Hundested DD/E/L ja Troolari Märta

Käyttäjien kotisivuja, kunnostuskertomuksia ja projektipäiväkirjoja veneistä sekä linkkivinkkejä.
Vastaa Viestiin
Kuulapää Wiku
Viestit: 279
Liittynyt: 25.10.2008 20:08
Paikkakunta: Rauma

Re: Hundested DD/E/L ja Troolari Märta

Viesti Kirjoittaja Kuulapää Wiku » 29.08.2010 22:19

nonii,, perjantai-ilta ja lauantaiaamu meni sitte betonia piikkaillessa. Kaikki betoni saatiin pois ja nyt tuntuu siltä kuin paattiin astuessa paatti kaatuisi. Eli mitään vakavuutta ei ole enää jäljellä.

Myös vanha konepeti (rautainen) purettiin ja kannettiin ulos, sen lisäksi sai lähteä 250l vesitankki ja 150l lämminvesivaraaja.

Vanha akseli ja kamewa säätöakseli sahattiin tyvestä poikki. Akselit oli jotain pronssin tapaista?? Ikävä kyllä (vai onneksi) puumiehelle löytyi hyvin vähän töitä. Yhtään pehmeää paikkaa ei nimittäin ole 80v rouvasta vielä löytynyt.

Uusi konepeti tehdään tammesta ja suunnitelmissa olis, että uusi kone saataisiin paikalleen jo parin kolmen viikon päästä. (ehkä). Tottakai, akseli sun muut romppeet saadaan paikalleen vasta, kun paatti on ylhäällä.

Ensi viikonloppuna taas rojekti etenee..,,

Ja kuvia muutama:

http://kuvablogi.com/nayta/2768938/" onclick="window.open(this.href);return false;
Ku kerra ruveta tekemä, nii tehrähän sit kans..
Jos mopo voi karata käsistä, se karkaa,... ja pahasti..

Kuulapää Wiku
Viestit: 279
Liittynyt: 25.10.2008 20:08
Paikkakunta: Rauma

Re: Hundested DD/E/L ja Troolari Märta

Viesti Kirjoittaja Kuulapää Wiku » 27.09.2010 15:53

Nonii,, johan siittä kuukaus jo vierähtikin, että ei tullu tänne kirjoteltua.

Konetta ei olla saatu vielä sisälle, koska tuli suunnitelmiin muutoksia. Konehuoneeseen tulee yksi uusi polttoainetankki (n.500l).
Parin viikon päästä saadaan tuo iso tankki sinne paikalleen, sitte pitäski alottaa konepetin rakentaminen.

Pari edellistä viikonloppua menny rakentelussa. Konehuoneen seinistä purettiin vanerit pois ja laitettiin tuuman lattialautaa tilalle. Ei tarvi ainakaan parkua, jos ja kun seiniin pitää saada kiinni jotain.

Kuvia ei nyt tähän hätään ole tullut paljon otettua, koitan muistaa ens viikolla ottaa kameran mukaan
Ku kerra ruveta tekemä, nii tehrähän sit kans..
Jos mopo voi karata käsistä, se karkaa,... ja pahasti..

Kuulapää Wiku
Viestit: 279
Liittynyt: 25.10.2008 20:08
Paikkakunta: Rauma

Re: Hundested DD/E/L ja Troolari Märta

Viesti Kirjoittaja Kuulapää Wiku » 22.10.2010 13:14

Taas lähes kuukausi vierähtäny, ettei ole kerinny pakstalle kirjoittelemaan. Parin viikon työreissu laivalla hidasti myös todella paljon projektin edistymistä.

Kaikki polttoainetankit (3kpl) ja vesitankki on saatu jo omalle paikalleen. Sen lisäksi öljykattilan vesivaraaja on myös omalla paikallaan.

Vielä pitäisi vähän seiniä tehdä ennen konepetin rakentamista. Seinät pitäisi myös maalata.

Kuvia:

http://kuvablogi.com/nayta/2836377/" onclick="window.open(this.href);return false;
Ku kerra ruveta tekemä, nii tehrähän sit kans..
Jos mopo voi karata käsistä, se karkaa,... ja pahasti..

Kuulapää Wiku
Viestit: 279
Liittynyt: 25.10.2008 20:08
Paikkakunta: Rauma

Re: Hundested DD/E/L ja Troolari Märta

Viesti Kirjoittaja Kuulapää Wiku » 24.10.2010 14:18

Kyllä kelpaa kuunnella kunnon kuulamoottorin ääntä 8]
Samalla sai kummasti liää motivaatiota jatkaa projektia

http://www.youtube.com/watch?v=KDs-xqdecDI" onclick="window.open(this.href);return false;
Ku kerra ruveta tekemä, nii tehrähän sit kans..
Jos mopo voi karata käsistä, se karkaa,... ja pahasti..

Kuulapää Wiku
Viestit: 279
Liittynyt: 25.10.2008 20:08
Paikkakunta: Rauma

Re: Hundested DD/E/L ja Troolari Märta

Viesti Kirjoittaja Kuulapää Wiku » 10.11.2010 17:21

Mites, onko raadilla tietoa mistä voisi ostaa 8 tuumaa leveätä tammilankkua?

Tarvii tohon rautapedin alle vähän puuta, niin aattelin tammesta tehdä. Vai onko muita materiaaliehdotuksia?
Ku kerra ruveta tekemä, nii tehrähän sit kans..
Jos mopo voi karata käsistä, se karkaa,... ja pahasti..

Avatar
Jape
Viestit: 1628
Liittynyt: 02.07.2003 8:56
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Hundested DD/E/L ja Troolari Märta

Viesti Kirjoittaja Jape » 10.11.2010 23:27

Seppälän venetarvikkeessa on tammilankkua, jonka paksuus on 80 milliä, ja leveyttä lähemmäs metri
Kuva

Kuulapää Wiku
Viestit: 279
Liittynyt: 25.10.2008 20:08
Paikkakunta: Rauma

Re: Hundested DD/E/L ja Troolari Märta

Viesti Kirjoittaja Kuulapää Wiku » 11.11.2010 18:13

Kiitoksia Japelle vinkistä, täytyy nyt kuitenkin aluksi katsella tästä lähempää jos sattuisi löytymään. Elikkäs Turun suunnalta.
Ku kerra ruveta tekemä, nii tehrähän sit kans..
Jos mopo voi karata käsistä, se karkaa,... ja pahasti..

jukkan
Viestit: 154
Liittynyt: 19.09.2004 0:21
Paikkakunta: Lpr

Re: Hundested DD/E/L ja Troolari Märta

Viesti Kirjoittaja jukkan » 11.11.2010 18:17

Tuossa aikaisemmin kerroit, että kolkuttelit painolastibetonit pois.
Laitatko jotain muuta painoa tilalle ?

Kuulapää Wiku
Viestit: 279
Liittynyt: 25.10.2008 20:08
Paikkakunta: Rauma

Re: Hundested DD/E/L ja Troolari Märta

Viesti Kirjoittaja Kuulapää Wiku » 11.11.2010 18:29

Ainoastaan konehuoneen ahteripiikin betonit otettiin pois. Betonit poistettiin sen takia, että uusi kone painaa 4300kg, kun taas vanha painaa noin 1000kg. Eli uuden koneen paino korvaa tuon ahteripiikin betonin.

Tämän lisäksi painoa ahterissa kasvattaa myös uusi polttoainetankki tilavuudeltaan 500l. Nyt kokonaistilvuus kasvoi noin 1000 litraan. Sen lisäksi SB puolen hyttiin tuli 330l vesitankki, vanha 250l tankki meni romikselle.

Eli aluksen kokonaispaino kasvaa jokatapauksessa remontin aikana. Omien vakavuuslaskelmieni mukaan keula vaatisi noin 3-5tn lisää painoa, jotta vesilinja saataisiin kohdalleen, ja aluksen trimmi sopivaksi. Tämä tarkoittaisi sitä, että aluksen uudet syväydet olisivat keulassa noin 1,6m, sekä perässä 2,25m. Alus on tähän asti kellunutkin mielestäni hieman liian matalalla, kun katsoo rungon muotoa vesilinjan kohdalla. Ennen remonttia kokonaispaino tankit tyhjänä oli n 30tn, uusi paino arviolta 35-40tn.
Ku kerra ruveta tekemä, nii tehrähän sit kans..
Jos mopo voi karata käsistä, se karkaa,... ja pahasti..

jukkan
Viestit: 154
Liittynyt: 19.09.2004 0:21
Paikkakunta: Lpr

Re: Hundested DD/E/L ja Troolari Märta

Viesti Kirjoittaja jukkan » 12.11.2010 17:31

Tuo kertomasi kuulostaa järkevältä ja varmaankin toimii käytännössä.
--- Minulle tuli mieleen painojen poistosta esimerkkitapaus vanhasta tanskalaisesta troolarista, josta otettiin betonit pois kun korjattiin pohjaa. Betonin poiston jälkeen se iso troolari oli melko heiluva. Meritauti siinä iski.
Keveämpänä se kulki hieman nopeammin. Mutta mukavuuden takia laitetettiin betonia kölin alle painoksi.

Kuulapää Wiku
Viestit: 279
Liittynyt: 25.10.2008 20:08
Paikkakunta: Rauma

Re: Hundested DD/E/L ja Troolari Märta

Viesti Kirjoittaja Kuulapää Wiku » 12.11.2010 21:00

Juu ei tollasella painolastittomalla purtilolla lähde kukaan täysjärkinen merelle.

Näissä kuidutetuissahan on se onglma, ku puu kuivaa kuidutuksen jälkeen, eli alus kevenee, mutta monikaan ei tule ajatelleeksi, että "haihtunut" painolasti pitäisi korvata jollain.

Sitten taas näkee aina välillä sellaisia huvitroolareita, joista on otettu kaikki paino pois, jotta saatu hyvä seisomakorkeus ruumaan.
Ku kerra ruveta tekemä, nii tehrähän sit kans..
Jos mopo voi karata käsistä, se karkaa,... ja pahasti..

Kuulapää Wiku
Viestit: 279
Liittynyt: 25.10.2008 20:08
Paikkakunta: Rauma

Re: Hundested DD/E/L ja Troolari Märta

Viesti Kirjoittaja Kuulapää Wiku » 21.11.2010 23:35

Tammilankut tuli sitten hankittua Porista. 5 kpl 8x2 tuuman lankkua yhteispituudeltaan noin 10 m, tuli maksamaan vähän vajaa 200e.

Konepeti tuli viikonlopun aikana tehtyä valmiiksi, ainoastaan petin kiinnitys runkoon jäi tekemättä. Petin kiinnityksen jälkeen onkin sitten jo koneen paikalleenlaittamisen aika.

Parit kuvatukset:

http://kuvablogi.com/nayta/2864769/" onclick="window.open(this.href);return false;
Ku kerra ruveta tekemä, nii tehrähän sit kans..
Jos mopo voi karata käsistä, se karkaa,... ja pahasti..

Avatar
Donna 28
Viestit: 2729
Liittynyt: 08.01.2008 21:10

Re: Hundested DD/E/L ja Troolari Märta

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 23.11.2010 18:03

Kuvablogisi ei aukea minulle, olisin vain katosnut Troolarisi Märtan kuvat, mutta ei kun ei.
Donna 28 :)
Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua

Avatar
ainur
Viestit: 652
Liittynyt: 29.11.2007 11:12
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Hundested DD/E/L ja Troolari Märta

Viesti Kirjoittaja ainur » 23.11.2010 21:07

On tainnu upota koko bloki...Ei aukee ees omat sivut... :-)
onhan se päivä vielä huomennakin...

Alkuperäinen ja uudistettu,kuvat.
http://kuvablogi.com/nayta/787758/" onclick="window.open(this.href);return false;

Kuulapää Wiku
Viestit: 279
Liittynyt: 25.10.2008 20:08
Paikkakunta: Rauma

Re: Hundested DD/E/L ja Troolari Märta

Viesti Kirjoittaja Kuulapää Wiku » 23.11.2010 21:29

Juu ihmetelly kanssa ihan samaa..
Tais olla Märtan kuvat niin rumia, että kuvvablogi meni nurin.. :-)

Ei kyllä kenenkää kavereittenkaa blogit oo auennu enää pariin päivään, mistä lie johtuu..
Ku kerra ruveta tekemä, nii tehrähän sit kans..
Jos mopo voi karata käsistä, se karkaa,... ja pahasti..

Vastaa Viestiin