Hundested DD/E/L ja Troolari Märta

Käyttäjien kotisivuja, kunnostuskertomuksia ja projektipäiväkirjoja veneistä sekä linkkivinkkejä.
Vastaa Viestiin
Kuulapää Wiku
Viestit: 279
Liittynyt: 25.10.2008 20:08
Paikkakunta: Rauma

Hundested DD/E/L ja Troolari Märta

Viesti Kirjoittaja Kuulapää Wiku » 08.02.2009 14:32

Moottri on tarkoitus laittaa käymään taas yli 15v tauon jälkeen, ne yli 15v vuotta, jolloin kone on seisonut, se on ollut katoksessa ulkona. Tästä johtuen vesijäähfytetty äänenvaimennin on haljennut, kun sinne on unohtunut vesi sisälle.

Nyt ajattelin sitten laittaa linkin tänne, josta voipi seurata korjausta. Koneessa ei juuri muuta korjattavaa ole kuin haljennut äänenvaimennin, ja muutama voiteluputki. Niiden lisäksi kone maalataan.
http://kuvablogi.com/blog/20990/1/" onclick="window.open(this.href);return false;

Saat suuremman kuvan klikkamaalla sitä.

Hundested Marine Engine
Tyyppi: DD/E/L
Teho: 115hv/400rpm
Iskutilavuus: 40 litraa
Työtapa: 2-tahtinen semidiesel moottori
Paino: 4.3tn
Vuosimalli: 1974
Valmistettu Tanskassa

Kuva
Viimeksi muokannut Kuulapää Wiku, 11.08.2010 21:48. Yhteensä muokattu 8 kertaa.

Kuulapää Wiku
Viestit: 279
Liittynyt: 25.10.2008 20:08
Paikkakunta: Rauma

Viesti Kirjoittaja Kuulapää Wiku » 08.02.2009 14:56

Ensimmäiset kuvat nyt lisätty. Kuvia mm. kiertokangen alapään laakerista ja vesipumpun rasvaprässeistä.

Ande
Viestit: 1182
Liittynyt: 08.08.2003 13:35

Viesti Kirjoittaja Ande » 08.02.2009 22:56

On se vaan perkuleen komian kokonen möykky! :)
E mare libertas

hb-77
Viestit: 303
Liittynyt: 18.01.2005 12:17
Paikkakunta: porvoo

Viesti Kirjoittaja hb-77 » 08.02.2009 23:10

melkein menee naama solmuun kateudesta :O)
ei oo riemulla rajaa kun Homelitellä ajaa.
KUN VENEEN PITUUS KASVAA METRILLÄ NIIN ONGELMAT KUUTIOINA.....
Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, voi ihminen korjata

Idiotit pitävät yllä järjestystä, nerot hallitsevat kaaoksen!

Kuulapää Wiku
Viestit: 279
Liittynyt: 25.10.2008 20:08
Paikkakunta: Rauma

Viesti Kirjoittaja Kuulapää Wiku » 11.02.2009 15:50

Tänään lisätty muutama uusi kuva, mm. männästä, ja koneen takapäästä.
Männänpäästä en saanut kuvaa, kun ulkona on pakkasta, niin ei kone pyöri mihenkään.

Klikkaamalla kuvia ne muuttuvat suuremmiksi.

Kuulapää Wiku
Viestit: 279
Liittynyt: 25.10.2008 20:08
Paikkakunta: Rauma

Viesti Kirjoittaja Kuulapää Wiku » 12.02.2009 21:10

Tänään taas tehty vähän hommia. Kampikammion luukut tuli irrotettua, ja pohjamaalattua. Samalla nappasin tietysti pari kuvaa.

Kuva


Kuva

TapsaR
Viestit: 60
Liittynyt: 03.01.2009 21:19

Viesti Kirjoittaja TapsaR » 17.02.2009 21:40

Se keskimmäinen kampiakselin vierintälaakeri saattaa olla sellainen jossa sisäkehä on kampiakselin pinta ja ulkokehä lohkon pinta ja näiden välissä irto rullat/kuulat.
Tällainen toteutus on ainakin olympia PA:n kiertokangissa, missä kangen alapäät aukeaa normaalisti eli rullat saa pois kun avaa kangen alapään ja vierintäpintoina on kampiakseli sekä kiertokangen silmä.
Maamoottoreita ja venekoneita, sekä muuta tärkeää romua.

Kuulapää Wiku
Viestit: 279
Liittynyt: 25.10.2008 20:08
Paikkakunta: Rauma

Viesti Kirjoittaja Kuulapää Wiku » 19.02.2009 19:33

En oikein usko tuohon, kun yhestä luukusta kuitenkin näkee, että laakerilla on irrallinen kehä.
Tänään tuli taas 1.5h aikaa vietettyä vaseliinilaatikon äärellä. Eli vannasputken talinauhapoksin osia putsailin. Laatikossa oli vielä kaikenlisäksi muitakin osia, joten kiva oli putsailla. Englannin kielisen manuaalinkin Tanskan pojat lähettivät. Samoin Assalun lähetti lubrikaattorin manuaalin. Tuo talinauhapoksi vaan vähän ihmetyttää, kun siinä on vielä lisäksi muutama kumirinkula tiivistämässä. En nyt oikeen osaa seittää taas vaihteeksi. No nappaan muutan kuvan itse härpäkkeestä, joten saatte viisat miehet pällistellä silmänne kipeiksi. Samalla voisin vielä napata kuvan manuaalin poksikuvasta.

Kuulapää Wiku
Viestit: 279
Liittynyt: 25.10.2008 20:08
Paikkakunta: Rauma

Viesti Kirjoittaja Kuulapää Wiku » 20.02.2009 11:04

Nonii nyt sain sitten niitä kuvia taas, oli kameran akku illalla tyhjä, joten ei oikein onnannut

Kuva

Kuva

Kuva

linkoville
Viestit: 97
Liittynyt: 30.05.2007 19:27
Paikkakunta: INKOO

Viesti Kirjoittaja linkoville » 20.02.2009 13:00

Mikä tämä kone on sitten mallillataan ja tehoiltaan ja tieteskin missä tämä on ollut käytössä
auttakaa veneen korjauksessa ikää katos on vasta 17V
http://picasaweb.google.fi/rouhiainenville/

Kuulapää Wiku
Viestit: 279
Liittynyt: 25.10.2008 20:08
Paikkakunta: Rauma

Viesti Kirjoittaja Kuulapää Wiku » 20.02.2009 13:11

No annetaan ne sitten vielä tähänkin:
Hundested Marine Engine
Tyyppi: DD/E/L
Teho: 115hv/400rpm
Iskutilavuus: 40 litraa
Työtapa: 2-tahtinen semidiesel moottori
Paino: 4.3tn
Vuosimalli: 1974
Valmistettu Tanskassa

Ollut n. 12m pitkässä lohen kalastusveneessä. Aluksella kalastettu Itämerellä. Alus romutettu 90-luvun alussa. Moottori on peruskorjattu muutama vuosi ennen romutusta.

linkoville
Viestit: 97
Liittynyt: 30.05.2007 19:27
Paikkakunta: INKOO

Viesti Kirjoittaja linkoville » 20.02.2009 13:19

hienon näköinen ja kuuloinen mutta onko tulossa johonkin ajoon

kuulostaa kylla tehot aikas pieneltä noihin muihin arvoihin verrattuna
auttakaa veneen korjauksessa ikää katos on vasta 17V
http://picasaweb.google.fi/rouhiainenville/

Kuulapää Wiku
Viestit: 279
Liittynyt: 25.10.2008 20:08
Paikkakunta: Rauma

Viesti Kirjoittaja Kuulapää Wiku » 20.02.2009 13:30

.Tehothan näissä "modernimmissa" hehkukuulakoneissa ovat pieiä, painoon verrattuna. Johtuu lähinnä siitä, että puristuspaineet on alhaiset. Näitä oli vielä 80-luvulla paljon ammattikäytössä, hyvä puoli näissä oli se, että polttoaineen laadusta ei käytännössä tarvitse välittää tuon taivaallista, kunhan siinä ei vaan ole mitään roskia.
Lähinnä pientä näytösluontoista koekäyttöä on tarkoitus thedä. Koneelle tehdään traktorivetoinen lavetti, jonka päällä kone sitten on. VArmaan jossain moottoripäivillä käydään konetta käyttämässä ym.. Haaveena on, että tuo joskus olisi ihan oikeassa veneessä.

Kuulapää Wiku
Viestit: 279
Liittynyt: 25.10.2008 20:08
Paikkakunta: Rauma

Viesti Kirjoittaja Kuulapää Wiku » 20.02.2009 22:47

Maalasin muutamat pahasti ruostuneet vanhat kiintoavaimet Rostex ruosteenestomaalilla, enpä ole ennen tällaista kokeillut. Katsotaan nyt sitten, kuinka kauan nuo kiintoavaimet pysyy iskussa. Hyvän näköset niistä ainakin tulee, leukojen kohdalle laitan vain yhden kerroksen, muualle kaksi.
Kuvassa näkyvät kohdat ilman maalia ovat paikkoja, joista pidin kiinni.

Kuva
Ku kerra ruveta tekemä, nii tehrähän sit kans..
Jos mopo voi karata käsistä, se karkaa,... ja pahasti..

RistoA
Viestit: 270
Liittynyt: 04.05.2007 19:45
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja RistoA » 20.02.2009 23:27

Pistäpä tuon perään joku agregaatti ja tee sähköä vaikka nakkikiskan rasvakeittimien jäteöljystä.
Ekoteko ;-)

Risto

Vastaa Viestiin