matala vene on. Partaasta vesilinjaan noin 25cm..
Laitoin jo hiukkasen tervaakin mukaan, alkoi jo oikea väri löytyä. Ja jos joku ihmettelee mistä tuo P-1 nimitys tulee, niin se tulee veneen alkuperäisestä rekisterinumerosta vuodelta 1937.
Tänään tehtailin kajuutan kattoon myös koneen nosto lenkin. Kokeilin sen kestävyyttä laittamalla narun koneeseen kiinni ja siitä plokeilla 3 kertaisella välityksellä. Ei noussut kone eikä myöskään katto romahtanu vaikka kuinka koitin kiskoa. Tuon lenkin olin kyllä suunnitellutkin vain sylinterin nostoon. Käsittelin lenkin vielä pööllä, jossa kevyesti tervaa joukossa. Kuvassa vielä käsittelemättömänä.
Keulasta:
Perästä:
Nostolenkki:
Veneen sisältä:
Ja vielä yksi kuva, tästä todella huomaa kuinka matala vene on. Partaasta vesilinjaan noin 25cm..
Ku kerra ruveta tekemä, nii tehrähän sit kans..
Jos mopo voi karata käsistä, se karkaa,... ja pahasti..
Jos mopo voi karata käsistä, se karkaa,... ja pahasti..
-
- Viestit: 279
- Liittynyt: 25.10.2008 20:08
- Paikkakunta: Rauma
Tänään sain sitten kaikki trallit hiottua. Sivelin jo hieman pööllä niitä. Kävin myös rautakaupassa ja mukaan tarttui uusi rosterinen peräsinakseli, akseli 25mm umpijöötiä. Samalla ostin veneen pohjaan tulevat koneen kiinnityspulttien vastakappaleet. Vastakappaleet on jtn 40x5mm lattarautaa.
Kuvia varmaankin huomenna
Kuvia varmaankin huomenna
Ku kerra ruveta tekemä, nii tehrähän sit kans..
Jos mopo voi karata käsistä, se karkaa,... ja pahasti..
Jos mopo voi karata käsistä, se karkaa,... ja pahasti..
-
- Viestit: 279
- Liittynyt: 25.10.2008 20:08
- Paikkakunta: Rauma
Oli sitten lauantaina vesisade, niin hommat jäi tekemättä. Tänään laittelin koneen kiinnityspulttien rautoja paikallee, pitäis ainakin kestää, kierretapit hitsaa latikoihin ja lasikuiduttaa umpeen. Samalla tuli tänään kyllästettyä tralleja vielä kertaalleen.
Ku kerra ruveta tekemä, nii tehrähän sit kans..
Jos mopo voi karata käsistä, se karkaa,... ja pahasti..
Jos mopo voi karata käsistä, se karkaa,... ja pahasti..
-
- Viestit: 279
- Liittynyt: 25.10.2008 20:08
- Paikkakunta: Rauma
Tulipa sitten ihan kiva yllätys taas veneessä. Hytin vai pitäisikö sanoa konetallin katto on päällystetty lasikuidulla. Sinänsä ei mitään pahaa, onhan se ollut tiedossa jo ostosta asti. Mutta se, että on lasikuidutettu suoraan lakan päälle, ilman hiontaa yms, tuli yllätyksenä. Eli kuitu aivan irti, lähtee irti kun vaan ottaa kiinni. Noh, kesään asti mennään noin, ja jonain aurinkoisena päivänä kuitu saharaan ja lakat pois, hionta, ja uutta päälle.
Ku kerra ruveta tekemä, nii tehrähän sit kans..
Jos mopo voi karata käsistä, se karkaa,... ja pahasti..
Jos mopo voi karata käsistä, se karkaa,... ja pahasti..
-
- Viestit: 279
- Liittynyt: 25.10.2008 20:08
- Paikkakunta: Rauma
Tänään paikkailin mätiä kaaria, yhden sain kaarenpalasn kiinnitystä vaille valmiiksi. Muistaakseni korjattavia kohtia kaiken kaikkiaan 3 tai 4 vielä. Kuvia en taaskaan ottanut, kun kamera jäi kotiin. Mitähn mahtaa olla veneen sisäpuolelle vedetty, sellasta mustaa? lämmittämällä ja skraballa irtoaa, jäähfyttään muuttuu aikas kovaksi tavaraksi, lämmitettynä ihan kuin jotain tahnaa. Koko pohja täynnä sitä mustaa.
Ku kerra ruveta tekemä, nii tehrähän sit kans..
Jos mopo voi karata käsistä, se karkaa,... ja pahasti..
Jos mopo voi karata käsistä, se karkaa,... ja pahasti..
- Simon
- Viestit: 958
- Liittynyt: 23.03.2007 0:27
- Paikkakunta: Kaskinen
Aatteleppa wiku,vuosikausien saatossa sillä innolla kuin sinä nyt! edelliset omistajat ovat kyllästäneet venettä pieteetillä ja kaikki neuvot ja omat arvioinnit ovat lisänneet eri kyllästys /hoitoaineiden laatua, merkkiä tai muuta koostumusta, joten siitä on tullut musta.
Eipä tuo ole mielestäni huolestuttavaa, korjailet kaaret kuntoon ja rapsuttelet "mustia" paremmalla-ajalla, vaikkapa ehtoosin!!
Eipä tuo ole mielestäni huolestuttavaa, korjailet kaaret kuntoon ja rapsuttelet "mustia" paremmalla-ajalla, vaikkapa ehtoosin!!
-
- Viestit: 279
- Liittynyt: 25.10.2008 20:08
- Paikkakunta: Rauma
Minä olen veneen kolmas omistaja, eli ei kovin montaa omistajaa ole ollut.
Tänään kävin taas kaaria korjaamassa, yhden palasen sain tehtyä taas. Samalla vähän putsasin niitä mustia mömmöjä pois.
http://kuvablogi.com/nayta/1831334/
Tänään kävin taas kaaria korjaamassa, yhden palasen sain tehtyä taas. Samalla vähän putsasin niitä mustia mömmöjä pois.
http://kuvablogi.com/nayta/1831334/
Ku kerra ruveta tekemä, nii tehrähän sit kans..
Jos mopo voi karata käsistä, se karkaa,... ja pahasti..
Jos mopo voi karata käsistä, se karkaa,... ja pahasti..
-
- Viestit: 279
- Liittynyt: 25.10.2008 20:08
- Paikkakunta: Rauma
Eilen sain uuden parraslistan ja kahden kaaren korjaukset kohilleen, samlla taas puhdistelin mustia mömmöjä pois.
http://kuvablogi.com/nayta/1834361/
http://kuvablogi.com/nayta/1834361/
Ku kerra ruveta tekemä, nii tehrähän sit kans..
Jos mopo voi karata käsistä, se karkaa,... ja pahasti..
Jos mopo voi karata käsistä, se karkaa,... ja pahasti..
-
- Viestit: 279
- Liittynyt: 25.10.2008 20:08
- Paikkakunta: Rauma
Re: Kalastajavene P-1
P.1:sellä alkaa uusi aikakausi
Vanha alkuperäionen Wickström on pääsemässä "eläkkeelle" uuden moottorin vuoksi. Uudeksi koneeksi tulee Bolinder W3M11 8-10hv kuulamoottori säätölapapotkurilla vuodelta 1934.
Kuvia koneesta:
http://kuvablogi.com/blog/20990/7/
Alkuperäinen Bolinderin esite englanninkielellä PDF-muodossa:
http://www.volvo.com/NR/rdonlyres/BD90D ... 301_34.pdf
Vanha alkuperäionen Wickström on pääsemässä "eläkkeelle" uuden moottorin vuoksi. Uudeksi koneeksi tulee Bolinder W3M11 8-10hv kuulamoottori säätölapapotkurilla vuodelta 1934.
Kuvia koneesta:
http://kuvablogi.com/blog/20990/7/
Alkuperäinen Bolinderin esite englanninkielellä PDF-muodossa:
http://www.volvo.com/NR/rdonlyres/BD90D ... 301_34.pdf
Ku kerra ruveta tekemä, nii tehrähän sit kans..
Jos mopo voi karata käsistä, se karkaa,... ja pahasti..
Jos mopo voi karata käsistä, se karkaa,... ja pahasti..
-
- Viestit: 279
- Liittynyt: 25.10.2008 20:08
- Paikkakunta: Rauma
Re: Kalastajavene P-1
Homma alkaa pikku hiljaa luistamaan taas.. Reilu viikko sitten sain koneen paikalleen uudelle pedille. Hyvin mahtuu uusi kone sisällä, hiukan tosin leveämpi kuin edellinen wickströmmi.
Makeavesijäähdytykseen tuli hommattua bowmannin lämmönvaihdin ja VM:ltä vesipumppu. Tämän viikon väsänny petiä pumpulle ja kahdelle pukkilaakerille,, Xittu osaa olla pirullista hommaa. 8\
Kuvia tulee kunhan kerkeen laittaa
Makeavesijäähdytykseen tuli hommattua bowmannin lämmönvaihdin ja VM:ltä vesipumppu. Tämän viikon väsänny petiä pumpulle ja kahdelle pukkilaakerille,, Xittu osaa olla pirullista hommaa. 8\
Kuvia tulee kunhan kerkeen laittaa
Ku kerra ruveta tekemä, nii tehrähän sit kans..
Jos mopo voi karata käsistä, se karkaa,... ja pahasti..
Jos mopo voi karata käsistä, se karkaa,... ja pahasti..
-
- Viestit: 279
- Liittynyt: 25.10.2008 20:08
- Paikkakunta: Rauma
Re: Kalastajavene P-1
Nyt on sitten ekat ajot bolinderilla suoritettu.. Alkuun ei toiminut ollenkaan,, heti kun lisäsi kuormaa niin kone hyytyi välittömästi. Syy löytyi regulaattorista, oli edellinen äijä viilannu syötöt pois, viilasin toiselta puolelta kevyesti siivun pois, ja nyt toimii..
Kuvia ja videoita lisäilen lähiaikoina.
Kuvia ja videoita lisäilen lähiaikoina.
Ku kerra ruveta tekemä, nii tehrähän sit kans..
Jos mopo voi karata käsistä, se karkaa,... ja pahasti..
Jos mopo voi karata käsistä, se karkaa,... ja pahasti..
- galax650
- Viestit: 78
- Liittynyt: 29.09.2011 20:46
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
Re: Kalastajavene P-1
Löytyykö videota? Kiinnostaisi nähdä moottori toiminnassaKuulapää Wiku kirjoitti:Nyt on sitten ekat ajot bolinderilla suoritettu.. Alkuun ei toiminut ollenkaan,, heti kun lisäsi kuormaa niin kone hyytyi välittömästi. Syy löytyi regulaattorista, oli edellinen äijä viilannu syötöt pois, viilasin toiselta puolelta kevyesti siivun pois, ja nyt toimii..
Kuvia ja videoita lisäilen lähiaikoina.
-
- Viestit: 279
- Liittynyt: 25.10.2008 20:08
- Paikkakunta: Rauma
Re: Kalastajavene P-1
en oo aiavn varma löytyykö,, voin tässä kaivella tietokoneen ummenia ja tutkailla jos jotain upattavaa löytyy
Ku kerra ruveta tekemä, nii tehrähän sit kans..
Jos mopo voi karata käsistä, se karkaa,... ja pahasti..
Jos mopo voi karata käsistä, se karkaa,... ja pahasti..