Sivu 1/7

Hundested DD/E/L ja Troolari Märta

Lähetetty: 08 Helmi 2009 13:32
Kirjoittaja Kuulapää Wiku
Moottri on tarkoitus laittaa käymään taas yli 15v tauon jälkeen, ne yli 15v vuotta, jolloin kone on seisonut, se on ollut katoksessa ulkona. Tästä johtuen vesijäähfytetty äänenvaimennin on haljennut, kun sinne on unohtunut vesi sisälle.

Nyt ajattelin sitten laittaa linkin tänne, josta voipi seurata korjausta. Koneessa ei juuri muuta korjattavaa ole kuin haljennut äänenvaimennin, ja muutama voiteluputki. Niiden lisäksi kone maalataan.
http://kuvablogi.com/blog/20990/1/" onclick="window.open(this.href);return false;

Saat suuremman kuvan klikkamaalla sitä.

Hundested Marine Engine
Tyyppi: DD/E/L
Teho: 115hv/400rpm
Iskutilavuus: 40 litraa
Työtapa: 2-tahtinen semidiesel moottori
Paino: 4.3tn
Vuosimalli: 1974
Valmistettu Tanskassa

Kuva

Lähetetty: 08 Helmi 2009 13:56
Kirjoittaja Kuulapää Wiku
Ensimmäiset kuvat nyt lisätty. Kuvia mm. kiertokangen alapään laakerista ja vesipumpun rasvaprässeistä.

Lähetetty: 08 Helmi 2009 21:56
Kirjoittaja Ande
On se vaan perkuleen komian kokonen möykky! :)

Lähetetty: 08 Helmi 2009 22:10
Kirjoittaja hb-77
melkein menee naama solmuun kateudesta :O)

Lähetetty: 11 Helmi 2009 14:50
Kirjoittaja Kuulapää Wiku
Tänään lisätty muutama uusi kuva, mm. männästä, ja koneen takapäästä.
Männänpäästä en saanut kuvaa, kun ulkona on pakkasta, niin ei kone pyöri mihenkään.

Klikkaamalla kuvia ne muuttuvat suuremmiksi.

Lähetetty: 12 Helmi 2009 20:10
Kirjoittaja Kuulapää Wiku
Tänään taas tehty vähän hommia. Kampikammion luukut tuli irrotettua, ja pohjamaalattua. Samalla nappasin tietysti pari kuvaa.

Kuva


Kuva

Lähetetty: 17 Helmi 2009 20:40
Kirjoittaja TapsaR
Se keskimmäinen kampiakselin vierintälaakeri saattaa olla sellainen jossa sisäkehä on kampiakselin pinta ja ulkokehä lohkon pinta ja näiden välissä irto rullat/kuulat.
Tällainen toteutus on ainakin olympia PA:n kiertokangissa, missä kangen alapäät aukeaa normaalisti eli rullat saa pois kun avaa kangen alapään ja vierintäpintoina on kampiakseli sekä kiertokangen silmä.

Lähetetty: 19 Helmi 2009 18:33
Kirjoittaja Kuulapää Wiku
En oikein usko tuohon, kun yhestä luukusta kuitenkin näkee, että laakerilla on irrallinen kehä.
Tänään tuli taas 1.5h aikaa vietettyä vaseliinilaatikon äärellä. Eli vannasputken talinauhapoksin osia putsailin. Laatikossa oli vielä kaikenlisäksi muitakin osia, joten kiva oli putsailla. Englannin kielisen manuaalinkin Tanskan pojat lähettivät. Samoin Assalun lähetti lubrikaattorin manuaalin. Tuo talinauhapoksi vaan vähän ihmetyttää, kun siinä on vielä lisäksi muutama kumirinkula tiivistämässä. En nyt oikeen osaa seittää taas vaihteeksi. No nappaan muutan kuvan itse härpäkkeestä, joten saatte viisat miehet pällistellä silmänne kipeiksi. Samalla voisin vielä napata kuvan manuaalin poksikuvasta.

Lähetetty: 20 Helmi 2009 10:04
Kirjoittaja Kuulapää Wiku
Nonii nyt sain sitten niitä kuvia taas, oli kameran akku illalla tyhjä, joten ei oikein onnannut

Kuva

Kuva

Kuva

Lähetetty: 20 Helmi 2009 12:00
Kirjoittaja linkoville
Mikä tämä kone on sitten mallillataan ja tehoiltaan ja tieteskin missä tämä on ollut käytössä

Lähetetty: 20 Helmi 2009 12:11
Kirjoittaja Kuulapää Wiku
No annetaan ne sitten vielä tähänkin:
Hundested Marine Engine
Tyyppi: DD/E/L
Teho: 115hv/400rpm
Iskutilavuus: 40 litraa
Työtapa: 2-tahtinen semidiesel moottori
Paino: 4.3tn
Vuosimalli: 1974
Valmistettu Tanskassa

Ollut n. 12m pitkässä lohen kalastusveneessä. Aluksella kalastettu Itämerellä. Alus romutettu 90-luvun alussa. Moottori on peruskorjattu muutama vuosi ennen romutusta.

Lähetetty: 20 Helmi 2009 12:19
Kirjoittaja linkoville
hienon näköinen ja kuuloinen mutta onko tulossa johonkin ajoon

kuulostaa kylla tehot aikas pieneltä noihin muihin arvoihin verrattuna

Lähetetty: 20 Helmi 2009 12:30
Kirjoittaja Kuulapää Wiku
.Tehothan näissä "modernimmissa" hehkukuulakoneissa ovat pieiä, painoon verrattuna. Johtuu lähinnä siitä, että puristuspaineet on alhaiset. Näitä oli vielä 80-luvulla paljon ammattikäytössä, hyvä puoli näissä oli se, että polttoaineen laadusta ei käytännössä tarvitse välittää tuon taivaallista, kunhan siinä ei vaan ole mitään roskia.
Lähinnä pientä näytösluontoista koekäyttöä on tarkoitus thedä. Koneelle tehdään traktorivetoinen lavetti, jonka päällä kone sitten on. VArmaan jossain moottoripäivillä käydään konetta käyttämässä ym.. Haaveena on, että tuo joskus olisi ihan oikeassa veneessä.

Lähetetty: 20 Helmi 2009 21:47
Kirjoittaja Kuulapää Wiku
Maalasin muutamat pahasti ruostuneet vanhat kiintoavaimet Rostex ruosteenestomaalilla, enpä ole ennen tällaista kokeillut. Katsotaan nyt sitten, kuinka kauan nuo kiintoavaimet pysyy iskussa. Hyvän näköset niistä ainakin tulee, leukojen kohdalle laitan vain yhden kerroksen, muualle kaksi.
Kuvassa näkyvät kohdat ilman maalia ovat paikkoja, joista pidin kiinni.

Kuva

Lähetetty: 20 Helmi 2009 22:27
Kirjoittaja RistoA
Pistäpä tuon perään joku agregaatti ja tee sähköä vaikka nakkikiskan rasvakeittimien jäteöljystä.
Ekoteko ;-)

Risto